Stav Luftwaffe v září 1938?

Co by se stalo, kdyby? Nespecifické dotazy, různé názory z vojenství.

Moderátor: jarl

Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Hans S. »

Mirek58 píše:Co si vzpomínám, tak o výcviku se dost podrobně zmiňuje P.W. Stahl v Nad ledem a Saharou.
No, ten zrovna jako zrekvírovaný "civilní" pilot na tom byl dost odlišně od těch, kteří nastoupili rovnou armádní výcvik. Jestli si dobře vzpomínám, tak výcvik je vcelku detailněji probírán v Sundejte Hartmanna, ale to už platilo pro pozdější období.

4 měsíce jsou nereálné v jakékoliv době.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Skeptik »

Hans S. píše:4 měsíce jsou nereálné v jakékoliv době.
Myslím, že tady jde spíše o nedorozumění a ty 3-4 měsíce se týkají jen pobytu v "Ergaenzungseinheit" tedy v jednotce, kde žák už létal na bojovém stroji.
Celková doba výcviku, před nástupem k Ergaenzungseinheit, byla pro pilota jednomotorového letadla cca 13 měsíců a nálet minimálně 150 hodin.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Farky »

Skeptik píše:
Hans S. píše:4 měsíce jsou nereálné v jakékoliv době.
Myslím, že tady jde spíše o nedorozumění a ty 3-4 měsíce se týkají jen pobytu v "Ergaenzungseinheit" tedy v jednotce, kde žák už létal na bojovém stroji.
Celková doba výcviku, před nástupem k Ergaenzungseinheit, byla pro pilota jednomotorového letadla cca 13 měsíců a nálet minimálně 150 hodin.
Problém je v tom že takové jednotky (tedy doplňovací) Luftwaffe zavedla až v roce 1940, v roce 1938 žádné Ergänzungsstaffeln (později Ergänzungsgruppen) neexistovaly. Až budu mít čas tak sem asi ve stručnosti hodím jakým výcvikem procházel pilot Luftwaffe v roce 1938.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Skeptik »

No jo, vlastně. Farky, díky :up:
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od zzz »

paaya píše:
Farky píše: Nevím podle čeho usuzuješ že počet posádek byl tristní a nebo že "stodevítky" byly vázané v Německu. To o těch posádkách se obecně v Čechách tvrdí ale důkazy o tom ještě nikdo nepředložil a počtu letadel u operačních jednotek minimálně odpovídal i počet posádek. O "stodevítkách" se tu můžeme bavit jak chceme, ale dokud někdo nezjistí kolik jich vlastně bylo a u jakých jednotek tak je to jen plýtvání časem. Stačí se podívat proč jsem vlastně založil toto vlákno a co se v něm objevilo - že nikdo neví vlastně nic a všechno to jsou spíše jen odhady, dohady a často zbožná přání.
....

Budu se opakovat - odhady, dohady a zbožná přání. Není to podepřené ničím solidním protože to zatím nikdo nezpracoval, takže je to jen úvaha utřená do papíru.
Katriel Ben-Arie jako zdroj ohledně informace že Němci měli míň operačních osádek než letadel uvádí knihu Luftwaffe od Williamson Murraye, kterou jsem teda nečetl, ale třeba se tam něco dá dohledat ve zdrojích..znáte ji někdo?

Ale jinak beru názor, že vlastně nikdo neví, a pokud se nepodaří někde najít nějaké průkazné materiály jak na tom LW v tomhle období byla, tak to jsou všechno jen dohady...ale to platí na obě strany, přece pokud se nepodaří vyvrátit, že na tom byli blbě s počtem osádek, nebo se stavem zásob čehokoliv (a přiznejme si, zní to logicky, že nějaké problémy v tomhle překotném období nejspíš měli, já bych se inspiroval problémy, které měly jiné typy zbraní při předchozi velké operaci, kterou byl Anschluss Rakouska) tak není uplně korektní se tvářit, že LW byl dokonale fungující stroj alespoň jako v Polsku a nebo ve Francii. Proto mi názory typu "LW by nějaké bombardéry zničené na zemi byly jedno, protože měla 1200 středních bombardérů" přijdou stejně nepodložené, jako obrácené tvrzení, že by jim za 5 dní došel olej a bylo by po LW.
K podtrženému:
Dovolím si upozornit na několik set bombardérů Dornier Do-23 (u školních jednotek)
https://de.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_23
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Farky »

