Nebeský rytíř- nadporučík Franz Stigler a "YE OLDE PUB"
Napsal: 17/12/2018, 19:08
Nebeský rytíř- nadporučík Franz Stigler a "YE OLDE PUB"

Jelikož se blíží Vánoce,chtěl bych zde dát jeden velice zajímavý příběh,který jsem spáchal před dvěma lety.Většina ho asi zná.V tomto článku může být řada nepřesností za které se omlouvám,ale dělal jsem ho tehdy poctivě,ale bohužel anglicky neumím,tak jsem si musel vystačit s překladačem či jinými zdroji.Ale v podstatě mi ani o detaily nejde.Jde mi o tehdejší lidskost a lidské cítění v tehdejších hrůzách II.světové války.Vím,že je zde rozhovor s tímto pilotem a chci ho doplnit onou asi nejslavnější jeho událostí s americkou"Létající pevností".
Tento příběh se skutečně stal a po nějaké době stmelil dva bývalé nepřátele,kteří proti sobě stáli.Toto je příběh odvahy,vojenské cti a hlavně příběh lidského soucitu,který projevil nepřítel.Když jsem na tento příběh přišel a přečetl si ho,okamžitě se mi v hlavě vynořila vzpomínka na jeden podobný.A to na příběh z I. Světové války,kdy se němečtí a spojenečtí vojáci o Vánocích sešli v zákopech,kde poklábosili,vyměnovali si cigarety a prostě odložili zbraně a aspoň na chvíli vypustili zabíjení a válku z hlavy.Tenhleten příběh je zcela z jiného soudku,ale jedno má společné.Stal se těsně před Vánoci a taky v něm figurovali tehdejší nepřátelé.
Dne 20.prosince 1943 letadla 379.bombardovací skupiny měli za úkol spolu s jinými bombardovacími skupinami bombardovat leteckou továrnu Focke Wulf nedaleko od Brém.Zadaný úkol byl splněn a letadla se vracela na svá mateřská letiště.Některá byla různě poškozena od protiletadlové palby a útoků německých stíhačů.Jedním z těchto strojů byl i bombardér B 17F Flying Fortress,pojmenovaný „YE OLDE PUB“.Tuto B 17 pilotoval poručík Charlie Brown,kterému bylo v té době 21 let a byl to jeho první bojový let.Druhým pilotem by poručík Spencer Luke.Poručíku Brownovi nebylo co závidět.Letadlo bylo těžce poškozeno.Zcela chyběla levá část vyškovky,směrovka byla totálně rozstřílená,zdemolovaná přední část letadla,křídla a trup plné děr.Létající pevnost letěla zpět jen na dva motory.
Co jsem vyčetl ze zdrojů,tak podle jednoho zdroje byla polovina posádky raněna a jeden muž mrtev.Jiný zdroj uvádí,že bombardér se vracel domů z pěti mrtvými členy posádky.Každopádně byl tento bombardér těžce poškozen a jen umění pilotů drželo tento koráb ve vzduchu.
Samozřejmě letadlo vypadlo z formace a vracelo se domů na vlastní pěst.Piloti bojovali s řízením letadla a po nějaké době letu nad nepřátelským územím zjistili,že jejich poškozenou“Létající pevnost“ doprovází německý stíhač,který místo aby zmáčknul spoušt zbraní,jim pokynul rukou k pozdravu.
Charlie Brown a Ludvig Franz Stigler


