Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Moderátor: Rase

Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Pátrač »

Ahoj Rase, kdepak, ty kanóny stříleli o dušu. Celkově za války vypálili několik tisíc ran. Zkusím dohledat.

EDIT: Zatím nemám nic konkrétního ale většina hlavní ráže 42 cm během války prošla alespoň jednou retubací, tedy musely každá vypálit několik set ran.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4070
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od jarl »

GlobeElement píše:Článek je super. Kdysi jsem kdesi četl o neochotě rakouské armády přejít od bronzových děl k ocelovým. To se odrazilo na Škodovce, protože ta pracovala s ocelí a tak měla méně zakázek, pro pozemní vojsko dělala hlavně menší mobilní děla pro horské jednotky. Ocelová děla se začala prosazovat v podstatě proto, že byl nedostatek bronzu.
Pokud mě paměť neklame, tak rakousko-uherská armáda dlouho upřednostňovala děla odlévaná ze speciálního druhu bronzu, který zavedl důstojník jménem Uchatius (?), takže škodovka svá ocelová děla dodávala hlavně námořnictvu a u armády se těsně před Velkou válkou prosadila až těmi obludami, o kterých píše Pátrač.

Neví někdo jaká byla přepravní rychlost těchto těžkých kusů přepravovaných těmi BE vláčky?
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Super článek!
Včetně popisu těch tahačů benzinoelektrických silničních a offroad vlaků... zajímavé, že se ta myšlenka neujala...
-------------------------------------------------------------------------
Mluvil jsem ještě s lidmi, kteří časy Rothschilda ve Vítkovicích pamatovali. Dělníci specialisté, ti "machři", se měli docela dobře. Hezké a zdravé domky, podniková nemocnice, podniková tržnice a tak... slušné platy a dokonce i za války (WWI) tak trochu prominetní zásobování... Ovšem mezi dělnickou elitou a nádeníky rozdíl větší, než by kdo čekal... Dokonce prý i třeba strojvůdce byl pán, ale jeho topič jen o něco lepší otrok... jestli mi dědkové cigánili, tož cigáním taky, ruku do ohně za to nedám :wink:
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Pátrač »

jarl - dám sem výběr z takticko technikých dat poslední zavedené verze.

generátorový vůz byl označen: "Artillerie-Generatorwagen M.16"

přívěsné vozy: "Elektro-fahrgestell M.16"

celé se to zkráceně nazývalo "C-Zug"

celý BE-vlak o sestavě generátorvý vůz + přívěsný vůz byl poháněn jedním benzínovým motorem o objemu 20 litrů o výkonu 114 kW, který poháněl 90 kW dynamo. Samotný generátorový vůz měl dva trakční elektromotory, což byly sériové vratné jednosměrné stroje. Na jednu nádrž - 400 litrů benzinu tato souprav ujela 100 až 120 kilometrů.

To jsou elektromotory, ve kterých je budící vinutí zapojeno v sérii s vinutím kotvy. Výhodnou vlastností takového stroje je, že umí pracovat jak na stejnosměrné, tak i na střídavé napětí. Tento stroj se uplatnil zvláště k pohonu nejrůznějších zařízení, zejm. dopravních prostředků a nástrojů.

Jeho přirozená charakteristika je podobná hyperbole s vodorovnou asymptotou pod osou X - při malých otáčkách dosahuje značného točivého momentu, který se zvýšením otáček klesá k nule. Takže pro pohon BE-vlaků byl ideální.

Samotný generátorový vůz měl dva elektromotory po 11 kW. Byly umístěny na zadní nápravě v každém kole s dvoumontáží. Je to neuvěřitelné, ale i takto měl na háku generátorový vůz tah 37 tun. Nouzově tak tyto generátorové vozy v roce 1915 sloužily jako lokomotivy a tahaly po kolejích běžné železniční vozy. Při váze 9 100 kg to dávalo 1,2 kilowatu na tunu, což se zdá strašně málo. Ale i tak to dokázalo neuvěřitelné věci.

Maximální rychlosti byly takovéto:

silnice: generátorový vůz + jeden přívěs: 14 km/hod
silnice, generátorový vůz + dva přívěsy: 12km/hod
při maximálním stoupání 26% rychlost klesla na 1,35 km/hod
železniční přeprava: vlastním pohonem- 35 km/hod

Výkony byly fakt hustý.