K výcviku pilota Luftwaffe v roce 1938 -

Po nástupu k Luftwaffe byl první zastávkou Flieger-Ersatz-Abteilung což byl "přijímač" kde neprobíhal žádný výcvik týkající se letadel. Probíhal tam klasický základní vojenský výcvik a voják tam strávil 3 - 6 měsíců.

Teprve po tomto nezbytném přetvoření civilisty ve vojáka začínal pro budoucího pilota letecký výcvik. Byl odeslán do Flugzeugführerschule A/B (FFS A/B) kde postupně získal čtyři pilotní certifikáty, konkrétně A1, A2, B1 a B2. Výcvik kategorie A probíhal na jednomotorových letadlech o maximální hmotnosti 500 kg, kategorie B na jednomotorových letadlech do maximální hmotnosti 2 500 kg. Výcvik v této škole trval přibližně 12 měsíců, žáci zde nalétali 100 - 150 hodin a na konci dostal pilot konečně oficiálně svá pilotní křídla. Budoucí důstojníci prošli Luftkriegsschule což byl ekvivalent FFS A/B.

Pokud byl pilot považován za vhodného kandidáta pro stíhací letectvo, tak byl poté odeslán do Jagdfliegerschule. Tam proběhl operační výcvik - taktika, střelba a vůbec všechny dovednosti potřebné pro stíhače, přičemž pilot zde nalétal cca 50 hodin během 3-4 měsíců. Po úspěšném dokončení této školy byl pilot odeslán k operační (bojové) jednotce, ve svém zápisníku letů měl zhruba 200 hodin a od začátku jeho leteckého výcviku uběhlo nějakých 15-16 měsíců.

Piloti střemhlavých bombardérů putovali po FFS A/B do svého operačního výcviku trvajícího zhruba stejnou dobu jako u stíhačů, nějaké 4 měsíce. Podobná škola (operační výcvik) pro piloty bitevních letadel v roce 1938 neexistovala.

Pokud byl pilot vybrán k bombardérům či průzkumu tak po dokončení FFS A/B putoval do Flugzeugführerschule C. Zde poprvé létal na dvoumotorových letadlech, nalétal pro získání certifikátů C1 a C2 během 3-6 měsíců cca 60 hodin. Další štací pro něj byl šestitýdenní kurs v Blindflugschule kde se naučil létat podle přístrojů ve dne i v noci. Teprve poté putoval na 4 měsíce do příslušné školy pro operační výcvik (podobně jako stíhači). K operační (bojové) jednotce se takový pilot dostal s náletem nejméně 250 hodin a od začátku jeho leteckého výcviku uplynulo již 18 měsíců až 2 roky.

Názvy škol jsem pro zjednodušení a snadnější pochopení použil z pozdějšího období kdy byly přejmenovány a názvy jasněji říkali co bylo jejich účelem. Například škola Fliegerübungsstelle Guben se 1.4.1938 přejmenovala na Flugzeugführerschule E (A/B) Guben, 1.4.1939 na Flugzeugführerschule A/B Guben atd.
Ještě malá poznámka k tomu trvání výcviku a např. i počtu letových hodin které tu zmiňuji. Zdroje většinou uvádějí nějaký rozsah aby obsáhly větší období, před válkou (s tedy i v roce 1938) typicky platilo to vyšší číslo.

--------------------

Zmiňoval jsem tu že jsem v tom zdroji na který odkazuje Murray nenašel tu tabulku o které jsme se tu bavily. Jak jsem zjistil tak ta tabulka v tom zdroji samozřejmě je, jen není v té mizerné Kindle verzi kterou jsem měl k dispozici. Dám ji sem a dám sem i související tabulku stavu techniky Luftwaffe ke stejnému datu, tedy 1. srpna 1938. Zdrojem těch tabulek jsou opravdu německé dokumenty, na 99,9% je to týdenní hlášení o kterém jsem tu již několikrát psal.

