Hawker Typhoon - a jeho působeni kolem Dne-D
Napsal: 21/9/2005, 20:17
Hawker Typhoon vznikal od roku 1937 a jeho hlavním konstruktérem a navrhovatelem byl Sydney Camm – stejný muž který navrhl jeho staršího „bráchu“ Hurricane.když byly v témže roce vydány regule na návrh nového stíhacího letounu ihned s přišla firma Hawker se svým prototypem F.18/37. Tento letoun byl poháněn silným čtyřiadvacetiválcovým motorem a výkonu 1 471 kW.I když byly problémy právě s motorem, pže britské ministerstvo letectví si přálo motor Rolls-Royce Vulture,ale nakonec zadanou objednávku připsalo právě firmě Hawker a jejímu prototypu.
I když byl Typhoon zamýšlen především jako stíhací letoun,měl několik nevýhod které ho z této role brzy vyřadily ale zase se tímto dostal do role kde se jeho vlastnosti naplno uplatnily a to do role bitevníku.
Letouny byly vyráběny 2 verze Hawker Typhoon – ten byl s motorem Napier Sabre a Hawker Tornado – ten měl motor Rolls-Royce Vulture, ukázalo se ovšem který že to motor je lepší, stroje Tornado měly řadu technických problémů a jevily se jako nespolehlivé, pro se zůstalo už od základního motoru Napier Sabre.
V důsledku Bitvy o Británii došlo ke zpomalení dodávek a testů stroje takže jeho platné zařazení do bitevních letech se odehrálo až v roce 1941 kdy jej obdržely první letky.
Úloha Typhoonu při Dni-D
Hawker Typhoon byl použit stejně jako jiná podpůrná letadla/ bitevníky RAF při podpoře vojsk bojujících a vyloďujících se na pobřeží Normandie a to i ještě dlouho před Dnem D. Typhoon byl použit asi v největší míře (jako letoun RAF) při plnění těchto úkolů a to i před 6. červnem 44, vlastně hned od začátku působení spojeneckých letadel nad Sev. Francií jako příprava pro vylodění.
Jejich úkol byl jasný – co nejvíce oslabit němce útoky na jejich pozemní jednotky, armádní zařízení, infrastrukturu a vše co by němce v dané oblasti co nejvíce oslabilo.Ovšem v rámci utajení a také hlavně kvůli tomu aby zmátly němce útočila tato letadla i v oblasti Pas de Calais kde němci očekávali hlavní vylodění – tak jak je o tom informovali dvojité agenti a lstiví britští zpravodajci.Plány na toto vylodění byly němcům předhazovány ještě delší dobu před samotným vyloděním v Normandii (které jim taky bylo částečně prozrazeno!!).Němci se toho lehko chytli pže sami čekali vylodění v této oblasti, jako Pas de Calais pže to byla nejkratší cesta z Doveru – proto zde také němci měli nejsilnější pás obrany.
Pravidelnými se staly pro piloty Typhoonů patroly „Rhubards“ kdy létaly dvojice, nebo flighty nad Normandii a útočili na náhodně potkané, nebo přesně vytypované německé cíle, jako nejčastěji na nádraží, letiště pozemní opevnění,kolony tanků atd. Právě útoky na tanky se staly pro Typhoony nejznámějším úkolem také se tak typhoony dostaly do podvědomí německých tankistů a zapsaly sae temným písmem. Jsou známy případy kdy se posádky tanků dostávaly ze svých skořápek ještě před tím než vůbec bylo na jejich tank zaútočeno,jen při ohlášení přilétávajících letadel.Brzy se tak typhoonům začalo přezdívat „tunkbusters“ – bořitelé tanků.Když byly k dispozici úplně nové zbraně – neřízené rakety, stalo se ničení tanků lehčí než kdy předtím.Rakety ráže 2,5 palce, vysoce průbojné, nebo tříštivo-trhavé se také ukázaly jako opravdu účinné v ničení tanků.Také se pilotům Typhoonů připisuje zničení největšího procenta tanků a obrněných vozidel z celkového počtu těchto zničených strojů během podpory vojsk v Normandii.
