Bell Boeing V-22 Osprey
Napsal: 13/3/2008, 03:16
Univerzální konvertoplán V-22 Osprey
<> Přeprava vojsk <> Vertikální start <> Univerzální použití <>
Schopnost rychlého přechodu z vertikálního do horizontálního letu stroje V-22 Osprey umožňuje jednotkám US Marine Corps rychlý výsadek v rámci obojživelných útočných akcí.
Špičková zbraň pro ofenzívu
Pojmu ,,vertikální rozvinutí'' se používá k označení taktického postupu, během něhož je obcházen zajištěný úsek nepřátelského pobřeží tak, že výsadková vojska jsou vysazena za zády protivníka. K tomuto účelu byl vyvinut konvertoplán Bell / Boeing V-22 Osprey, který se při letu pohybuje jako konvenční letoun s pevnými křídly, dokáže však vzlétat a přistávat jako vrtulník. Pro rychlý výsadek námořních pěšáků včetně vybavení na příslušném úseku pobřeží jsou konvenční výsadková vozidla příliš pomalá, vrtulníky jsou naopak zranitelné obrannou palbou nepřítele. Doposud byla vojska navedena do blízkosti línie pobřeží a odtud byla vysazována, při tomto postupu jsou však nenahraditelné dopravní lodě vystaveny působení dalekonosných pobřežních baterií (dělostřelectvo a rakety). Letouny Osprey tuto situaci zásadně změnily : se vzpřímenými rotorovými turbínami mohou vzlétat a přistávat vertikálně, po překlopení do vodorovné polohy se rotory změní na vrtule, pomocí nichž se Osprey může pohybovat dvakrát rychleji než normální vrtulník. Ve spojení s výsadkovými vznášedly může V-22 přepravovat vojska a zbraně na podstatě větší vzdálenost než vrtulníky. Výsadkové jednotky tak mohou zahájit invazi za horizontem a přejít na pevninu rychleji , než by to bylo možné běžnými výsadkovými vozidly a vrtulníky.

Podrobnosti konvertoplánu V-22 Osprey
Díky dlouhé tankovací trubici na přídi může být V-22 natankován během letu, čímž je podstatně zvýšen dolet. Tankovacím strojem může být jiný Osprey, protože tankování ve vzduchu je jedna z mnoha rolí, pro kterou je tento typ určen. Osprey může být řízen dvoučlennou posádkou, která jej ovládá systémem elektroimpulzního řízení letu FBW (Fly By Wire). Pohonné jednotky Osprey mají velký výkon, aby stroj mohl vzletět bez aerodynamického působení země. Veslovité turbovrtulové rotory představují kompromis mezi hlavním rotorem vrtulníku a krátkými listy leteckých vrtulí. Dvojité vertikální ocasní plochy jsou uspořádány vysoko na zádi trupu, aby zbylo dost místa pro nákladová vrata a rampu na spodní straně. Díky použití kompozitových materiálů je Osprey o 25 % lehčí než celokovové letouny srovnatelné velikostí a pohonem. Rotory mají průměr 11,58 m. Mají robustní konstrukci a jsou relativně odolné proti bojovému poškození. v nouzovém případě postačuje jeden z těchto rotorů pro udržení V-22 ve vzduchu. Nosná konstrukce je otočně uložena. Se složenými rotory nevyžaduje Osprey více místa než vrtulník.
Technická data konvertoplánu V-22 Osprey
> typ : univerzální konvertoplán s dvoučlennou posádkou
> pohon : dva turbohřídelové motory Allison T406-AD-400, každý o výkonu 4593 kW (6246 k)
> maximální rychlost : 556 km/h ve výšce mořské hladiny
> bojový dolet : 1880 km při záchraných a pátracích operacích, 1000 km při přepravě vojsk
> stoupavost : 5,53 m/s ve vertikálním směru
> praktický dostup : 8000 m
> maximální výška ve visu : 4300 m
> užitečný náklad : až 24 vojáků s bojovou výzbrojí, nebo 4500 kg nákladu interně nebo vnější náklad 6800 kg
> hmotnost : prázdná 14 433 kg, vzletová 24 948 kg
> rozměry : rozpětí 25,76 m (při rotorech v pohybu), délka 17,32 m, výška 6,63 m, plocha rotačního disku 210 m2
Taktická data konvertoplánu V-22 Osprey
> Průběh startu : Osprey může startovat vertkálně nebo na krátké vzletové dráze. Přechod z vertikálního do horizontálního letu probíhá automaticky. S přibývající rychlostí letu přechází řízení postupně z rotorů na kormidla a klapky.
