Koncept kolové (bojové) techniky v AČR
Napsal: 17/8/2017, 22:14
Toto téma jsem se rozhodl vytvořit, abych koncentroval naše jednotlivé nápady ohledně kolové techniky pro AČR, které jsou teď rozházené v tématech Vozidlo AJBAN 440A pro AČR ?. Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR. Vozidlo PERUN od SVOS a Obrněné vozidlo TITUS
Pokud se podíváme na současnou resp. potenciálně dostupnou techniku pro AČR, bude zasazení čety pěchoty vypadat následovně.
Přijedou 3 KBVP a z nich je vysazeno 18 vojáků, to sice není moc, ale nechá se s tím pracovat.
Přijely by 3 Titusy a z nich by bylo vysazeno 30 vojáků, to je zasazení docela zajímavého množství pěchoty.
Přijedou 3 Kajmany a z nich je zasazeno 12 výsadkářů, to je taky pěkné.
A konečně přijedou 4 LOV 50B, Dinga 2, Eagly V či kdo ví co a je vysazeno 8 vojáků.
Zde je vidět, že koncepce pěších jednotek jako zdroje pěchoty trochu pokulhává, tento problém je vnímán i důstojníky těchto jednotek, jak dokládá tento článek Možné perspektivy rozvoje bojových jednotek lehkého typu. Prvním způsobem, jak tento problém řešit, je zvýšit počet vozidel na družstvu, čímž se sice zvýší počet přepravované pěchoty, avšak poměr osádky vs. vezené pěchoty bude pořád stejně negativní. Navíc zde vyvstane problém s dostatkem řidičů. Druhým způsobem je zvýšení přepravní schopnosti vozidla. To je možné zvýšením počtu sedadel v řadě nebo zvýšení počtu řad. Zvýšení počtu sedadel v řadě je omezeno vnějšími rozměry kabiny a v případě předních sedadel mnohdy motorovým tunelem. Jak dokazují naše LOV 50 B, ani šířka 2 200 mm není dostatečná hodnota pro tři sedadla. Druhou možností je vytvoření jednoprostorové karosérie zabírající místo nákladového prostoru, tedy na úkor přepravovaného materiálu. Snížení možností přepravovaného materiálu může být pro jednotky operující na úrovni roty nepříjemné, ale nechá se kompenzovat nákladními automobily. Avšak ve struktuře AČR se nacházejí jednotky, které by rády měly k dispozici LOV, ale vzhledem ke své způsobu nasazení je pro ně problematické mít k dispozici další prostředek pouze pro přepravu materiálu. Jedná se o strážní družstva vyskytující se u logistických a dělostřeleckých útvarů a hlavně pěší roty AZ u KVV. A vzhledem k tomu, že je těchto rot 14, což je už síla brigády, by se neměly opomenout.
Úkolem pěších rot AZ má být obrana vytipovaných oblastí dle Koncepce operační přípravy státního území České republiky. Nasazení jednotek AZ bude mít dlouhodobější charakter, proto by bylo vhodné, kdyby si s sebou vezli i nějaké to zázemí, nebo alespoň prostředky pro jeho vybudování. Vzhledem k množství objektů, které by měly být chráněny. se nechá předpokládat, že budou nasazovány po družstvech. Dle struktury pěší roty AZ se pěší družstvo skládá z velitele družstva, zástupce velitele družstva, staršího střelce, kulometníka, šesti střelců a pancéřovníka, tedy dohromady 11 vojáků. Příkladem, jak by mohlo probíhat jejich nasazení je cvičení Safeguard, což je každoroční cvičení AZ a AČR při obraně JETE a JEDU. Během tohoto cvičení došlo k vybudování palebných postavení, silničního kontrolního stanoviště, týlového stanoviště s kamuflážní sítí atd., takže spíše objemné než těžké vybavení pro převoz. Toto všechno by si měla být schopna úkolovaná jednotka přepravit sama, což můžou být také jenom dvě pěší družstva. Logicky se tedy nabízí několik možností, jak tyto jednotky přepravovat:
Valník: + potřeba jenom jednoho řidiče s Cčkem; - nulová ochrana, jenom ruční a přenosné zbraně; cena pořízení 7,5 mil Kč bez DPH.