Dva kompletní BE vlaky s 38 cm houfnicemi M.16 v květnu 1918 jely při přípravě na další ofenzivu z Tridentu do Campo le Manstriele do nadmořské výšky 1596 m odsud sjely na kótu 1533m a potom pokračovaly jihovýhodně přes průsmyk mezi kótou 1671 m a Monte Erio 1628 m. Zde dosáhly nadmořské výšky 1 600 metrů. Potom už cesta klesala a nakonec houfnice byly umístěny v palpostech 1396 m nad mořem první z nich a druhá 1525 nad mořem. A stejnou obtížnou cestou se potom obě obludy vracely zpět.

Bylo to pomalé ale vytrvalé a jelo to pořád i při těch váhách co to to neslo. Všechna čest.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 551
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od parmezano »

Vlastimil Čech: Myšlenka BE vlaků se ujala, BE vlaky navážely z nejbliších nádraží k nově budovaným pohraničním pevnostem , pancéřové kupole pevností a děla .
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
K těm platům strojvedoucích a strojních topičů. Záleželo to v jaké skupině byli zařazeni , u strojvedoucích to byly tři skupiny : 1 zřizenci, 2 podúředníci ( do ní se mohl dostat po absolování podúřednického kursu) 3 jako jedna z mála provesí , kterým stačilo vyučení v oboru (kovo) mohli docítil zařazení do úřednických tabulek , jako oficialové nebo vrchní oficialové.
Strojní topiči mohli po absolování podúřednického kursu , být vedeni jako podúředníci
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Platový postup v jednotlivých skupinách byl po třech rocích a druhý nejtvrdší trest byl pozastavení platového postupu
Zdroje : Petr Štěpánek : Dopravní služba u Československých státních drah 1918-1939 nakl : Růžolící chrochtík s.r.o. Praha 2016
Ročenka Československých státních a soukromých drah pro rok 1926
Obrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Pátrač »

Pokud se dohrabu k těžkému dělostřelectvu armády První republiky tak tam budou další zajímavé fotky a dokonce celé řazení přepravy 24 cm kanónu M.16 v četně doprovodných železničních vozů při přepravě po kolejích.

Jinak použití BE-vlaků při výstavbě opevnění by stálo za krátkou ale velmi zajímavou práci. Ale zatím se mi do ní nechce.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Polarfox »

parmezano píše:K těm platům strojvedoucích a strojních topičů. Záleželo to v jaké skupině byli zařazeni
Tady šlo hlavně o situaci v R-U v období cca od přelomu století. Byla to v podstatě reakce na Pátračovo "jsem získal možnost zase jednou ukázat stařičkou monarchii v trochu jiném světle než bývá líčena". Ona je totiž v globálu ta monarchie líčena většinou dost přesně - ten stát měl řadu velice závažných problémů a handikapů, které nezřídka nešly řešit, nikdo je nechtěl řešit nebo je řešil sakra pozdě. A ty světlé stránky to nezachrání. Takže stejně jako je kanón vizitkou umu lokálně omezené industrializace a schopnosti plodit špičkové výrobky, tak situace dělníků, kteří jej vyrobili, je odrazem zase té zastaralosti a problémů monarchie, které mají dopad na sociální, nacionální a industriální funkčnost a progresivnost a je to i součást toho, proč dopadla jak dopadla. Tyhle dva pohledy je potřeba posuzovat zároveň a neoddělovat je, protože pak dojde buď k totálně zatracujícímu nebo naopak příliš nadšenému pohledu na tuto bývalou středoevropskou mocnost.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Rase »

Polarfox:
však jo, sociální reformy se zaváděly až na poslední chvíly, kdy už hrozily revolty. Pokud by to bylo na císaři, tak se žádné reformy ani nekonají. Rakousko-uherské monarchii zkrátka v polovině 19. století ujel vlak a pozdější snahy o nápravu přišly pozdě. Navíc zde byly i ekonomické krize. Zdroj textu níže http://www.edejiny.cz/socialni-uroven-d ... poc20stol/

