Stránka 1 z 1

Poslední let pilota Migu 25

Napsal: 17/10/2005, 20:19
od Fatale
Tohle je jedna z mých nejoblíbenějších knížek, je to skutečný příběh elitního ruskýho stíhače, který uletěl na supertajném Migu 25 do Japonska. Paradoxně tady není skoro žádný lítání, ale je hodně zajímavý dočíst se o poměrech v ruský armádě i společnosti v dobe studený války, o choleře na vojenský základně, o nadměrném a hromadném pití chladící kapaliny do migu 25 (čistý líh), o propagandistický masáži...
První část knížky je věnována dětství (hodně rychle probráno) a postupnému příchodu k armádě (+ rok na medicíně). Tady už sportovně lítal (sportovně, ale na tryskovým letadle L-29 Delfín, prý vynikající letadlo) a pak už armáda. Rok a půl biflování, než se dostal ke kniplu...
Dost mě překvapilo, že v podstatě hned po vycvičení na Migu 17, Migu 23 a Suchoji 15 se stal instruktorem, to dělal cca. 2 roky a pak se dostal až do elitní sovětské jednotky, která disponovala novými migy 25, který byly tak hlídaný, že se nesměl říkat ani jejich název, ale jenom "výrobek 84". Jak se tam dostal, to si přečtěte sami, je to docela hustý.
Druhá část je samotný úlet do Japonska a jeho následky, kdy Sovětský svaz Japonsko obvinil, že pilota zdrogovali, brání mu odletět domů, že se do Japonska dostal jenom chybou v navigaci. Když Japonci odmítli pilota i letadlo vrátit, začali rusové unášet japonský rybáře a hrozil pěknej konflikt...
Nakonec to dopadlo tak, že Japonci umožnili rusům styk s Bělenkem (tak se pilot jmenuje), kde jim sám řekl, že se vrátit nechce. Mig pak japonci s američanama rozebrali, pořádně prolezli, naložili do beden a předali rusům spolu s fakturou na 40 tisíc dolarů za s tím spojené výdaje. Rusové jim to oplatili pokutou 10 miliónů dolaru za nepřátelké chování :lol:
Třetí část knížky je o Bělenkově pobytu v USA, kde dostal azyl. Jak byl ze všeho vykulenej, jak nevěřil, že obyčejný obchod není jenom propaganda "Temných sil", jak nevěřil, že Boeing 747 dokáží řídit 3 lidé ("známe tyhle Potěmkinovy vesnice")...

Asi nejzajímavější ale je ta část knížky, kde se popisuje zkoumání migu 25 západními odborníky. Proč se ho vlastně tak báli? Protože ho radary zachytily letět na Izraelem ve výšce 24km rychlostí 3.2 macha, což žádný západní letadlo nedokázalo, proto byl navýšen rozpočet ministerstva obrany USA o několik miliard a začal horentní výzkum nových technologií. Nakonec ale zjistili, že mig 25 není schopen vytočit ani F4 Phantom II, doba letu je maximálně 40 minut a dolet 400km, že je to hodně špatně ovladatelný letadlo, etc. Bělenko jim ale vysvětlil, jaký byl jeho pravý účel- rychlý start do výšky, vypálení raket a přistání, s manévrováním se nepočítalo, byla to vlastně odpověd na špionážní letouny SR-71. I američani pak museli uznat, že k tomuhle účelu se hodí perfektně a jeho výroba je levnější o několik miliónů, než jakýhokoliv americkýho letadla.


Prostě moc hezká a zajímavá knížka, vřele doporučuju.

John Barron" Poslední let pilota Migu-25
edice Fakta a svědectví, vydavatelství Naše vojsko.



btw: opravte mně, ale nedrží Mig25 eště světovej rekord ve stoupání do 20km? Slušnej počin na letadlo z roku 1969...