Obrněná technika poskytnuta jednotkami AČR: + obsluhu zajistí AČR, balistická odolnost; - budou ji chtít zpět; cena pro AZ 0,-Kč
TITUS a pancéřovaná TATRA 6x6: + pancéřová ochrana, palebná síla vozidla TITUS, množství sesednuté pěchoty; - 2x řidič s Cčkem, při letálním vyřazením TITUSu velký problém; cena 25 mil. TITUS, 9 mil. TATRA, vše bez DPH + organická výzbroj vozidla
3x LOV: + pancéřová ochrana, mobilita, palebná síla, robustnost jednotky; - 3x řidič s Cčkem, malé množství sesednuté pěchoty; cena 3x 9 - 16 mil. dle typu LOV, více zde
2x Kajman a valník: + mobilita, palebná síla, jenom jeden člověk s Cčkem (hmotnost Kajmanu při přepravě je pouze 3 500 kg, bojová až těch 4 100); - balistická odolnost; cena 2x 5 mil. + 6 mil. za valník
Bylo by vhodné, kdyby existovala platforma, která by dokázala přepravit pěchotu i materiál, která by poskytla ochranu převáženému výsadku a po jeho sesednutí ho i palebně podpořila. A právě tyto požadavky by mohl splňovat můj návrh.
Vypadá to docela kompaktně, než si člověk uvědomí že to má rozvor 4 090 mm a kulomet je prakticky v 3,5 metrech. Jak je vidět, kapota a motor je převzatá z vozidla TITUS, to znamená vznětový šestiválec Cummins ISM s maximálním výkonem 324 kW/440 k či variantní řešení s výkonem 368 kW/500 k. Kabina je provedení TATRA KAPA se základní balistickou odolností na úrovni Level 3, avšak díky použití pomocné hydrauliky na otvírání dveří je možné ji dále zvýšit (kromě skel). Tím, že je motor umístěn vpředu, bylo možno nahradit tunel motoru v zadní řadě 6. sedadlem, což je největší úprava na celém vozidle (dále pak úprava pancéřových plátů, aby to pěkně lícovalo). Díky celkové vnější šířce kabiny 2 500 mm mají všichni vojáci důstojný prostor i s taktickou výstrojí. Toto vše je vykoupeno celkovou prázdnou hmotností 13 000 kg a maximální celkovou 19 000 kg. Bojová hmotnost včetně posádky a nákladu by se pohybovala kolem 15 tun, což je hodně na čtyřkolku. Přemýšlel jsem o použití třínápravového podvozku s rozvorem 2 150 mm + 2 300 mm (což je to nejkratší, co se nechá postavit, aby došlo k lepšímu rozložení hmotnosti na nápravy), ale to už bylo hodně problematické. Pneumatiky 16.00 R20, světlá výška 400 mm +80/-120 mm. Všechno to jsou konstrukční řešení, která se používají v produkci. A cena: 13 - 15 mil bez DPH, bez výzbroje. Obrázek je v měřítku px = cm.
Ještě trochu k obhajobě tohoto konceptu. Když se podíváme na vývoj poslední generace LOV (Eagle a LMV), můžeme pozorovat mezigenerační nárůst hmotnosti a rozměrů už tak velkých vozidel. Náš PERUN či slovenský Aligator 4x4 Master II už překonaly hranici 10 tun a už jsou na 12 000 kg. Pak zde máme vývojové platformy jako byla VEGA 4x4, IMI Wildcat, které používaly platformu podvozku TATRA, a hlavně sériově vyráběné AV-VBL od AVIBRASU a stovky vozidel M1117 Guardian, které jsou na tom hmotnostně podobně jako můj návrh, i když i já beru toto zatížení náprav u osmikolových bojových vozidel jako nepřípustné pro manévrování v terénu.