Onen pilot se jmenoval Franz Stigler a byl příslušníkem jednotky JG 27.Rozhodně to nebyl žádný zelenáč.V té době měl na kontě 22 sestřelů a v onen osudný den si na své konto připsal 2 B 17.
Jak se to vše událo.Podle výpovědi o 44 let později Franz Stigler vypověděl,že v době náletu byl na svém mateřském letišti a čekal až mu dotankují a přezbrojí jeho Bf 109 G 6. V tom uslyšel zvuk motorů a viděl nízko letící B 17.Na nic nečekal a okamžitě skočil do svého Meserschmittu a odstartoval.Svou kořist dostihl a chystal se jí sestřelit.Bombardér letěl ve výšce zhruba 700 metrů.Stigler chtěl letoun sestřelit,ale bylo mu podivné,že se B 17 vůbec nebránila i když ho zcela určitě museli vidět.Po dalším zjištění uviděl,že letadlo je těžce poškozené.Na zadním střelišti viděl tělo bezvládného střelce a svěšené kulomety.Byl si zcela jist,že část posádky je těžce zraněna nebo i mrtva.Podle jeho slov to bylo nejpoškozenější letadlo,které kdy viděl.Ve tvářích amerických pilotů viděl strach.Kdyby na toto letadlo vystřelil,rovnalo by se to vraždě.Podobné jako střílení letců na padácích.Rozhodl se zcela jinak.Pomohl Američanům opravit kurz a doprovodil je až nad Severní moře,kde se s nimi mávnutím ruky rozloučil.Původně sice chtěl,aby americký pilot letěl do Švédska,kde to měl s takto poškozeným bombardérem sotva půl hodiny letu.Ale pilot poručík Brown měl svojí hlavu a chtěl letět do Anglie.I přesto pomohl bombardér doprovodit nad Severní moře,blíž k Anglii.

Když se s poškozeným letadlem rozloučil,vrátil se zpět na základnu,kde samozřejmě nic neřekl.Tvrdil,že se bombardér zřítil do moře.Stigler se o tom nezmínil ani po válce.Nechal si vše pro sebe.
Zato Charlie Brown si to pro sebe nenechal.Po překonání 250 mil nad Severním mořem přistál s poškozeným bombardérem na základně RAF v Seething.Po přistání Brown uvedl všechny náležitosti z letu,včetně doprovodu německým stíhačem.Nadřízení mu ale ovšem tuto událost zakázali šířit.Brown později toto komentoval slovy-Někdo rozhodl,že nemůžete být zároveň člověk a zároveň sedět v německém kokpitu.
Americký pilot se o tomto neobvyklém zážitku nikde nezmiňoval,ale taky na ni nezapomněl.Po více než 40 letech od této události se rozhodl,že tohoto německého hrdinného letce by chtěl najít.Psal se rok 1986-87,kdy Brown o této události vyprávěl na srazu leteckých veteránů.Nevím přesně jak k tomu došlo,ale Brown se snažil tohoto letce najít a podařilo se mu to.Franz Stigler totiž v té době žil v Kanadě a nějakým způsobem se dozvěděl,že je po něm sháňka.Bývalého amerického letce kontaktoval a došlo k setkání.Při prvním setkání Brown řekl-Bylo to jako setkání s členem rodiny.Jako s bratrem,kterého jsem neviděl 40 let.
Oba veteráni se poté pravidelně navštevovali až do smrti.Oba muži skonali v roce 2008.Brown zemřel 87 letech a Stigler se dožil 92 let.
Zde je video jejich setkání a vyprávění o této události.Všem kteří čtou tento článek doporučuji toto video shlédnout.Je to součást článku a bez tohoto videa nemá cenu.Je s českými titulky.Shlédl jsem ho celé a popravdě musím říct,že i když se považuji celkem za tvrdého chlapa,měl jsem vlhké oči.
Vidět tyto dva starší pány,kteří stáli kdysi proti sobě a výrazy ve tvářích.Bylo vidět,že do breku nemají daleko.Ve videu ještě mluví i spodní palubní střelec.
Posádka Boeingu B-17F Flying Fortress "Ye Olde Pub." Spodní řada zleva: Charlie Brown, Spencer Luke, Al Sadok, Robert Andrews. Stojící zleva: "Frenchy" Coulombe, Alex Yelesanko, Richard Pechout, Lloyd Jennings, Hugh Eckenrode, a Sam Blackford.

