Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Další společnosti se připojily k vývoji

Sedm nových společností se dnes oficiálně zapojilo do vývoje letounu Tempest. Konkrétně jde o společnosti GEUK, GKN, Collins Aerospace, Martin Baker, QinetiQ, Bombardier a Thales UK, spolu s různými britskými univerzitami. Tyto společnosti se připojí k hlavním členům jako je BAE Systems, Leonardo UK, MBDA UK, Rolls-Royce a britské ministerstvo obrany. Společně budou vyvíjet více než 60 technologických prototypů a demonstrační činnosti. Očekává se, že stavební projekt bude stát kolem 1,9 miliardy liber. Ve stejný den navíc Saab oznámil podepsání smlouvy na vybudování centra podpory projektů ve Velké Británii. Švédsko je jedním z potenciálních mezinárodních partnerů v programu výstavby a vývoje letadel Tempest, který v budoucnu může doplnit potenciál vojenského letectví této evropské země. Kromě Velké Británie a Švédska může být dalším partnerem Itálie.

https://ukdefencejournal.org.uk/more-co ... programme/
https://www.gov.uk/government/news/new- ... =immediate
http://zbiam.pl/kolejni-partnerzy-w-programie-tempest/

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Robotizovaná továrna na letouny Tempest

Letouny Tempest se mají stavět v nové "inteligentní továrně" s automatickými roboty a pomocí virtuální reality. Nové zařízení v závodě BAE Systems ve Wartonu v Lancashire je výsledkem investice v hodnotě několika milionů liber a spolupráce s více než 40 společnostmi i institucemi. Nová továrna také ukazuje nový přístup ke způsobu, jakým mohou lidé a stroje spolupracovat. Podobný typ inteligentní továrny se již používá v Samlesbury v Lancashire, pro stavbu letounů Typhoon.

https://ukdefencejournal.org.uk/bae-unv ... -aircraft/

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od zzz »

"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od HONZIK11 »

https://vtm.zive.cz/clanky/pripravovany ... .seznam.cz

Prosím o přesunutí do sekce ,,vtipy,, :D
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Elektrický pohon je dobrá myšlenka, ale spíš pro různé drony, myšleno velké i malé, nebo dopravní. Stíhačka je ale něco jiného. To už spíš věřím tomu, že 6. generace bude bez pilotovaného stroje, jak se zmiňuje v USA.

https://www.planes.cz/cs/article/203397 ... da-odpoved
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od HONZIK11 »

Dovedu si představit, že na baterku připevním křídla. Ale ze se s tímto dostanu k rychlosti zvuku už ne, chce to abnormálně hodně energie, kterou jsme schopni získat pouze spalováním. Ostatně na tom je založena veškerá existence lidstva . Jako by nám Slunce bylo vzorem. Že unesu nějakou užitečnou hmotnost, výzbroj, po nějakou dobu, bez rekuperace?Dnes nelze. Takže mi opravdu zbývá k úvaze jen nějaký dron využívající termickych,, anomálií,, nesoucí málo a pak civilni aplikace nesoucí tak tak pilota.
Ono z těch Angličanu dřív nebo později vyleze, že se spletli. Mysleli tím něco jiného.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Tak ono jde o dost jiný princip, než že připojí k baterii vrtulku, osobně si ale myslím, že jde o hudbu vzdálené budoucnosti, byť různých konceptů je docela dost. Britové jsou kolikrát velmi progresivní pokud jde o vojenskou techniku. Koncem 80. let se zabývali vývojem plně elektrického tanku (krom zbraně i ochranný pancíř *), což byl velice pokrokový koncept, na který ale nejsou technologii ani v současnosti. Rovněž ve vývoji autonomních podvodních plavidel jsou velmi daleko. Jen je potřeba rozlišovat, co berou jako vizi budoucnosti (byť na ní pracují) a co reálně zavedou do výzbroje. Osobně si myslím, že onen elektrický pohon pro Tempest je jen nějaké pomotání ze strany novinářů, byť je velice pravděpodobné, že se v Británii (minimálně teoreticky) zabývají elektrickým pohonem různých letounů.

