Tank T 90(S)

Obrněná a tanková technika

Moderátoři: Julesak, sa58

Odpovědět
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od HONZIK11 »

Tomu říkám bojový tank pro každodenni použití. :D
https://static.warthunder.com/upload/im ... 1aed88.jpg
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Dzin »

Když jsme se tu bavili o účinností ERA, docela zajímavý ruský článek.

Na začátku se zaobírají pancéřováním T-72B obecně a tvrdí, že střela BM26 probije pancíř na čelním průmětu tanku na 2000 metrů všude a střela BM22 na chráněné oblasti na 1650 - 1700 metrů a na oslabených zónách na 3700 - 3900 metrů.

Dále uvádějí, že na základě testů sovětskou podkaliberní municí se ukázalo, že pokud je dopadová rychlost střely menší než 1500 m/s, sníží se pravděpodobnost iniciace výbušniny v Kontaktu-5 na 50% a méně. Když prováděli testy, které měly imitovat konstrukci střel západních ráží, nedošlo nikdy ke spuštění K-5 se segmentem 4S22.

Jeho příspěvek k ochraně proti západním střelám by měl být malý, dle Technologický institut Nižního Tagilu umožňuje střela M829A2 tank T-90(A) zasáhnout až na vzdálenost 6000 metrů, přičemž jen 45% čelního průmětu tanku je chráněn K-5. Podle Výzkumného ústavu oceli by navíc měl přidávat jen dodatečnou ochranu 120 mm ekvivalentního ocelového pancíře (bez upřesnění typu střely).

Relikt je na tom lépe, s prvky 4S23 umožňuje iniciaci při dopadové rychlosti 1350 - 1400 m/s. Zvýšil se ekvivalentní pancíř na 250 mm (opět bez upřesnění typu střely). Ovšem dle autorů ani to nestačí na dostatečnou ochranu proti střele M829A2.

Dále se zde zaobírají výzkumem provedeným ve Výzkumném ústavu oceli pro překonání těžké ERA. U něj zjistili, že u podkaliberních střel, pokud je prvotní porušení desky dynamického pancíře malého průměru, nedojde k iniciaci výbušniny a obrana selže. Zde upozorňují, že desing západních střel je velmi štíhlí a špičatý a tedy že bude docházet k výše popsanému efektu a ERA se neaktivuje (porovnávají design M829A2 s experimentální testovací sovětskou střelou).

Nedostatek designu sovětské těžké ERA má být způsoben tím, že byl navrhován na základě testů se střelou 3BM22 a proto je proti moderně řešeným střelám neefektivní. Upozorňují třeba na střelu DM53, která má segmentovou konstrukci, která umožňuji postupně překonat ERA. Dále ztvrdí, že moderní podkaliberní střely tak prostřelí pancíř tanků T-72B, T-80U a T-90(A) na 3000 metrů (pravděpodobně s K-5).

U Reliktu tvrdí, že nemá vyřešen uspokojivě ochranu proti tandemovým hlavicím a funguje jen proti některým typům s krátkou prodlevou mezi spouštěcí a hlavní hlavicí.



Tolik asi v kostce. Co je ale nejzajímavější je zmíňka o dopadové rychlosti střel. Docela dobře to zapadá do informací o střele M829A3, u které byla úsťová rychlost snížena na 1550 m/s. To potvrzuje informace o dobré schopnost A3 pronikat dynamickou ochranou.

Ohledně ekvivalentní tloušťky 120mm je to zajímavé tvrzení, protože obvykle se udává, že K-5 měl přidávat až ekvivalent 300 mm proti podkaliberním střelám. Ovšem možná je jádro pudla ohledně použitého typu střely, kdy pro M829A2 jsem narazil kdysi na tvrzení, že ekvivalent K-5 je proti ní jen 190 mm. Což řádově odpovídá zmíněnému sovětskému údaji.


Skeptik píše:T-72AV ... v označení dle NATO
A to máš odkud?

Navíc dle ruských zdrojů víme, že nikdy nebyl Kontakt 5 instalován na tank T-72A(V). Jediné T-72, které dostali Kontakt 5 byly T-72B model 1989 a všechny z novovýroby. Tohle jen vaříš z vody na základě jednoho reportu a současně předpokladu, že tank T-72A1 musí být nějaká verze tanku T-72A. Všechny ostatní zdroje tvrdí opak, T-72A měl vždy jen Kontakt 1.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Julesak »