Po výrobní konjunktuře na počátku 70. let 19. století, která přinesla nejen rozvoj průmyslu, ale i podstatné zlepšení materiálních podmínek dělnictva, vypukla v květnu 1873 hluboká hospodářská krize, která trvala v podstatě až do konce 70. let. Tisíce pražských dělníků byly propuštěny z továren a dílen, nezaměstnanost dosáhla obrovských rozměrů. Hned v polovině roku 1873 se odhadoval počet nezaměstnaných v Praze a nejbližším okolí na 15 000, na počátku následujícího roku stále na 10 000 až 14 000. První krizová léta znamenala rovněž rapidní pokles mezd, životní úroveň dělnických rodin hluboce poklesla, hospodářská krize zhoršila pracovní postavení dělníků, majitelům továren se v mnoha případech podařilo zrušit dřívější ústupky v délce pracovní doby, k nimž byli donuceni stávkovými boji na počátku 70. let. V 80. letech většina odvětví průmyslu dosáhla opět konjunktury.
Ke společným problémům dělnictva, bez ohledu na profesionální a sociální zařazení, patřily v této době otázky výše mezd délky pracovní doby (zrušení práce v neděli a v noci). Určitým dílčím řešením se stalo celostátní omezení práce dětí do dvanácti let, uzákoněné roku 1885, a úprava pracovní doby na 11 hodin, daná novelou živnostenského zákona, která ale připouštěla řadu výjimek a na početné dělníky pracující v domácké výrobě se nevztahovala. I v prvních letech 20. století docházelo ke krátkodobým, ale prudkým hospodářským krizím - především v letech 1901–1903, 1907–1909 a roku 1913. Přinášely opětovnou nezaměstnanost a vzrůst cen, především agrárních výrobků.

Co se týče mzdy, tak v textilním průmyslu byla průměrná mzda 1,- K denně, existovaly však podniky, kde to byly i 3,- K za den. Od roku 1906 se mzdy zvýšily a nejvyšší procento dělníků v tomto oboru pobíralo plat mezi 11,- až 17,- K týdně. Ve stavebnictví měli dělníci mzdy a pracovní podmínky zajištěny pracovními smlouvami. Mzdy dělníků ve stavebnictví se liší nejen v různých oborech stavebnictví, ale i podle krajů. Např. zedníci v Praze si denně vydělali 3,80 K a v Českých Budějovicích 3,- K. Pražští omítkáři 6,50 K, ale budějovičtí pouze 4,- K. Pomocní stavební dělníci, kteří byli zaměstnáni v obvodu Prahy, měli denně 2,60 K, v Českých Budějovicích 2,20 K. Průměrná denní mzda lamačů kamene: 5,- K, hrnčířů: 4,80 K, pomocných dělníků v pivovaru: 2,20 K, obuvnických dělníků: 3,- K, strojírenských dělníků: 4,20 K. Foukač skla si za týden vydělal 60,- až 80,- K a hutník 4,15 K a havíř 4,- K za směnu. V zemědělství mladší čeledín za rok vydělal 40,- až 80,- K (měl ještě deputátní byt a stravu), děvečka měla až 115,- K, starší čeledín ročně vydělal 165,- až 350,- K a nádeníci si denně vydělali průměrně 1,- K a stravu, beze stravy byl plat vyšší asi o 60 haléřů. Mzdy žen ve všech výrobních oborech nedosahovaly ani poloviční mzdy mužů.

Jak se dostanu domů, tak napíšu kolik stálo před válkou pivo, rohlík s párkem atd. :D
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Pátrač »

Polarfox - ale já jsem nechtěl tvrdit že monarchie byla vrchol hitparády. Já tím výrokem jen šel proti často frekventovanému tvrzení, že to byla říše kde bylo jen zlo a zmar, kde nic neuměli, byli šíleně zaostalí a neschopní. Což samo sebou nebylo. Celková zaostalost monarchie byla příslovečná a bez rozumných reforem, kterých díky starému pánovi na trůně nebyla schopná, by skončila v troskách i bez Velké války. Na kdyby se v dějinách nehraje.

Jinak vstupy co zde jsou i když nejsou přímo k obludáriu jsou zajímavé tak se nenechte omezovat a pokračujte, na Raseho doplněk kolik stál párek se těším - vyvolalo to ve mě zvědavost.