* V říjnu 2010 společnost BMT Defence Services - dceřiná společnost BMT Group, dokončila výzkumný program ELAV (Electric Armour for Armoured Vehicles) pro agenturu EDA (European Defence Agency). Cílem výzkumu bylo přijít s řešením, které by bylo možno osadit na moderní obrněná vozidla. Tato technologie měla nahradit standardní masivní jednolitý pancíř, dvěma mnohem tenčími pláty, které jsou vzájemně oddělené. Tyto desky jsou elektricky nabité, aby vytvořily kondenzátor. Když těmito deskami proniká střela, uzavře se obvod a dojde ke zničení střely. Velkou výhodou tohoto řešení jsou výrazně nižší nároky na nosnost vozidla a ta mohou být konstruována mnohem lehčí. Zároveň ale nedojde ke snížení balistické odolnosti. Společnost BMT se rovněž zabývala výhodami a nevýhodami elektrického pancíře, zejména jeho potenciálem ve srovnání s konvenčními a reaktivními pancíři. Zkušebně byl systém osazen na vozidlo o hmotnosti do 30 tun a vypracovala plán pro klíčové technologie. Projekt ELAV vedl Stuart Olden - obchodní vedoucí pozemních systémů společnosti BMT Defence Services. Jak se zdá, tak projekt vznikl na popud Britského ministerstva obrany a měl být prvním krůčkem v hlubším vývoji těchto technologií. Bohužel se mi nepodařilo vyhledat, zda vývoj pokračoval i nadále, nebo v jaké fázi byl ukončen.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od zzz »

Rase píše:Sedm nových společností se dnes oficiálně zapojilo do vývoje letounu Tempest. Konkrétně jde o společnosti(...)Bombardier a (...) Kromě Velké Británie a Švédska může být dalším partnerem Itálie.
Tady píšou že se chce zapojit pouze jedna z poboček firmy Bombadier a to pobočka v Severním Irsku

Zajímavostí je, že ta fabrika (patrně bývalá fabrika Short Bros) "momentálně nemá" vlastníka. Neboť nyní probíhá předávání fabriky novému vlastníkovi - Bombardier chce prodat firmě Spirit AeroSystems https://www.flightglobal.com/airframers ... 04.article

Dopadne-li prodej novému vlastníkovi Spirit AeroSystems, tak fabrika v Severním Irsku bude v podobném vztahu k Tempestu jako je Aero Vodochody vůči Aero L-39NG. Protože primárním zdrojem obživy Spirit AeroSystems i Aero Vodochody jsou dodávky ucelených celků (sestavených dílů jako např. část křídla) pro finální výrobce letadel. A důvodem proč výrobci specializovaní na ucelené části dílů (Spirit, Sonaca, Aero) se pouští do výroby hotových letadel je zejména, aby se předvedli (Airbusu, Boeingu,...) co všechno dokážou vyvinout = aby prokázali že zvládnou ucelený vývoj části letadla.
Tj. cílem těchto elitních dodavatelů dílů pro letadla, je to, aby finální výrobci letadel (Airbus, Boeing,...) tyto subdodavatele přibírali do nových projektů, tak aby např. křídlo (Spirit) či podvozek (Aero) či vystřelovací sedadlo (Aero) bylo plně v odpovědnosti těchto elitních dodavatelů dílů.

Něco jako když v automotive fungují automobilky (VW, BMW) a vedle těchto finálních (montážních) výrobců automobilů fungují elitní výrobci dílů - ZF, LUK, Brisk, Sachs, Ricardo, VM Motori, kteří dodávají více automobilkám současně. Ovšem faktem je, že tito elitní dodavatelí realizují svoje ucelené auta spíše v rámci speciálních aut - např. v rámci spoluvývoje soutěžní specialů (Rallye, WRC,...). Tj. asi je málo časté, aby výrobce autodílů stavěl kompletní auto kategorie osobní automobil. Protože na trhu osobních automobilů spíše fungují faktory jako reklama, znalost značky. Zatímco v leteckém průmyslu je častější, že se na trhu může prosadit i letadlo prodávané s malou reklamou.

Uvidíme, za jakou konkrétní části Tempestu převezme odpovědnost belfatská fabrika (ex-Bombardier, od podzimu možná v rámci Spirit), která nyní je specialzovaná např. na výrobu křídel
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Embedded Electrical Starter Generator

Pokud jde o ten "elektrický pohon", tak Rolls-Royce neuvádí vůbec nic o ekologii ani o tom, že by motor měl produkovat méně spalin nebo měly být čistší. Společnost na novém motoru pracuje minimálně od roku 2014 a hlavním prvkem je elektrický startovací generátor plně zabudovaný do proudového motoru. Program nese označení E2SG (Embedded Electrical Starter Generator). Conrad Banks, hlavní inženýr pro budoucí programy v Rolls-Royce zmínil, že tento startér ušetří místo a poskytne velké množství elektrické energie pro palubní systémy (elektroniku, radar, laser atd.). Stávající letecké motory generují elektřinu prostřednictvím převodovky pod motorem, která pohání generátor. Kromě složitých pohyblivých částí snižuje vnitřní prostor, což je u letounu budoucnosti nežádoucí. Nový způsob má šetřit palivo, snižovat provozní náklady, zvýšit dolet a rovněž snižovat tepelnou stopu letounu. Druhá fáze tohoto programu, která se datuje od roku 2017, vedla k začlenění druhého elektrického generátoru připojeného k druhé cívce motoru. Zahrnoval také systém ukládání energie do elektrické sítě a schopnost inteligentně řídit dodávku energie mezi všemi těmito systémy. Momentálně probíhají práce na demonstrátoru a již dříve bylo oznámeno, že tento typ pohonu bude součástí příspěvku společnosti Rolls-Royce do programu Tempest.