K uvedenému len pár poznámok:
1) text explicitne zmieňuje použitie modelov resp. imitácií zahraničných striel, čo si ty sám predtým vylučoval,
2) ak si dobre pamätám, M829A1 mala pri reálnych testoch proti K5 problém - tu sa tvrdí opak?,
3) to, že u ukrajinského autora je hodnotený ukrajinský tank a ukrajinská dynamická ochrana ako lepšia než ruská, mňa osobne vôbec neprekvapuje, prekvapilo by ma, keby to bolo naopak,
4) praktické rozšírenie hodnotených typov dynamických ochrán v zahraničí (Kontakt-5 vs. Nož napr.) ukazuje, že niekde bude asi "chyba vo výpočte",
5) škoda že u textu nie je nikde uvedený dátum zverejnenia, resp. ja som ho nenašiel.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11488
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Dzin »

Julesak
1) Ne, vylučoval jsem to při vývoji (když se podíváš zpět i to výslovně zmiňuji) a to v článku také několikrát zmiňují, že byl navržen hlavně vzhledem k účinnosti vlastních střel.

2) M829A1 zmiňují jen jednou v kontextu všech moderních APFSDS a většinou se soustředí na M829A2.

4) Už jsme si tu psali, že používání a rozšíření nějakého výrobku nemusí znamenat současně vysokou kvalitu či nějakou velkou jeho efektivnost. Také všichni nejezdíme v autech posledního typu a modelu.

5) Dle kódu byl článek zveřejněn v roce 2014.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
NANUK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 343
Registrován: 18/12/2017, 12:07

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od NANUK »

Pár zajímavých informací o tanku T-90.

Ruský tank T-90 (Objekt 188) byl vyvíjen podnikem Uralvagonzavod koncem 80. a začátkem 90. let původně jako hluboká modernizace tanku T-72B. V roce 1992 byl usnesením Rady ministrů Ruska č. 759-58 ze dne 5. října 1992 přijat do výzbroje pod označením T-90. V době vzniku představoval téměř to nejlepší, co bylo možné implementovat do konstrukce tanku.

Konstruktéři společně s vývojáři zkombinovali několik úrovní ochrany a obrany vč. použití různých tehdejších nových technických prostředků. Nové prostředky ve výbavě umožňovaly za každého počasí, ve dne a v noci detekovat a zasáhnout nepřítele dříve, než bude mít čas přiblížit se na vzdálenost jeho účinné střelby. Díky schopnosti odpalovat řízené střely z hlavně mohl T-90 zahájit bojovou činnost již na vzdálenost 5 km. Poprvé na světě byl na tanku použit komplex optického elektronického rušení "Štora-1". Když je vozidlo ozářeno laserovým paprskem, systém informuje posádku a automaticky odpálí zadýmovací granát směrem odkud přichází laserový paprsek a tím vytvoří neproniknutelný aerosolový mrak, který zabrání dalšímu ozařování tanku. Byl navržen nový vícevrstvý kompozitní pancíř nové generace s vestavěnou dynamickou ochranou.

Jelikož je tank T-90 velmi známý a myslím si i dostatečně popsaný, tak se zde zaměřím na pár určitě zajímavých informací čím si toto vozidlo muselo projít než se dostalo do výzbroje.

Podle slov hlavního konstruktéra Vladimira Potkina se tank T-90 zrodil díky rozsáhlým zkušenostem s domácí i zahraniční konstrukcí tanků. Jak upozornil, jedním z důležitých rysů konstrukce T-90 je, že byla navržena pro dlouhodobý provoz s minimálními náklady na jeho provoz a údržbu.

Testovací program pro T-90 byl postaven tak, aby vozidlo po výrobě bylo ihned vystaveno těžkým továrním a armádním testům jako např. jízda tanku na trati s tvrdým asfaltovým a betonovým povrchem, aby se zjistila reálná spotřeba. Na tento test byly palivové nádrže (vnitřní, vnější) a 2 palivové sudy vezené na zádi naplněny na maximum (dohromady cca 1 700 litrů PHM). Tank vyjel na trať a zastavil jednou za 4 hodiny, aby se obměnila osádka. Výsledkem bylo, že než se tank zastavil z důvodu úplného vyčerpání paliva, tak urazil vzdálenost 728 km. Motor je navržen jako vícepalivový a tak byla zkoušena i tato vlastnost v pouštních podmínkách. Jezdil na naftu, benzín a petrolej. Bylo zjištěno, že při provozu na naftu a petrolej dosahoval průměrné rychlosti 43 km/h. Na totožné trati s benzínem v nádrži dosáhl průměrné rychlosti rychlosti 35 km/h.

Další zkouškou motoru a jeho chladící soustavy byla simulace úniku chladící kapaliny. Nádrž na chladicí kapalinu byla naplněna 35 litry nemrznoucí kapaliny namísto běžných 90 litrů. Tank musel urazit vzdálenost 250 km. Výsledek byl, že ji zvládnul a také to potvrdilo kvalitu motoru. Když měla T-90 najeto 14 000 km a najížděla kilometry do generální opravy byla znovu vystavena zkoušce a musela na trati s tvrdým asfaltovým a betonovým povrchem ujet dalších 3 500 km při kterém dosahovala průměrné rychlosti 48-52 km/h. Jízda na asfaltovém a betonovém povrchu byla zvolena úmyslně a to z praktického důvodu. Tvrdý povrch vozovky a jízda na maximální rychlost má dohromady největší negativní dopad na samotnou konstrukci vozidla a její spolehlivost.

