
Závodní letoun Deperdussin Monocoque
Před válkou byly oblíbenou adrenalinovou zábavou a prestižní záležitostí souboj letounů v rychlosti, kdy nejprestižnější a nejstarší byl Pohár Gordona Bennetta (Coupe Aéronautique Gordon Bennett). Mezinárodní letecká federace FAI (Féderation Aéronautique Internationale) byla založena v roce 1905 a v roce 1906 zaregistrovala první rychlostní rekord, který stanovil Santos-Dumontův let. Rychlostní speciály vyvinuté pro tyto závody, představovaly dobový vrchol aerodynamické jemnosti, konstrukční účelnosti a vytříbenosti pohonné jednotky k vysokému měrnému výkonu a propulzní účinnosti. Významné postavení měla v tomto soupeření společnost SPAD.
V roce 1911 ji založil Armand Deperdussin (1867-1924) pod celým názvem Société Provisoire des Aéroplanes Deperdussin a technickým vedením pověřil mladého inženýra, kterým byl Louis Béchereau (1880-1970). Béchereau zkonstruoval v roce 1911 takzvaný monocoques neboli samonosný skelet, trup letadla ve tvaru vřetena pro zajištění lepší aerodynamiky. Trup byl vyroben z vrstev překližky o celkové tloušťce 4 mm, přičemž do té doby byla běžná konstrukce drátěná, potažená plátnem. Obdobný princip využil téhož roku, u své konstrukce letounu, i švýcarský inženýr Eugene Ruchonnet. Takováto konstrukce dovolovala dosáhnout dosud nemyslitelných výkonů. Béchereauovými přímými spolupracovníky byl pilot Louis Janoir a André Herbemont. Tento nový revoluční koncept konstrukce, umožnil společnosti Deperdussin zkonstruovat závodní letoun Deperdussin Monocoque a vyhrát mnoho cen, dokonce i slavný pohár Gordona Bennetta. V roce 1912 zkonstruoval Louis Béchereau závodní jednoplošník Deperdussin Monocoque, který dosáhl na svou dobu maximální aerodynamické jemnosti. letoun měl délku 6,1 m, rozpětí 6,6 m, hmotnost 612 kg a poháněl jej vzduchem chlazený, čtrnáctiválcový motor Gnome Lambda o výkonu 160 koní (120 kW).
Dne 29. září roku 1913 se v Remeši konal závod o pohár Gordona Bennetta a jednalo se o pátý a poslední předválečný ročník. Závodu se účastnil francouzský tým složený ze tří pilotů: Eugène Gilbert, Rost a Prévost. Právě pilot Maurice Prévost na letounu Deperdussin Monocoque, zde dosáhl průměrné rychlosti 203,850 km/h a překročil tak rychlost 200 km/h. Na druhém místě se umístil Védrines na jednoplošníku Ponnier D.3 s průměrnou rychlostí 197,5 km/h, třetím Gilbert a čtvrtým Crombez.
Zdroje:
http://www.rcmodely.cz/archiv/2006/10/17/
http://www.letouny.webz.cz/letadla/ponnier_m1.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Deperdussin_Monocoque
http://palba.cz/viewtopic.php?f=353&t=3 ... 28e#p64800




letecký konstruktér, inženýr Louis Béchereau