V roce 2017 byl představen projekt bitevního vrtulníku AH-249A od společnosti Leonardo. V roce 2016 odsouhlasila italská vláda na tento projekt investici 487 mil euro. V lednu 2017 byla podepsána smlouva a vznikl tak projekt NESS (New Exploration a Escort Helicopter). Vrtulník bude vycházet z typu AW149 a patrně bude mít i stejný pohon v podobě dvojce turbohřídelových motorů General Electric CT7-2E1. Využití jednotné platformy usnadní mimo jiné i vývojové práce. Elektronika a systémy budou vylepšené systémy z lehčího bitevníku AW129, který slouží v italském letectvu od roku 1990. AH-249A má být uveden do provozu kolem roku 2020, prototyp vznikne dřív. Vážit má více než 7 tun a bude tak konkurovat Tigeru a Viperu. Nemá přímo konkurovat těžším strojům jako AH-64E Apache, Mi-28 a Ka-52. Ve vzduchu má vydržet 2-3 hodiny, rychlost 213 do 259 km/h). Nosnost výzbroje se zvýší z 820 kg na minimálně 1800 kg. Letová dynamika a výkony mají ale být lepší než u Mangusty. Nový bitevník tak zvládne držet krok s ostatními vrtulníky italského letectva. Má fungovat od teplot -35 až -40°C a maximálně +50°C, má být odolný proti soli (na moři).
Ještě moc pěkné porovnání vnějších rozměrů AH-249, AH-129 a tureckých strojů.
Re: Leonardo AH-249A
Napsal: 11/7/2018, 20:26
od Rase
Polsko se bude podílet na vývoji AH-249
Tak potencionální zájemcem bitevního vrtulníku AH-249 bude nejspíš Polsko. Dnes, 11. července 2018, podepsala italská zbrojovka Leonardo a Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., předběžnou dohodu LoI (Letter of Intent) o spolupráci při vývoji bitevního vrtulníku pro polskou armádu. Spolupráce se týká vyvíjeného vrtulníku AH-249, který byl teprve nedávno navrhnut. Vrtulník pro polskou armádu má vzniknout v rámci polského programu Kruk.
AW249 NEES během svého prvního letu 12. srpna 2022. Společnost Leonardo vyvíjí pro italskou armádu nový bojový vrtulník AW249 NEES (Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta), který nahradí stárnoucí stroje A129 Mangusta. Zakázka má hodnotu 487 mil euro a vývoj potrvá do roku 2025. Do roku 2035 italská armáda hodlá odebrat až 48 vrtulníků AW249. Durhý prototyp je aktuálně v závěrečné fázi montáže a do vzduchu se vznese letos v záři.
Jenom si dovolím připomenout, že má americké motory GE Aviation CT7-8E6 (T700) - možná s komponenty z Letňan?
Re: Leonardo AH-249A
Napsal: 25/8/2022, 20:43
od Zemakt
To Polsko nic co, nebo je ticho po pěšině?
Re: Leonardo AH-249A
Napsal: 25/8/2022, 20:55
od Rase
Aktuálně Polsko spíš uvažuje o pořízení AH-64E Guardian nebo AH-1Z Viper (to by bylo dobré pro nás). Portál The Aviationist za možné zákazníky AW249 označil Německo a Rumunsko. Německo údajně hledá náhradu za Tigery a bude vybírat mezi italským strojem a rovněž AH-64E. Tak uvidíme co z toho vyleze, ale AW249 je vlastně jediný smysluplný projekt moderního evropského bitevního vrtulníku, tak mu nezbývá než držet palce...
Re: Leonardo AH-249A
Napsal: 25/8/2022, 21:23
od Zemakt
Jo, nemám s ním problém, ale vzhledem k tomu, že to je taková klasika, představoval bych si u něj příznivou cenu, a bezproblémový vývoj a provoz. V podstatě když člověk porovná papírová data i třeba s Viperem, tak nic světoborného to není. Na to, že je to nové.
Re: Leonardo AH-249A
Napsal: 25/8/2022, 23:21
od KOLT
Tak on Viper je reálně dost novej vrtulník
Ale jsem vcelku rád, že vzniká i něco v Evropě. Otázkou je, jak dlouho tu s námi ještě pilotované bitevní vrtulníky budou.
Re: Leonardo AH-249A
Napsal: 26/8/2022, 07:50
od Zemakt
Toť otázka, třeba ta schopnost řídit drony se mi pro budoucnost celé této kategorie jeví jako klíčová.
Re: Leonardo AH-249A
Napsal: 26/8/2022, 15:06
od KOLT
Jop, to nakonec může být hlavní náplní pilotovaných leteckých prostředků za 20 let – řídit drony. Páč zarušit komunikaci na krátkou vzdálenost je logicky těžší než na dlouhou (byť to samozřejmě není přímá úměra a celé je to o poznání složitější).