Pro prověření spolehlivosti systému řízení palby a prvků s ním spojených (např. vertikální a horizontální stabilizace kanonu) musel tank nepřetržitě jezdit 8 hodin po klasických tankových cestách plných hlubokých jam a hrbolů se zapnutou stabilizací hlavně, kdy střelec musel každé 2-3 minuty otočit s věží o 360°.

V rámci zimních testů bylo zjištěno, že je schopen projíždět sněhem s výškou sněhové pokrývky až do 1,3 metru. V poušti střední Asie bylo vozidlo vystaveno teplotám okolního vzduchu 45-50 stupňů ve stínu. Během 100 km přesunu jel vrstvou prachu 10-20 centimetrů vysokou což způsobilo, že se jízdou tanku prach zvednul do takové výše, že jeho jízda byla pozorována až ze vzdálenosti 40 km. Prach byl téměř všude. Při čištění vnitřku tanku bylo vysána spousta prachu, který se dostal dovnitř přes otevřené poklopy. Prach neměl vliv na funkčnost vybavení tanku.

Během státních střeleckých zkoušek bylo provedeno 24 odpalů raket na vzdálenost 4-5 km a všechny zasáhly cíl. Kromě provedených testů v mrazech na Sibiři, v horku v pouštních oblastech střední Asie bylo vozidlo testováno na schopnost překonávat vodní překážky tzv. jízda tanku pod vodou. Vozidlo vjelo do vody, kde byl v hloubce 5 m vypnut motor a osádka po dobu jedné hodiny sledovala zda případnými netěsnostmi nevniká voda dovnitř. Současně se ověřovala těsnost prvků komplexu opticko-elektronického rušení "Štora-1", které jsou umístěny v přední časti věže.

Tank byl také naložen do dopravních letadel IL-76MD a An-124 "Ruslan" a „vyvezen až do výšky 8 000 m.
heder2
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 107
Registrován: 14/10/2019, 11:03

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od heder2 »

Vyvrátenie mýtov o sovietskych tankoch (v angličtine)



Video přímo na Palbu vložil Jarl.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Rase »

Ruské ministerstvo obrany aktuálně podepsalo smlouvu o realizaci prototypu útočného vozidla na bázi tanku T-90.
Připomeňme, že původně se s obdobným vozidlem počítalo na bázi starších podvozků T-72.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Rase »

Ukrajina se přidává mezi provozovatele tanků T-90. Jen nevím co je to za konkrétní verzi.
https://www.facebook.com/watch?v=263466482622912
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
danny1691
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1417
Registrován: 20/10/2005, 19:24

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od danny1691 »

ten link vede na nějaké blbiny. Myslel jsi toto?
https://t.me/milinfolive/77213
Obrázek
Fraška života letí kupředu jak splašená herka - a diváky už pranic nezajímá zápletka prvního aktu.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Rase »

Asi to zase z odkazu smazali.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
danny1691
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1417
Registrován: 20/10/2005, 19:24

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od danny1691 »

T-90 Proryv.
t_90_proryv.jpg
t_90_proryv01.jpg
Obrázek
Fraška života letí kupředu jak splašená herka - a diváky už pranic nezajímá zápletka prvního aktu.
Xawi3r
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 528
Registrován: 1/12/2013, 21:20

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Xawi3r »

Diky danny... Kde to je nafoceno? V zatisi je toho spoustu... Prvni tank byl evidentne nekde na prehlidce :)
Uživatelský avatar
danny1691
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1417
Registrován: 20/10/2005, 19:24

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od danny1691 »

Bělgorodská oblast, asi polní základna
tady je link na video, ale netuším jestli je ten kanál otevřený https://t.me/vorposte/26691
Obrázek
Fraška života letí kupředu jak splašená herka - a diváky už pranic nezajímá zápletka prvního aktu.
Uživatelský avatar
Vestly
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 836
Registrován: 26/1/2015, 17:43

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Vestly »

Zaujimave video.. su dost dotlcene, hlavne ten prvy.. chybaju mu niektore senzory, gulomet, pridavny pancier.. Zrejme to je nejaka polna opravaren a davaju ich dokopy.
Uživatelský avatar
danny1691
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1417
Registrován: 20/10/2005, 19:24

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od danny1691 »