Mám jiný problém. Mirek 58 mi posla dvě PM a mají vztah k tomu, co jsem napsal o elektromotorech. Je to od něj korektní, že mě na možnou chybu upozornil skrytě, což si cením. Ale jde o to, že nevím co s tím. Co jsem uvedl jsem si z prstu nevycucal a jelikož můj vývoj v oblasti elektřiny skončil u 100W žárovky, které se už dnes nesmí nazývat žárovkou ale tepelným zdrojem, jsem mimo.

Mira píše cituji:

Ahoj,
Problém je, že nevím co to jsou Sériové vratné motory. Já se učil a využíval pouze sérové, derivační a kompaudovanové ( s kombinovaným zapojením kotvy).
A že by stejnosměrný motor mohl běžet na střídavý proud bez dalšího ( usměrňovač- komutáror) zařízení je pro mne novinka.
Mirek


Takže já osobně si myslím, že to vratné znamená schopnost měnit směr otáčení.

Změna smyslu otáčení se provede přepojením kotvy nebo přepojením vinutí statoru (ne současně). Tímto dojde ke změně orientace magnetického toku a tím i ke změně otáčení. Pokud se trakčními motory brzdí, je nutno přepínat kotvu motoru (nelze ani krátkodobě odbudit stator). To bylo pro chod BE- vlaků zásadní, při najíždění na místo montáže bylo potřeba opakovaně jezdit s vozy s ložišti, lafetou a hlavní i tam zpátky. Generátorová vůz stál na místě natáhly se dlouhé kabely a pomocí dlouhého ručně ovládaného oje- měřilo 3 metry, se najíždělo na správné místo. Takže asi to s tou vratností bylo jak si myslím.

Ale mohu se plést.

CO se týká chodu na střídavý proud je fakt že jsem to tam nechal jen proto, že to tvrdí encyklopedie. Elektromotory BE- vlaků tuto schopnost neměly a ani se tím u nich nepočítalo.

Dále encyklopedie praví: Jednofázový (střídavý) sériový motor. Tento motor může pracovat jak se stejnosměrným tak i se střídavým proudem. V zásadě se jedná o konstrukci jako u stejnosměrného motoru, kotva má normální stejnosměrné vinutí a komutátor. Vzhledem k tomu, že obvodem prochází střídavý magnetický tok, musí být i stator složen z plechů. Vinutí statoru je uloženo na vyniklých pólech.

Motory jsou stavěny na malé a menší výkony ale vysoké otáčky, kdy pracují s dobrým účiníkem. Pokud pracuje motor na stejnosměrný proud, má motor lepší účinnost a trochu vyšší otáčky.

Více nemohu pro věc udělat. Pokud o tom někdo víte více a máte náladu, šup sem s tím.

Miro58 - děkuji.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Mirek58 »

Ad:
Sériový vratný motor- nedocvaklo mi že je míněný reverzní chod motoru. Holt bývalý elektrikář, dlouhé vedení

Encyklopedie, Jednofázový (střídavý) sériový motor- je to háček ve slově sériový. Zde je správné označení synchronní( buzený), pak to dává smysl.
Ano princip základní! konstrukce motoru je shodná se stejnosměrnými. Ovšem provedení se liší.
Když totiž stejnosměrný el motor spustíte na střídavý zdroj, shoří izolace vinutí ( hysterezní křivka, v kostce, probíhá cyklus magnetizace/ demagnetizacev rytmu frevence zdroje a zůstávají tepelné ztráty, které se kumulují, teplota mag jádra motoru stoupá)
ObrázekObrázek
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 934
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od vodouch »

Mirek58 píše:Ještě jedna poznámka:
spuštěnou pomocí ozubených stojanů
Ozubený stojan je v tomto případě nesmysl.
Jedná se o hřebenové zvedáky( po česku -hevery-)
České Hever je zkomolenina německého Heber. Jinak naprostý souhlas s hevery po česku - čerpadlo, česky pumpa atd. atd. atd ...
Obrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Vlastimil Čech »