Teď bych chtěl zhruba něco napsat o Franzi Stiglerovi.
Narodil se 21.srpna 1915 v Regensburgu,jako mladší ze dvou bratrů.Letectví měli v rodině,jelikož Franzův otec létal ve Velké válce jako průzkumný pilot.Po I.světové válce se rodina starala o koně někde na statku.Otec vedl svého syna k letectví odmalička a dokonce založil se svým kamarádem stíhačem z I. světové války,leteckou kluzákovou školu(Onen stíhač byl později katolický kněz Otec Josef) pro místní děti.Místní kluci pod dozorem těchto dvou bývalých pilotů postavili kluzák,na kterém pak létali.Mladý Franz tak poprvé letěl ve svých dvanácti letech.
Později začal studovat teologii,aby z něj byl kněz.Toto se zamlouvalo jeho mamince,která byla katolička.Toto studium však překazil milostný románek s dcerou místního sládka.Takže nakonec se ze Stiglera kněz nestal.Místo toho začal studovat letecké inženýrství a hlavně chtěl létat.Podařilo se mu dostat k Lufthanse,kde létal čtyři roky a nalétal něco okolo 2000 hodin.
V roce 1937 vyměnil Lufthansu za armádu.Stal se z něj instruktor armádních pilotů.Dokonce se zúčastnil i Španělské občanské války,kde shazoval zásoby povstalcům.
Stigler působil dál jako instruktor a vychovával budoucí piloty.Jeho student byl například Gerhard Bakhorn-pozdější eso s 301 sestřely na kontě.
Později přešel k Luftwaffe stále jako intruktor.Trénoval dokonce i svého bratra Augusta,který ovšem měl slabost k bombardérům.Bohužel se bratr později zabil při vzletu na Ju 88 v roce 1940.Smrt bratra,Stiglera velmi zasáhla.A proto chtěl do první linie.Bojovat na frontě.K tomu bych chtěl ještě dodat,že byl za svého bratra později i popotahován.Jelikož August veřejně vystupoval proti NSDAP,stejně jako Siglerovi oba rodiče,kteří při volbách v roce 1933 hlasovali proti Hitlerovi.
Na jaře v roce 1942 byl konečně Stigler vyslán na frontu v hodnosti četaře.Byl zařazen k JG 27 a bojiště je určitě všem známé-Severní Afrika.Létal na Bf 109 verze F.I když do té doby měl nalétáno něco okolo 4000 hodin,tak jeho první letecký boj dopadl neúspěšně.Jeho jednotka se dostala do šarvátky s Curtissy P 40 z RAF a Stigler zpanikařil,opustil svého velitele a vrátil se na základnu.Takže pochválen moc nebyl.
Stiglerův Bf 109 F 4,Severní Afrika,jednotka 4/JG 27 "bílá 12"


Prvního sestřelu dosáhl 31.května 1942 a jeho obětí byl britský Curtiss P 40.Potom se už mu začalo dařit a dokonce července 1942 už měl 5 sestřelů a stal se esem. Po skončení afrického tažení bojoval na Sicílii.V dubnu 1943 měl na kontě 17 nepřátelských letadel.V té době se Stigler seznámil s Adolfem Gallandem,kde spolu diskutovali o letecké taktice.V té době byl ale taky vyslýchán gestapem,jelikož se zjistilo jaké postoje k NSDAP měl jeho již 3 roky zesnulý bratr August.
V srpnu 1943 se Stigler vrátil do Německa,kde byl nasazen na obranu Říše před spojeneckými nálety.V prosinci 1943 došlo k oné události,kterou jsem zde popsal.
V lednu 1944 bylo Stiglerovi svěřeno velení letky u JG 27,která operovala z rakouského Grazu.V té době se spíš věnoval své původní profesi instruktora,jelikož více cvičil své mladé piloty než bojoval.V říjnu 1944 byl ve vzdušném boji raněn do hlavy střelou z velkorážního kulometu.Toto zranění Franz Stigler přežil i když doktoři měli obavy z poškození mozku.

