Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 63.
Napsal: 24/9/2018, 05:11
Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 63.
Mapa

expanzí Japonska do roku 1941, mapa volně přístupná na několika webech.
12) Přechodně vládnoucí kabinety Japonska.
Generál Nobujuki Abe byl ve funkci premiéra Japonska jen několik měsíců (do 14. ledna 1940) a pak ten zbytek měsíců do července 1940 - vládl admirál Jonai. Necelý rok po pádu vlády Hiranumy, tedy od srpna 1939 do poloviny července 1940 se vystřídali dva premiéři. Byla to doba další přípravy Japonska na válku, o čemž vypovídají čísla. Země vycházejícího slunce za necelý rok Abeho a Jonaieho vlády (zde viz foto

admirála Micumasa Jonaieho, foto volně přístupné na několika webech) vyrobila více než 1 000 letadel (kde byla zvláště i nově se rozvíjející a dále se pak zvyšující, výroba Zera - má poznámka) a také 1,25 milionu tun lodní tonáže válečného námořnictva. Ve stejném období necelého roku bylo vycvičeno celkem 12 divizí pozemního vojska a celkově se stav ozbrojených sil, tedy i letectva a válečného námořnictva zvýšil o nových 250 000 mužů.
Nebylo to však jednoduchých necelých 11 měsíců. Vláda generála Abeho se v té době musela, ostatně jako vlády předešlé, potýkat s mnoha problémy v národním hospodářství. V létě roku 1939 bylo neobvyklé sucho a tak byla špatná úroda a tím i přes dovoz, vznikal nedostatek potravin a ve stejné době se projevil i závažný pokles ve výrobě elektrické energie. A jak dál říkají historické prameny stejně či podobně, z nich pak např. český historik, pan Prof. PhDr. Aleš Skřivan, CSc, ve své knize Japonská válka 1931-1945, na str. 161 až 169 a dále, když stejná a podobná fakta jsou i v Použité podklady, zde pak v knize - Japonsko ve válce. Velký pacifický konflikt, Edwin P. Hoyt, originál knihy byl vydán v roce 1986, na stránkách 146 až 183, píší, a já cituji nyní z A. S.:
"Plnění zbrojního programu záviselo na dodávkách surovin ze zahraničí. Kromě zdrojů v asijských zemích byly hlavním dodavatelem japonských výrobců Američané. V této době dostávaly americké firmy od japonských zákazníků za kovový šrot, stroje, ropu a ropné výrobky výborné ceny. Na amerických dodávkách bylo závislé především budování a konec konců i bojová připravenost japonského válečného námořnictva. Právě proto jeho velitelská špička dlouho prosazovala udržení relativně přátelského vztahu ke Spojeným státům.
Americké vládě muselo být zřejmé, že dodávky strategického materiálu, strojů, strojních součástí nebo například leteckého benzínu nutně přispívají ke stupňování válečných příprav Japonska a tím i k ohrožení Spojených států. Avšak poměrně dlouhou dobu nepřijali ve Washingtonu účinnější opatření, která by zabránila nepříznivému vývoji v tomto směru. Určitou ´první vlaštovkou´ byla výzva prezidenta Roosevelta z 26. září 1939, jíž doporučoval soukromým firmám přerušit vývoz jedenácti druhů surovin do Japonska.
Ovšem na podzim roku 1939 Američané ještě neměli žádný plán použití sankcí proti Japonsku pro případ, že by podniklo další agresivní kroky. Vzhledem k tomu, že během několika měsíců měla vypršet japonsko-americká smlouva z roku 1911 (uvedená smlouva měla vypršet 26. 1. 1940 - poznámka A. S.), odjel americký velvyslanec v Tokiu (Grew) k poradám do Spojených států. Jeho názor je v nejednom ohledu charakteristický i pro celkovou linii tehdejší americké politiky vůči Japonsku.
