Bell V-280 Valor

Vrtulníky všech typů a vzducholodě
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

konvert_01.jpg

Bell V-280 Valor

V roce 2013 byl do druhé fáze amerického programu FVL (Future Vertical Lift) a JMR (Joint Multi-Role) vybrán konvertoplán Valor od společnosti Bell Helicopter a stroj SB-1 Defiant od Sikorsky-Boeing. Původními konkurenty byly rovněž společnosti AVX Aircraft a evropská EADS, avšak ty nebyly vybrány do dalšího kola. Nový letoun má nahradit stroje UH-60 Black Hawk a částečně také bitevní AH-64 Apache. Stroj má mít kolmý vzlet a cestovní rychlost 280 uzlů (518 km/h). Koncept nového konvertoplánu V-280 Valor je, oproti starším strojům V-22 Osprey a AW609, které mají rotory pevně spojeny s motory a natáčejí se společně, zajímavý v tom, že v jeho případě se přetáčejí pouze rotory a motory setrvávají stále v poloze vodorovné s trupem letounu. O přenos hancí síly se stará speciální převodovka. Valor přepraví čtyřčlennou posádku a čtrnáctičlenný výsadek. Posádka nastupuje na palubu dveřmi širokými 1,8 m, jejichž rozměry jsou uzpůsobeny s ohledem na usnadnění činnosti palubních střelců. Valor dokáže dopravit výsadek na vzdálenost 1 000 km, poskytovat mu palebnou podporu a pak se opět vrátit zpět. Přeletová vzdálenost se pohybuje kolem 3 900 km. Rovněž je schopen přepravit o čtvrtinu víc nákladu než konvenční vrtulník Blackhawk a pod trupem dokáže přepravovat houfnici M777A2 (4500 kg) rychlostí 280 km/h. Maximální vzletová hmotnost je 13 000 kg. Konvertoplán bude moci doplňovat palivo za letu. Pro zlepšení pilotáže, bude mít obsluha k dispozici technologicky vyspělý skleněný kokpit - jako známe ze stíhačky F-35, ten bude zobrazovat i 3D mapu mise. Sériové motory bude dodávat společnost GE Aviation a jejich vývoj bude financován Armádou, v rámci programu FATE (Future Affordable Turbine Engine). Důraz je kladen i na snížení hmotnosti oproti V-22, čímž se mají výrazně snížit náklady. Masivně tak budou u konstrukce využity moderní kompozity. Díky všem moderním technologickým opatřením, se podařilo snížit náklady o více než 30 procent. Pokud jde o cenu, tak Bell očekává, že bude zhruba stejná jako u AH-64E nebo MH-60M. V dubnu 2017 byly úspěšně dokončeny pozemní vybrační testy konstrukce a v létě došlo k instalací rotorů. Dne 31. srpna 2017 se poprvé vznesl technologický demonstrátor konvertoplánu V-280 Valor, s čímž se původně počítalo až na podzim. Podle Steve Mathiase, ředitele pro globální obchodní rozvoj v Bell Helicopter, lze sériové V-280 začít dodávat armádě již v roce 2025. Armáda přitom počítá s dodávkou nových VTOL strojů v roce 2029 nebo 2030.

