Stránka 1 z 1
S.Sakai - Zera nad Pacifikem
Napsal: 17/10/2005, 20:22
od Fatale
IMHO je to nejlepsi knizka o leteckych bojich v Tichomori, co jsem cet, psana poutave jako Velky Cirkus a jelikoz o bojich v tyhle oblasti moc nevim, bylo tam toho pro mne i dost novyho.
Co me v knizce ale dost zarazilo (je na to upozornovano uz v predmluve) je vycvik a pozadavky kladene na namorniho pilota Japonskyho cisarstvi. 15 minut byt zavesen na tyci a drzet se pouze jednou rukou, potopit se do vody alespon na 2 minuty a 50m hloubky atp. Dale to, ze Sakai lita Zero, ale nikdy se nezmini, jakej to byl typ, proste Zero, nejlepsi stihacka na svete...
Dost zajimavy je liceni pomeru v jejich armade. Udelal-li podrizeny chybu, nadrizeny ho treba zkopal atp.
Proste pekna knizka s obcasnyma uletama, kdy neverim ani slovo... Cetl jste to nekdo?
Napsal: 17/10/2005, 21:28
od Nelson
Já jo. A máš pravdu, je to občas dost silně uvalený.
K těm metodám výcviku co uvádíš ještě přidám například pozorování hvězd za jasného dne, 20 minut stoj na hlavě bez pomoci rukou, prostě kraviny.
Nebo když havarovali. V autě spadli z útesu a než vůz dopadl do moře tak všichni čtyři vyskákali. Samozřejně se nikomu nic nestalo.
Nebo jak popisuje stovky sestřelů japonských es a pak se přizná, že je nebylo možno ověřit protože nebyly fotokulomety. Ale hrdinný japonský pilot by přece nelhal.
Tenhle superman potom v boji
nerozezná na 100 metrů Wildcat od Avengeru.

A později se vymlouvá, že obě letadla vyrábí Grumman a že jsou si velmi podobná!
Když ale pominu tyhle úlety, tak se to opravdu dobře čte. A japonští námořní piloti prvního půlroku války jsou dodnes považováni za nejlepší letce.
Napsal: 17/10/2005, 21:52
od sa58
Já to četl už když to vycházelo někdy kolem roku 1968 v L+K (nejsem ale tak starý

).
Některé věci jsou ujeté, ale Japonsko z té doby je mimo chápání evropana.
Napsal: 17/10/2005, 22:15
od Fatale
norad píše: A japonští námořní piloti prvního půlroku války jsou dodnes považováni za nejlepší letce.
urcite byli vynikajici piloti, ale navic meli o mnoho vykonejsi stihacku, nez americani...
Napsal: 17/10/2005, 22:24
od Nelson
Nejde o to že byli, oni dodnes jsou . Pokud srovnáš úroveň jejich výcviku, tak by myslím bez problémů strčili do kapsy i dnešní esa z Top Gunu.
To, že u Midwaye zahynuli bez možnosti bojovat o svůj život je něco jiného.
Napsal: 17/10/2005, 22:28
od Fatale
ve valce nejde o top kvalitu, ale o mnozstvi prumernych... 8)
Napsal: 17/10/2005, 23:09
od Elvis
Súhlasím, Zera nad Pacifikem je veľmi dobrá kniha, ale je to s ňou podobné ako s Veľkým cirkusom. Keby sme brali to množstvo nepresností, tak v tom tieto knihy vynikajú.
Na druhej strane sú to knihy, ktoré nielen sucho opisujú boje, ale keďže ich autorovia to osobne prežili a svoje spomienky vedeli podať veľmi autenticky a takou formou, že sa tieto diela čítajú takpovediac na jeden dych.
Najzaujímavejšou časťou (aspoň pre mňa) bolo to, keď Sakai opisoval svoje zranenie, ťažký let na základňu a následnú operáciu. Vďaka tomu zraneniu pravdepodobne aj prežil vojnu, lebo všetci jeho bývalý spolubojovníci počas následných bojov zahynuli. Ináč sám autor tejto knihy mal dosť tuhý korienok - zomrel 22. 9. 2000 v peknom veku 84 rokov.
Napsal: 17/10/2005, 23:58
od Fatale
Elvis píše:Súhlasím, Zera nad Pacifikem je veľmi dobrá kniha, ale je to s ňou podobné ako s Veľkým cirkusom. Keby sme brali to množstvo nepresností, tak v tom tieto knihy vynikajú.
viz.
http://palba.cz/viewtopic.php?t=714
hod to tam, jestli mas proti Clo-Clo neco konkretniho, jsem zvedavej