[quote="parmezano"]Vlastimil Čech: Myšlenka BE vlaků se ujala, BE vlaky navážely z nejbliších nádraží k nově budovaným pohraničním pevnostem , pancéřové kupole pevností a děla .
Omlouvám se pane Parmezano.
Měl jsem na mysli použití principu BE vlaků v současnosti, nebo v minulosti několika let. Za dob první republiky určitě použili ještě ta původní c.a k. vozidla...
A pokud se týká svědectví dědků-pamětníků, i tam jsem se dopustil chyby. Mluvili zcela nepochybně o Vítkovické závodné dráze, nikoliv o státní veřejné železnici...
A navíc, asi byl ten děda tím topičem, protože mi vysvětloval co všechno muset dělat, aby byl pan strojvůdce jakž-takž spokojen...
Ale nechci vyvolávat spor... Taky je možné, že si chtěl pamětník jen dodatečně postěžovat...
Ale ono i dneska se totiž vysoce odborní dělníci- žádaní specialisté- cítí být HROZNĚ VYSOCE nadřazeni těm, "pomocníkům pomocníka pomocného dělníka".... :lol:
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Pátrač »

Rase a kolik tedy stálo to pivo, párek a rohlík?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Rase »

Taaak, na začátku roku 1914 stálo:

1 kg masa mezi 1,80 až 2 K
1 kg nejlepší mouky 40 haléřů
1 kg cukru 80 haléřů
1 kg zrnkové kávy 4 haléře
100 kg pšenice 18 až 20 K
1 litr piva byl považován za drahý, jelikož se na něj stále přirážel tzv. pivní krejcar, přesto cena činila 32 haléřů
půllitr piva jako křen "jen se jazyk třepal" tak vyšel na pěkných 16 haléřů
1 buřt stál 10 haléřů
1 rohlík 4 haléře
1 viržinko (cigareta) 10 haléřů


Tyto ceny si zapsal hospodář František Černý (40 let) krátce před vypuknutím války. Následující ceny zapsal v září roku 1915, kdy sloužil u 63. praporu. Tehdy bojoval na Bukovině a od domorodců kupříkladu koupil hrnek kávového odvaru za 50 haléřů. Slaneček tehdy od domorodců stál 30 K a za jedno pivo (červená voda bez chuti, navíc přelitá z lavoru) si naúčtoval hostinský dokonce 80 K (!) Nevím kolik byl žold, ale prý byl pořád stejný, tedy na počátku na tom vojáci nebyli zle, ale později si nemohli koupit téměř nic.

Obrázek
František Černý označený hvězdičkou
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11407
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Zemakt »

Rohlíky no co, přihodím něco k tomu vláčku. Výrobcem byla znám fabrika z Vídeňského Nového Města, Austro-Daimler. V československé armádě přesné označení znělo Dělostřelecký vlak B.E.. Krom již zmíněných výkonů přidám i parametr stoupání, kdy pří rychlosti 1,35 km v hodině dávala sestava až 44 stupňové stoupání. Čs. branná moc zakoupila od austrodaimlerů celkem 31 (32) souprav, z nichž dvě sloužily jako školní.

V této souvislosti stojí rovněž za zmínku, že MNO ve snaze vyhnout se mediálnímu tlaku, jenž vznikl v důsledků jeho přímého nákupu kolových dělostřeleckých tahačů vz. 17 u rak. výrobce. Využilo v rámci objednávky BE vlaků plzeňskou Škodovku. A tato neschopna zjevně vlaky dodat, zakoupila je kde jinde, než ve Vídni u austrodaimlerů. Přihodila si na každý kus 35 000,- rakouských korun a bouchla je čs. armádě.

A pak, že rohlíky :wink:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Martin Hessler »