Program FLRAA - Future Long-Range Assault Aircraft

Jak známo, americká armáda hledá stroje s kolmým startem a přistáním v rámci programu FVL (Future Vertical Lift). Náhrada OH-58 v podobě lehkého průzkumně-útočného stroje, je řešena v rámci podprogramu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Náhrada UH-60 Black Hawk je řešena v rámci podprogramu FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft). Vítězná konstrukce bude zvolena během roku 2022 a první jednotka získá nové stroje na přelomu let 2029 a 2030. Počet poptávaných strojů není znám, ale americká armáda, včetně zálohy a Národní gardy, provozuje více než 2000 těchto vrtulníků. Dle RFI musí nový stroj stát maximálně 43 mil dolarů, pro představu, tak poslední verze UH-60M stojí 15,5 mil dolarů, oproti tomu konvertoplán MV-22 Osprey 76 mil dolarů. Mezi další požadavky můžeme uvést cestovní rychlost s plným zatížením 463-519 km/h (hodnota vždy minimální-ideální). Dolet 370-554 km s doubou působení v oblasti 30 min. Přeletová vzdálenost 3194-4518 km bez doplňování paliva a bez nákladu. Schopnost pojmout 12 vojáků v protinárazových sedačkách nebo přes 1800 kg nákladu. V podvěsu přeprava nákladu o hmotnosti 4513-5942 kg (tedy houfnice M777A2). Důležité jsou požadavky na dostup a operace v horkém prostředí, tedy v prostředí s nižším atmosférickým tlakem. Armáda požaduje rovněž vysokou nasaditelnost a nízké nároky na údržbu – 200 letových hodin během 60 dní, při provozu v polních podmínkách. Nový stroj z rogramu FLRAA by rovněž mohl nahradit MH-60M, které provozuje velitelství pro speciální operace (SOCOM). Zájem má rovněž námořní pěchota (USMC), která hledá náhradu za AH-1Z Viper, UH-1Y Venom a část MV-22 Osprey, zde je ale nutné počítat s vyššími nároky ohledně provozu na moři (vyšší odolnost vůči prostředí, dolet, nosnost a podobně). V-280 Valor plní požadavky jak armády tak i námořní pěchoty, konkurenční SB-1 by patrně musel být ještě upraven pro potřeby USMC, především pokud jde o dolet, výhodou jsou ale menší rozměry. Musíme ale rovněž zmínit, že o účast v programu FLRAA mají zájem také firmy Karem Aircraft a AVX. Zmíněné požadavky v rámci RFI jsou rpovněž jen předběžné a závazné bude až vypsání "realistických" požadavků v rámci finální žádosti o nabídku RFP (Request for Proposal).

Zdroj:
https://www.armadninoviny.cz/flraa-zakl ... -hawk.html
https://breakingdefense.com/2018/08/arm ... aders-say/
https://breakingdefense.com/tag/flraa/
https://www.defensenews.com/land/2019/0 ... r-by-2030/
https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_V-280_Valor
https://technet.idnes.cz/kovertoplan-v- ... enstvi_erp

82387_20190211v2804970_774043.jpg
Bell_V-280_Valor_high_speed_cruise_demo,_2019_Alliance_Air_Show.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 6/12/2022, 10:24, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od royal »

Super článek :up: . Jen bych opravil počet přepravených osob. Není to 4+11, ale 4+14.
Filipek28
vojín
vojín
Příspěvky: 11
Registrován: 23/5/2011, 12:52

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Filipek28 »

Bezva článek! Tuší někdo, kolik mašin je objednaných? Zajímalo by mne, na kolik stlačí cenu za kus. Cena srovnatelná s Apache nebo Blackhawkem mi přijde spíše jako přání nebo marketing Bellu.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Zemakt »

Zatím žádná, do finále postupují dva výrobci, více viz úvod článku.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

Berme to tak, že tohle je jen "poslední" kolo výběru nového "hypervrtulníku". Pořád má konkurenci v podobě SB-1 Defiant od společnosti Sikorsky a Boeing. Až co bude vybraný vítězný stroj, můžeme se bavit o počtech a specializaci. Přiznám se, že se v té soutěži tak trochu plácám, přeci jen ty stroje byly hodně odlišné a myslím že Mariňáci nebo u Armády, by v pohodě uživili jak Valor, tak i Defiant. Stroj od EADS byl taky docela zajímavý, patrně to bylo tady tohle - časově to na sebe sedí: http://palba.cz/viewtopic.php?f=325&t=7618 AVX Aircraft nabízeli tohle: https://static1.squarespace.com/static/ ... x2200p.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Filipek28
vojín
vojín
Příspěvky: 11
Registrován: 23/5/2011, 12:52

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Filipek28 »

Zemakt píše:Zatím žádná, do finále postupují dva výrobci, více viz úvod článku.
Ech, moje chyba, přehlédl jsem to.
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od royal »

V-280 a SB-1 jsou ve finále programu FVL (Future Vertical Lift). Na tento program naváže JMR (Joint Multi Role). Do toho se ovšem budou moci zapojit Airbus i AVX.