Obrázek

Obrázek

Ten podstav u posádek bombardérů je brutální, chybělo jim 368 posádek aby obsadili letadla co měli u jednotek. Osobně jsem byl skálopevně přesvědčený že počet posádek se minimálně rovnal vždy počtu letadel u jednotek, evidentně jsem se hodně pletl. Zajímavé, člověk se pořád učí.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Skeptik »

Farky, díky za komplexní popis :up:
Pokud byl pilot považován za vhodného kandidáta pro stíhací letectvo, tak byl poté odeslán do Jagdfliegerschule. Tam proběhl operační výcvik - taktika, střelba a vůbec všechny dovednosti potřebné pro stíhače, přičemž pilot zde nalétal cca 50 hodin během 3-4 měsíců.
A vida, i zde máme ty 3-4 měsíce :wink: ... již na bojovém stroji.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od zzz »

Farky píše:K výcviku pilota Luftwaffe v roce 1938 -

Po nástupu k Luftwaffe byl první zastávkou Flieger-Ersatz-Abteilung což byl "přijímač" kde neprobíhal žádný výcvik týkající se letadel. Probíhal tam klasický základní vojenský výcvik a voják tam strávil 3 - 6 měsíců.
A co výcvik pilotů letadel pro výsadek vojáků do ČSR? Ať už výsadek na padácích či v kluzácích. IMHO v rámci občanské války ve Španělsku neproběhnul žádný násilný výsadek vojáků na padácích či v kluzácích za nepřátelskou linií. Tj. předpokládám, že do 09/1938 byl výcvik vzdušných výsadků spíše teoretický v rámci ozbrojených sil Třetí říše.

Předpokládal bych, že piloty pro účely výsadků by asi LW masivně používala ty piloty, kteří by byli povoláni (mobilizováni) z LuftHansy.

Ptám se naprosto cíleně. Neboť víme, že např. plánovaný výsadek v 09/1938 proběhnul aspoň cvičně v 10/1938:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Operace_Brunt%C3%A1l
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Farky »

zzz píše:
Farky píše:K výcviku pilota Luftwaffe v roce 1938 -

Po nástupu k Luftwaffe byl první zastávkou Flieger-Ersatz-Abteilung což byl "přijímač" kde neprobíhal žádný výcvik týkající se letadel. Probíhal tam klasický základní vojenský výcvik a voják tam strávil 3 - 6 měsíců.
A co výcvik pilotů letadel pro výsadek vojáků do ČSR? Ať už výsadek na padácích či v kluzácích. IMHO v rámci občanské války ve Španělsku neproběhnul žádný násilný výsadek vojáků na padácích či v kluzácích za nepřátelskou linií. Tj. předpokládám, že do 09/1938 byl výcvik vzdušných výsadků spíše teoretický v rámci ozbrojených sil Třetí říše.

Předpokládal bych, že piloty pro účely výsadků by asi LW masivně používala ty piloty, kteří by byli povoláni (mobilizováni) z LuftHansy.

Ptám se naprosto cíleně. Neboť víme, že např. plánovaný výsadek v 09/1938 proběhnul aspoň cvičně v 10/1938:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Operace_Brunt%C3%A1l
Ve Španělsku určitě neproběhl žádný výsadek, údajně tam byla malá skupinka německých instruktorů od výsadkářů ale to je asi tak vše.

Transportní piloti prošli stejným výcvikem jako piloti bombardérů, tedy Flieger-Ersatz-Abteilung -> Flugzeugführerschule A/B -> Flugzeugführerschule C -> Blindflugschule. Poté pilot již putoval k transportní jednotce kde probíhal případný operační výcvik, žádná škola pro operační výcvik transportních letadel neexistovala. Ona neexistovala nikdy, ani později během války Němci neměli potřebu své transportní piloty nějak operačně cvičit. Proč také, shoz parašutistů není nic až tak zvláštního, tedy z pohledu transportního pilota. Během přípravy na ostrou Operaci Bruntál transportní jednotky cvičily přistání na primitivní letištní plochy což byl jediný zvláštní trénink v souvislosti s krizí.