https://www.rolls-royce.com/media/press ... ramme.aspx

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Future Combat Air System Cooperation

Ministři obrany Velká Británie Ben Wallace, Itálie Lorenzo Guerini a Švédska Peter Hultqvist podepsali trojstrannou dohodu o společném vývoji perspektivního bojového letounu nové generace založeného na britském projektu Tempest. Dokument byl nazván Memorandum o porozumění pro program Future Combat Air System Cooperation (FCASC). Dokument konsoliduje plány Itálie na vstup do britského programu Tempest, který byl oznámen loni v září. Ve fázi výzkumu a vývoje hodlá Itálie investovat do projektu 742 mil eur (19,5 mld Kč) s možností další tranše ve výši 760 mil. Jak již bylo dříve oznámeno Itálii budou v týmu Tempest zastupovat firmy Avio Aero, Elettronica, Leonardo a MBDA. Britské divize posledních dvou firem již jsou součástí vývojového týmu. Letadla vytvořená v rámci programu Tempest by měla doplňovat flotilu letadel F-35 a zcela nahradit stroje Typhoon.

Militarybox - internetový armádní magazín

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Multi-Function Radio Frequency System

Hlavním senzorem letounu Tempest bude nový radiolokátor MRFS (Multi-Function Radio Frequency System). MRFS každou sekundu dodá informace o ekvivalentu devíti hodin HD videa nebo internetového provozu středního města. Jiné srovnání – MRFS bude dodávat 10 000× více dat než současné radary, ale díky novým technologiím jeho vývoj bude o 25 % levnější. Anténa současných moderních radiolokátorů typu AESA (Active Electronically Scanned Array) se skládá z mnoha polovodičových vysílacích / přijímacích modulů TRM (Transmit Receive Modules). Každý TRM je v podstatě miniradar ‒ vysílá / přijímá radarový paprsek libovolným směrem. TRM jsou na anténě formovány do bloků a analogové signály z každého bloku převádí do digitální podoby přijímač. Následně data z přijímače zpracovává procesor radaru. Vzhledem ke své velikosti jsou přijímače umístěné vzadu za radarem a analogové signály z bloků TRM jsou přenášeny pomocí koaxiálních kabelů. Při přenosu se část dat přirozenou cestou ztratí. Italská firma Leonardo, součást týmu Tempest, hodlá pro budoucí radiolokátory přijímače miniaturizovat a umístit je přímo na anténu radaru, čímž odstraní nutnost přenášet analogový signál pomocí koaxiálních kabelů. Bezztrátový digitální přenos přímo z antény do procesoru zajistí optická vlákna. "Miniaturizací přijímačů můžeme digitalizovat signál na anténě a v celém přijímacím řetězci mnohem dříve," říká Tim Bungey, "radarový" šéfinženýr firmy Leonardo. "Digitalizace dat blíže k anténě znamená, že je možné přijímat a přenášet více dat, lze s nimi flexibilněji manipulovat a existuje větší potenciál pro použití radaru jako multifunkčního senzoru, například pro přenos dat a elektronický boj." Díky miniaturizaci lze na anténu umístit více přijímačů, takže každý přijímač bude obsluhovat méně TRM. "Pro zlepšení výkonu a flexibility systému je klíčovou výzvou rozdělit TRM do více bloků s méně TRM, které zpracovává více přijímačů. Dosažením tohoto cíle, spolu s podporou širšího vlnového rozsahu, můžete vygenerovat podstatně více dat, což poskytuje větší flexibilitu pro řízení paprsku a multifunkční provoz. Naším cílem je zvýšit počet bloků TRM, a tím i počet přijímačů, nad rámec toho, co bude pro Eurofighter nabízet radar MK2," uvedl Bungey s odkazem na nový radiolokátor European Common Radar System Mark 2 (ECRS Mk2), které pro britské Eurofightery vyvíjí společně BAE Systems a Leonardo.
Duncan McCrory, šéfinženýr projektu Tempest ve firmě Leonardo, ale upozorňuje, že MRFS nebude fungovat jak osamocený senzor: "MRFS bude integrován do zastřešujícího systému Tempest Mission System, který zahrnuje celou řadu schopností elektronického boje, obranných prostředků, EO / IR cílení, situačního povědomí a komplexních komunikačních systémů. Data zachycená těmito systémy projdou fúzí, aby poskytla posádce komplexní situační povědomí. Informace se propojí s přijatými daty z jiných letadel a bezpilotních systémů, přičemž strojové učení se použije ke kombinaci a zpracování celkového situačního obrázku posádce. To zabrání informačnímu zahlcení v kokpitu, což umožní posádce letadla rychle absorbovat data a rozhodovat se na základě vhodně zpracovaných a ověřených informací a rychle reagovat na hrozby ve vysoce ohrožených oblastech."