Napsal: 17/10/2005, 21:23
od Pegeucko
Tehdá se hrozně bavili tím,že ty MiGy maji ještě elektronky. Šokem pak bylo zjištění,že díky tomu mají mnohem nižší elektronický odraz.
Inu,Ruská metoda - v jednoduchosti je krása. :D

Napsal: 17/10/2005, 21:28
od sa58
Tu knížku mám, je to už nějaký rok co jsem ji koupil. Je to dobrý popis "fungující" sovětské armády :D

Skvělá je pasáž s odkazem na chlastání na základně u Vladivostoku - do MiG-25 se čepovalo obrovské množství čistého alkoholu, který se samozřejmě chlastal ve velkém. Neštastné manželky napsaly do konstrukční kanceláře zda by nešlo zaměnit chladící médium za něco jiného. Odepsali jim, že když budou chtít, budou to plnit gruzínským koňakem :D

Napsal: 17/10/2005, 21:48
od Pegeucko
Na Sibiri jsou fakt prasata. Ptali se jich proč pijou čistej špiritus v "národě vodky". Oni řekly: "Vot tavarišč,vodka to 60% vody a vody zděs mnogo" :D

Napsal: 18/10/2005, 07:12
od YAMATO
MiG-25 jako odpověď na SR-71...ovšem je otázka, jak by to v praxi vypadalo, zda by byl schopen Blackbirda nějak výrazně ohrozit...

Napsal: 18/10/2005, 12:18
od Fatale
byl i nebyl, letadlo jako takovy ano, dostatecnej dostup i rychlost, ale nemely kvalitni AA rakety :lol:

Napsal: 18/10/2005, 14:47
od YAMATO
Tak ta rychlost u stíhacích versí zas tak moc úžasná nebyla, delší dobu max. 2,85 M, těch cca 3,2 M nad Izraelem udělala aerodynamicky čistá průzkumná verse a totálně si oddělala motory. Později se sice používalo nějaké chlazení, po dobu několika minut bylo možno i na stíhací versi zrychlit přes 3 M bez nebezpečí zničení motorů, ale pak zas pěkně na 2,85 M...čili v praxi by to chtělo sakra velký kus štěstí...

A ano, ty rakety skutečně nebyly proti cíli typu SR-71 mnoho co platné...

Napsal: 18/10/2005, 18:16
od sa58
Mig-25 byl původně určen snad proti B-70, SR-71 nemohla rusy přímo ohrozit. Když se B-70 nezačala vyrábět, bylo potřeba sehnat pro přepadovou stíhačku nové uplatnění.

Napsal: 19/10/2005, 09:47
od mechoš
Jeste si pochvalovali,ze to byl kvalitni lih,pro letadla,ne jako ty sracky co normalne davaji (v SSSR) lidem :-)

Napsal: 19/10/2005, 12:43
od Pegeucko
Sračky? Neměli co žrát,kde bydlet,co na sebe,ale vodku - na té si dali vždycky záležet. Z prostého důvodu. Bylo třeba národ opít,aby nevnímal to ostatní.
Proto taky flaška vodky(0,7-1L) stála jako bochník chleba a pro její výrobu používají minerální vodu. Přesně naopak,než u nás - pivo vaří z říční vody a vodku ze studniční(minerální).
Pak ještě dělají Kvas,ale ten bych slabším náturám nedoporučoval.
A Sibiř - to je kapitola sama pro sebe. Samohonka(obdoba naší domácí slivovice,ale z řepy), špiritus(96%líh - ethanol) a vlastně "vše co hoří".

Ostatně do dnes špiritus doporučují jako jednu z ochran pro obsluhy jaderných reakltorů a radioaktivních zařízení obecně.

Napsal: 19/10/2005, 13:23
od mechoš
Jo je to mozny ale v te knizce ten pilot nejakou takovouhle vetu psal.Asi nepouzil slovo sracky,ale vyznelo z toho ze lih do letadel je daleko kvalitnejsi nez lih jinak bezne dostupny.

Napsal: 19/10/2005, 16:12
od Pegeucko
Řekl bych,že klíčovím slovem bude to "kvalita"
Běžný Rus na to,aby se "zpráskal" potřebuje 1-2L!!! vodky. Špiritusu stačí 0,3-0,5L. Pokud je to navíc zadarmo,je jasné,že pod tímto úhlem pohledu je to "kvalitnější".
Jinak rusové na svou vodku nedají dopustit a ještě dnes "staromilci" vzpominají,jak dobrá byla vodka za socíku,když nad ní byl státní dozor.

Napsal: 20/10/2005, 12:35
od mechoš
No ono o vodce tam vlastne vubec nebyla rec,jen o lihu.Takze vodka mozna kvalitni byla,lih uz ne.Taky asi bude hrat roli to,ze v SSSR to chodilo tak ze do tech letadel opravdu asi davali ten nejlepsi lih co meli,otazka je jak moc se lisil od toho co z nej delali vodku.

Napsal: 20/10/2005, 12:38
od Fatale
na cernym trhu prej mel prezdivku "bile zlato", tim je asi receno vse..