BE vlaky byly, pokud je mi známo, použity k přepravě pancéřových zvonů k budovaným pohraničním opevněním jednoduše proto, že nic vhodnějšího tou dobou v ČSR neexistovalo. Ani armáda neměla jiný dostatečně výkonný dělostřelecký tahač s dostatečnou stoupavostí. Vždyť některé pevnostní pancéřové prvky, odlité z jednoho kusu, vážily kolem 35 tun. Němci při demontáži a odvozu pancéřových kupolí použili své (tehdy) nejtěžší tankotahače SdKfz 9 FAMO s vícenápravovými podvalníky - a to je vozili z kopce dolů.
Známý mi vysvětlil, že tak neuvěřitelné síly tahu bylo dosaženo právě charakteristikou použitého systému, tedy samostatného pohonu náprav podvalníků daným typem elektromotorů. No, on to vysvětloval dost složitě, celkem tomu rozumí (dělá v konstrukci el. lokomotiv u Siemense), zatímco já moc ne. Co jsem pochopil, jde o to, že tímto způsobem nelze dosáhnout vyšších rychlostí bez přešuntování motorů, což se zřejmě tehdy nepoužívalo. Použité elektromotory mají totiž obrovský točivý moment při malých otáčkách, největší teoreticky při rozběhu (tedy při nulových otáčkách), s rostoucími otáčkami tah motoru klesá. Jako příklad pro srovnání mi uvedl klasický trolejbus, který je schopen brázdit ulice města obstojnou rychlostí s výkonem kolem 2x25 kW (a samozřejmě s několika šuntovacími stupni) - což by u autobusu se vznětovým motorem stačilo tak k pohonu klimatizace... Elektromotor se tedy chová takřka přesně opačně než pístový spalovací motor - vozidlo sice při stoupání logicky zpomaluje, ale čím je rychlost menší, tím více motory "zabírají".
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Mirek58 »

Je třeba vidět, že tzv BE vlaky byly východiskem z nouze a řešily specifickou situaci RU státu a jeho armády.
RU území bylo fakticky lemováno horami. A bylo potřeba vyřešit dopravu těžkých nákladů v horském terénu. Konstrukce BE vlaků sice potřebu vyřešily, ovšem za cenu zablokování jiných způsobů dopravy. Tedy slepá vývojová větev.
Je to jasně viditelný rozdíl proti přístupu německé armády, kdy ta šla jinou cestou. Ta využívala od počátku daleko mobilnější stroje - děl tahače - dokonce i v podobě párou hnaných traktorů ( 21cm morser Krupp 1897). Tedy byla schopná zachycovat a realizovat vývojové stupně dopravy těžkého dělostřelectva. A tak se propracovat opět k směru vedení mobilní války, včetně použití těžkých děl v poli nejen proti pevnostním stavbám.
Zmíněná slepá vývojová větev se netýkala pouze dopravy, ale i vlastního těžkého dělostřelectva, když RU armáda, nebo Škoda nedokázala " dostat děla na kola" a zaostala v podobě pevných lafet. Což Krupp i přes počáteční odpor dokázal i u ráže 420 mm.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kastellan
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 202
Registrován: 22/1/2015, 20:55

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od kastellan »

Hmm, b-e vlak jako slepá vývojová větev??? Parou hnaný tahač jako progresívní metoda? Tak to ani omylem. Naopak, dovolím si tvrdit, že vzhledem k tehdejším technologickým možnostem byl b-e vlak známkou pokroku. Stačí jen porovnat náklady/objem paliva.. :raf:
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Martin Hessler »

kastellan: Souhlasím. Rakousko-uherské BE vlaky byly na svou dobu velmi sofistikovaným a vyspělým řešením. Německá armáda využívala jako tahače lokomobily, ale nikdy s nimi nedosáhla podobné efektivity. Zjednodušeně řečeno se hodily jen pro kvalitní zpevněné komunikace, mimo ně zůstalo německé obléhací dělostřelectvo odkázáno až do r. 1918 na hipotrakci. Zatímco BE vlak se vyškrábal prakticky všude, kde ho terén dokázal unést.
Společnost FAUN ostatně využívala podobný princip (v modernějším provedení) u svých nejvýkonnějších civilních tahačů až hluboko do 70. let. Mimo jiné, v bývalém Československu vodily těžké podvalníky s reaktorovými nádobami pro jaderné elektrárny.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11407
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nejtěžší pozemní zbraně rakousko-uherské monarchie

Příspěvek od Zemakt »

To je Mirku ale omyl. Opak je pravdou. R-U armáda zavedla do své výzbroje kromě zmiňovaného M.16 "C-Zug", několik typů dělostřeleckých tahačů jen čistě se spalovacím motorem. Z těchto vynikal zejména onen později v RČS zavedený vz. 17. To bylo ve své době vozidlo špičkových parametrů, a jestli mne paměť neklame, tak je i odebírali Němci, protože nic takového neměli. Ale za toto ruku do ohně nedám, zkusím to někde nalézt.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo“