Modernizovaná houfnice DANA M2
Napsal: 16/7/2017, 22:22
Modernizovaná houfnice DANA pro AČR
Dne 10. července 2017, projednala Vláda modernizaci samohybných houfnic ShKH vz.77 DANA ráže 152 mm, umístěných na podvozku nákladního automobilu Tatra 815. Do roku 2020 projde modernizací celkem 33 houfnic, které jsou ve výzbroji 13. dělostřeleckého pluku Jince. Na základě kvalifikovaného odborného posouzení a marketingového průzkumu, v rámci kterého byly osloveny domácí společnosti, bude veřejná zakázka zadána společnosti TATRA TRUCKS. Tato společnost vyrábí podvozkové části samotných děl a je jediná na českém trhu, která je schopna provést modernizaci v požadované kvalitě dle potřeb AČR. Společnost již dříve vyvinula prototyp ShKH DANA M1M, který se vyznačuje upraveným podvozkem a modernizovanou nástavbou doplněnou o moderní komunikační, naváděcí a ovládací prvky. Společnost bude fungovat jako koordinátor celého projektu, ale spolupracuje s českými společnostmi Excalibur Army, Retia a slovenskými MSM Martin, ZVS Nová Dubnica, které jsou součástí průmyslového holdingu Czechoslovak Group (CSG). Na projektu se rovněž podílí STV Group patřící do holdingu STV INVEST. Dle zástupců CSG je pravděpodobná i možnost pro spolupráci více partnerů v rámci českého obranného průmyslu tak, aby byl pro armádu dosažen co nejlepší poměr mezi cenou a výkonem.
Podvozek získá vylepšenou hydraulickou soustavu, díky které se zkrátila doba na vysouvání/zasouvání stabilizačních podpěr na 20 sekund, díky čemuž poklesl o polovinu čas nutný k zastavení vozidla a k zahájení palby. Bezpečnosti jízdy pomáhají zpětné kamery a instalace přístroje pro noční vidění řidiče. Kabina má oproti originálu lepší ergonomii, vyšší pasivní bezpečnost a komfort, lepší výhled i přístrojové vybavení. Posádka má k dispozici nové ergonomické sedačky, nezávislou klimatizaci, topení i výkonnější a účinnější filtroventilaci. Pohon zajistí vylepšený motor TATRA T-930 s jedním turbodmychadlem, mezichladičem stlačeného vzduchu a spojkou SACHS o průměru 430 mm. Výsledkem je výrazné snížení provozních nákladů v rámci celého dvacetiletého životního cyklu a zvýšení mobility vozidla. Upravená převodovka s poloautomatickým řazením TATRA-NORGREN umožňuje jednodušší ovládání vozidla v terénu a zvýšení jízdní dynamiky vozidla. Zbraňová nástavba zůstala beze změny, ale díky nové munici DN1CZ ráže 152 mm, dokáže houfnice ničit cíle na vzdálenost až 25,5 km, s použitím původní munice je dostřel pouze 20 km. Zde je nutno připomenout, že dle alianční normy STANAG, je minimální účinný dostřel houfnic 22 km. Hlavní změny se týkají elektroniky - nový panel velitele, modernizovaný elektrohydraulický systém ovládání nástavby, byla provedená generační obměna součástkové základny. Vozidlo bude osazeno novou pomocnou energetickou jednotkou (APU), která výrazně sníží provozní náklady a zvukové demaskující stopy vozidla. Není známo, zda budou houfnice osazeny nejnovějšími komunikačními prostředky (pro vnější i vnitřní komunikaci), balistickým počítačem a systémem řízení palby. Elektronické systémy lze propojit pomocí digitální sítě řízení a velení (C4I) s další technikou Armády ČR. Pokud jde o systém řízení palby, tak společnost TATRA TRUCKS nabízí polský systém TOPAZ, který najdeme u polských houfnic DANA a nových pásových samohybných houfnicích KRAB. Klíčovými prvky systému jsou komunikační systémy, počítače a příslušný software. TOPAZ dokáže také komunikovat s elektronickými prostředky předsunutých dělostřeleckých návodčích, s dalšími pozorovacími systémy či s dělostřeleckými radary. Je schopen režimu salvy MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact). Předpokládaná hodnota zakázky je 1,3 mld.Kč bez DPH, přičemž konečnou výši posoudí znalec pro stanovení ceny v místě a čase obvyklé. Součástí modernizace je zvýšení balistické ochrany kabiny, navigační zařízení, poloautomatický systém řazení, balistické počítače, topení, klimatizace a granátomety. Modernizace zajistí armádě kvalitní dělostřeleckou techniku odpovídající standardům NATO, navíc s několikanásobně nižšími náklady oproti pořízení nových systémů, zvýší se bezpečnost osádky, dostřel a zrychlí se plnění palebných úkolů. Armáda bude moci dále využívat stávající munici, jíž je ve skladech uloženo až 60 000 kusů, technické a logistické zázemí, které již existuje pro původní houfnice DANA, včetně opravárenských kapacit na území České republiky. Modernizace bude probíhat postupně ve třech etapách, poslední houfnici česká armáda získá do konce listopadu 2020.
Armáda ČR zatím neupřesnila požadavky kladené na modernizované a na nové samohybné houfnice, jisté je pouze osazení na podvozek Tatra. Plány modernizace dělostřelectva Armády ČR se v průběhu let měnily. Nejdříve MO ČR plánovalo koupit pouze nové houfnice, později naopak pouze modernizovat houfnice DANA. Nejnovější plán počítá s modernizací 33 houfnic DANA a pořízením 17 nových houfnic ráže 155 mm NATO. Součástí modernizace dělostřelectva, na které MO ČR vyčlenilo 6 mld.Kč, je i plán nakoupit 17 nových samohybných houfnic za 2,5 mld.Kč, zbývající 2,4 mld. je určený na nákup munice a systémů velení a řízení palby. Co se týče nových houfnic, tak zde je možným adeptem spolupráce s BAE a osazení podvozku Tatra T815-7 8x8 o zbraňový systém FH‑77BW L52 Archer. Model této nové kolové houfnice byl k vidění na výstavě IDET 2017. Cílem je vysoká mobilita i velká rychlost přesunu a schopnost provádět rychlé dělostřelecké přepady spojené s co nejkratším setrváním na palebné pozici. Vzhledem k problémům v jednání mezi MO a CSG, se v armádních kancelářích spekuluje o zrušení projektu modernizace houfnic DANA a rovnou koupit 50 nových houfnic západní výroby v ráži 155 mm.
Zdroj:
http://www.vydavatelstvo-mps.sk/atm/940 ... -dana.html
http://www.armadninoviny.cz/armada-cr-o ... stava.html
http://www.armyweb.cz/clanek/modernizov ... ce-pro-acr