Pokud se podíváme na současnou resp. potenciálně dostupnou techniku pro AČR, bude zasazení čety pěchoty vypadat následovně.
Přijedou 3 KBVP a z nich je vysazeno 18 vojáků, to sice není moc, ale nechá se s tím pracovat.
Přijely by 3 Titusy a z nich by bylo vysazeno 30 vojáků, to je zasazení docela zajímavého množství pěchoty.
Přijedou 3 Kajmany a z nich je zasazeno 12 výsadkářů, to je taky pěkné.
A konečně přijedou 4 LOV 50B, Dinga 2, Eagly V či kdo ví co a je vysazeno 8 vojáků.
Zde je vidět, že koncepce pěších jednotek jako zdroje pěchoty trochu pokulhává, tento problém je vnímán i důstojníky těchto jednotek, jak dokládá tento článek Možné perspektivy rozvoje bojových jednotek lehkého typu. Prvním způsobem, jak tento problém řešit, je zvýšit počet vozidel na družstvu, čímž se sice zvýší počet přepravované pěchoty, avšak poměr osádky vs. vezené pěchoty bude pořád stejně negativní. Navíc zde vyvstane problém s dostatkem řidičů. Druhým způsobem je zvýšení přepravní schopnosti vozidla. To je možné zvýšením počtu sedadel v řadě nebo zvýšení počtu řad. Zvýšení počtu sedadel v řadě je omezeno vnějšími rozměry kabiny a v případě předních sedadel mnohdy motorovým tunelem. Jak dokazují naše LOV 50 B, ani šířka 2 200 mm není dostatečná hodnota pro tři sedadla. Druhou možností je vytvoření jednoprostorové karosérie zabírající místo nákladového prostoru, tedy na úkor přepravovaného materiálu. Snížení možností přepravovaného materiálu může být pro jednotky operující na úrovni roty nepříjemné, ale nechá se kompenzovat nákladními automobily. Avšak ve struktuře AČR se nacházejí jednotky, které by rády měly k dispozici LOV, ale vzhledem ke své způsobu nasazení je pro ně problematické mít k dispozici další prostředek pouze pro přepravu materiálu. Jedná se o strážní družstva vyskytující se u logistických a dělostřeleckých útvarů a hlavně pěší roty AZ u KVV. A vzhledem k tomu, že je těchto rot 14, což je už síla brigády, by se neměly opomenout.
Úkolem pěších rot AZ má být obrana vytipovaných oblastí dle Koncepce operační přípravy státního území České republiky. Nasazení jednotek AZ bude mít dlouhodobější charakter, proto by bylo vhodné, kdyby si s sebou vezli i nějaké to zázemí, nebo alespoň prostředky pro jeho vybudování. Vzhledem k množství objektů, které by měly být chráněny. se nechá předpokládat, že budou nasazovány po družstvech. Dle struktury pěší roty AZ se pěší družstvo skládá z velitele družstva, zástupce velitele družstva, staršího střelce, kulometníka, šesti střelců a pancéřovníka, tedy dohromady 11 vojáků. Příkladem, jak by mohlo probíhat jejich nasazení je cvičení Safeguard, což je každoroční cvičení AZ a AČR při obraně JETE a JEDU. Během tohoto cvičení došlo k vybudování palebných postavení, silničního kontrolního stanoviště, týlového stanoviště s kamuflážní sítí atd., takže spíše objemné než těžké vybavení pro převoz. Toto všechno by si měla být schopna úkolovaná jednotka přepravit sama, což můžou být také jenom dvě pěší družstva. Logicky se tedy nabízí několik možností, jak tyto jednotky přepravovat:
Valník: + potřeba jenom jednoho řidiče s Cčkem; - nulová ochrana, jenom ruční a přenosné zbraně; cena pořízení 7,5 mil Kč bez DPH.