Přestože byly Typhoony konstruovány zprvu jako stíhačky, nehodily se do vzdušného boje.Musely být proto doprovázeny stíhačkami,samo že nejčastěji Spitfiry. Toto nebylo zrovna ideální vzhledem k charakteru sweepů – který byl takový že čím míň letadel, tím menší signál na radaru a tím menší nebezpečí vzhledem k menšímu riziku z prozrazení.Jenže plně naložené Typhoony byly až moc těžkopádné na to aby si troufly na Me-109 nebo FW-190 a to byly konstruovány právě pro boj s Focke-Wulfem.A to i přesto že nad Sev. Francií se mělo nacházet jen minimum stíhaček Luftwaffe.Zase neříkám že se do vzdušného boje nezapojovaly, byli i úspěšní ale neměly takové kvality.
Jejich novým, prvořadým, úkolem bylo také útočení na přímořní pozice dělostřelectva, flaku, betonové bunkry a všechny větší zábrany na pobřeží a celkově atlantickému valu v těchto oblastech, tedy atlantického valu v těchto oblastech,Normandii a samo Pas de Calais – tyto úkoly začaly mít na síle stále víc s blížícím se vyloděním.
Hlavní zbraní se staly neřízené rakety které byly neustále modernizovány a zdokonalovány, v roce 1944 byla nejúčinnější asi neřízené raketa kterou vytvořili především Američané a to byla raketa HVAR na kterou bylo možno „ našroubovat různé druhy hlavic“, Britové však taky nezůstávali pozadu a měli svůj arzenál neřízených raket.Dále se samo že používaly pumy a to především tříštivotrhavé,nebo průbojné (proti bunkrům), byly to 250 librové nebo taky 500 lb pumy.ty se osvědčily hlavně při ničení menších bunkrů a pozic dělostřelectva, na těžké bunkry tyto zbraně bohužel nestačily, letečtí plánovači měli za to že těžké bunkry zničí opakované nálety těžkých bombardérů které měly oblasti zamést před vyloděním a odstranit i jen malinké překážky jako třeba kulometná hnízda, jenže ani jedno z toho se jim nepovedlo vzhledem k nepřesnosti útoků .
Po vylodění 6. června 1944 se Typhoony stále ještě zaměřovaly na útoky proti opevnění v oblasti Pas de Calais aby tak němce utvrdily v názoru že hlavní vlna teprve přijde právě v této oblasti.Tím byli němci neustále pod tlakem ne to že přijde hlavní vlna právě sem, tím nemohli uvolnit své vojenské jednotky aby mohly pomoci v Normandii.Tyto útoky byly sice jen jako píchnutí špendlíkem ale naprosto němce utvrzovali v tom co jim všichni předhazovali - - - Velení německé armády očekávalo vylodění v pas de Calais ještě další 2 měsíce po vylodění v Normandii.
Takže se Typhoony ukázaly jako spolehlivá letadla, měly ale řadu nevýhod.Tou hlavní byla přeci jen jejich nestabilita ve vzdušném boji, další takovou byla vzhledem k jejich úkolům malá odolnost.,tím mám na mysli že když útočili na silně bráněná pozemní stanoviště tak jim ty vrstvy pancíře které měly mnohdy nestačily.Jejich slabším místem byl větší chladič do kterého stačil zásah ze zbraně větší ráže a bylo zle, do takového místa nebylo těžké se určitě ze země trefit.Proto se velitelé RAF snažili typhoon nahradit nějakým strojem který by kombinoval vlastnosti typhoonu jako bitevníku a obratnost a schopnosti stíhaček.Bylo vymysleno jedno dokonalé řešení. Hawker Hurricane který už byl naplno stažen ze stíhacích jednotek vzhledem k dostatku Spitfirů začal být přeřazován do bitevních letech.tady ze starších Hurricanů udělali dokonalé bitevníky které dokázaly to stejné co yphoon a ještě k tomu to byly obstojné stíhačky.Příkladem může být Hurricane Mk.IIB který byl jakýmsi Typhoonem přes kopírák co se týče výzbroje – měl to stejné 4, 20 mm kanony a možnost podvěsit rakety a pumy.