´V obou rozhovorech s prezidentem jsem dal jasně najevo své stanovisko,´ zapsal si velvyslanec v říjnu 1939, krátce před návratem do Japonska. ´Jakmile jednou zahájíme sankce proti Japonsku, musíme vidět i konec celé záležitosti, kterým pochopitelně může být válka. Řekl jsem mu také, jestliže odřízneme Japonsku zdroje nafty a Japonsko pozná, že nemůže získat naftu z jiných obchodních zdrojů, aby si zajistilo národní bezpečnost, potom vyšle loďstvo, aby se zmocnilo Nizozemské Východní Indie.´"
Velvyslanec v Tokiu Grew patřil ke stoupencům umírněného kursu vůči Japonsku a to i přes svá mnohdy rezolutní prohlášení. Sám tehdy dospěl k názoru, že jen "naprostá ignorace Američanů" by mohla dohnat Japonce k válce. Do svého deníku, který si Grew vedl, si na podzim roku 1939 zapsal: "Věřím, že bychom nyní mohli nabídnout Japonsku modus vivendi (způsob života)." A pak varoval, že americká neústupnost by mohla způsobit pád Abeho kabinetu. Podobné názory jako u Grewa se projevovaly i na půdě amerického Kongresu, kde 6. listopadu 1939 vyzval senátor Pittman Kongres, aby v případě potřeby povolil vykonávat hospodářský tlak na Japonsko. Proti návrhu se zvedla silná opozice, senátor Vandeberg neopomenul shromáždění varovat, že by " šlo o první krok k válce".
V popisované době bylo všem lidem v zemi vycházejícího slunce jasné, že Abeho kabinet vládne jen dočasně. Již ke konci roku 1939 se stále častěji totiž projevovaly příznaky horšící se hospodářské i politické situace. V zemi rostly ceny rýže i dalších potravin, politické strany se vyžívaly ve složitých a mnohdy zcela bezvýchodných intrikách, "slabá" Abeho vláda tak začala zcela nevyhovovat především militantním špičkám státu.
Otázka co s tím vším, otázka spíše co s ním, Abem, se v okruhu císařových "velkých bratří" projednávala již v listopadu 1939 a v neděli 14. ledna 1940 Nobujuki Abe svůj premiérský úřad složil.
"Dva dny nato sestavil novou vládu admirál Micumasa Jonai. Pro mnohé pozorovatele byla nominace překvapením, pro některé dokonce značně nepříjemným. Admirál zastával v letech 1937-1939 funkci ministra válečného námořnictva, v nedávné minulosti několikrát důrazně varoval před unáhleným podpisem aliance s Hitlerem. Stavěl se také proti myšlence války se Spojenými státy. Větší počet zástupců politických strana v jeho kabinetu však pouze znamenal, ´zaibacu´ (název pro Koncerny) získaly touto cestou větší vliv na výkonnou moc.
Na ministerstvo zahraničí se vrátil Arita, křeslo ministra financí dostal Mukio Sakaruči, předseda strany Menseitó. Právě jeho případ ukazuje, že nástup Jonaiovy vlády neznamenal žádnou, tedy ani relativní demokratizaci. Sakurači totiž vystoupil na únorovém zasedání parlamentu a předložil dosti odvážnou otázku, ´zda je japonská politika v Číně moudrá´.
Jeho vystoupení bylo motivováno především ekonomicky - 10. února v parlamentě čtena zpráva, z níž vyplynulo, že válka v Číně stála Japonsko přes 4 miliardy dolarů. Přesto musel Sakurači nést trpké následky svého vystoupení. Nakonec byl donucen opustit vlastní stranu i parlament."
Tehdy mnozí zpochybňovali úsudek státního sekretáře USA, který si myslel, že když nebude nová smlouva s Japonskem podepsána, že to bude mít nějaký účinek. Naopak patrné bylo, že německý velvyslanec Ott dobře pochopil, že s podepsáním smlouvy (zde pak podepsání OSA) je třeba počkat, neboť přechodní premiéři Japonska (Abe a Jonai), kteří byli ve funkcích jen vždy pár měsíců, nejsou nejvhodnějšími partnery..! Patrné je vše i z telegramu Ribbentropa, ve kterém konstatoval, že "bude třeba dvě až tři přechodné vlády Japonska, než se definitivně sblíží s Německem. Historické faktory oné doby ukazují, že na dění na Dálném východě v podzimu 1939 a v roce 1940, měla velký vliv takzvaná podivná válka v Evropě. Totiž pod jejím vlivem se zcela nestandardně chovala Velká Británie a Francie, neboť se chtěly vystříhat obtížím a podobný cíl mělo i USA.