Tato fotka je rakouského Grazu,kde již byl velitelem letky 12/JG 27.Datum snímku je 19.března 1944

Německý stíhač se uzdravil a v lednu roku 1945 nastoupil na přeškolovací kurz na proudové Meserschmitt Me 262.Na závěr války létal u elitní Gallandovy Jagdverband 44,kde údajně sestřelil další 4 spojenecké bombardéry. Nevím jestli se tak stalo,ale Stigler svá vítězství odmítal potvrzovat.Což se mi nechce moc věřit,jelikož německý systém potvrzování sestřelů byl celkem pedantní.Takže jak to bylo s těmi sestřely na Me 262 opravdu nevím.
Na konci války v květnu pak se svým Me 262 uletěl ke spojencům,kde se vzdal.


Po válce se v Německu potloukal a živil jak se dalo.V roce 1953 se přestěhoval s manželkou do Kanady,kde pracoval jako mechanik.Později si pořídil sportovní letoun Meserschmitt 108 Tajfun,kterého upravil kamuflážně tak,jako byl jeho bojový Bf 109,se kterým létal za války.S tímto letadlem pak prý hrál na leteckých dnechů „nepřítele.“
Nadporučík Ludvig Franz Stigler celkem sestřelil 25 letadel,jiné zdroje uvádí 28 nebo 30 letadel,plus údajně ty čtyři na Me 262,které nechtěl,nebo mu nebyly přiznány,ty v tabulce sestřelů nefigurují.Zvláštností u tohoto pilota bylo,že nějak nebazíroval na dosažených sestřelech.Odmítal si je dokonce značit na své letadlo.V severní Africe jej k tomu museli dokonce přinutit,aby si je namaloval kvůli filmařům,kteří přišli propagandisticky točit esa JG 27.Vždy byla pro něj týmová práce nadřazenější,než úspěch jednotlivce a osobní sláva.Tak samo prý jako velitel letky v Rakousku „předával“ své sestřely svým mladým pilotům ke zvýšení jejich sebevědomí.At už je pravda jakákoliv,určitě to byl vyjímečný člověk.Onen popisovaný příběh a vůbec život nadporučíka Franze Stiglera by stál možná za zfilmování.Co se týče hodnosti,tak u JG 27 začínal jako desátník a skončil jako velitel letky v hodnosti nadporučík.Odlétal zhruba 500 misí a šestkrát opouštěl svůj letoun na padáku.
Tento vyjímečný pilot zemřel 22.března 2008 ve věku 92 let.Charlie Brown odešel do leteckého nebe za osm měsíců po něm ve věku 87 let.A to 24.listopadu 2008.Toto datum si určitě budu pamatovat,neboť já jsem se narodil 24.listopadu,ale v sedmdesátých letech.Takže na tyto piloty určitě nezapomenu.
Zdroje-
http://www.radiodixie.cz/clanek/poskoze ... cem-rytire
http://www.yaplakal.com/forum7/topic1015647.html
https://vk.com/page-13137988_49184676
http://warthunder.com/cz/news/1046-lete ... tigler-cz/
http://www.cieldegloire.com/001_stigler_f.php
http://www.palba.cz/
https://elliotlakenews.wordpress.com/tag/franz-stigler/
http://www.valorstudios.com/Franz-Stigl ... -Brown.htm
http://www.aviationartstore.com/pilot_F ... r_109f.htm