Obrněná technika poskytnuta jednotkami AČR: + obsluhu zajistí AČR, balistická odolnost; - budou ji chtít zpět; cena pro AZ 0,-Kč
TITUS a pancéřovaná TATRA 6x6: + pancéřová ochrana, palebná síla vozidla TITUS, množství sesednuté pěchoty; - 2x řidič s Cčkem, při letálním vyřazením TITUSu velký problém; cena 25 mil. TITUS, 9 mil. TATRA, vše bez DPH + organická výzbroj vozidla
3x LOV: + pancéřová ochrana, mobilita, palebná síla, robustnost jednotky; - 3x řidič s Cčkem, malé množství sesednuté pěchoty; cena 3x 9 - 16 mil. dle typu LOV, více zde
2x Kajman a valník: + mobilita, palebná síla, jenom jeden člověk s Cčkem (hmotnost Kajmanu při přepravě je pouze 3 500 kg, bojová až těch 4 100); - balistická odolnost; cena 2x 5 mil. + 6 mil. za valník
Bylo by vhodné, kdyby existovala platforma, která by dokázala přepravit pěchotu i materiál, která by poskytla ochranu převáženému výsadku a po jeho sesednutí ho i palebně podpořila. A právě tyto požadavky by mohl splňovat můj návrh.
Vypadá to docela kompaktně, než si člověk uvědomí že to má rozvor 4 090 mm a kulomet je prakticky v 3,5 metrech. Jak je vidět, kapota a motor je převzatá z vozidla TITUS, to znamená vznětový šestiválec Cummins ISM s maximálním výkonem 324 kW/440 k či variantní řešení s výkonem 368 kW/500 k. Kabina je provedení TATRA KAPA se základní balistickou odolností na úrovni Level 3, avšak díky použití pomocné hydrauliky na otvírání dveří je možné ji dále zvýšit (kromě skel). Tím, že je motor umístěn vpředu, bylo možno nahradit tunel motoru v zadní řadě 6. sedadlem, což je největší úprava na celém vozidle (dále pak úprava pancéřových plátů, aby to pěkně lícovalo). Díky celkové vnější šířce kabiny 2 500 mm mají všichni vojáci důstojný prostor i s taktickou výstrojí. Toto vše je vykoupeno celkovou prázdnou hmotností 13 000 kg a maximální celkovou 19 000 kg. Bojová hmotnost včetně posádky a nákladu by se pohybovala kolem 15 tun, což je hodně na čtyřkolku. Přemýšlel jsem o použití třínápravového podvozku s rozvorem 2 150 mm + 2 300 mm (což je to nejkratší, co se nechá postavit, aby došlo k lepšímu rozložení hmotnosti na nápravy), ale to už bylo hodně problematické. Pneumatiky 16.00 R20, světlá výška 400 mm +80/-120 mm. Všechno to jsou konstrukční řešení, která se používají v produkci. A cena: 13 - 15 mil bez DPH, bez výzbroje. Obrázek je v měřítku px = cm.
Ještě trochu k obhajobě tohoto konceptu. Když se podíváme na vývoj poslední generace LOV (Eagle a LMV), můžeme pozorovat mezigenerační nárůst hmotnosti a rozměrů už tak velkých vozidel. Náš PERUN či slovenský Aligator 4x4 Master II už překonaly hranici 10 tun a už jsou na 12 000 kg. Pak zde máme vývojové platformy jako byla VEGA 4x4, IMI Wildcat, které používaly platformu podvozku TATRA, a hlavně sériově vyráběné AV-VBL od AVIBRASU a stovky vozidel M1117 Guardian, které jsou na tom hmotnostně podobně jako můj návrh, i když i já beru toto zatížení náprav u osmikolových bojových vozidel jako nepřípustné pro manévrování v terénu.