Sturmpanzerwagen Oberschlesien
Napsal: 26/7/2017, 14:00

Sturmpanzerwagen Oberschlesien
Patrně překvapí, že před válkou se i němečtí konstruktéři zaobírali myšlenkou sestrojení pancéřového vozidla. V roce 1914 navrhl Frederich Goebel šestinohé kráčející vozidlo. Byl postaven i zmenšený model, ale po vypuknutí války práce na projektu ustaly. Obnoveny byly až v roce 1915, kdy byla uvolněna dotace na stavbu prototypu. Celkem se jednalo o 50 000 marek a práce byly dokončeny v lednu 1916. Při prvním pokusu o vykročení, se ale stroji zlámaly nohy a výzbrojní úřad další práce zastavil. Lépe nedopadl ani pokus Huga Bremera, nahradit všechna čtyři kola obrněného automobilu pásy. Základem bylo vozidlo Daimler Marienwagen, přičemž zadní pár pásů byl poháněný a přední se jen volně otáčel. Ministerstvo války rovnou objednalo 20 vozidel. Výsledkem ale bylo vysoké vozidlo se značně poddimenzovaným motorem. Bremerovo vozidlo mělo problémy i v únosném terénu a jakmile se dostalo na měkčí podklad, hrozilo poškození hnacího nebo pojezdového ústrojí, případně i převrácení vozidla. Zástupci císařské armády dlouho neprojevovali vážnější zájem o tanky. Přístup se změnil, až když Britové nasadili tanky v září 1916 u Flers. Mezi vojáky se začala šířit panika a zvýšil se tlak na vlastní vývoj obdobného vozidla.
Dne 30. října byla svolána Verkehrstechnische Prüfungs-Kommision, pod vedením generála Friedricha. Komise se skládala ze zástupců automobilového průmyslu a měla sdělit svůj názor na konstrukci podobného vozidla, jakým disponovali Angličané. V listopadu komise stanovila základní požadavky na terénní obrněný vůz - Geländepanzerwagen. Zvítězil návrh automobilového konstruktéra, kapitána Josepha Vollmera (1871–1955), který byl inspirován tanky francouzskými a využíval jako podvozku pásového traktoru Holt. Na tento podvozek byla usazena masivní korba, do které se muselo vejít 18 členů obsluhy vozidla. Výsledkem byl tank s masivní výzbrojí a pancéřováním - Sturmpanzerwagen A7V. Jelikož byl německý průmysl značně vytížený válečnou výrobou, probíhala výroba jen pomalu. Celkem bylo vyrobeno pouze 21 těchto, né příliš praktických vozidel a koncem války měly být nahrazeny levnější konstrukcí, kterou by bylo možno sériově vyrábět. O tento tendr se ucházelo celkem třináct společností a nejzajímavější je projekt tanku Sturmpanzerwagen Oberschlesien z poloviny roku 1918. Název pochází od továrny Oberschlesischen Hüttenwerke ze městě Gleiwitz v Horním Slezsku. Tank navrhl kapitán Müller. Výhodou tohoto tanku byla především mnohem menší počet mužů osádky oproti jeho předchůdci - pouze pět vojáků. Rozměry byly: délka 6,7 m, šířka 2,34 m a výška 2,97 m. Pancéřování dosahovalo tloušťky 14 mm. Tank o hmotnosti 19 tun poháněl motor Argus petrol o výkonu 180 hp (132 kW). Rychlost činila 16 km/h na silnici a 9 km/h v terénu, dojezd 60 km. Pokročilým prvkem bylo oddělení motorové části od bojového prostoru. Hlavní výzbroj v podobě rychlopalného kanónu ráže 3,7 cm nebo 5,7 cm se nacházela v horní otočné věžičce. Sekundární výzbroj tvořily dva kulomety MG 08 ráže 7,92×57 mm. Později vznikl i návrh vylepšeného vozidla zvané Oberschlesien II. Do října 1918 ale nebyly dokončeny ani dva rozestavěné prototypy určené pro vojskové zkoušky. Po válce byly patrně sešrotovány. Ještě dodám, že zmíněný kapitán Joseph Vollmer, navrhl v období první světové války, krom tanku A7V i těžký tank K-Wagen a lehké tanky LK I a II - k nim se ale vrátíme až jindy.
Technické parametry:
Název: Sturmpanzerwagen Oberschlesien
Výrobce: Oberschlesischen Hüttenwerke
Vyrobeno: nedokončené dva prototypy
Délka: 6,7 m
Výška: 2,9 m
Šířka: 2,34 m
Váha: 19 t
Posádka: 5 mužů
Pancíř: 14 mm
Motor: Argus petrol
Výkon: 180 HP, 132 kW
Dojezd: 60 km
Rychlost: 16 km/h na silnici, 9 km/h v terénu
Výzbroj: 57 mm nebo 37 mm dělo, 2x kulomet
Zdroje:
https://www.valka.cz/clanek_14699.html
http://www.panzernet.net/php/index.php/ ... 670.0.html
http://www.achtungpanzer.com/first-panz ... 7-1918.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Sturmpanz ... rschlesien
https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Vollmer