https://www.armadninoviny.cz/evropsky-r ... mpest.html

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Investice ve výši několika miliard pro Tempest

Náměstek ministra obrany Jeremy Quin uvedl, že britská vláda hodlá v příštích čtyřech letech investovat do programu Tempest více než 2 miliardy Liber (61 mld Kč). Rovněž zmínil, že v jednáních s Švédskem a Itálií již dosáhli významného pokroku a technologický přínos partnerů je velmi prospěšný. Nyní probíhá detailní zkoumání možností spolupráce s Japonskem. Projekt Tempest zkrátka míří hodně vysoko a vypadá velmi slibně.

https://ukdefencejournal.org.uk/uk-inve ... t-project/

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od seabee »

Ministerstvo obrany Velké Británie oznámilo (bez technických podrobností), že projekt Tempest ukončil další z etap vývoje, která bude vyhodnocena v příštích několika měsících. Hodnocení má definovat zadání a kontrakt na další fázi koncepčních prací.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od seabee »

Britská vláda v pátek podepsala kontrakt na pokračování vývoje letounu Tempest v hodnotě 250 mil. Lstg. Partnerem kontraktu je BAE Systems, jako vedoucí člen týmu dále tvořeného Leonardo UK, Rolls-Royce a MBDA UK.
Participace Švédska a Itálie na nákladech nebyla zatím specifikovaná. Novinkou jsou dále rozhovory s Japonskem o urychlení diskuze o možnosti sdílení vyvinutých komponentů.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od seabee »

Italský příspěvek na vývoj NGF Tempest bude dělat ve finančním roce 2021 20 mil. €.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od seabee »

Italská vláda zveřejnila plán rozvoje vojenských programů na léta 2021 - 2023 - Documento Programmatico Pluriennale della Difesa. Za hlavní program je považovaný vývoj NGF Tempest, na který mají jít v příštích patnácti letech 2 mld. €.
Dalším významným bodem je budování systémů FCAS - Future Combat Air System, které mají zužitkovat možnostii letounů F-35 a získané zkušenosti přenést do vývoje NGF.
Dále mají být posíleny kapacity v ELINT a ISR zařazením dalších letounů EC-27J JEDI a Gulfstream G550.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3507
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od seabee »

Britská a japonská vláda podepsaly dohodu o spolupráci ve vývoji motoru pro v obou zemích současně vyvíjené stíhače nové generace, tj. Tempest na britské straně a F-X na japonské. Vývoj bude probíhat ve firmách IHI a Rolls-Royce. Japonská IHI v současnosti pokrývá 60-70% trhu leteckých motorů, dodává mimo jiné motory pro protiponorkový Kawasaki P-1 a cvičný T-4.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3893
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od HONZIK11 »

Mno, koncept Anglicana mi sedi vic nez koncept spicate jehly Frantika a Nemce.
Nesedi mi roztristenost ,,Evropskych ,, koncepci. I kdyz Anglie , je dnes vlastne jen ostrov mimo Evropskou pevninu s imperialni historii . Krerou generaci letounu vubec ti Anglicani vlastne stavi. Patou nebo sestou? Clovek by rekl , ze sedmou. S ohledem na dobu vyvoje , realizace, vojskovych testu a uvedeni do fnc.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Britský letoun nové generace Tempest

Příspěvek od Rase »

Britové se hlavně můžou opřít o velmi velké zapojení do programu vývoje F-35, což jim hodně práce usnadní. Zkrátka vidí pod pokličku víc než kdokoliv jiný - vyjma Američanů. Francie a Německo nic takového nemají a schopnostmi se má Rafale dotahovat k F-35 až v příští tranši F5 (snad si to pamatuju dobře). Zkrátka ten vývoj zcela nového stroje bude velmi nákladný a záleží, jak velké sousto si ukousli. Pokud jde o ony modely, tak ty neznamenají vůbec nic a jde jen o takovou srandu pro publikum (to samé co Šachmat). Ono úzké špidlaté tvarování vychází z aerodynamiky v nadzvukových rychlostech, ale jo, taky se mi nelíbí. Dost pěkný byl aerodynamický model od Dassaultu (bez ocasu) nebo starší vizualizace náhrady za Tornada od Airbusu (taková F-35). Jak ale říkám, tady ty makety neznamenají vůbec nic a můžou být schválně zavádějící.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“