Pokusy o nahrazení Typhoonu se nevyhnuly ani jiným stíhačkám a to třeba Spitfiru který měl být taký jakousi náhradou,ale mohl nést jen pumy, rakety vzhledem k velkému nasávání motorů pod oběma křídly mohlo být upevněno jen malé množství raket.
I přes to že se za Typhoon jaksi našla náhrada zůstal u RAF až do konce války – byly odstraněny jeho hlavní chyby a technické nedostatky a nevýhody.
Na závěr přidávám seznamy leteckých neřízených raket používaných v RAF
I. třípalcová raketa UP (Unrotated Projektile) s hlavicí 60 lb
a) na tuto raketu byla možnost připevnit – tříštivotrhavá bojová hlavice HE (High Explozive); velikost 60 lb; průměr 5 palců (12,7 cm); náplň TNT
II. třípalcová raketa UP s hlavicí 25 lb
a) průbojná hlavice AP ( Armour Piercing)
b) průbojná hlavice s trhavým účinkem SAP ( Semi-Armour Piercing); velikost 25 lb
III. třípalcová rakety s kumulativní hlavicí
IV. pětipalcová raketa HVAR (High Velocity Aircraft Rocket); velikost 60 lb
Technické údaje: Hawker Typhoon Mk.IB
Motor: Napier-Sabre IIA – výkon 1 626 kW
Max. rychlost: 664 km/h
Dostup:10 700 m
Dolet:982 km
Výzbroj: 4x 20mm kanon Hispano – 140 nábojů pro zbraň
8 neřízených raket / odpalovacích lišt pro neřízené rakety
2 závěsníky pro letecké pumy do 500 lb
Rozměry:
Rozpětí:12,67 m
Délka:9,73 m
Výška:4,66m
Plocha křídel:25,9 m2

typhoon.

typhoon

Typhoon s podvěšenými raketami UP
I když byl Typhoon zamýšlen především jako stíhací letoun,měl několik nevýhod které ho z této role brzy vyřadily ale zase se tímto dostal do role kde se jeho vlastnosti naplno uplatnily a to do role bitevníku.
Letouny byly vyráběny 2 verze Hawker Typhoon – ten byl s motorem Napier Sabre a Hawker Tornado – ten měl motor Rolls-Royce Vulture, ukázalo se ovšem který že to motor je lepší, stroje Tornado měly řadu technických problémů a jevily se jako nespolehlivé, pro se zůstalo už od základního motoru Napier Sabre.
V důsledku Bitvy o Británii došlo ke zpomalení dodávek a testů stroje takže jeho platné zařazení do bitevních letech se odehrálo až v roce 1941 kdy jej obdržely první letky.
Úloha Typhoonu při Dni-D
Hawker Typhoon byl použit stejně jako jiná podpůrná letadla/ bitevníky RAF při podpoře vojsk bojujících a vyloďujících se na pobřeží Normandie a to i ještě dlouho před Dnem D. Typhoon byl použit asi v největší míře (jako letoun RAF) při plnění těchto úkolů a to i před 6. červnem 44, vlastně hned od začátku působení spojeneckých letadel nad Sev. Francií jako příprava pro vylodění.