Tak například Henry L. Stimson v dopise listu New York Times z 11. ledna 1940 navrhoval "přejít ze sféry morálního tlaku do sféry akcí". Obvinil svou vládu, že americké dodávky šrotu a ropy pomáhaly stupňovat japonskou agresi v Číně, a proto americké proklamace "neměly reálný základ". Přitom v oné době americká vláda připravovala a hodlala uplatnit nějaký, připravovaný, účinnější systém ekonomických sankcí.
Japonsko v dané době muselo dobře, a v té době již trvale, vědět, že USA něco proti nim chystá. Dokonce premiér Jonai se veřejně k otázce embarga vyjádřil v parlamentním projevu dne 23. března 1940. Admirál Jonai prohlásil: "Otázka všeobecného embarga je závažná nejen pro zemi, která jej uplatňuje, ale i pro zemi na níž je uplatňováno. Jestliže je učiněn jediný chybný krok, vzniká nebezpečí pro obě země. Nevěřím, že Spojené státy budou riskovat uvalení všeobecného embarga na Japonsko. Ovšem musíme být připraveni na každou eventualitu." A dle všech výkladů i historických zápisů, byl v řeči admirála Jonaie vysledován výhružný tón!
"Na jaře roku 1940 se ve vnitropolitickém životě Japonců zcela zřetelně projevily příznaky prosazování totalitních prvků ´shora´.
Kníže Konoe podnikl další kroky na cestě k vybudování nové politické strany. Shromáždil kolem sebe zhruba stovku poslanců parlamentu z různých stran a tato skupina 25. března 1940 založila tzv. Výbor pro vedení svaté války, který se vyslovil pro alianci s Německem a Itálií. Jako cíl si vytkl "´vymýcení laissez-faire (volně přeloženo - nechte věcem volný průběh, více viz také zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Laissez_faire ) komunismu, liberalismu a utilitarismu v Japonsku´ a rozhodl se ´zasvětit svou činnost novému řádu v Asii[/b]´.
Německý vpád do Dánska a Norska 9. dubna 1940 stejně jako zahájení útoků na západě 1940 mělo okamžitý účinek na Tokio. Již 15. dubna 1940, tedy ještě před německým útokem do Nizozemí, vydal japonský ministr zahraničních věcí Arita prohlášení o Nizozemské Východní Indii. Řekl, že jakákoli změna v této nizozemské kolonii, související s událostmi v Evropě, jeho vládu mimořádně zajímá. Nizozemská Východní Indie hrála v japonských plánech závažnou roli, hlavní příčinou onoho mimořádného interesu Tokia byly bohaté zdroje surovin. Japonci začali vyvíjet soustředěný tlak v této věci již od ledna 1940. Snažili se Nizozemce přimět k tomu, aby byla odstraněna omezení bránící podnikání japonských firem, usilovali o vytvoření příznivějších podmínek pro ekonomické pronikání do této kolonie. 22. února a znovu 8. března japonská vláda oficiálně předložila své požadavky nizozemskému velvyslanci v Tokiu generálu Pabstovi. Ten situaci posuzoval střízlivě. ´Podá-li se Japoncům prst, bude vše ztraceno´, shrnul v jednom svém hlášení.
Japonský tisk i oficiální místa dávala generálovu názoru za pravdu. Tak například Japan Weekly Chronicle 25. dubna 1940 napsal, že ´význam trhu Nizozemské Indie rychle roste v souvislosti s měnící se mezinárodní situací´a vyžadoval důrazně, aby vláda přijala ´pozitivní opatření k zabezpečení lepších obchodních svazků s touto zemí´. Není třeba připomínat jakou podobu většinou měla ´pozitivní opatření´ Japonska.
Také prohlášení ministra zahraničí Arity z 26. dubna bylo vcelku jednoznačné. Japonský ministr hovořil na adresu Washingtonu. ´Američané musí porozumět japonskému úsilí ve Velké východní Asii´, konstatoval a současně vyjádřil nespokojenost s tím, že ´v poslední době bylo Japonsko terčem hrozeb bojkotem, sankcemi a embargem´. ´Japonsko, na rozdíl od ostatních velmocí, nemá kde se zásobit surovinami v případě války´, zdůvodnil požadavky vůči Nizozemcům ve Východní Indii."