T-90M v u Melitopolu
photo_2022-09-16_17-04-44.jpg
Obrázek
Fraška života letí kupředu jak splašená herka - a diváky už pranic nezajímá zápletka prvního aktu.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Rase »

Indické tanky byly místo modernizace poslány na Ukrajinu

Narazil jsem na zajímavou informaci ohledně aktuálního naštvání Indie na Rusko. V této spojitosti se mluví o tom, že Rusové měli na Ukrajinu poslat i indické tanky T-90S, které pro ně měli modernizovat. T-90S "Bhishma" je verze T-90S (tedy exportní verze tanku T-90A) licenčně vyráběná v Indii. Nemá systém protiopatření Štora-1, ale je poháněn výkonnějším motorem V-92S2 o výkonu 735 kW. Celkem Indie provozuje 1 250 tanků T-90S/MS. Nasazení indických T-90S na Ukrajině dokazuje ruské video z něhož můžete vidět záběr v horní části obrázku. Níže potom T-90S při přehlídce v Indii.

https://frontierindia.com/indian-army-t ... or-russia/
https://defence-blog.com/russia-uses-t- ... customers/

5Cn9AnpXjZg91Qv-1068x806.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Alfik »

"Čukotský prcek" - to je jméno pro tank jak vyšité - skoro jako ze seroše Čtyři z tanku a džukel :D
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od Rase »

Explodovala hlaveň indického tanku T-90

Aby to nebyl konec špatných zpráv pro indické T-90, tak ve čtvrtek 6. října zemřeli dva vojáci při střeleckých zkouškách v Babina Field Fire Ranges poblíž Jhansi. Stalo se tak po explozi hlavně. Bezprostředně po neštěstí byla posádce poskytnuta okamžitá lékařská pomoc a byla evakuována do Vojenské nemocnice v Babina, kde velitel a střelec podlehli popáleninám, řidič je momentálně mimo ohrožení života a podstupuje léčbu. Představitelé indické armády informovali, že vyšetřovacímu soudu bylo nařízeno, aby věc prošetřil.

http://www.indiandefensenews.in/2022/10 ... arrel.html

T-90_3.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
simader
rotný
rotný
Příspěvky: 92
Registrován: 10/11/2019, 15:56

Re: Tank T 90(S)

Příspěvek od simader »

Všechny uvedené termovize patřily k 1. generaci.

Při přípravě T-90S pro Indii (2004) byly proto použity termokamery 2. generace společnosti Thales (Catherine FC). Ty se tak osvědčily, že MO RF v roce 2007 zakoupilo Catherine FC (resp. jejich běloruskou mutaci) i pro své T-90A.
V té době ale už byla snaha nahrazovat "západní" prvky ve výzbroji ruskými. V roce 2010 byl vyvinut Irbis, ruský ekvivalent Catherine FC.
Obrázek
Bohuzel v teto veci nemate pravdu
Francouske termokamery se pouzivaly do 2021 a dokonce T 90 který ukořistili u Limani s modernizovanou T-80.Tohle na záznamu na Youtube na foru o vybaveni ukrajinské armády a zdeluje to tam jejich tankový specialista.
Další důkaz je navsteva Lukasenka v Belomo kde se o tom mluvi s technickym reditelem zavodu a dokonce pri navsteve u stroju se na plose malinko ukaze beloruske nahrada s kody .
zde jsou videa
rozhovor i o zamerovacích v T-72B3 ,T-80 a T90

https://www.youtube.com/watch?v=ktJNrw6dxwo

navsteva Lukasenka

https://www.youtube.com/watch?v=ktJNrw6dxwo
kde je vidět jak ofrézovaná skříň Sosna U v 9.48-9,52 a poslechnout si akademika pro optiku 3,13 -3,56 kde popisuje strukturu výroby
pro zajimavost tohle mam od jednoho zajimaveho cloveka

Zaměřovač Sosna-U navrhl běloruský podnik Peleng, sériová výroba většiny součástí probíhá ve firmě BelOMO a tyto součásti se posílají do Ruska do závodu VOMZ, kde se pak zaměřovače kompletují. Firma BelOMO dodává mj. základní skříň a denní kameru. V roli infračerveného kanálu se řadu let používaly francouzské senzory Thales Catherine-FC, ale ruská firma Temp-Avia posléze vyvinula vlastní infračervený senzor. Nová verze zaměřovače Sosna-U s ruským infračerveným senzorem se pak nazývá PNM-T.
a Peleng a Belomo sidlí v jedne budove a ten akademik co mluvi o zamerovacich je onem reditel Peleng.
na na tomhle videu z vyrabovaneho tanku je v zaznamu ukazana Sosna a je tam spojeni Thales-VOMZ a datum výroby 6/16

https://www.youtube.com/watch?v=sNileyMRGRU
viz 25,48
všechno je čerpáno z otevřených zdrojů
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“