> efektivita užitečného nákladu : (porovnání) Vrtulník CH-53 může přepravovat 55 vojáků. V-22 je koncipován pouze pro 25 vojáků, dokáže však za dobu jednoho letu CH-53 absolvovat tři lety.
Fakta a čísla kolem konvertoplánu V-22 Osprey
V-22 vzlétl poprvé 19. března 1989, a to po vertikálním startu v pokusném závodě firmy Bell v Arlingtonu, Texas.
Přechod z vertikálního do horizontálního letu byl uskutečněn v září 1989.
V-22 dosahuje dvojnásobné rychlosti oproti srovnatelným vrtulníkům.
Konvertoplán V-22 Osprey může přepravovat zavěšený náklad o velikosti 7 tun rychlostí až 375 km/h.
Normální vrtulník vyžaduje trojnásobnou údržbu oproti V-22.
Osprey může být během 36 hodin přeložen kamkoliv na zeměkouli.
V-22 Osprey může operovat z každé lodi, jejiž nástavby umožňují provoz tohoto stroje s dvěma rotory.
Bell XV-15 představoval vrchol řady experimentálních konvertoplánů a je přímým předchůdcem V-22.
Osprey má k dispozici moderní ,,skleněný kokpit'', který je vybaven počítačovým monitorovacím systémem.
Stroje Osprey zabírají na letadlových lodích mnoho vzácného prostoru. Z toho důvodu mohou být rotory složeny a nosné plochy otočeny nad trup.
Pár plků nakonec
Porovnání možností výsadku :
1.) Útok se stroji Osprey a výsadkovými vznášedly může být proveden z velké vzdálenosti od pobřeží a bezpečném odstupu od obranných systémů protivníka.
2.) Většina moderních děl má dostřel mezi 17 až 30 km - v této oblasti jsou všechny lodě silně ohroženy.
3.) Běžné útoky jsou znevýhodněny pomalou rychlostí konvenčních výsadkových vozidel. Pro dopravu vojsk na pobřeží se svaz lodí musí přiblížit línii břehu, čímž se dostane do dostřelu děl protivníka.
4.) I když nepřítel kontroluje celý úsek pobřeží, může V-22 obejít jeho obranná postavení tak, že je jednoduše přelétne.
Zdroj informací : encykl. Letadla, nakl. IMP BV / International Masters Publishers
<> Přeprava vojsk <> Vertikální start <> Univerzální použití <>
Schopnost rychlého přechodu z vertikálního do horizontálního letu stroje V-22 Osprey umožňuje jednotkám US Marine Corps rychlý výsadek v rámci obojživelných útočných akcí.
Špičková zbraň pro ofenzívu
Pojmu ,,vertikální rozvinutí'' se používá k označení taktického postupu, během něhož je obcházen zajištěný úsek nepřátelského pobřeží tak, že výsadková vojska jsou vysazena za zády protivníka. K tomuto účelu byl vyvinut konvertoplán Bell / Boeing V-22 Osprey, který se při letu pohybuje jako konvenční letoun s pevnými křídly, dokáže však vzlétat a přistávat jako vrtulník. Pro rychlý výsadek námořních pěšáků včetně vybavení na příslušném úseku pobřeží jsou konvenční výsadková vozidla příliš pomalá, vrtulníky jsou naopak zranitelné obrannou palbou nepřítele. Doposud byla vojska navedena do blízkosti línie pobřeží a odtud byla vysazována, při tomto postupu jsou však nenahraditelné dopravní lodě vystaveny působení dalekonosných pobřežních baterií (dělostřelectvo a rakety). Letouny Osprey tuto situaci zásadně změnily : se vzpřímenými rotorovými turbínami mohou vzlétat a přistávat vertikálně, po překlopení do vodorovné polohy se rotory změní na vrtule, pomocí nichž se Osprey může pohybovat dvakrát rychleji než normální vrtulník. Ve spojení s výsadkovými vznášedly může V-22 přepravovat vojska a zbraně na podstatě větší vzdálenost než vrtulníky. Výsadkové jednotky tak mohou zahájit invazi za horizontem a přejít na pevninu rychleji , než by to bylo možné běžnými výsadkovými vozidly a vrtulníky.

