Northrop YF-23

Letouny všech typů a použití
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Northrop YF-23

Příspěvek od KOLT »

Nj, můžeme se dohadovat, jestli vlastně neudělali u USAF chybu, že vybrali YF-22. Z dnešního pohledu by YF-23 asi dávala větší smysl. Na druhou stranu je docela dobře možné, že by došlo k zastavení programu, protože na YF-23 bylo mnohem víc práce než na Raptoru. A i tak to měl Raptor nahnuté, že málem nebyl dokončen...
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Northrop YF-23

Příspěvek od Wasp »

Odtajnění pro publikum, 1990
https://www.youtube.com/watch?v=VmfY0oWWfqU


...YF-23 představuje vyvážený design charakterizovaný nízkou
úrovní pozorovatelnosti, vysokou manévrovatelností a
schopností dlouhodobého nadzvukového letu bez přídavného spalování.
Tyto atributy byly smíchány do velmi schopného
letadla, částečně prostřednictvím komplexního využití
výpočetních metod....


Paul Metz
„Nikdy se nestyďte za to, co jsme udělali. Postavili jsme ohromný letoun, který by stál bok po boku s čímkoli jiným
a v mnoha případech přesahoval možnosti čehokoli jiného.
A na to můžeme být vždy hrdí.“
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3506
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Northrop YF-23

Příspěvek od seabee »

Jestli to tu už bylo, tak se omlouvám, ale Northrop by asi neprošel Kongresem a Senátem z finančních důvodů. Měl ještě silný "zářez" z předražení programu B-2. Ale zdá se, že to stejně dopadlo "z deště pod okap" :D.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Northrop YF-23

Příspěvek od Wasp »

Jako jo, ale na druhou stranu tam byl McAir a ten měl dobrou finanční historii.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Northrop YF-23

Příspěvek od Wasp »

To o té pumovnici v textu od Raseho, mělo by na tom něco být.
Pumovnice byla užší a hluboká, vhodná třeba pro pumy. Měla se ale přepracovat později.

K textu od Raseho dále.

Lety při vyšších AoA byly naplánované až později, jak bude rozšířena letová obálka. Northrop a McAir šli bezpečnou cestou, nechtěli riskovat ztrátu stroje. Maximální naměřené AoA v těchto letech bylo 25 stupňů, ale výsledky měření ukazovaly, že koncepce YF-23 teoreticky může dosahovat obrovských úhlů AoA.
Tedy nejedná se o opomenutí, ale o naplánovanou věc, mělo na ně dojít později.

Lockheed více ukazoval líbivé manévry, a jeho PR kancelář byla velice dobře placená a odváděla dobrou práci.
Konkurence od YF-23 byla spíše ze staré školy, tito lidi chtěli postavit nejlepší stroj, a ten se přece nemusí draze propagovat a líbivě podbízet, protože to nepotřebuje....
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Northrop YF-23

Příspěvek od Wasp »

Nějaké zajimavosti od Paula Metze ( zkušební pilot od YF- 23 a létatl také na YF-22).
YF-23 byl více stealth a byl rychlejší, to asi tak víme. OVšem navíc byl extrémně obratný, zde byla výhoda na straně YF-22 jenom ve velmi nízké rychlosti nebo dokonce až nulové rychlosti, díky vektoru tahu.
AoA bylo stejné jako u Lighteningu II, tj. 60 st.
Letadlo bylo velmi dobře ovladatelné, snadné na přistání a vzlet. O chloup příjemnější než YF-22.
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 271
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Northrop YF-23

Příspěvek od Pavel 15 »

inzerát na velmi krásný letadlo-archiv Aviation Week.--twitter Matt Jouppi

květen 1987
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
srpen 1988-východním Německu sovět. VVS - ve výzbroji 250 letadel MiG-29, v roce 1988 vrcholná výroba -288 letadel MiG-29
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti


rok 1991- YF-23 v plné kráse

Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Odpovědět

Zpět na „Letadla“