Srbské bojové vozidlo M-80AB1
Srbská společnost Yugoimport SDPR, představila na zbrojní výstavě Partner 2017 v Bělehradě, bojové vozidlo označované jako M-80AB1. Nejprve se ale seznámíme s původním vozidlem M-80 na kterém je postaveno. Koncem 60.let byly v Jugoslávii zahájeny práce na vlastní konstrukci bojového vozidla pěchoty, které se mělo inspirovat vozidlem BMP-1. Z prvotního projektu M-980 vznikl v roce 1974 první prototyp vozidla M-80. Vozidlo bylo přijato armádou v roce 1979. Sériová výroba byla zahájena v roce 1980 u společnosti FAMOS. V roce 1981 byl původní model M-80 ve výrobě nahrazen vylepšeným typem M-80A. Konstrukční uspořádání BVP M-80 je podobné sovětskému BMP-1, ale jedná o čistě domácí konstrukci s řadou odlišností. Počáteční série byla vybavena francouzským motorem HS 115 o výkonu 260 hp (licenčně jako FAMOS V10-003), ale již v projektové fázi se počítalo s instalací silnější pohonné jednotky, kterou byl německý motor Daimler-Benz o výkonu 320 hp, opět licenčně vyráběný v Jugoslávii. Výzbroj tvořil kanón M55 ráže 20 mm, což byl licenčně vyráběný švýcarský typ HS 804. Sekundární výzbroj tvoří kulomet M-86 ráže 7,62 mm a dvě odpalovací zařízení pro střely AT-3 (celkem 4 střely). Vozidlo je obojživelné a lépe pancéřované než ruský protějšek. Osádku tvoří deset vojáků v konfiguraci 3+7. Vyrobeno bylo okolo 800 vozidel, která byla přidělována k nejlepším jednotkám. Bojová vozidla pěchoty M-80A byla bojově nasazena během občanské války v Jugoslávii a dodnes je má ve výzbroji Bosna a Hercegovina (100+), Chorvatsko (cca 130), Slovinsko (52) a Srbsko (550). Srbská armáda v současnosti využívá 320 vozidel M-80A a zbylá vozidla jsou uskladněna. Na typ M-80A1 navázal v roce 2004 projekt M-80/98A, který má novou věž s kanónem M-86 ráže 30 mm, ale sériová výroba nebyla zahájena. Snaha vylepšit konstrukci tohoto vozidla probíhaly i později, leč bez většího úspěchu. Srbská společnost Yugoimport SDPR, představila na zbrojní výstavě Partner 2017 v Bělehradě, modernizované vozidlo M-80A, označované jako M-80AB1. Výrobce patrně cílí na vlastní armádu a nejspíš zde bude snaha zmodernizovat všechna provozovaná vozidla právě na tento standard. Zda se to podaří je otázkou, jelikož finanční situace změně není růžová a prostředků na armádu není nikdy dost. Je ale možné, že tato modernizace bude upřednostněna před vývojem nebo nákupem modernějšího vozidla. Je zde tedy slušná šance, že tento modernizační balíček pořídí srbská armáda. Přeci jen původní vozidla M-80A rychle zastarávají a přestávají vyhovovat nárokům moderním standardům. Modernizace na typ M-80AB1 by znamenala výrazné zlepšení. Z našeho pohledu by se ale dala přirovnat k projektu Šakal. Výhodou srbského protějška je ale lepší základ ve vozidle M80A, oproti konstrukci BMP-1/2.
varianty vozidla M-80:
M-80 - původní varainata osazená motorem HS 115 o výkonu 260 hp
M-80A - vylepšená verze poháněná motorem Daimler-Benz o výkonu 320 hp
M-80A KC – Velitelská varianta s rozšířeným komunikačním zařízením
M-80A KB – Velitelská varianta pro vyšší celky
VK-M-80A – Velitelská varianta pro úroveň brigády - pouze projekt
M-80A Sn – Sanitní varianta se čtyřmi lehátky - pouze projekt
M-80A LT - Protitanková verze s odpalovacím zařízením pro 6 střel AT-3 - pouze projekt
M-90 Sava – Protiletadlová varianta s upraveným systémem Strela-10MJ (SA-13) - projekt ukončen
M-80AI – Průzkumná varianta na bázi M-80A1, plánováno 200 kusů - projekt ukončen
MOS M-80A – Minový pokladač, měl nést 288 min typů TMNU-6 a 7 - pouze projekt
M-80A1 - protivzdušná vozidlo vyzbrojené dvojkanónem ráže 30 mm - pouze projekt
SPAT-30/2 – Protiletadlová varianta se dvěma kanóny ráže 30 mm - pouze projekt
SPAT-40/2 - Protiletadlová varianta se dvěma kanóny ráže 40 mm - pouze projekt
M-80AK/M-98A - vozidl oosazené novou bojovou věží s kanónem ráže 30 mm - pouze projekt
M-80AB1 - nejmodernější modernizační balíček od Yugoimportu
Zdroj:
http://palba.cz/viewtopic.php?f=173&t=4805
https://en.wikipedia.org/wiki/BVP_M-80
modernizační balíček M-80AB1 - věž
sériové vozidlo M-80A

SPAT-30/2