Výsadkové kluzáky v té době Luftwaffe neměla, první takovou jednotku založila až za války v říjnu 1939.

Piloti (a letadla) z Lufthansy, pokud by byli povoláni, by Luftwaffe používala spíše ke klasické dopravě vojáků a materiálu z letiště na letiště, ne k výsadkům. Praxí Luftwaffe již v té době bylo v případě potřeby sestavit další transportní jednotky z instruktorů působících v Flugzeugführerschulen C a poté je zase rozpustit. To udělala Luftwaffe při anschlussu Rakouska a pokračovala v tom po celou válku, ke vlastní škodě. Každopádně ty parašutisty by dopravovaly zpravidla jednotky složené z pilotů Luftwaffe, ne zaměstnanci Lufthansy.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Farky »

V dokumentu Luftwaffe který se týká úlohy Luftgaukommanda XVII při okupaci Československa v březnu 1939 jsem narazil na zajímavou věc. Stíhací skupina I./JG134 tam vykazuje k 17. březnu 1939 ve svém stavu 32 kusů Bf 109 a 14 kusů Fiatů Cr 32 (!!!). Do teď jsem měl za to že všechny Fiaty už dávno byly předány Maďarsku, byl jsem si dokonce dost jistý že je Luftwaffe neměla ve stavu už ani v září 1938.

Co já vím o Fiatech Cr 32 u Luftwaffe tak je získala od Rakouska při Anschlussu a byly nějaký čas zařazeny do výzbroje I./JG 138, posléze všechny skončily v Maďarsku. No a jelikož Luftgaukommando XVII bylo územním velitelstvím pro celé Rakousko (přičemž nadřízeným velitelstvím bylo Luftwaffenkommando Österreich) a I./JG134 byla přejmenovaná I./JG138 tak to vlastně dává smysl. Nicméně, podle všech zdrojů tam ty Fiaty už prostě neměly být a přesto z nich ta I./JG134 měla za úkol vytvořit svoji 4. staffel (podle toho zmiňovaného dokumentu).

Soupis munice na území Luftgaukommanda XVII (tedy v Rakousku) k 20. únoru 1939 zároveň potvrzuje že se počítalo s případným nasazením těch Fiatů protože na základně I./JG134 v Aspernu byly mimo jiné i italské náboje do kulometů ráže 12,7 mm, 91 970 standardních a 37 490 se stopovkou.

To co mě opravdu zajímá (a je to důvod proč to píšu sem) jestli ty Fiaty Cr 32 Luftwaffe měla ve výzbroji v září 1938. Nemá o tom někdo nějaké informace?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Zemakt »

ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Farky »

Rakousko koupilo 45 stíhacích Fiatů Cr 32bis a vyzbrojilo jimi svoji Jagdgeschwader II složenou z Jagdastaffel 4, 5 a 6. Při Anschlussu v březnu 1938 je převzala Luftwaffe i s leteckým personálem. Hned po Anschlussu přistála v Aspernu německá stíhací staffel s Bf 109, konkrétně 3./JG135. Tato staffel vytvořila základ pro nově vzniklou stíhací Gruppe - I./JG138, přičemž se z 3./JG135 stala 1./JG138. Zbylé dvě staffeln vznikly tak že ex-rakouské Jagdstaffel 4 a 6 vybavené Fiaty se nově jmenovaly 2. a 3./JG138.
Jelikož tímto způsobem I./JG135 přišla o svojí 3. staffel tak Němci přesunuli Fiaty bývalé Jagdstaffel 5 i s piloty právě k I./JG135 a stala se z ní nová 3./JG135.

Tohle všechno vím a chápu, nezaznamenal jsem nicméně jedinou zmínku o tom že by ty Fiaty byly v Luftwaffe ještě za doby Mnichovské krize, o březnu 1939 ani nemluvě. Pravda, většinou se to odbyde tím že Cr 32 tam byly jen krátký čas, ale nikdo nějak nepíše jak krátký konkrétně.