Mapa

expanzí Japonska do roku 1941, mapa volně přístupná na několika webech.
12) Přechodně vládnoucí kabinety Japonska.
Generál Nobujuki Abe byl ve funkci premiéra Japonska jen několik měsíců (do 14. ledna 1940) a pak ten zbytek měsíců do července 1940 - vládl admirál Jonai. Necelý rok po pádu vlády Hiranumy, tedy od srpna 1939 do poloviny července 1940 se vystřídali dva premiéři. Byla to doba další přípravy Japonska na válku, o čemž vypovídají čísla. Země vycházejícího slunce za necelý rok Abeho a Jonaieho vlády (zde viz foto
admirála Micumasa Jonaieho, foto volně přístupné na několika webech) vyrobila více než 1 000 letadel (kde byla zvláště i nově se rozvíjející a dále se pak zvyšující, výroba Zera - má poznámka) a také 1,25 milionu tun lodní tonáže válečného námořnictva. Ve stejném období necelého roku bylo vycvičeno celkem 12 divizí pozemního vojska a celkově se stav ozbrojených sil, tedy i letectva a válečného námořnictva zvýšil o nových 250 000 mužů.
Nebylo to však jednoduchých necelých 11 měsíců. Vláda generála Abeho se v té době musela, ostatně jako vlády předešlé, potýkat s mnoha problémy v národním hospodářství. V létě roku 1939 bylo neobvyklé sucho a tak byla špatná úroda a tím i přes dovoz, vznikal nedostatek potravin a ve stejné době se projevil i závažný pokles ve výrobě elektrické energie. A jak dál říkají historické prameny stejně či podobně, z nich pak např. český historik, pan Prof. PhDr. Aleš Skřivan, CSc, ve své knize Japonská válka 1931-1945, na str. 161 až 169 a dále, když stejná a podobná fakta jsou i v Použité podklady, zde pak v knize - Japonsko ve válce. Velký pacifický konflikt, Edwin P. Hoyt, originál knihy byl vydán v roce 1986, na stránkách 146 až 183, píší, a já cituji nyní z A. S.:
"Plnění zbrojního programu záviselo na dodávkách surovin ze zahraničí. Kromě zdrojů v asijských zemích byly hlavním dodavatelem japonských výrobců Američané. V této době dostávaly americké firmy od japonských zákazníků za kovový šrot, stroje, ropu a ropné výrobky výborné ceny. Na amerických dodávkách bylo závislé především budování a konec konců i bojová připravenost japonského válečného námořnictva. Právě proto jeho velitelská špička dlouho prosazovala udržení relativně přátelského vztahu ke Spojeným státům.
Americké vládě muselo být zřejmé, že dodávky strategického materiálu, strojů, strojních součástí nebo například leteckého benzínu nutně přispívají ke stupňování válečných příprav Japonska a tím i k ohrožení Spojených států. Avšak poměrně dlouhou dobu nepřijali ve Washingtonu účinnější opatření, která by zabránila nepříznivému vývoji v tomto směru. Určitou ´první vlaštovkou´ byla výzva prezidenta Roosevelta z 26. září 1939, jíž doporučoval soukromým firmám přerušit vývoz jedenácti druhů surovin do Japonska.
Ovšem na podzim roku 1939 Američané ještě neměli žádný plán použití sankcí proti Japonsku pro případ, že by podniklo další agresivní kroky. Vzhledem k tomu, že během několika měsíců měla vypršet japonsko-americká smlouva z roku 1911 (uvedená smlouva měla vypršet 26. 1. 1940 - poznámka A. S.), odjel americký velvyslanec v Tokiu (Grew) k poradám do Spojených států. Jeho názor je v nejednom ohledu charakteristický i pro celkovou linii tehdejší americké politiky vůči Japonsku.