Podrobnosti konvertoplánu V-22 Osprey
Díky dlouhé tankovací trubici na přídi může být V-22 natankován během letu, čímž je podstatně zvýšen dolet. Tankovacím strojem může být jiný Osprey, protože tankování ve vzduchu je jedna z mnoha rolí, pro kterou je tento typ určen. Osprey může být řízen dvoučlennou posádkou, která jej ovládá systémem elektroimpulzního řízení letu FBW (Fly By Wire). Pohonné jednotky Osprey mají velký výkon, aby stroj mohl vzletět bez aerodynamického působení země. Veslovité turbovrtulové rotory představují kompromis mezi hlavním rotorem vrtulníku a krátkými listy leteckých vrtulí. Dvojité vertikální ocasní plochy jsou uspořádány vysoko na zádi trupu, aby zbylo dost místa pro nákladová vrata a rampu na spodní straně. Díky použití kompozitových materiálů je Osprey o 25 % lehčí než celokovové letouny srovnatelné velikostí a pohonem. Rotory mají průměr 11,58 m. Mají robustní konstrukci a jsou relativně odolné proti bojovému poškození. v nouzovém případě postačuje jeden z těchto rotorů pro udržení V-22 ve vzduchu. Nosná konstrukce je otočně uložena. Se složenými rotory nevyžaduje Osprey více místa než vrtulník.
Technická data konvertoplánu V-22 Osprey
> typ : univerzální konvertoplán s dvoučlennou posádkou
> pohon : dva turbohřídelové motory Allison T406-AD-400, každý o výkonu 4593 kW (6246 k)
> maximální rychlost : 556 km/h ve výšce mořské hladiny
> bojový dolet : 1880 km při záchraných a pátracích operacích, 1000 km při přepravě vojsk
> stoupavost : 5,53 m/s ve vertikálním směru
> praktický dostup : 8000 m
> maximální výška ve visu : 4300 m
> užitečný náklad : až 24 vojáků s bojovou výzbrojí, nebo 4500 kg nákladu interně nebo vnější náklad 6800 kg
> hmotnost : prázdná 14 433 kg, vzletová 24 948 kg
> rozměry : rozpětí 25,76 m (při rotorech v pohybu), délka 17,32 m, výška 6,63 m, plocha rotačního disku 210 m2
Taktická data konvertoplánu V-22 Osprey
> Průběh startu : Osprey může startovat vertkálně nebo na krátké vzletové dráze. Přechod z vertikálního do horizontálního letu probíhá automaticky. S přibývající rychlostí letu přechází řízení postupně z rotorů na kormidla a klapky.
> efektivita užitečného nákladu : (porovnání) Vrtulník CH-53 může přepravovat 55 vojáků. V-22 je koncipován pouze pro 25 vojáků, dokáže však za dobu jednoho letu CH-53 absolvovat tři lety.
Fakta a čísla kolem konvertoplánu V-22 Osprey
V-22 vzlétl poprvé 19. března 1989, a to po vertikálním startu v pokusném závodě firmy Bell v Arlingtonu, Texas.
Přechod z vertikálního do horizontálního letu byl uskutečněn v září 1989.
V-22 dosahuje dvojnásobné rychlosti oproti srovnatelným vrtulníkům.
Konvertoplán V-22 Osprey může přepravovat zavěšený náklad o velikosti 7 tun rychlostí až 375 km/h.
Normální vrtulník vyžaduje trojnásobnou údržbu oproti V-22.
Osprey může být během 36 hodin přeložen kamkoliv na zeměkouli.
V-22 Osprey může operovat z každé lodi, jejiž nástavby umožňují provoz tohoto stroje s dvěma rotory.
Bell XV-15 představoval vrchol řady experimentálních konvertoplánů a je přímým předchůdcem V-22.
Osprey má k dispozici moderní ,,skleněný kokpit'', který je vybaven počítačovým monitorovacím systémem.
Stroje Osprey zabírají na letadlových lodích mnoho vzácného prostoru. Z toho důvodu mohou být rotory složeny a nosné plochy otočeny nad trup.
Pár plků nakonec
Porovnání možností výsadku :
1.) Útok se stroji Osprey a výsadkovými vznášedly může být proveden z velké vzdálenosti od pobřeží a bezpečném odstupu od obranných systémů protivníka.
2.) Většina moderních děl má dostřel mezi 17 až 30 km - v této oblasti jsou všechny lodě silně ohroženy.
3.) Běžné útoky jsou znevýhodněny pomalou rychlostí konvenčních výsadkových vozidel. Pro dopravu vojsk na pobřeží se svaz lodí musí přiblížit línii břehu, čímž se dostane do dostřelu děl protivníka.
4.) I když nepřítel kontroluje celý úsek pobřeží, může V-22 obejít jeho obranná postavení tak, že je jednoduše přelétne.
Zdroj informací : encykl. Letadla, nakl. IMP BV / International Masters Publishers