Diskuse na téma nejlepší bitevní křižník První světové války
Napsal: 16/2/2018, 12:49
Diskuse na téma nejlepší bitevní křižník První světové války
Dost často jsem na různých portálech zaregistroval vášnivé diskuse na téma nejlepší bitevní lodě, ale většinou se tato diskuse omezila na bitevní lodě stavěné až před Druhou světovou válkou. Klasicky jsou pak v těchto diskusích detailně probírané německá třída BISMARCK, americká třída IOWA a japonská třída YAMATO. Ty jsou nejčastějšími kandidáty na vítěze a každá z nich má řadu zastánců. Nicméně tím, že na téma Druhá světová válka toho je opravdu všude hodně a ta první, tzv. Velká válka je opomíjená, tak si říkám, proč právě nezkusit trošku rozvinout diskusi na téma nejlepší bitevní křižník První světové války? Svým způsobem to může být i diskuse relativně jednoduchá, protože v tomto období bitevní křižníky stavěla jen Velká Británie, Německo a Japonsko. Ostatní námořní velmoci buď o stavbě jen uvažovali, projektovali, nebo jejich stavbu zahájili či dokončili až po První světové válce, tj. po roce 1918. Tím se i dostáváme k pravidlům diskuse. Chtěl bych zmapovat pouze bitevní křižníky, které byly postavené a zařazené do služby nejpozději v průběhu První světové války. Ostatní, jako například světoznámý bitevní křižník HOOD, byl jako jediná jednotka třídy ADMIRAL dokončen a zařazen do služby v roce 1920. Tudíž jej do svého seznamu nezahrnuji, stejně jako nedokončené americké a japonské bitevní křižníky tříd LEXINGTON a AMAGI.
Teď něco málo k tomu, co o bitevních křižnících píše Wikipedia. „Bitevní křižník je označení pro velké válečné lodě z první poloviny 20. století, představující jakýsi mezistupeň mezi bitevní lodí a křižníkem. Jejich úkolem bylo provádění samostatných hloubkových úderů a výpadů do nepřátelského teritoria a likvidace křižníků nepřítele, proti nimž měly výhodu většího dostřelu, a přitom s nimi (na rozdíl od bitevních lodí) dokázaly držet krok. Bitevní křižníky hrály významnou roli během obou světových válek, v průběhu druhé však jejich význam upadal (v rámci britského námořnictva upadal již za první světové války pod dojmem z bitvy u Jutska). V současné době již bitevní křižníky nejsou ve světě využívány.“
V době počátku stavby bitevních křižníků existovaly dvě základní koncepce, které se občas přezdívají podle hlavních protagonistů, kteří je vyvinuli, jakožto britská a německá. Nejprve si tedy něco řekneme k britské koncepci, která se stavbou bitevních křižníků započala jako první.
Britská koncepce
Počátky bitevních křižníků můžeme hledat na přelomu 19. a 20. století, kdy Royal Navy razilo pravidlo, že spolu s každou nově stavěnou bitevní lodí dají do stavby i velký pancéřový křižník. Pancéřové křižníky svými výkony a parametry zaostávali za bitevními loděmi, ale jejich hlavním úkolem bylo tvořit tzv. rychlé křídlo flotily, tj. zajišťovat průzkum, nebo službu ve vzdálených kolonií. Vysílat do kolonií bitevní lodě by totiž byl zbytečný luxus. V omezené míře se pak od pancéřových křižníků očekávala možnost se zapojit do hlavního střetnutí. Růst pancéřových křižníků se neustále zvětšoval od tonáže 12.000 tun až po jednotky s tonáží kolem 15.000 tun a tomu i odpovídající rychlosti, výzbroje a pancéřové ochrany. Nicméně v roce 1902 lord Fisher shromáždil nejlepší lodní konstruktéry a zadal jim úkol zkonstruovat hybrid v podobě bitevní lodě a křižníků. Takový hybrid měl mít stejnou dělostřeleckou výzbroj jako bitevní lodě, ale výrazně větší rychlost. Ta měla být srovnatelná, nebo ještě vyšší, než jakou se chlubili pancéřové křižníky. To vše ale na úkor pancéřování a to především na hlavní palubě a muničních komor. Pasivní ochrana měla tak být výrazně slabší, než jaká byla běžná praxe u bitevních lodí. Vše v duchu hesla admirála Fishera, „rychlost je nejlepší pancíř“. Ruku v ruce pak byla koncepce ovlivněná stavbou bitevní lodi HMS Dreadnought, tj. s koncepcí všechna velká děla „all big guns“. Velké zásobníky paliva a munice pro změnu umožňovali dlouhodobé akce na moři. Vedle přelomového HMS DREADNOUGHT tak paralelně vznikla první třída bitevních křižníků a po ní následovala řada dalších. Teď si představíme jednotlivé třídy a počty jednotek.