Re: Leonardo AH-249A
Napsal: 27/8/2022, 12:51
od Zemakt
A navíc, lidský mozek v reálném čase nad reálným bojištěm bude ještě dlouho nepřekonatelný.
Třetí prototyp vrtulníku Leonardo AH-249A vzlétl 19.3. už v italských armádních barvách. Stroj prototypového čísla CSX82097, s/n 24001 se dle pozorovatelů kromě červených zvýraznění senzorů nelišil od předchozího druhého prototypu č. CSX82069. Výkonově a enrgonomicky je srovnávaný se stroji Bell AH-1W Super Cobra, samozřejmě se současnou aviatikou. zbraňovou kompatibilitou a senzorovou sadou.
AW249-n1-706x470.jpeg
Zdroj: The Aviationist
Re: Leonardo AH-249A
Napsal: 6/8/2023, 21:27
od seabee
Prototyp Leonardo AW249 "Fenice" NESS - Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta byl přemístěný do Španělska na letiště Palma del Río u Cordoby, kde bude prodělávat zkoušky provozu za zvýšené teploty. Zkoušky mají trvat měsíc. Stroj má být poháněný motory GE Aviation CT7-8E6 z rodiny T700/CT7 jako "české" Venom a Viper.
Autor: David Cenciotti
Re: Leonardo AW249 Fenice
Napsal: 1/9/2023, 07:18
od Rase
Vrtulník Leonardo AW249 Fenice je testován ve vysokohorském terénu a při vysokých teplotách.
Italské letectvo počítá se zařazením prvních strojů do výzbroje v roce 2025.
Re: Leonardo AW249 Fenice
Napsal: 1/9/2023, 09:24
od Nesher
V zářijovém L+K o AW 249 vyšel článek s výstižným titulkem "Novinka bez novinek". Odpoledne sem dám krátký výtah.
Re: Leonardo AW249 Fenice
Napsal: 2/9/2023, 13:16
od Nesher
Takže ten slíbený výtah:
Vrtulník je zkonstruován značně konzervtivně, předpokládané výkony jsou nejen pod AH 64E či nejnovějších čínských strojů, ale i pod úrovní jeho vzdáleného tureckého bratrance T 929 ( oba stroje částečně vychází se starého vrtulníků AW 129) o AH 1Z nemluvě..
K pohonu byly zvoleny americké GE CT7-8E6, pod tímto méně známým názvem nalezneme komerční verzi vojenského motoru GE T700.
V konstrukci jsou použita řešeními z jiných strojů výrobce, reduktor vychází z AW 149, infračervená jednotka FlLIR 111 určená k orientaci pilota v noci pochází z celkem letitých konstrukcí Tiger a NH 90, hlavní optoelektrická hlavice Toplite EOS je modernizací hlavice z AW 129D, výrobcem je izraelský Rafael.
Nejprogresivnější výbavou je opto-elektronický systém MAIR od Leonardo, jehož 6 senzorů zajišťuje kompletní pokrytí okolí vrtulniku. Systém díky vysokému rozlišení a citlivosti dokáže detekovat nejen letící raketu, ale i hlavňovou palbu.
Počítá se i kooperací s UAV, nicméně na rozdíl např. od AH 64E jen v režimu MUMT-4, tedy ovládání pouze za letu, nikoliv při vzletu a přistání.
Kromě rotačního 20 mm kanónu jsou hlavní výzbrojí izraelské střely Spike ER a NLOS.
Po ztrátě polského trhu, Leonardo byl prakticky domluven s Pl na vstupu Polska do projektu, stroje se měly vyrábět v tamní pobočce Leonarda se žádný velký úspěch neočekává. Italské OS tak budou pravděpodobně jediným uzivatelem, mají zájem o cca 54 kusů.
Re: Leonardo AW249 Fenice
Napsal: 20/6/2024, 21:59
od seabee
Na pozadí Eurosatory 2024 vedla firma Leonardo nábor potencionálních účastníků programu AW249, kterého má stále ještě pouze dva prototypy. Jako novinku nabízí modulární koncepci vrtulníku s řešeními podle specifikací a přání jednotlivých zákazníků (myslím, že na přehršli lokalizací dojel NH-90 kromě základní verze). Dalším lákadlem má být senzorové a displejové (včetně head-up) vybavení "inspirované F-35". MTOW současné verze AW142 je 8,3 t, téměř dvojnásobek předchůdce AW129 i rychlost je vyšší, 155 proti 126 uzlů. Pokročilá elektronika má umožňovat volitelný přenos údajů z centrálního displeje do head-up zobrazení a volbu pohybem hlavy pilota. Italská armáda očekává dodávky v roce 2027.
Zajímavou hrozbou pro celý program je uvolnění technologie protiběžných rotorů po odmítnutí modelu Lockheed Martin Defiant-X americkou armádou, která prý velmi zaujala autority italské armády a obrany.