Jejich úkol byl jasný – co nejvíce oslabit němce útoky na jejich pozemní jednotky, armádní zařízení, infrastrukturu a vše co by němce v dané oblasti co nejvíce oslabilo.Ovšem v rámci utajení a také hlavně kvůli tomu aby zmátly němce útočila tato letadla i v oblasti Pas de Calais kde němci očekávali hlavní vylodění – tak jak je o tom informovali dvojité agenti a lstiví britští zpravodajci.Plány na toto vylodění byly němcům předhazovány ještě delší dobu před samotným vyloděním v Normandii (které jim taky bylo částečně prozrazeno!!).Němci se toho lehko chytli pže sami čekali vylodění v této oblasti, jako Pas de Calais pže to byla nejkratší cesta z Doveru – proto zde také němci měli nejsilnější pás obrany.
Pravidelnými se staly pro piloty Typhoonů patroly „Rhubards“ kdy létaly dvojice, nebo flighty nad Normandii a útočili na náhodně potkané, nebo přesně vytypované německé cíle, jako nejčastěji na nádraží, letiště pozemní opevnění,kolony tanků atd. Právě útoky na tanky se staly pro Typhoony nejznámějším úkolem také se tak typhoony dostaly do podvědomí německých tankistů a zapsaly sae temným písmem. Jsou známy případy kdy se posádky tanků dostávaly ze svých skořápek ještě před tím než vůbec bylo na jejich tank zaútočeno,jen při ohlášení přilétávajících letadel.Brzy se tak typhoonům začalo přezdívat „tunkbusters“ – bořitelé tanků.Když byly k dispozici úplně nové zbraně – neřízené rakety, stalo se ničení tanků lehčí než kdy předtím.Rakety ráže 2,5 palce, vysoce průbojné, nebo tříštivo-trhavé se také ukázaly jako opravdu účinné v ničení tanků.Také se pilotům Typhoonů připisuje zničení největšího procenta tanků a obrněných vozidel z celkového počtu těchto zničených strojů během podpory vojsk v Normandii.
Přestože byly Typhoony konstruovány zprvu jako stíhačky, nehodily se do vzdušného boje.Musely být proto doprovázeny stíhačkami,samo že nejčastěji Spitfiry. Toto nebylo zrovna ideální vzhledem k charakteru sweepů – který byl takový že čím míň letadel, tím menší signál na radaru a tím menší nebezpečí vzhledem k menšímu riziku z prozrazení.Jenže plně naložené Typhoony byly až moc těžkopádné na to aby si troufly na Me-109 nebo FW-190 a to byly konstruovány právě pro boj s Focke-Wulfem.A to i přesto že nad Sev. Francií se mělo nacházet jen minimum stíhaček Luftwaffe.Zase neříkám že se do vzdušného boje nezapojovaly, byli i úspěšní ale neměly takové kvality.
Jejich novým, prvořadým, úkolem bylo také útočení na přímořní pozice dělostřelectva, flaku, betonové bunkry a všechny větší zábrany na pobřeží a celkově atlantickému valu v těchto oblastech, tedy atlantického valu v těchto oblastech,Normandii a samo Pas de Calais – tyto úkoly začaly mít na síle stále víc s blížícím se vyloděním.
Hlavní zbraní se staly neřízené rakety které byly neustále modernizovány a zdokonalovány, v roce 1944 byla nejúčinnější asi neřízené raketa kterou vytvořili především Američané a to byla raketa HVAR na kterou bylo možno „ našroubovat různé druhy hlavic“, Britové však taky nezůstávali pozadu a měli svůj arzenál neřízených raket.Dále se samo že používaly pumy a to především tříštivotrhavé,nebo průbojné (proti bunkrům), byly to 250 librové nebo taky 500 lb pumy.ty se osvědčily hlavně při ničení menších bunkrů a pozic dělostřelectva, na těžké bunkry tyto zbraně bohužel nestačily, letečtí plánovači měli za to že těžké bunkry zničí opakované nálety těžkých bombardérů které měly oblasti zamést před vyloděním a odstranit i jen malinké překážky jako třeba kulometná hnízda, jenže ani jedno z toho se jim nepovedlo vzhledem k nepřesnosti útoků .