Z toho dokumentu každopádně vyplývá že v prosinci 1938 už ty Fiaty nebyly ve výzbroji bojových jednotek, protože ta I./JG134 z nich měla vytvořit svou 4. staffel jaksi nouzově a jen v případě potřeby.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Farky »

Třeba to někoho bude zajímat ...

Na konci května roku 1938 se v Německu uskutečnilo cvičení které mělo ověřit koncept letecké podpory pro rychlé mobilní jednotky, tedy tankové divize. Idea byla taková že tanky jsou schopné postupovat tak rychle že se dostanou z dosahu vlastního dělostřelectva a podporu jim tedy musí poskytnout Luftwaffe. Tuto podporu měly samozřejmě obstarávat střemhlavé bombardéry, při tomto cvičení ale byla oživena myšlenka známá Němcům již z poslední světové války - útok z přízemního letu, čili nasazení bitevních letadel (Schlachtfliegers). Během cvičení se mimo jiné zkoušela doba za kterou je rozkaz ke startu schopen dorazit od tankové divize k letecké jednotce, nejdelší čas byl 11 minut, nejkratší pak minuty tři. Zpráva také říká že moderní stíhací letadlo (myšleno Bf 109) je jako Schlachtflieger nevyhovující protože nemá možnost nést pumy.
Když to shrnu, na konci května 1938 už měla německá armáda zavedený systém komunikace mezi tankovými divizemi a leteckými jednotkami určenými k jejich podpoře. Jen pro úplnost dodám že 1. srpna 1938 vzniklo v Luftwaffe pět Schlachtgruppen, jediná z nich "přežila" až do začátku války v roce 1939 a byla to právě tato jednotka která v Polsku čistila cestu německým tankům.

Při tom zmíněném cvičení se role bitevních letadel ujala stíhací jednotka II./JG132 vyzbrojená Bf 109. Stíhači měly totiž až do vzniku Schlachgruppen v popisu práce i útoky na pozemní cíle v přízemním letu. Proč píšu o stíhačích - v hlášení je zmíněno že tato jednotka v květnu 1938 operovala v systému Rotte - Schwarm a ne v tříčlenné Kette. Což tedy znamená že stíhači Luftwaffe létali ve dvojici dávno předtím než se Werner Mölders vrátil od Legionu Condor.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Zemakt »

Tak snad bych mohl doplnit, že v této roli se paradoxně osvědčil typ Hs 123. Zkušenosti z Velké války byly obrovské, ale patent na ně Němci neměli. Jen to nezapomněli.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od skelet »

jestli se nepletu, tak jedním z plánovačů byl A.Galland
ObrázekObrázekObrázek
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3502
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od seabee »

Zemakt píše: 15/3/2023, 19:37 Tak snad bych mohl doplnit, že v této roli se paradoxně osvědčil typ Hs 123. Zkušenosti z Velké války byly obrovské, ale patent na ně Němci neměli. Jen to nezapomněli.
A měli možnost si to osvěžit a procvičit v Sovětském svazu, kde měli od roku 1922 k dispozici Tankovou školu v Kazani, Cvičiště pro součinnost dělostřeleckých a leteckých sil ve Voroněži a Leteckou školu v Lipecku.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Farky »

Tak snad bych mohl doplnit, že v této roli se paradoxně osvědčil typ Hs 123. Zkušenosti z Velké války byly obrovské, ale patent na ně Němci neměli. Jen to nezapomněli.
Patent na bitevní letectvo Němci rozhodně neměli, hodně států se tou myšlenkou buď zabývalo a nebo ji mělo přímo zavedenou do praxe.

Hs 123 je fascinující éro, je to takový dost přehlížený nenápadný dělník který odvedl kus práce, letadlo které vydrželo u bojových jednotek v první linii roky poté co se přestalo vyrábět. Mimochodem jsem celkem nedávno zjistil že sériové Hs 123 mohly zřejmě nosit pumy SC 10 v trupu(až 10 kusů), neměl jsem nejmenší tušení.
jestli se nepletu, tak jedním z plánovačů byl A.Galland
Galland v tom měl určitě nějak prsty, vzhledem k tomu že to byl v té době jeden z nejzkušenějších aktivních Schlachtliegerů díky jeho zkušenostem ze Španělska. Jak velký byl skutečně jeho podíl je těžké říct, těmto legendám se bohužel často připisují věci které nejsou až tak úplně pravda. Měl určitě co říct k taktice a podobným věcem, na druhou stranu v té době nemohl mít nijak velký vliv na zásadní věci když ještě v Polsku velel jenom jedné staffel Henschelů Hs 123.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Zemakt »

