Boeing MQ-25 Stingray
Napsal: 10/4/2018, 15:09
Tankovací dron MQ-25 Stingray
O vítězství v programu námořního tankovacího bezpilotního letadla MQ-25 Stingray, soupeřily společnosti Boeing, Lockheed Martin a General Atomics. Cílem bylo poskytnout americkému námořnictvu robustní bezpilotní stroj, který podpoří bojové palubní letouny a prodlouží tak dosah letadlových lodí. Dle požadavků námořnictva musí MQ-25 ve vzdálenosti 800 km (500 mil) od letadlové lodě poskytnout 8328 l (2200 galonů) paliva stíhačkám F/A-18 Super Hornet, EA-18G Growler a F-35. Není vyloučeno, že MQ-25 bude časem plnit rovněž útočné úkoly - tedy bude jej možno osadit moderní výzbrojí a elektronikou pro průzkumné, sledovací a zpravodajské (ISR) operace. Celkově námořnictvo poptává 72 bezpilotních tankerů Stingray, včetně komplexního provozního zázemí na letadlové lodi, výcvikových kapacit, servisní podpory, náhradní díly, atd. za 13 mld dolarů. Ve službě nahradí stávající F/A-18 upravené pro letecké tankování, které tak budou moci plnit bojové úkoly. Přeci jen se jednalo o 20 až 30% Super Hornetů na palubě. Námořnictvo si od zavedení těchto dronů slibuje nižší provozní náklady, nižší nároky na servis a větší operační tempo. V srpnu 2018 zvítězil v programu Boeing a získal počáteční kontrakt na vývoj, výrobu, testování a dodávku prvních čtyř předsériových letounů. Kontrakt má hodnotu 805 mil dolarů. Nutno podotknout, že Boeing jako jediný ukázal reálný letuschopný prototyp bezpilotního tankeru. Jejich koncept vychází z demonstrátorů X-45A a X-45C, které firma Boeing testovala již od roku 2000. Trup je podobný X-45A, ale s tím rozdílem, že Boeing MQ-25 má štíhlá křídla a také dvě svislé ocasní plochy tvarované do velmi širokého "V". Počátečních operačních schopností (IOC) tankery Stingray dosáhnou již v roce 2024, což je o dva roky dříve, než se původně plánovalo. Boeing počítá s prvním letem prototypu do konce roku 2018. První předsériový stroj vzlétne v roce 2021, před dosažením IOC budou lodě upraveny pro provoz těchto bezpilotních letounů a vyškolí personál. Masivní prodloužení doletu bojových letounů, je výhodou především při nasazení námořního svazu v Tichém oceánu a v Jihočínském moři, kde musí americké lodě čelit čínským protilodním zbraním velmi dlouhého dosahu. Pro Boeing jde o významné vítězství, jelikož v dodávkách bojových letounů jasně dominuje Lockheed Martin (F-22 a F-35) a v oblasti bojových bezpilotních letounů (Predator a Reaper) General Atomics.
Zdroj:
http://aviationweek.com/defense/lockhee ... 5-stingray
https://www.lockheedmartin.com/us/produ ... 0002155603
http://www.armadninoviny.cz/namorni-tan ... omentvypis
https://www.popularmechanics.com/milita ... -the-navy/
https://www.defensenews.com/digital-sho ... -offering/
https://www.securitymagazin.cz/defence/ ... 59703.html
https://news.usni.org/2018/08/30/navy-p ... ased-drone
https://www.defensenews.com/naval/2018/ ... ing-drone/