Po vylodění 6. června 1944 se Typhoony stále ještě zaměřovaly na útoky proti opevnění v oblasti Pas de Calais aby tak němce utvrdily v názoru že hlavní vlna teprve přijde právě v této oblasti.Tím byli němci neustále pod tlakem ne to že přijde hlavní vlna právě sem, tím nemohli uvolnit své vojenské jednotky aby mohly pomoci v Normandii.Tyto útoky byly sice jen jako píchnutí špendlíkem ale naprosto němce utvrzovali v tom co jim všichni předhazovali - - - Velení německé armády očekávalo vylodění v pas de Calais ještě další 2 měsíce po vylodění v Normandii.
Takže se Typhoony ukázaly jako spolehlivá letadla, měly ale řadu nevýhod.Tou hlavní byla přeci jen jejich nestabilita ve vzdušném boji, další takovou byla vzhledem k jejich úkolům malá odolnost.,tím mám na mysli že když útočili na silně bráněná pozemní stanoviště tak jim ty vrstvy pancíře které měly mnohdy nestačily.Jejich slabším místem byl větší chladič do kterého stačil zásah ze zbraně větší ráže a bylo zle, do takového místa nebylo těžké se určitě ze země trefit.Proto se velitelé RAF snažili typhoon nahradit nějakým strojem který by kombinoval vlastnosti typhoonu jako bitevníku a obratnost a schopnosti stíhaček.Bylo vymysleno jedno dokonalé řešení. Hawker Hurricane který už byl naplno stažen ze stíhacích jednotek vzhledem k dostatku Spitfirů začal být přeřazován do bitevních letech.tady ze starších Hurricanů udělali dokonalé bitevníky které dokázaly to stejné co yphoon a ještě k tomu to byly obstojné stíhačky.Příkladem může být Hurricane Mk.IIB který byl jakýmsi Typhoonem přes kopírák co se týče výzbroje – měl to stejné 4, 20 mm kanony a možnost podvěsit rakety a pumy.
Pokusy o nahrazení Typhoonu se nevyhnuly ani jiným stíhačkám a to třeba Spitfiru který měl být taký jakousi náhradou,ale mohl nést jen pumy, rakety vzhledem k velkému nasávání motorů pod oběma křídly mohlo být upevněno jen malé množství raket.
I přes to že se za Typhoon jaksi našla náhrada zůstal u RAF až do konce války – byly odstraněny jeho hlavní chyby a technické nedostatky a nevýhody.
Na závěr přidávám seznamy leteckých neřízených raket používaných v RAF
I. třípalcová raketa UP (Unrotated Projektile) s hlavicí 60 lb
a) na tuto raketu byla možnost připevnit – tříštivotrhavá bojová hlavice HE (High Explozive); velikost 60 lb; průměr 5 palců (12,7 cm); náplň TNT
II. třípalcová raketa UP s hlavicí 25 lb
a) průbojná hlavice AP ( Armour Piercing)
b) průbojná hlavice s trhavým účinkem SAP ( Semi-Armour Piercing); velikost 25 lb
III. třípalcová rakety s kumulativní hlavicí
IV. pětipalcová raketa HVAR (High Velocity Aircraft Rocket); velikost 60 lb
Technické údaje: Hawker Typhoon Mk.IB
Motor: Napier-Sabre IIA – výkon 1 626 kW
Max. rychlost: 664 km/h
Dostup:10 700 m
Dolet:982 km
Výzbroj: 4x 20mm kanon Hispano – 140 nábojů pro zbraň
8 neřízených raket / odpalovacích lišt pro neřízené rakety
2 závěsníky pro letecké pumy do 500 lb
Rozměry:
Rozpětí:12,67 m
Délka:9,73 m
Výška:4,66m
Plocha křídel:25,9 m2

typhoon.

typhoon

Typhoon s podvěšenými raketami UP