Patent na bitevní letectvo Němci rozhodně neměli, hodně států se tou myšlenkou buď zabývalo a nebo ji mělo přímo zavedenou do praxe.
Já jsem to Farki spíš myslel s ohledem na dění nad zákopy v posledním roce Velké války. Míra nasazení jednotlivých letectev, ať už Dohodových či Centrálních mocností, zejména Německa, na podpoře pozemních jednotek byla obrovská. Řekl bych že laik nebo jen někdo problémem lehce políbený si to umí jen těžko představit. V této souvislosti je poměrně zajímavé, že už tehdy Němci pro tento účel vyvinuli kategorii J, opravdové bitevní letouny, respektive CL. Zatímco na straně Dohody v této činnosti převážně dominovali klasičtí stíhači. Prehistorické stíhací bombardéry :D. Výjimka potvrzuje pravidlo samozřejmě.

Ale zpět k tématu, onen náskok Luftwaffe přisuji pouze jediné věci, a to německy důsledné a precizní přípravě na budoucí konflikt. Zatímco většina velkých evropských hráčů v bezstarostnosti sladce snila.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Farky »

Zemakt píše: 16/3/2023, 23:37 ...
Ale zpět k tématu, onen náskok Luftwaffe přisuji pouze jediné věci, a to německy důsledné a precizní přípravě na budoucí konflikt. Zatímco většina velkých evropských hráčů v bezstarostnosti sladce snila.
Souhlasím, Němci se připravovali na válku zatímco ostatní zbrojili aby udrželi mír, což jim dalo výhodu.

I když si osobně myslím že zrovna v případě bitevních letadel Luftwaffe malinko "zaspala". Byli zřejmě natolik opojeni Stukou že koncept bitevníku měl velmi malou prioritu. Instrukce na vývoj specializovaného letadla zadali až na jaře 1937 (budoucí Hs 129) a postavili ve finále jenom jednu Schlachtgruppe. Ta to táhla sama hodně dlouhou dobu, zřejmě proto že se čekalo na Hs 129 a asi i proto že Stuky v první fázi války fungovaly velmi dobře. Když konečně přišel Hs 129 k jednotkám na konci jara 1942 tak už se po nebi tou dobou proháněl Il-2, což bylo subjektivně lepší bitevní letadlo než Henschel.

Na druhou stranu je pravda že když se rozhlédneme po Evropě 1938-40 tak tam mnoho bitevních letadel nenajdeme. Jednotky bitevních letadel měla tradičně a dlouhodobě Itálie, jenže s nimi naložila tak nějak po italsku. Francouzské bitevní jednotky, jejichž jádro bylo založeno tuším v roce 1937, zase dostaly svoje Bréguety 693 pozdě (jaro 1940) a jejich nasazení bylo hodně nepřesvědčivé. Sovětský svaz si na svoje Il-2 také musel ještě počkat.
No a v USA v té době opouštěli od tradičního konceptu bitevního letadla (tj. útok bombami a ostřelování palubními zbraněmi v přízemním letu), měl je nahradit v podstatě lehký dvoumotorový bombardér (A-20).

Řada zemí o bitevních letadlech samozřejmě uvažovala, vznikla i řada prototypů, ale jen málokdo to dokázal dotáhnout do konce, z nejrůznějších důvodů.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Stav Luftwaffe v září 1938?

Příspěvek od Zemakt »

Řada zemí o bitevních letadlech samozřejmě uvažovala, vznikla i řada prototypů, ale jen málokdo to dokázal dotáhnout do konce, z nejrůznějších důvodů.
Nakonec nejlepšími "bitevními" letouny (ne, co se týče ztrát) byli: Typhon, P-47 a FW 190 F :wink
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Fikce, dohady, dotazy“