Švýcarská armádo kam kráčíš?

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

Mörser 16 na podvozku Piranha 5
Vylepšená verzia mínometu príde do výzbroje v roku 2024
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od zzz »

Hall píše:Švajčiarsko (SUI) v apríli začína s letovými testami lietadiel Eurofighter Typhoon, Boeing F-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Lockheed Martin F-35A a Saab Gripen E, zaradenými do užšieho výberu programu Air 2030, na ktorý je vyhradených 8,2 Mld $. SUI požaduje na testovanie 1 až 2 lietadlá, ktoré poletia 8 testovacích misií, z toho jednu nočnú.

Predpokladá sa, že SUI bude potrebovať celkovo 30 až 40 lietadiel na zachytenie vzdušných cieľov, ktoré preniknú mimo dosah vzdušnej obrany. Množstvo musí byť dostatočné na to, aby boli vo vzduchu 4 lietadlá kedykoľvek počas krízovej situácie.

https://www.defensenews.com/global/euro ... is-spring/

SUI letectvo má aktuálne k dispozícii len 10 z celkovo 30 F/A-18. V referende v r. 2014 hlasovali Švajčiari proti nákupu Gripenov. Následne vláda rozhodla o predĺžení životnosti flotily Hornetov z 5 000 na 6 000 letových hodín a predĺžení operačnej služby do r. 2030. Plánované úpravy pobežia do r. 2024.

https://www.flugrevue.de/militaer/probl ... reduziert/
Obvykle v minulosti Švýcaři provozovali 2 nadzvuky. Jednodušší a pokročilejší. V minulém desetiletí roli "jednoduššího" hrál F-5 a roli "pokročilejšího" hrál F/A-18C/D.
Proto jsem nechápal proč Švýcaři do výběru nového nadzvuku nezařadili taky např. taky korejský F-50/T-50 (a netuším co mají proti F-16V).

Až dneska jsem to pochopil. V aktuálním Air Forces Monthly je podrobný článek jak v některých evropských státech řeší pokročilý (zdokonalovací) trénink bojových pilotů. V případě stíhačů se tento typ tréninkových úkolů označuje např. jako tzv. Lead-In Fighter (training) tj. LIFT.

A Švýcaři používají kombinaci turbovrtulových Pilatus PC-21 švýcarské výroby a F/A-18D. Např. ve Francii je prý silně kritizováno že mezi PC-21 a Rafale je příliš velký odstup tj. pilot přecházející z PC-21 při přechodu na Rafale má hodně velký "oříšek" (bohužel nevím jsou-li při přechodu z PC-21 na Rafale nějak využívány existující Mirage 2000).

Ovšem člověk ze švýcarského Pilatusu nabízí vysvětlení, proč "spořivým" Švýcarům stačí turbovrtulák PC-21 pro přechod na F/A-18C (F/A-18D mají ve Švýcarsku v provozu jen 5 kusů dle FlightGlobal.com). Cituji:
André Zimmermann z firmy Pilatus píše:The operating cost per flying hour for high-end trainers (like M-346, T-50, Hawk T2) will be in the region of ten times more than the PC-21.

amatérský překlad:
Provozní náklady na jednu letovou hodinu u špičkových trenérů (jako M-346, T-50, Hawk T2) budou v oblasti desetkrát vyšší než u PC-21.
zdroj: AirForcesMonthly 08/2020, str. 30 "INTEL REPORT: European LIFT",autor: Alan Warnes)

Pokud nejde o nějaké kreativní kouzlení s čísly panem Zimmermannem, tak ten rozdíl v provozních nákladech mezi zmiňovanými nadzvuky KAI T-50 atd. a turbovrtuláky Pilatus PC-21 je naprosto brutální :idea:
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11407
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Zemakt »

Jinými slovy, zatni zuby, to dáš.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od zzz »

Zemakt
no jo. Aneb "jistota desetinásobku" :rotuj:

Akorát je otázkou co pán z Pilatusu započítával do provozních nákladů.

