OSSR - C-27J Spartan

Odpovědět
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od zzz »

Lynx píše:"ISTAR" lietadlo ste mali na mysli asi niečo na štýl DA62, ktorý vyrábajú Rakúšania (vo vlastníctve Ukrajincov).

https://www.ainonline.com/aviation-news ... r-da62-msa
Ale: na hliadkovanid 60km hranice lietadla ozaj netreba. A už vôbec nie, keď základná dopr lietadiel je na opačnom konci republiky.
Príliš sa zameriavate na čiastkou schopnosť, ktorá je na rebríčku priorít niekde veľmi hlboko...
IMHO, možná by infrastruktura měla být nejvyšší investiční prioritou. Myslím nejen "velké základny" jako Sliač, Trenčín,.... Ale taky mobilní vybavení (včetně jejich praktického procvičování) pro provoz VzS z "nestandartních" základen (kus dálnice, aeroklubové travnaté letiště atd.).
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3621
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od seabee »

Lynx píše:"ISTAR" lietadlo ste mali na mysli asi niečo na štýl DA62, ktorý vyrábajú Rakúšania (vo vlastníctve Ukrajincov).

https://www.ainonline.com/aviation-news ... r-da62-msa
Ale: na hliadkovanid 60km hranice lietadla ozaj netreba. A už vôbec nie, keď základná dopr lietadiel je na opačnom konci republiky.
Príliš sa zameriavate na čiastkou schopnosť, ktorá je na rebríčku priorít niekde veľmi hlboko...
Tak Diamond Aircraft je už dávno v rukách Číňanů - možná stejných, jako vlastní Motor Síč - proto ta Ukrajina?
Cit.: In 2017 Wanfeng Aviation Industry CO., LTD acquires the Diamond Group, including Austria, Canada and Austro Engine.

Mimochodem Číňani vlastní i výrobce vrtulníků Enstrom Helicopters, které užívá LOM/CLV pro výcvik pilotů AČR.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

zzz píše:Niko Ach jo.
??? No daj, co sa ti na tej mojej multifunkcnosti s ktorou tu cely cas argumentujem nepaci.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

Lynx, seabee: Kupovat Diamond DA-62 MPP, teda lietadla na ochranu hranic nema pre Slovensko ziaden vyznam. MV uz objednalo Pipistrely, takze uz pre tento ucel ma liedadla.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3621
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od seabee »

niko píše:Lynx, seabee: Kupovat Diamond DA-62 MPP, teda lietadla na ochranu hranic nema pre Slovensko ziaden vyznam. MV uz objednalo Pipistrely, takze uz pre tento ucel ma liedadla.
Dobrá volba. Co to bude mít za elektroniku? Elbit?
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

seabee: Elektronika nebola sucastou kontraktu, takze nevieme. Taktiez MV je v tomto pripade velmi skupe na slovo.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3621
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od seabee »

niko píše:seabee: Elektronika nebola sucastou kontraktu, takze nevieme. Taktiez MV je v tomto pripade velmi skupe na slovo.
Polští pohraničníci nechali vybavit svůj L-410 přehledovým radiolokátorem 360°, elektro-optickou pozorovací hlavicí, širokopásmovým satelitním komunikačním systémem, AIS transpordérem a vybavením pro vyhledáváním a záchranu osob od firmy Aerodata Braunschweig.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

seabee: Myslim, ze tu miesame dve veci. Pohranicna ochrana je z pohladu letectva civilna zaletitost. Tam nam uplne stacia Pipistrely. Aj ked uprimne by som bol radsej za Diamond DA-62. Kazdopadne riesime armadne stroje. Tie by mali byt multifunkcne a mat moznost niest niekolko platforiem. Vobec nespochybnujem, ze L-410 je mozne vybavit ISTAR vybavenim. Stale to ale bude slimak s nizkym dostupom. A prave ten tostup a rychlost je pre armadne stroje klucovy. Vo vyske do 4000 metrov pri rychlosti 300 km/h je to v podstate lietajucy terc pre aj ten najstarsi Manpad. Nehovoriac o tom, ze na cargo, VIP, vysadky atd. to tiez nie je ziadna hitparada. Proste Slovensko historicky zdedilo po CSR bushplane, ktory vyuziva ako vsetko ine, len nie bushplane, teraz ale potrebuje nieco vykonnejsie. Verim, ze kompetentni to budu vidiet podobne.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Juraj Tichý »

Pre manpad je jedno, ci lietadlo leti 300 alebo 600.