HMS Invincible
INVINCIBLE, INFLEXIBLE, INDOMITABLE
Všechny tři jednotky byly stavěné v letech 1906 – 1909. Dále následuje text ex kolegy Nelsona, protože je zbytečné jinými slovy opsat to, co je Nelsonem jasně a srozumitelně napsáno. Text ex kolegy Nelsona se tak objeví prakticky u všech popisů britských, německých a japonských bitevních křižníků a občas bude doplněn o mé řádky. Proto jej extra nezvýrazňuji.
Z několika předložených studií byl nakonec vybrán a v letech 1906-1909 realizován projekt křižníku o délce 172,8, šířce 23,9 a ponoru 8,0 metrů se standardním výtlakem cca. 17300 a plným téměř 20140 tun. Jeho výzbroj tvořilo osm děl 12"/45 Mark X (305 mm) a 16 (později jen 12) děl 4"/40 QF Mark II. Jedna věž hlavní ráže byla na přídi, jedna na zádi a zbylé dvě na bocích (levoboční vysunutá trochu vpřed, aby mohly pálit na oba boky). I přesto měly boční věže velmi omezené pole palby. Vznikly tak tři silně vyzbrojené a velmi rychlé lodě. Strojovny se čtyřmi Parsonsovými turbínami s celkovým výkonem na hřídelích 41000 koní umožňovaly rychlost až 25,5 uzle a dosah při ekonomické rychlosti 10 uzlů činil 3090 mil (5720 km). Velmi však byla omezena pancéřová ochrana těchto jednotek. Hlavní boční pás měl šířku jen 4-6'' (102-152 mm), tloušťka paluby se pohybovala do 2,5'' (64 mm).
Výkony při zkouškách:
Invincible 46,500 shp = 26.64 uzlů
Inflexible 46,947 shp = 26.48 uzlů
Indomitable 47,791 shp = 26.11 uzlů
INDEFATIGABLE, NEW ZEALAND, AUSTRALIA
Všechny tři jednotky byly stavěné v letech 1909 – 1913. Byly jen opakováním předchozí třídy při mírném nárůstu rozměrů, výtlaku a výkonu. Trochu se zvětšil odstup bočních věží, což jim umožnilo mírně větší palebné sektory při střelbě přes palubu na druhou stranu. Drobné odchylky byly i ve schématu pancéřové ochrany, ta však měla i zde nedostačující hodnoty.
Odborníky bylo kritizováno mimo jiné i vnitřní členění obou tříd. Rozlehlé strojovny a kotelny byly nedostatečně rozděleny přepážkami a úplné zatopení kterékoliv z těchto rozlehlých prostor by s největší pravděpodobností znamenalo ztrátu jednotky. Zároveň bylo upozorňováno na fakt, že může dojít k jejich nasazení jako rychlé bitevní eskadry v souboji hlavních sil, tehdy je však jejich slabý pancíř nedokáže ochránit a zároveň nebudou moci využít svoji vysokou rychlost.