FVL je určený k odzkoušení nových typů konstrukcí. JMR bude rodina vrtulníků, konstrukčně vycházejícich z FVL, která bude nahrazovat téměř všechny vrtulníky USAF (OH-58; UH-60; AH-64; CH-47 a nově přibude vrtulník s nosností až 20 tun!).
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od royal »

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Future_Vertical_Lift

Kdybys ještě udělal článek k SB-1 byla by to bomba! :D
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

royal píše:Kdybys ještě udělal článek k SB-1 byla by to bomba! :D
Tady tedy je, dal jsem tam víc i o celém projektu a věci kolem spolupráce obou firem :)
http://palba.cz/viewtopic.php?f=97&t=77 ... ed#p255543
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od royal »

Ještě bych dodal jednu zajímavost. Na projektu V-280 spolupracuje Bell se společností Lockheed Martin. Lockheed Martin přitom v roce 2015 koupil společnost Sikorsky, která se podílí na konkurenčním projektu SB-1 :D .
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

V dubnu 2017 byly úspěšně dokončeny pozemní vybrační testy konstrukce a v létě došlo k instalací rotorů.
Dne 31. srpna 2017 se poprvé vznesl technologický demonstrátor konvertoplánu V-280 Valor, s čímž se původně počítalo až na podzim.



Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od skelet »

Tohle by byla hezká náhrada našich "171"
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Aaron Goldstein »

To asi jo... Vím, že to bylo víceméně jen zasnění, ale hned mne napadlo, co by to asi stálo a na kolik by přišel provoz... A jestli bychom si to tedy mohli vůbec "dovolit"... :)
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

Bylo by skvělé, pokud by došlo k nějaké dohodě s Američany, že si vezmeme od nich teď vezmeme vrtulníky, třeba i raketomety (zbraň) nějaké rakety pro stíhačky a další vybavení oplátkou že nám dodají Valory. Problém ale je v tom, že Valor by asi byl k mání poměrně brzo, ale Američané se ještě nerozhodli, zda chtějí Valory nebo Defianty. Zatím se zdá, že s výběrem moc nespěchají (finance jsou teď potřeba jinde) a Sikorsky-Boeing moc nestíhají. Normálně bych asi řekl, ať se zkusíme zapojit do amerického programu FVL (Future Vertical Lift) a koupoíme co zvítězí, ale Defiant mi nepřijde jako vhodná náhrada za naše Mily. Valor je hodně povedený a rozměrově taky vhodný .))
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od tomas.kotnour »

Tak o náhradě našich 171 se bude rozhodovat nejspíše už při akvizici náhrady kbelských 17 a ta zase tak daleko není.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od skelet »

Ty by mely byt nahrazeny UH-1Y, resp. AW139m. Respektive takovy byl zamer na pocatku toho vyberoveho rizeni. Nahrada za W-3, Mi-17 a Mi-24
ObrázekObrázekObrázek
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od tomas.kotnour »

To ano, ale už v Koncepci výstavby Armády České republiky 2025 je to rozděleno a je zde uvedena náhrada 4 kusů Mi-17 zvlášť (otázkou pak je, co s těmi dalšími 5 Mi-8 a Mi-17). No ale jak psal MALI, tak asi existuje nejspíše nová koncepce AČR, kterou dostane nový ministr po volbách na stůl.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

Na tu koncepci jsem hodně zvědavý, zdá se že bude dost konkrétní a má uvést spoustu dohadů na pravou míru (krom vrtulníků i BVP, tanky atd.). Tak nějak jsem doufal, že ji zveřejní dřív než po volbách.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Rase »

první let - prosinec 2017

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Bell V-280 Valor

Příspěvek od Dzin »

Asi to bude super stroj, ale podle mě je to neskutečně hnusnej vrtulník. :-P :)
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Odpovědět

Zpět na „Vrtulníky“