Vybava polskych Turboletov je pre ostrahu pohraničných vôd. To vybavenie ktore maju, nie je potrebné pre ostrahu našej východnej hranice.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3621
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od seabee »

niko: souhlas!
Doporučuju C-130J, nebo připojení ke společné NATO platformě s Airbusy A-440M, nebo aspoň k německé. A C-27J Spartan jako "feeder".
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

seabee: V zasade mas pravdu s tymi Spartanmi, ale ako som to tu uz pisal ciel by mal byt iny. Ak pozadujeme pri strednom transportnom lietadle - Spartan multifunkcnost, kde to lietadlo moze sluzit ako platforma pre cargo, pax, ISTAR, tanker, vysadky, gunship, tak by sme rovnaky meter mali brat aj pre lahke transportne lietadlo. Teda malo by to byt lietadlo, ktore vie plnit minimalne ulohy carga, pax, vysadky a platformy ISTAR. Take lietadla na trhu su, jedno z nich so tu hadam dostatocne predstavil.

Juraj: Ano, aj nie. Cim je lietadlo rychlejsie, tam rychlejsie vie opustit rizikovu zonu. Dostup je maproti tomu jasna vec. Ked lietadlo leti v 10.000 m a robi ISTAR, cargo, pax., MANPAD si neskrtne, ale je potrebna sofistikovana PVO na jeho zostrelenie. Vid. vojna proti ISIL, kde lietadla ISTAR z Cypru robili pri hadam väcsine utokov RAF predvoj stihaciek a urcovali im casovo kriticke ciele. Predsa len, ked na zemi neboli navadzaci J-TAC, alebo Reaper v oblasti, robit CAS tak, ze by si stihacky hladali samostatne ciele nie je velmi efektivne, ani bezpecne. Lacny tralalajtik je v tomto idealna lowcost varianta.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od zzz »

niko píše:
zzz píše:Niko Ach jo.
??? No daj, co sa ti na tej mojej multifunkcnosti s ktorou tu cely cas argumentujem nepaci.
Ale nejde o "multifunkčnost" nebo jiný cíl který sleduješ. Háček je prostě v tom, že si neuvědomuješ s kým (ne s čím) máš tu čest. Textron (stejně jako jiné koncerny s podstatnou leteckou (vojenskou) produkcí) mají primární cíl podnikat. Což je... "činnost za účelem zisku". A protože Slovensko (i Česko) je relativně malé, tak podnikání Textronu je zvažováno s ohledem na to "kolik získají ze zákazníka". Každý rok. https://en.wikipedia.org/wiki/Average_revenue_per_user ... Nemluvím o tvrdém "vendor lock-in", který zažívá AČR u MiLů

Zatímco v případě F-16V či BlackHawků či H-1 byl zákazníkem LM či Textronu jeden obrovský zákazník (USA), který umožnil, aby se SR či ČR připojil svými pidiobjednávkami ke velkému nákupu, který si USA sjednal s LM či s Textronem.

Zatímco v případě pár letadýlek, převážně civilního zaměření, je z pohledu Textronu "plivnutí do moře". A podle toho budou jednat s OSSR.


Takže Tvůj nákup, bez jasného ujasnění:
- co konkrétně chceš dosáhnout nákupem a
- kolik činí maximnálně akceptovatelné TCO,
od tak obrovského dodavatele jako je Textron, bude znamenat, že zájmem Textronu bude si "uvázat" OSSR jako každoročního odběratele z produkce Textronu.

Není náhodou, že pro závod letecké výroby (Textron aviation) činí dodávky náhradních dílů a provoz několika desítek firemních servisů zhruba 1/3 výnosů. Zopakuji - dodávky dílů pro několik set nezávislých servisů (a provoz pár desítek firemních servisů) letadel značek Cessna, Beechcraft a Hawker činí 1/3 výnosů Textron Aviation. Takže zákazník musí počítat, že MRO je z pohledu Textronu dosti důležitou otázkou.

Zatímco menší dodavatelé, nemají tak propracovaný způsob každoročního "tahání" peněz z kapes zákazníků. Ne, že by nechtěli, ale nemají to tahání z peněz tak promakané jako obrovské koncerny. Proto mě udivuje, že ve svém hledáčku nemáš např. turboprop od Pilatusu či od TBM (dříve SOCATA)-