Výkony při zkouškách:
Indefatigable 55,140 shp = 26.89 uzlů
New Zealand 49,048 shp = 26.38 uzlů
Australia 55,881 shp = 26.89 uzlů
LION, PRINCESS ROYAL, QUEEN MARY
Všechny tři jednotky byly stavěné v letech 1910 – 1912. Námořnictvo dostalo tři krásné velké lodě (Vznikla třída tiskem i veřejností označovaná jako „Splending Cats“), ovšem opět se všemi skrytými chybami konstrukce jejich předchůdkyň. S délkou 213,4, šířkou 27 metrů a standardním výtlakem ca. 26500 tun to byla v době spuštění největší plavidla na světě. Obrovské kotelny s celkem 42 kotli dodávaly páru čtyřem Parsonsovým turbínám. Jejich výkon 75000 koní byl přenášen na čtyři šrouby a lodě byly schopny dosáhnout rychlosti až 27,5 uzle nebo při dodržení ekonomické rychlosti vzdálenosti 5610 mil (10390 km) Podle požadavků admirality byla třída vyzbrojena výkonnými děly 13.5"/45 Mark V(H) (343 mm) a pomocnou výzbroj tvořilo stejně jako u předchozich tříd 16 děl 4"/40 (10.2 cm) QF Mark II a dva 18'' torpédomety. Změnilo se však schéma rozmístění věží s těžkými děly. Věže A a B byly na přídi (vyvýšená věž B střílela přes strop věže A). Další dvě děla byla ve věži Q uprostřed plavidla a poslední osamocená věž Y na zádi snížené o jedno patro. Všechny byly v ose lodi, konstruktéři se už poučili a neopakovali to nešťastné rozmístění z předchozích tříd. Pancéřová ochrana, sice mírně silnější, byla pro podmínky moderního boje opět nepostačující. Boční pancéřový pás tvořilo maximálně 9'' (228 mm) oceli, stejnou sílu měla čela dělových věží a barbety, tloušťka palub byla pouhých 64 mm.
Výkony při zkouškách:
Lion 76,120 shp = 27.62 uzlů
Princess Royal 78,803 shp = 28.5 uzlů
83,350 shp = 28.348 uzlů
HMS Lion
TIGER
Osamocený Tiger, stavěný v letech 1912 – 1914, měl být původně čtvrtou jednotkou třídy Lion, konstruktéři však plány upravili podle projektu bitevního křižníku Kongo, který se v té době stavěl u Vickerse pro japonského zákazníka. V říjnu 1914 tak dostalo britské námořnictvo křižník o několik desítek centimetrů větší než Lion a se standardním výtlakem dosahujícím téměř 28500 tun. Opět vzrostl výkon strojoven na 85.000 koní a rychlost na 28 uzlů. Děla, stejného typu jako u třídy Lion byla rozmístěna podle stejného schématu. U předchozích lodí však byla za věží Q zadní nástavba a její děla tedy mohla střílet jen na oba boky, u Tigeru však odstranění nástavby umožnilo i palbu přes záď. Oproti předchozím třídám byla zvětšena ráže pomocného dělostřelectva, konstruktéři použili děla 6"/45 BL Mark VII. I zde bylo pancéřování nedostatečné, jediným podstatnějším rozdílem proti třídě Lion bylo zesílení palub na 3''.
Výkony při zkouškách:
Tiger 104,635 shp = 29.07 uzlů
HMS Tiger
RENOWN, REPULSE
Další dvě třídy však Fisherovo tvrzení, že rychlost je nejlepší pancíř, dovedly k absurdní dokonalosti. Ve třídě Renown vznikla dvě plavidla. Pod dojmem snadného vítězství viceadmirála Sturdeeho v bitvě u Falklandských ostrovů objednala admiralita velmi rychlé lodě s nejtěžší tehdy používanými děly. Délka lodí dokončených v roce 1916 dosáhla 242, šířka 27,4 a ponor 8,1 metrů. Standardní výtlak přesáhl 27900 a plný 32400 tun. Výkon turbín dosáhl 120000 (130000?) koní a rychlost narostla na 31 uzlů. Pancéřování, však opět postačovalo na boj maximálně proti lehkým křižníkům a menším jednotkám nepřítele. Hlavní boční pás kryl pouze malou plochu kolem čáry ponoru a měl sílu do 6'' (152 mm) Palubu krylo maximálně 8 cm a čela dělových věží 33 cm oceli. Respekt však budila děla hlavní ráže. Konstruktéři sáhli po sice nových ale velmi kvalitních dělech 15"/42 Mark I (381 mm). Protože však dvoudělová věž vážila 782 tun, bylo rozhodnuto osadit jen tři. Pro úsporu váhy bylo jako pomocná výzbroj použito 17 děl 4"/45 QF Mark V osazených buď jednotlivě, nebo v trojhlavňových kompletech. Vlastní stavba obou jednotek proběhla v rekordně krátké době a Royal Navy si nové bitevní křižníky převzalo v roce 1916.