Jelikož se blíží Vánoce,chtěl bych zde dát jeden velice zajímavý příběh,který jsem spáchal před dvěma lety.Většina ho asi zná.V tomto článku může být řada nepřesností za které se omlouvám,ale dělal jsem ho tehdy poctivě,ale bohužel anglicky neumím,tak jsem si musel vystačit s překladačem či jinými zdroji.Ale v podstatě mi ani o detaily nejde.Jde mi o tehdejší lidskost a lidské cítění v tehdejších hrůzách II.světové války.Vím,že je zde rozhovor s tímto pilotem a chci ho doplnit onou asi nejslavnější jeho událostí s americkou"Létající pevností".
Tento příběh se skutečně stal a po nějaké době stmelil dva bývalé nepřátele,kteří proti sobě stáli.Toto je příběh odvahy,vojenské cti a hlavně příběh lidského soucitu,který projevil nepřítel.Když jsem na tento příběh přišel a přečetl si ho,okamžitě se mi v hlavě vynořila vzpomínka na jeden podobný.A to na příběh z I. Světové války,kdy se němečtí a spojenečtí vojáci o Vánocích sešli v zákopech,kde poklábosili,vyměnovali si cigarety a prostě odložili zbraně a aspoň na chvíli vypustili zabíjení a válku z hlavy.Tenhleten příběh je zcela z jiného soudku,ale jedno má společné.Stal se těsně před Vánoci a taky v něm figurovali tehdejší nepřátelé.
Dne 20.prosince 1943 letadla 379.bombardovací skupiny měli za úkol spolu s jinými bombardovacími skupinami bombardovat leteckou továrnu Focke Wulf nedaleko od Brém.Zadaný úkol byl splněn a letadla se vracela na svá mateřská letiště.Některá byla různě poškozena od protiletadlové palby a útoků německých stíhačů.Jedním z těchto strojů byl i bombardér B 17F Flying Fortress,pojmenovaný „YE OLDE PUB“.Tuto B 17 pilotoval poručík Charlie Brown,kterému bylo v té době 21 let a byl to jeho první bojový let.Druhým pilotem by poručík Spencer Luke.Poručíku Brownovi nebylo co závidět.Letadlo bylo těžce poškozeno.Zcela chyběla levá část vyškovky,směrovka byla totálně rozstřílená,zdemolovaná přední část letadla,křídla a trup plné děr.Létající pevnost letěla zpět jen na dva motory.
Co jsem vyčetl ze zdrojů,tak podle jednoho zdroje byla polovina posádky raněna a jeden muž mrtev.Jiný zdroj uvádí,že bombardér se vracel domů z pěti mrtvými členy posádky.Každopádně byl tento bombardér těžce poškozen a jen umění pilotů drželo tento koráb ve vzduchu.
Samozřejmě letadlo vypadlo z formace a vracelo se domů na vlastní pěst.Piloti bojovali s řízením letadla a po nějaké době letu nad nepřátelským územím zjistili,že jejich poškozenou“Létající pevnost“ doprovází německý stíhač,který místo aby zmáčknul spoušt zbraní,jim pokynul rukou k pozdravu.
Charlie Brown a Ludvig Franz Stigler


Onen pilot se jmenoval Franz Stigler a byl příslušníkem jednotky JG 27.Rozhodně to nebyl žádný zelenáč.V té době měl na kontě 22 sestřelů a v onen osudný den si na své konto připsal 2 B 17.
Jak se to vše událo.Podle výpovědi o 44 let později Franz Stigler vypověděl,že v době náletu byl na svém mateřském letišti a čekal až mu dotankují a přezbrojí jeho Bf 109 G 6. V tom uslyšel zvuk motorů a viděl nízko letící B 17.Na nic nečekal a okamžitě skočil do svého Meserschmittu a odstartoval.Svou kořist dostihl a chystal se jí sestřelit.Bombardér letěl ve výšce zhruba 700 metrů.Stigler chtěl letoun sestřelit,ale bylo mu podivné,že se B 17 vůbec nebránila i když ho zcela určitě museli vidět.Po dalším zjištění uviděl,že letadlo je těžce poškozené.Na zadním střelišti viděl tělo bezvládného střelce a svěšené kulomety.Byl si zcela jist,že část posádky je těžce zraněna nebo i mrtva.Podle jeho slov to bylo nejpoškozenější letadlo,které kdy viděl.Ve tvářích amerických pilotů viděl strach.Kdyby na toto letadlo vystřelil,rovnalo by se to vraždě.Podobné jako střílení letců na padácích.Rozhodl se zcela jinak.Pomohl Američanům opravit kurz a doprovodil je až nad Severní moře,kde se s nimi mávnutím ruky rozloučil.Původně sice chtěl,aby americký pilot letěl do Švédska,kde to měl s takto poškozeným bombardérem sotva půl hodiny letu.Ale pilot poručík Brown měl svojí hlavu a chtěl letět do Anglie.I přesto pomohl bombardér doprovodit nad Severní moře,blíž k Anglii.