Když mrknu na nákladové ceny některých letadel v ozbrojených silách v USA, tak nechápu ten propastný rozdíl v nákladech T-6A Texan II v US Navy (cca 1800 USD/letovou hodinu) a T-6A Texan II v US Air Force (cca 900 USD/letovou hodinu).
https://comptroller.defense.gov/Portals ... 20_b_c.pdf

Průměrný věk letadel Texan II v US Navy a v USAF by měl být zhruba obdobný, tj. vysvětlením by nemělo spočívat v "U křivce" provozních nákladů dle mládí/stáří letadla v konkrétních ozbrojených silách (=při zavádění letadla xyz do služby jsou zejm. režijní náklady dosti vysoké, po pár letech výrazně klesnou a ke konci života letadel režijní náklady opět začnou prudce stoupat)

P.S. To letadlo Beechcraft T-6 Texan II jsem uvedl záměrně, neboť je odvozeno od Pilatus PC-9.Tj. předchůdce letadla Pilatus PC-21 uvedeného ve výše citovaném článku (= údajně PC-21 je provozován s provozními náklady ve výši zhruba 10% provozních nákladů italského M-346 nebo korejského T-50 nebo britského Hawk T2)
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Arthur
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2249
Registrován: 26/9/2017, 21:52

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Arthur »

Naposledy boli vo vojne pred viac než 200 rokmi, Švajčiari rozhodnú o nákupe stíhačiek
zdroj: https://svet.sme.sk/c/22492438/svajciar ... aciek.html
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od jersey.se »

PC-21 má výkony srovnatelné s L-39 a má v oproti Albatrosu výhodu šípového křídla. Ano, sice si nemyslím že to je úplně ideální, ale pořád je to lepší než stav kdy byl L-39 používán jak pro základní, tak pokračovací výcvik. Nemyslím že by to byl tak nepřekonatelný rozdíl. Ale chápu interesovanost Francouzů.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3869
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od HONZIK11 »

Ano Pilatus P21 je nádhera sama o sobě. Svycari jsou i výrobci, draku.
https://www.pilatus-aircraft.com/en/fly/pc-21
Tuto stránku znám a je na ní i graf, kterému jsem se vždy smál. Tedy, smál. Jistě to půjde, kdyz v konečně fázi výcviku budu na P21 létat 10x déle než je obvykle. Ale i pak budu v dvoumistnem v F18 nemluvě o Rafalu stále učeň větší než obvykle.
Pri vsi účtě , to bude pro nového pilota stresovou záležitosti a sparka bude nutná a létat v ní s instruktorem bude mnohem delší záležitosti.
Vůbec se těm Frantikum ani nikomu jinému nedivím, nikdo nechce školit rychlokvasky a přeskakovat nekolil schudku zároveň.
Za mě, ten letoun nakolik je krásný a povedený, nemá tu schopnost aby pokryl základní, pokračující i plynuly bezproblémový přechod na stihaci letoun bez časových distanci v posledním kroku.
Ale na to jsme přišli už dávno a začalo to Delfinem. Iskrou, Iar 99 a na západě vším ostatním konce T7A.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4860
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Juraj Tichý »

Bol v casoch Delfina, Iskry,... tak rozvinute simulacne technológie?
Myslím, ze prave ony su tým, co zmenilo vycvik.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3869
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od HONZIK11 »

Někdy to snad bude pravda. Tak za generaci a možná že ani za tu ne. Už jenom obecne podvedomi o prostoru o přetížení o změně rychlosti. Ale jo, někdy to přijde zároveň s umělou inteligenci, která se bude o tebe starat i v daném letounu.Pilot nebude omdlevat u pretizeni za dané rychlosti, nebude existovat nerizena, nezvladnutelna vývrtka po pretazeni a nebude existovat nevratne poškozený drak letadla při překonání jeho mezi pevnosti.Což dnes je stále běžné a i F15 stale padají do moře.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Rase »

Schválen nákup nových stíhacích letounů

Včerejší referendum o nákupu nových stíhaček za částku až 6,6 mld švýcarských franků (6,4 mld dolarů), prošlo těsnou většinou. Konkrétně jen 50,1% hlasujících, což znamená méně než 9 tisíc hlasů. Nyní je na vládě, aby vybrala jeden ze čtyř strojů - Eurofighter, Rafale, F/A-18 Super Hornet nebo F-35A. Návrhy mají být předloženy v listopadu 2020, podepsání smlouvy se předpokládá do konce roku 2022 a zahájení dodávek v roce 2025. Nové stroje nejprve nahradí zastaralé F-5 E/F Tiger II a v budoucnu také modernější F/A-18 C/D.

https://www.swissinfo.ch/eng/swiss-set- ... e/46057020

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1438
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Flader »

Tak to je o veľa tesnejšie ako sa predpokladalo. Prieskumy vraveli, že by nákup mal prejsť bez problémov.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3869
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od HONZIK11 »

Tak to jsem zvědav co vyberou. Lítají desetiletí a furt to mají jak nové. Jestli to není tou,, policajt uhr,, Chodí do práce v devět a od desíti můžeš být jen na cestě k domovu. Úplný protektorát. Jinak by ty desítky filialek bank v každé dedine neuhlidali.
Jo a neznají tam vtipy. Těžko jim to vysvětlit co je vlastně vtip. Dle nich veselá historka že zivota. A necestuji, stráží uloženky, doma mají sklady s munici a zbraněmi. Prijdou na pivo z cvičení a oprou si kulomet o židli. Sklepy mají v každém baráku dva patra dolů a na poštu a na nádraží se chodí tunelem 10m pod zemí. Čeho se vlastně boji? Nedivím se, že si myslí, že nepotřebuji létectvo. :lej:
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4089
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od niko »

HONZIK11 píše:Tak to jsem zvědav co vyberou. Lítají desetiletí a furt to mají jak nové. Jestli to není tou,, policajt uhr,, Chodí do práce v devět a od desíti můžeš být jen na cestě k domovu. Úplný protektorát. Jinak by ty desítky filialek bank v každé dedine neuhlidali.
Neviem o ktorej krajine pises, vo Svajciarsku som par krat bol, ale toto som nezazil.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3869
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od HONZIK11 »

Tak to já taky. 1994, 1995, 1996.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Wasp »

Kde je Gripen ?
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Rase »

Wasp:
Byl odejit, jelikož nové Gripeny E/F by nebyly dodány v požadovaném termínu. Prý nebudou operačně způsobilé do roku 2023 a nové letouny má Švýcarsko získat do roku 2025.

https://www.aerotime.aero/clement.charp ... ghter-jets
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Wasp »

Myslel jsem si, děkuji.
Za mě Super Hornet, Eagla tam nemají. Hornet je zajimavý na leteckých dnech, má zajimavou historii, YF-17 je sexy stroj.
Rafale je proporčně spíše škaredý, ale má něco do sebe. Eurofighter je německy strohej, se špetkou britské divnosti. F-35 ne.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1438
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Flader »

Ona tá F-35 z tejto štvorice tam ani akosi "nepasuje".
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3869
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od HONZIK11 »

Minule se rozcilovali nad 4700 dolary za letovou hodinu Gripenu. To bych rad videl jak se vyrovnaji s 30 000 Dolary u F35.
Netusim za kolik litali na F5, ze je to tak rozhodilo . F5 se bude velice tezce nahrazovat .K F18 dokoupit dalsi a klidne i vice dvoumistnych aby mohla litat garda zaroven s profiky. Postupne je pak vymenovat za oletane. Nemyslim , ze ty Evropske dvoumotoraky maji buhvi jakou technickou nadhodnotu vuci F18 Super Hornet.
Druhou strankou je proti komu se oni vlastne budou branit a s kym se vlastne budou branit coby spojencem, neutralita je draha. Proti komu?Proti pravidelnym armadam asi ne. Spis nejakym hordam bez dalsi moznosti existence. S kym ,tak to bych rekl se vsemi mimoevropskymi spojenci v cele s USA. Ti tam maji totiz hooodne ulozeno. :D
Choroš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 184
Registrován: 30/11/2016, 11:47

Re: Švýcarská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Choroš »

Ne, oni vědí, že bránit se a být k tomu připraven je sice drahé, ale výrazně levnější než připraven nebýt nebo se nebránit vůbec. Vůbec nejde o to, že v současné době mají se všemi sousedy dobré vztahy. Zrušením nadzvukového letectva (případně celé armády) by sice teď ušetřili, ale kdyby vyvstala potřeba třeba za dvacet let, znovuobnovení by bylo velmi drahé, složité a zdlouhavé. Výstavba opevnění ve třicátých a čtyřicátých letech je taky stála hodně, ale protože přispěla k tomu, že Švýcarsko nebylo napadeno Německem, vyplatila se. Zároveň drží pohromadě a mají dlouhou tradici nezávislosti, takže se na potřebě armády jsou schopni dohodnout. Vůbec bych Švýcarsko nezesměšňoval, je to jeden z nejstabilnějších, nejbohatších a vnitřně nejsilnějších států na světě, a to bez přístupu k moři, nerostných surovin a rozumného zemědělství, takže to asi dělají dobře.
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“