Výkony při zkouškách:
Renown 126,300 shp = 32.58 uzlů
Repulse 119,025 shp = 31.73 uzlů
HMS Repulse
Někdy jsou mezi britské bitevní křižníky řazené rovněž tzv. lehké bitevní křižníky třídy GLORIOUS (dvě jednotky) a FURIOUS. Tato celkem tři plavidla vznikla opět na popud admirála Fishera a myšlenky tzv. Baltského plánu. Vzniklo mnoho typů a tříd lodí určených pro určitý velmi omezený způsob použití (výsadková plavidla, monitory....) ale nikdy nebyly stavěny lodě jen pro jednu konkrétní operaci, která se navíc nikdy nedostala ani do stádia detailnějšího plánování. Tou operací měl být Baltský plán lorda Fishera. Jeho snem bylo vylodit „milión“ ruských vojáků na pobřeží Pomořanska na dosah od Berlína a jediným úderem rozhodnout válku. Proto požadoval velká plavidla s malým ponorem ale s těžkými děly.
Loděnice mu dodaly tři tyto jednotky. Jejich délka byla 239,6, šířka 24,7 (Furious 26,8 ) a ponor 7,1 (Fur. 6,8 ) metrů. Standardní výtlak se pohyboval kolem 19200 a plný dosahoval cca. 22.900 tun. Výkon strojoven 90.000 (Fur. 94.000) koní umožňoval rychlost až 32 uzlů Pancéřování však bylo pouze symbolické, pro ušetření váhy měl boční pancíř sílu jen 2''!! (51 mm) osazený na 1'' obšívce a paluby 1'' (25,4 mm) nad muničními sklady zesílený na dvojnásobek. Navíc byla použita pouze ocel se zvýšenou odolností, nikoliv klasické pancéřové desky.
Co však bylo udivující, byla jejich výzbroj. Glorious a Courageous disponovaly pouze čtyřmi děly 15"/42 Mark I a osmnácti děly 4"/45 QF HA Mark XVI. Jejich polosestra furious byla ještě zvláštnější, na ní tvořila hlavní výzbroj jen dvě obrovská děla 18"/40 Mark I. První dvě byly záhy přestavěny na letadlové lodě, Furious se dokončení v plánované podobě nedočkala. Ještě před převzetím byla zahájena její přestavba, také zde v několika etapách vznikla letadlová loď.
Tyto dvě třídy tak mezi bitevní křižníky nepočítám, protože jejich pancéřová ochrana byla sotva na úrovni lehkých křižníků. V žádném případě by tak v souboji s bitevním křižníkem neobstáli, což ostatně dokazují šarvátky mezi těmito jednotkami a lehkými křižníky protivníka. Slabá pancéřová ochrana neobstála ani proti projektilům ráže 150 mm. Proto jsem se rozhodl tyto dvě třídy vůbec do přehledu hodnocení nejlepšího bitevního křižníku nezahrnovat, protože by nepochybně obsadili poslední příčky.
KONGO, HIEI, KIRISHIMA, HARUNA
Mezi plavidla britské konstrukce můžeme počítat i japonské bitevní křižníky třídy KONGO. Stavbu první jednotky celé třídy si Japonsko objednalo ve Velké Británii již v roce 1909, kdy se začalo pracovat na konstrukčních plánech. Samotná stavbě proběhla v letech 1911 – 1913. Další tři jednotky stejné třídy si již realizovalo Japonsko ve svých loděnicích. Stavba probíhala v letech 1911 až 1915. Plavidlo s délkou 214.6, šířkou 28 a ponorem 8.4 metru mělo standardní výtlak 27.500 a plný 32.200 tun. Boční pancéřový pás dosahoval tloušťky až 203 mm, palubu chránilo 70 mm a čela dělových věží 234 mm oceli. Tyto hodnoty jsou sice podobné jako u plavidel třídy Lion, díky důmyslnějšímu vnitřnímu členění se však časem Kongo ukázalo jako mnohem odolnější. Jeho vliv je možno vypozorovat u britského plavidla Tiger, jehož plány byly průběžně upravovány podle japonské lodě. Na přání zákazníka bylo jako hlavní výzbroj použito osm děl 14"/45 Vickers Mk "A" rozmístěných do dvou věží na přídi a dvou na zádi. Doplňovalo je šestnáct kasematových děl 6"/50 (15.2 cm) Mk III a stejný počet děl 12-pdr (3"/40)12cwt QF. Strojovna, vybavená Parsonsovými turbínami umožňovala výkon 64000 koní a čtyřmi šrouby poháněná loď mohla vyvinout maximální rychlost až 27.5 uzlu (cca 51 km/h).
Japonci spolu s lodí odkoupili i kompletní dokumentaci a plány a loděnice v Kobe, Yokosuce a Nagasaki podle nich postavily další tři jednotky (Hiei, Haruna a Kirišima).
Kongo na fotografii pravděpodobně z roku 1919
Dost často jsem na různých portálech zaregistroval vášnivé diskuse na téma nejlepší bitevní lodě, ale většinou se tato diskuse omezila na bitevní lodě stavěné až před Druhou světovou válkou. Klasicky jsou pak v těchto diskusích detailně probírané německá třída BISMARCK, americká třída IOWA a japonská třída YAMATO. Ty jsou nejčastějšími kandidáty na vítěze a každá z nich má řadu zastánců. Nicméně tím, že na téma Druhá světová válka toho je opravdu všude hodně a ta první, tzv. Velká válka je opomíjená, tak si říkám, proč právě nezkusit trošku rozvinout diskusi na téma nejlepší bitevní křižník První světové války? Svým způsobem to může být i diskuse relativně jednoduchá, protože v tomto období bitevní křižníky stavěla jen Velká Británie, Německo a Japonsko. Ostatní námořní velmoci buď o stavbě jen uvažovali, projektovali, nebo jejich stavbu zahájili či dokončili až po První světové válce, tj. po roce 1918. Tím se i dostáváme k pravidlům diskuse. Chtěl bych zmapovat pouze bitevní křižníky, které byly postavené a zařazené do služby nejpozději v průběhu První světové války. Ostatní, jako například světoznámý bitevní křižník HOOD, byl jako jediná jednotka třídy ADMIRAL dokončen a zařazen do služby v roce 1920. Tudíž jej do svého seznamu nezahrnuji, stejně jako nedokončené americké a japonské bitevní křižníky tříd LEXINGTON a AMAGI.
Teď něco málo k tomu, co o bitevních křižnících píše Wikipedia. „Bitevní křižník je označení pro velké válečné lodě z první poloviny 20. století, představující jakýsi mezistupeň mezi bitevní lodí a křižníkem. Jejich úkolem bylo provádění samostatných hloubkových úderů a výpadů do nepřátelského teritoria a likvidace křižníků nepřítele, proti nimž měly výhodu většího dostřelu, a přitom s nimi (na rozdíl od bitevních lodí) dokázaly držet krok. Bitevní křižníky hrály významnou roli během obou světových válek, v průběhu druhé však jejich význam upadal (v rámci britského námořnictva upadal již za první světové války pod dojmem z bitvy u Jutska). V současné době již bitevní křižníky nejsou ve světě využívány.“
V době počátku stavby bitevních křižníků existovaly dvě základní koncepce, které se občas přezdívají podle hlavních protagonistů, kteří je vyvinuli, jakožto britská a německá. Nejprve si tedy něco řekneme k britské koncepci, která se stavbou bitevních křižníků započala jako první.
Britská koncepce
Počátky bitevních křižníků můžeme hledat na přelomu 19. a 20. století, kdy Royal Navy razilo pravidlo, že spolu s každou nově stavěnou bitevní lodí dají do stavby i velký pancéřový křižník. Pancéřové křižníky svými výkony a parametry zaostávali za bitevními loděmi, ale jejich hlavním úkolem bylo tvořit tzv. rychlé křídlo flotily, tj. zajišťovat průzkum, nebo službu ve vzdálených kolonií. Vysílat do kolonií bitevní lodě by totiž byl zbytečný luxus. V omezené míře se pak od pancéřových křižníků očekávala možnost se zapojit do hlavního střetnutí. Růst pancéřových křižníků se neustále zvětšoval od tonáže 12.000 tun až po jednotky s tonáží kolem 15.000 tun a tomu i odpovídající rychlosti, výzbroje a pancéřové ochrany. Nicméně v roce 1902 lord Fisher shromáždil nejlepší lodní konstruktéry a zadal jim úkol zkonstruovat hybrid v podobě bitevní lodě a křižníků. Takový hybrid měl mít stejnou dělostřeleckou výzbroj jako bitevní lodě, ale výrazně větší rychlost. Ta měla být srovnatelná, nebo ještě vyšší, než jakou se chlubili pancéřové křižníky. To vše ale na úkor pancéřování a to především na hlavní palubě a muničních komor. Pasivní ochrana měla tak být výrazně slabší, než jaká byla běžná praxe u bitevních lodí. Vše v duchu hesla admirála Fishera, „rychlost je nejlepší pancíř“. Ruku v ruce pak byla koncepce ovlivněná stavbou bitevní lodi HMS Dreadnought, tj. s koncepcí všechna velká děla „all big guns“. Velké zásobníky paliva a munice pro změnu umožňovali dlouhodobé akce na moři. Vedle přelomového HMS DREADNOUGHT tak paralelně vznikla první třída bitevních křižníků a po ní následovala řada dalších. Teď si představíme jednotlivé třídy a počty jednotek.

INVINCIBLE, INFLEXIBLE, INDOMITABLE
Všechny tři jednotky byly stavěné v letech 1906 – 1909. Dále následuje text ex kolegy Nelsona, protože je zbytečné jinými slovy opsat to, co je Nelsonem jasně a srozumitelně napsáno. Text ex kolegy Nelsona se tak objeví prakticky u všech popisů britských, německých a japonských bitevních křižníků a občas bude doplněn o mé řádky. Proto jej extra nezvýrazňuji.
Z několika předložených studií byl nakonec vybrán a v letech 1906-1909 realizován projekt křižníku o délce 172,8, šířce 23,9 a ponoru 8,0 metrů se standardním výtlakem cca. 17300 a plným téměř 20140 tun. Jeho výzbroj tvořilo osm děl 12"/45 Mark X (305 mm) a 16 (později jen 12) děl 4"/40 QF Mark II. Jedna věž hlavní ráže byla na přídi, jedna na zádi a zbylé dvě na bocích (levoboční vysunutá trochu vpřed, aby mohly pálit na oba boky). I přesto měly boční věže velmi omezené pole palby. Vznikly tak tři silně vyzbrojené a velmi rychlé lodě. Strojovny se čtyřmi Parsonsovými turbínami s celkovým výkonem na hřídelích 41000 koní umožňovaly rychlost až 25,5 uzle a dosah při ekonomické rychlosti 10 uzlů činil 3090 mil (5720 km). Velmi však byla omezena pancéřová ochrana těchto jednotek. Hlavní boční pás měl šířku jen 4-6'' (102-152 mm), tloušťka paluby se pohybovala do 2,5'' (64 mm).
Výkony při zkouškách:
Invincible 46,500 shp = 26.64 uzlů
Inflexible 46,947 shp = 26.48 uzlů
Indomitable 47,791 shp = 26.11 uzlů
INDEFATIGABLE, NEW ZEALAND, AUSTRALIA
Všechny tři jednotky byly stavěné v letech 1909 – 1913. Byly jen opakováním předchozí třídy při mírném nárůstu rozměrů, výtlaku a výkonu. Trochu se zvětšil odstup bočních věží, což jim umožnilo mírně větší palebné sektory při střelbě přes palubu na druhou stranu. Drobné odchylky byly i ve schématu pancéřové ochrany, ta však měla i zde nedostačující hodnoty.
Odborníky bylo kritizováno mimo jiné i vnitřní členění obou tříd. Rozlehlé strojovny a kotelny byly nedostatečně rozděleny přepážkami a úplné zatopení kterékoliv z těchto rozlehlých prostor by s největší pravděpodobností znamenalo ztrátu jednotky. Zároveň bylo upozorňováno na fakt, že může dojít k jejich nasazení jako rychlé bitevní eskadry v souboji hlavních sil, tehdy je však jejich slabý pancíř nedokáže ochránit a zároveň nebudou moci využít svoji vysokou rychlost.
Výkony při zkouškách:
Indefatigable 55,140 shp = 26.89 uzlů
New Zealand 49,048 shp = 26.38 uzlů
Australia 55,881 shp = 26.89 uzlů
LION, PRINCESS ROYAL, QUEEN MARY
Všechny tři jednotky byly stavěné v letech 1910 – 1912. Námořnictvo dostalo tři krásné velké lodě (Vznikla třída tiskem i veřejností označovaná jako „Splending Cats“), ovšem opět se všemi skrytými chybami konstrukce jejich předchůdkyň. S délkou 213,4, šířkou 27 metrů a standardním výtlakem ca. 26500 tun to byla v době spuštění největší plavidla na světě. Obrovské kotelny s celkem 42 kotli dodávaly páru čtyřem Parsonsovým turbínám. Jejich výkon 75000 koní byl přenášen na čtyři šrouby a lodě byly schopny dosáhnout rychlosti až 27,5 uzle nebo při dodržení ekonomické rychlosti vzdálenosti 5610 mil (10390 km) Podle požadavků admirality byla třída vyzbrojena výkonnými děly 13.5"/45 Mark V(H) (343 mm) a pomocnou výzbroj tvořilo stejně jako u předchozich tříd 16 děl 4"/40 (10.2 cm) QF Mark II a dva 18'' torpédomety. Změnilo se však schéma rozmístění věží s těžkými děly. Věže A a B byly na přídi (vyvýšená věž B střílela přes strop věže A). Další dvě děla byla ve věži Q uprostřed plavidla a poslední osamocená věž Y na zádi snížené o jedno patro. Všechny byly v ose lodi, konstruktéři se už poučili a neopakovali to nešťastné rozmístění z předchozích tříd. Pancéřová ochrana, sice mírně silnější, byla pro podmínky moderního boje opět nepostačující. Boční pancéřový pás tvořilo maximálně 9'' (228 mm) oceli, stejnou sílu měla čela dělových věží a barbety, tloušťka palub byla pouhých 64 mm.
Výkony při zkouškách:
Lion 76,120 shp = 27.62 uzlů
Princess Royal 78,803 shp = 28.5 uzlů
83,350 shp = 28.348 uzlů

TIGER
Osamocený Tiger, stavěný v letech 1912 – 1914, měl být původně čtvrtou jednotkou třídy Lion, konstruktéři však plány upravili podle projektu bitevního křižníku Kongo, který se v té době stavěl u Vickerse pro japonského zákazníka. V říjnu 1914 tak dostalo britské námořnictvo křižník o několik desítek centimetrů větší než Lion a se standardním výtlakem dosahujícím téměř 28500 tun. Opět vzrostl výkon strojoven na 85.000 koní a rychlost na 28 uzlů. Děla, stejného typu jako u třídy Lion byla rozmístěna podle stejného schématu. U předchozích lodí však byla za věží Q zadní nástavba a její děla tedy mohla střílet jen na oba boky, u Tigeru však odstranění nástavby umožnilo i palbu přes záď. Oproti předchozím třídám byla zvětšena ráže pomocného dělostřelectva, konstruktéři použili děla 6"/45 BL Mark VII. I zde bylo pancéřování nedostatečné, jediným podstatnějším rozdílem proti třídě Lion bylo zesílení palub na 3''.
Výkony při zkouškách:
Tiger 104,635 shp = 29.07 uzlů

RENOWN, REPULSE
Další dvě třídy však Fisherovo tvrzení, že rychlost je nejlepší pancíř, dovedly k absurdní dokonalosti. Ve třídě Renown vznikla dvě plavidla. Pod dojmem snadného vítězství viceadmirála Sturdeeho v bitvě u Falklandských ostrovů objednala admiralita velmi rychlé lodě s nejtěžší tehdy používanými děly. Délka lodí dokončených v roce 1916 dosáhla 242, šířka 27,4 a ponor 8,1 metrů. Standardní výtlak přesáhl 27900 a plný 32400 tun. Výkon turbín dosáhl 120000 (130000?) koní a rychlost narostla na 31 uzlů. Pancéřování, však opět postačovalo na boj maximálně proti lehkým křižníkům a menším jednotkám nepřítele. Hlavní boční pás kryl pouze malou plochu kolem čáry ponoru a měl sílu do 6'' (152 mm) Palubu krylo maximálně 8 cm a čela dělových věží 33 cm oceli. Respekt však budila děla hlavní ráže. Konstruktéři sáhli po sice nových ale velmi kvalitních dělech 15"/42 Mark I (381 mm). Protože však dvoudělová věž vážila 782 tun, bylo rozhodnuto osadit jen tři. Pro úsporu váhy bylo jako pomocná výzbroj použito 17 děl 4"/45 QF Mark V osazených buď jednotlivě, nebo v trojhlavňových kompletech. Vlastní stavba obou jednotek proběhla v rekordně krátké době a Royal Navy si nové bitevní křižníky převzalo v roce 1916.
Výkony při zkouškách:
Renown 126,300 shp = 32.58 uzlů
Repulse 119,025 shp = 31.73 uzlů

Někdy jsou mezi britské bitevní křižníky řazené rovněž tzv. lehké bitevní křižníky třídy GLORIOUS (dvě jednotky) a FURIOUS. Tato celkem tři plavidla vznikla opět na popud admirála Fishera a myšlenky tzv. Baltského plánu. Vzniklo mnoho typů a tříd lodí určených pro určitý velmi omezený způsob použití (výsadková plavidla, monitory....) ale nikdy nebyly stavěny lodě jen pro jednu konkrétní operaci, která se navíc nikdy nedostala ani do stádia detailnějšího plánování. Tou operací měl být Baltský plán lorda Fishera. Jeho snem bylo vylodit „milión“ ruských vojáků na pobřeží Pomořanska na dosah od Berlína a jediným úderem rozhodnout válku. Proto požadoval velká plavidla s malým ponorem ale s těžkými děly.
Loděnice mu dodaly tři tyto jednotky. Jejich délka byla 239,6, šířka 24,7 (Furious 26,8 ) a ponor 7,1 (Fur. 6,8 ) metrů. Standardní výtlak se pohyboval kolem 19200 a plný dosahoval cca. 22.900 tun. Výkon strojoven 90.000 (Fur. 94.000) koní umožňoval rychlost až 32 uzlů Pancéřování však bylo pouze symbolické, pro ušetření váhy měl boční pancíř sílu jen 2''!! (51 mm) osazený na 1'' obšívce a paluby 1'' (25,4 mm) nad muničními sklady zesílený na dvojnásobek. Navíc byla použita pouze ocel se zvýšenou odolností, nikoliv klasické pancéřové desky.
Co však bylo udivující, byla jejich výzbroj. Glorious a Courageous disponovaly pouze čtyřmi děly 15"/42 Mark I a osmnácti děly 4"/45 QF HA Mark XVI. Jejich polosestra furious byla ještě zvláštnější, na ní tvořila hlavní výzbroj jen dvě obrovská děla 18"/40 Mark I. První dvě byly záhy přestavěny na letadlové lodě, Furious se dokončení v plánované podobě nedočkala. Ještě před převzetím byla zahájena její přestavba, také zde v několika etapách vznikla letadlová loď.
Tyto dvě třídy tak mezi bitevní křižníky nepočítám, protože jejich pancéřová ochrana byla sotva na úrovni lehkých křižníků. V žádném případě by tak v souboji s bitevním křižníkem neobstáli, což ostatně dokazují šarvátky mezi těmito jednotkami a lehkými křižníky protivníka. Slabá pancéřová ochrana neobstála ani proti projektilům ráže 150 mm. Proto jsem se rozhodl tyto dvě třídy vůbec do přehledu hodnocení nejlepšího bitevního křižníku nezahrnovat, protože by nepochybně obsadili poslední příčky.
KONGO, HIEI, KIRISHIMA, HARUNA
Mezi plavidla britské konstrukce můžeme počítat i japonské bitevní křižníky třídy KONGO. Stavbu první jednotky celé třídy si Japonsko objednalo ve Velké Británii již v roce 1909, kdy se začalo pracovat na konstrukčních plánech. Samotná stavbě proběhla v letech 1911 – 1913. Další tři jednotky stejné třídy si již realizovalo Japonsko ve svých loděnicích. Stavba probíhala v letech 1911 až 1915. Plavidlo s délkou 214.6, šířkou 28 a ponorem 8.4 metru mělo standardní výtlak 27.500 a plný 32.200 tun. Boční pancéřový pás dosahoval tloušťky až 203 mm, palubu chránilo 70 mm a čela dělových věží 234 mm oceli. Tyto hodnoty jsou sice podobné jako u plavidel třídy Lion, díky důmyslnějšímu vnitřnímu členění se však časem Kongo ukázalo jako mnohem odolnější. Jeho vliv je možno vypozorovat u britského plavidla Tiger, jehož plány byly průběžně upravovány podle japonské lodě. Na přání zákazníka bylo jako hlavní výzbroj použito osm děl 14"/45 Vickers Mk "A" rozmístěných do dvou věží na přídi a dvou na zádi. Doplňovalo je šestnáct kasematových děl 6"/50 (15.2 cm) Mk III a stejný počet děl 12-pdr (3"/40)12cwt QF. Strojovna, vybavená Parsonsovými turbínami umožňovala výkon 64000 koní a čtyřmi šrouby poháněná loď mohla vyvinout maximální rychlost až 27.5 uzlu (cca 51 km/h).
Japonci spolu s lodí odkoupili i kompletní dokumentaci a plány a loděnice v Kobe, Yokosuce a Nagasaki podle nich postavily další tři jednotky (Hiei, Haruna a Kirišima).