Napsal: 18/10/2005, 07:09
od YAMATO
fatale píše:norad píše: A japonští námořní piloti prvního půlroku války jsou dodnes považováni za nejlepší letce.
urcite byli vynikajici piloti, ale navic meli o mnoho vykonejsi stihacku, nez americani...
IMHO spíše než o kvalitu stíhaček šlo o výcvik a taktiku. Např. F4F-3/4 Wildcat zdaleka nebyl tak špatný, ve srovnání s A6M2...
Napsal: 18/10/2005, 12:19
od Fatale
zaostaval ve vsem krome divu...
prave kvuli horsim letadlum se amici museli spolihat na lepsi taktiku, teda tak to aspon tvrdi oni, jaka byla realita a na kolik se jim to darilo je vec jina ;O))))
americani na zacatku valky asi nemeli nejak moc extradobrych pilotu, protoze s valkou nepocitali a dlabali na to, japonci v tom meli naskok, to souhlas, zase se ale neda rict, ze vsichni IJNAF piloti byli jako Saburo...
Napsal: 18/10/2005, 14:41
od YAMATO
Tedy promiň, ale chceš říct, že poté, co Američani již měli lepší letadla, tak lepší taktiku nepotřebovali?

...

Napsal: 18/10/2005, 18:04
od Fatale
vubec ne, tak to nebylo mysleno...
Na zacatku valky v tichomori Zera dominovaly, Divokocky s nima na ferovku nemohly souperit, Zera by je utocily, ustoupaly, uakcelerovaly, byly rychlejsi v lvlu v asi vsech vyskach, Kockam zbyval jenom dive a ten v dogfightu casto a dlouhodobejc nevyuzijes. Proto amici zacali delat to, co delali nemci- byt vyse, divem zautocit a zmizet, nezaplejtat se do klasickych DF, tam pak meli s Divokockama dobry sance na uspech. Dokud v Kockach letali klasicky souboje, meli velky ztraty, protoze japoncici nebyli zadni nazdarci a dokazali prednosti svych letadel vyuzivat dokonale, na divujici Kocku ale nemeli...
Dal amici zavadeli skupiny letadel odstupnovany do ruznych vysek, atd., proste veci, co driv nepouzivali a v dobe miru snad ani nenacvicovali, realita je ale naucila, stejne tak jako Nemce ve Spanelsku, nebo Brity v BOBu...
Kdyz uz meli amici lepsi letadla, nebylo to porad ve vsech ohledech, vetsinou zustavala jenom vetsi rychlost a lepsi dive, v ostatnich parametrech japonsky stihacky dominovaly az do konce valky, japonci nejsou jenom Zera, ale treba Ki43,44,84 a amici nemeli celou valku F4U, F6F5, nebo Poniky...
A lepsi taktika... ani tak neslo o taktiku skupiny, jako o to, aby piloti vedeli, co si muzou dovolit proti jaky japonsky stihacce ve svym letadle, vetsinou to imho stejne bylo jenom o udrzeni si rychlosti a dostatku dalsich pilotu okolo...
Americani na vsech svych bojistich imho umlatili soupere kvantitou, ne nejak extremni kvalitou.
Tak a ted me zabite
btw: je zajimavy, ze Sakai tam pise, ze vetsiny sestrelu dosahl tim, ze na soupere zautocil necekane, tedy divem shora, pripadne dostoupanim zdola, ne ze by je Zerem utocil...zvlastni