Nicméně, aby diskuze nabrala trochu konkrétnější směr, tak pro fantazírování "jaké letadlo se mi líbí" lze použít inventář skladu, ze kterého USA vytahují letadla, když chtějí někoho obdarovat. Jako např. když USA 2x M-28 Skytruck darovali Estonsku.
http://www.amarcexperience.com/ui/index ... Itemid=274
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

zzz: Aha ok, vadi ti znacka. Tak to tu napisem este raz, uz asi treti krat tusim. Je jedno, ake lietadlo OS kupia. Len nech ma cestovnu rychlost aspom 550-600 km/h, dostup FL 350 a nech vieme v nasich podmienkach s nasim zazemim zmenit jeho urcenie. Beechcraft som pouzival ako priklad, kedze som tu aj zavesil video, kde usposobili toto lietadlo multifunkcne na tri druhy vyuzitia s tym, ze zakaznik si ich moze sam menit. M28 je z blata do kaluze.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od zzz »

No a já říkám, že s Tebou souhlasím. Akorát prvotním předpokladem je vyřešit souběh dopravních letadel v obou dopravních letkách MOSR a MVSR.

Z toho vyplynou požadavky na obě letky či na jejich spojeného nástupce (a jak velký bude dlouhodobý ranec peněz v rozpočtu). A pak teprve pak lze definovat úkoly. A pak hledat sortiment vhodných letadel... a před nákupem ke zvažovaným typům získávat data pro TCO během jejich případné služby na Slovensku.

Alternativně lze začít pronájmem anebo koupí použitého letadla "na zkoušku". Viz ten příklad Estonska, jehož státná složky používají L-410. A krom toho hledali (levnou) posilu. A nakonec se z toho vyloupnul 2x Skytruck z pouště.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

Uprimne som mierne skepticky ako spajanim letiek, tak i tym, ze cely proces pojde pomaly a opatrne s dorazom na nejaky konsenzus. S pravdepodobnostou bliziacou sa istote pojde o vyber armadnej komisie VzS a zadanie politikom uskutocnit kupu. Ako doteraz pri vsetkom. V kazdom pripade je to vec VsZ, pricom pozname ich naklonnost k L-410, takze uvidime, ako to vsetko dopadne.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2509
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Lynx »

Zaujímalo by ma, ako sú vybavené SK C27J na lety s NVG. Ako moderné stroje by mal byť kokpit optimalizovaný. Ale ako sú na to L410? Boli by možné napr nočné zasobovacie lety s pristsnim mimo VPD? Lebo prevádzkovať L410 za dňa, v území kde je co i len predpoklad výskytu MANPAD je risk, až samovražda.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Juraj Tichý »

Lynx píše:Ale ako sú na to L410? Boli by možné napr nočné zasobovacie lety s pristsnim mimo VPD? Lebo prevádzkovať L410 za dňa, v území kde je co i len predpoklad výskytu MANPAD je risk, až samovražda.
Predpokladám, že njako. Je to civilný stroj nastriekaný na "zeleno".

A po víkendových správach, by OSSR mali dať veľmi rýchlo ruky preč od L-410.
Buď Skytruck, Skycourier alebo teda niečo výkonnejšie, ako navrhuje Niko.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2509
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od Lynx »

Ano ruskí majitelia Letu / AI sú problém pre ČR /SR, druhá vec je, ze 75%odbytu, ak nie viac, Let je v Rusku. Keď bol problém s neuhradenymi faktúrami za podvozky pre 410 (vyrábajú sa v Aero), tak Penta dala návrh na konkurz, s cieľom získať fabriku Let. To Rusi samozrejme nemohli/nechceli dopustiť, mimochodom majiteľ ruskej spoločnosti vlastniaci Let je ruský oligarcha, veľmi blízky Putinovi. A keď prišiel návrh na konkurz - pohľadávku v rade stoviek mil Kč vyplatili v hotovosti :)
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4113
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od niko »

Kupovat dneska pre armadu cokolvek a duplom lietadla od firiem z ruskym pozadim je uplne blaznovstvo. Rusko je a asi aj dlho ostane nas geopoliticky konkurent a nakupovat by sme mali od krajin z naseho tabora. Nehovoriac o vecnych problemoch s ND. Kazdopadne naspät k otazke. Cockpit L-410 nie je nijako vybaveny na pouzitie NVG. Ma len IFR vybavenie na lety podla pristrojov. Pristavanie v terene s pristatim hoci na travnatej VPD nejakeho zalozneho letiska mozne nie su. Teoreticky by bolo mohne vyhodit na padakoch v noci nejaky naklad. Samozrejme nie velmi rozmerny.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: C-27J Spartan

Příspěvek od skelet »

zprominutím když Vás tady tak čtu, tak hledáte Tardis. Malá zvenku, nekonečně obří zevnitř...
jinak niko při tvých požadavcích na Istar je lepší už opustit platformu na bázi turbovrtuláku a přemístit ji na bizjet.. například Cessna Citation nebo Dassault Falcon 2000S
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“