Námořní letoun 6. generace F/A-XX
Napsal: 24/7/2017, 15:06
Program letounu NGAD pro US Navy
Začátkem roku 2016 US Navy oficiálně zahájilo hledání nástupce letadel F/A-18 a EA-18, v rámci programu NGAD (Next Generation Air Dominance). Zkratka je poněkud matoucí, jelikož pod stejným označením hledá náhradu za F-22A Raptor i americké letectvo (US Air Force). Celkem se jedná o náhradu více jak 1300 letounů F/A-18 Hornet, přičemž stíhačkám FA-18 E/F Super Hornet, končí životnost až v roce 2035. Nový letoun bude po roce 2030 především čelit hrozbám v podobě vyspělých systémů protivzdušné obrany (PVO). Letouny budou schopny kooperovat s novými námořními systémy pro elektronický boj, střelami dlouhého dosahu, novými drony atd. Velký tématem je především kooperace pilotovaných a bezpilotních letadel. Nová letadla tak mohou být volitelně pilotovaná nebo nepilotovaná. Pro námořnictvo je velice důležitý i dosah nových letounů ale i jejich zbraní. Dolet a vysoká rychlost (cca Mach 2,5) mají být upřednostněny před schopnostmi stealth. Tu sice letoun bude mít, ale ne na úkor ostatních schopností. Celkově se dá říct, že americké námořnictvo je historicky skeptické vůči stealth schopnostem vlastních letounů. Kapitán Richard Brophy, který se podílí na analyzování budoucí podoby námořních leteckých operací, na toto téma řekl: "Samozřejmě potřebujeme schopnost přežití. Stealth je ale pouze jeden kousek požadavků na přežití. Dívám se trochu na stealth jako na dipólové odražeče nebo fléry. Vždy to nezajistí ochranu proti nepříteli, ale pomáhá to. Stealth je součástí každého budoucího návrhu - když se podíváte na každou zemi, jdou touto cestou. Takže ano, bude to pravděpodobně součástí konstrukce." Podle Billa Nickersona, programového důstojníka sekce pro letecké vědy v Úřadu pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research), námořnictvo také investuje do dalších technologií, které zlepší schopnosti přežití letadla - jde např. o superlehký pancíř nebo schopnost boje proti zbraním se směrovanou energií (lasery). Alternativou k novému letounu 6.generace, pro námořnictvo, je nákup většího množství námořních stíhaček F-35C Lightning II, nebo nové varianty letadel F/A-18 a EA-18G. Poslední variantou je program nového letadla, ale jeho vývojové, výrobní a provozní náklady musí být nízké, aby námořnictvo mohlo nakoupit dostatečný počet strojů, minimálně tisíc nových letounů (!) Pokud jde o nový letoun, je pravděpodobné, že se bude jednat o derivát zmíněného letounu 6.generace, pro americké letectvo (US Air Force). Američtí odborníci ze společnosti Northrop Grumman a Boeing, pracují na vývoji konceptu stíhacího letounu šesté generace. Podle oficiálního vyjádření zástupců letectva a námořnictva, již byly zahájeny zkoušky technologií, které budou použity pro vývoj letounů nové generace. V této chvíli je projekt v nejranější fázi vývoje konceptu. Tedy jsou vybírány technologie a formují se požadavky na nový stroj. Odborníci přitom vycházejí z plánu pro globální vzdušnou převahu Air Superiority 2030 Flight Plan, který již určuje některé klíčové vlastnosti stíhačů nové generace. Tyto letouny by měly být vybaveny stealth technologií nové generace, výkonným systémem pro elektronický boj, sofistikovaným hardwarem a softwarem, včetně specializovaných umělých inteligencí, zvýšenou autonomií řízení, hyperosonickými a laserovými zbraněmi, a také "chytrou kůží", tedy sestavou miniaturních senzorů přímo na povrchu trupu. Letoun šesté generace by měl být k dispozici někdy v polovině 30. let 21. století, verze pro US Navy se objeví o něco později.
Zdroj:
http://www.armadninoviny.cz/budoucnost- ... dolet.html
https://vtm.zive.cz/clanky/americky-sti ... fault.aspx
http://www.scout.com/military/warrior/s ... en-fighter
https://theaviationist.com/2016/02/05/n ... n-fighter/