´V obou rozhovorech s prezidentem jsem dal jasně najevo své stanovisko,´ zapsal si velvyslanec v říjnu 1939, krátce před návratem do Japonska. ´Jakmile jednou zahájíme sankce proti Japonsku, musíme vidět i konec celé záležitosti, kterým pochopitelně může být válka. Řekl jsem mu také, jestliže odřízneme Japonsku zdroje nafty a Japonsko pozná, že nemůže získat naftu z jiných obchodních zdrojů, aby si zajistilo národní bezpečnost, potom vyšle loďstvo, aby se zmocnilo Nizozemské Východní Indie.´"
Velvyslanec v Tokiu Grew patřil ke stoupencům umírněného kursu vůči Japonsku a to i přes svá mnohdy rezolutní prohlášení. Sám tehdy dospěl k názoru, že jen "naprostá ignorace Američanů" by mohla dohnat Japonce k válce. Do svého deníku, který si Grew vedl, si na podzim roku 1939 zapsal: "Věřím, že bychom nyní mohli nabídnout Japonsku modus vivendi (způsob života)." A pak varoval, že americká neústupnost by mohla způsobit pád Abeho kabinetu. Podobné názory jako u Grewa se projevovaly i na půdě amerického Kongresu, kde 6. listopadu 1939 vyzval senátor Pittman Kongres, aby v případě potřeby povolil vykonávat hospodářský tlak na Japonsko. Proti návrhu se zvedla silná opozice, senátor Vandeberg neopomenul shromáždění varovat, že by " šlo o první krok k válce".
V popisované době bylo všem lidem v zemi vycházejícího slunce jasné, že Abeho kabinet vládne jen dočasně. Již ke konci roku 1939 se stále častěji totiž projevovaly příznaky horšící se hospodářské i politické situace. V zemi rostly ceny rýže i dalších potravin, politické strany se vyžívaly ve složitých a mnohdy zcela bezvýchodných intrikách, "slabá" Abeho vláda tak začala zcela nevyhovovat především militantním špičkám státu.
Otázka co s tím vším, otázka spíše co s ním, Abem, se v okruhu císařových "velkých bratří" projednávala již v listopadu 1939 a v neděli 14. ledna 1940 Nobujuki Abe svůj premiérský úřad složil.
"Dva dny nato sestavil novou vládu admirál Micumasa Jonai. Pro mnohé pozorovatele byla nominace překvapením, pro některé dokonce značně nepříjemným. Admirál zastával v letech 1937-1939 funkci ministra válečného námořnictva, v nedávné minulosti několikrát důrazně varoval před unáhleným podpisem aliance s Hitlerem. Stavěl se také proti myšlence války se Spojenými státy. Větší počet zástupců politických strana v jeho kabinetu však pouze znamenal, ´zaibacu´ (název pro Koncerny) získaly touto cestou větší vliv na výkonnou moc.
Na ministerstvo zahraničí se vrátil Arita, křeslo ministra financí dostal Mukio Sakaruči, předseda strany Menseitó. Právě jeho případ ukazuje, že nástup Jonaiovy vlády neznamenal žádnou, tedy ani relativní demokratizaci. Sakurači totiž vystoupil na únorovém zasedání parlamentu a předložil dosti odvážnou otázku, ´zda je japonská politika v Číně moudrá´.
Jeho vystoupení bylo motivováno především ekonomicky - 10. února v parlamentě čtena zpráva, z níž vyplynulo, že válka v Číně stála Japonsko přes 4 miliardy dolarů. Přesto musel Sakurači nést trpké následky svého vystoupení. Nakonec byl donucen opustit vlastní stranu i parlament."
Tehdy mnozí zpochybňovali úsudek státního sekretáře USA, který si myslel, že když nebude nová smlouva s Japonskem podepsána, že to bude mít nějaký účinek. Naopak patrné bylo, že německý velvyslanec Ott dobře pochopil, že s podepsáním smlouvy (zde pak podepsání OSA) je třeba počkat, neboť přechodní premiéři Japonska (Abe a Jonai), kteří byli ve funkcích jen vždy pár měsíců, nejsou nejvhodnějšími partnery..! Patrné je vše i z telegramu Ribbentropa, ve kterém konstatoval, že "bude třeba dvě až tři přechodné vlády Japonska, než se definitivně sblíží s Německem. Historické faktory oné doby ukazují, že na dění na Dálném východě v podzimu 1939 a v roce 1940, měla velký vliv takzvaná podivná válka v Evropě. Totiž pod jejím vlivem se zcela nestandardně chovala Velká Británie a Francie, neboť se chtěly vystříhat obtížím a podobný cíl mělo i USA.
Tak například Henry L. Stimson v dopise listu New York Times z 11. ledna 1940 navrhoval "přejít ze sféry morálního tlaku do sféry akcí". Obvinil svou vládu, že americké dodávky šrotu a ropy pomáhaly stupňovat japonskou agresi v Číně, a proto americké proklamace "neměly reálný základ". Přitom v oné době americká vláda připravovala a hodlala uplatnit nějaký, připravovaný, účinnější systém ekonomických sankcí.
Japonsko v dané době muselo dobře, a v té době již trvale, vědět, že USA něco proti nim chystá. Dokonce premiér Jonai se veřejně k otázce embarga vyjádřil v parlamentním projevu dne 23. března 1940. Admirál Jonai prohlásil: "Otázka všeobecného embarga je závažná nejen pro zemi, která jej uplatňuje, ale i pro zemi na níž je uplatňováno. Jestliže je učiněn jediný chybný krok, vzniká nebezpečí pro obě země. Nevěřím, že Spojené státy budou riskovat uvalení všeobecného embarga na Japonsko. Ovšem musíme být připraveni na každou eventualitu." A dle všech výkladů i historických zápisů, byl v řeči admirála Jonaie vysledován výhružný tón!
"Na jaře roku 1940 se ve vnitropolitickém životě Japonců zcela zřetelně projevily příznaky prosazování totalitních prvků ´shora´.
Kníže Konoe podnikl další kroky na cestě k vybudování nové politické strany. Shromáždil kolem sebe zhruba stovku poslanců parlamentu z různých stran a tato skupina 25. března 1940 založila tzv. Výbor pro vedení svaté války, který se vyslovil pro alianci s Německem a Itálií. Jako cíl si vytkl "´vymýcení laissez-faire (volně přeloženo - nechte věcem volný průběh, více viz také zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Laissez_faire ) komunismu, liberalismu a utilitarismu v Japonsku´ a rozhodl se ´zasvětit svou činnost novému řádu v Asii[/b]´.
Německý vpád do Dánska a Norska 9. dubna 1940 stejně jako zahájení útoků na západě 1940 mělo okamžitý účinek na Tokio. Již 15. dubna 1940, tedy ještě před německým útokem do Nizozemí, vydal japonský ministr zahraničních věcí Arita prohlášení o Nizozemské Východní Indii. Řekl, že jakákoli změna v této nizozemské kolonii, související s událostmi v Evropě, jeho vládu mimořádně zajímá. Nizozemská Východní Indie hrála v japonských plánech závažnou roli, hlavní příčinou onoho mimořádného interesu Tokia byly bohaté zdroje surovin. Japonci začali vyvíjet soustředěný tlak v této věci již od ledna 1940. Snažili se Nizozemce přimět k tomu, aby byla odstraněna omezení bránící podnikání japonských firem, usilovali o vytvoření příznivějších podmínek pro ekonomické pronikání do této kolonie. 22. února a znovu 8. března japonská vláda oficiálně předložila své požadavky nizozemskému velvyslanci v Tokiu generálu Pabstovi. Ten situaci posuzoval střízlivě. ´Podá-li se Japoncům prst, bude vše ztraceno´, shrnul v jednom svém hlášení.
Japonský tisk i oficiální místa dávala generálovu názoru za pravdu. Tak například Japan Weekly Chronicle 25. dubna 1940 napsal, že ´význam trhu Nizozemské Indie rychle roste v souvislosti s měnící se mezinárodní situací´a vyžadoval důrazně, aby vláda přijala ´pozitivní opatření k zabezpečení lepších obchodních svazků s touto zemí´. Není třeba připomínat jakou podobu většinou měla ´pozitivní opatření´ Japonska.
Také prohlášení ministra zahraničí Arity z 26. dubna bylo vcelku jednoznačné. Japonský ministr hovořil na adresu Washingtonu. ´Američané musí porozumět japonskému úsilí ve Velké východní Asii´, konstatoval a současně vyjádřil nespokojenost s tím, že ´v poslední době bylo Japonsko terčem hrozeb bojkotem, sankcemi a embargem´. ´Japonsko, na rozdíl od ostatních velmocí, nemá kde se zásobit surovinami v případě války´, zdůvodnil požadavky vůči Nizozemcům ve Východní Indii."