Když se s poškozeným letadlem rozloučil,vrátil se zpět na základnu,kde samozřejmě nic neřekl.Tvrdil,že se bombardér zřítil do moře.Stigler se o tom nezmínil ani po válce.Nechal si vše pro sebe.
Zato Charlie Brown si to pro sebe nenechal.Po překonání 250 mil nad Severním mořem přistál s poškozeným bombardérem na základně RAF v Seething.Po přistání Brown uvedl všechny náležitosti z letu,včetně doprovodu německým stíhačem.Nadřízení mu ale ovšem tuto událost zakázali šířit.Brown později toto komentoval slovy-Někdo rozhodl,že nemůžete být zároveň člověk a zároveň sedět v německém kokpitu.
Americký pilot se o tomto neobvyklém zážitku nikde nezmiňoval,ale taky na ni nezapomněl.Po více než 40 letech od této události se rozhodl,že tohoto německého hrdinného letce by chtěl najít.Psal se rok 1986-87,kdy Brown o této události vyprávěl na srazu leteckých veteránů.Nevím přesně jak k tomu došlo,ale Brown se snažil tohoto letce najít a podařilo se mu to.Franz Stigler totiž v té době žil v Kanadě a nějakým způsobem se dozvěděl,že je po něm sháňka.Bývalého amerického letce kontaktoval a došlo k setkání.Při prvním setkání Brown řekl-Bylo to jako setkání s členem rodiny.Jako s bratrem,kterého jsem neviděl 40 let.
Oba veteráni se poté pravidelně navštevovali až do smrti.Oba muži skonali v roce 2008.Brown zemřel 87 letech a Stigler se dožil 92 let.
Zde je video jejich setkání a vyprávění o této události.Všem kteří čtou tento článek doporučuji toto video shlédnout.Je to součást článku a bez tohoto videa nemá cenu.Je s českými titulky.Shlédl jsem ho celé a popravdě musím říct,že i když se považuji celkem za tvrdého chlapa,měl jsem vlhké oči.
Vidět tyto dva starší pány,kteří stáli kdysi proti sobě a výrazy ve tvářích.Bylo vidět,že do breku nemají daleko.Ve videu ještě mluví i spodní palubní střelec.
Posádka Boeingu B-17F Flying Fortress "Ye Olde Pub." Spodní řada zleva: Charlie Brown, Spencer Luke, Al Sadok, Robert Andrews. Stojící zleva: "Frenchy" Coulombe, Alex Yelesanko, Richard Pechout, Lloyd Jennings, Hugh Eckenrode, a Sam Blackford.

Teď bych chtěl zhruba něco napsat o Franzi Stiglerovi.
Narodil se 21.srpna 1915 v Regensburgu,jako mladší ze dvou bratrů.Letectví měli v rodině,jelikož Franzův otec létal ve Velké válce jako průzkumný pilot.Po I.světové válce se rodina starala o koně někde na statku.Otec vedl svého syna k letectví odmalička a dokonce založil se svým kamarádem stíhačem z I. světové války,leteckou kluzákovou školu(Onen stíhač byl později katolický kněz Otec Josef) pro místní děti.Místní kluci pod dozorem těchto dvou bývalých pilotů postavili kluzák,na kterém pak létali.Mladý Franz tak poprvé letěl ve svých dvanácti letech.
Později začal studovat teologii,aby z něj byl kněz.Toto se zamlouvalo jeho mamince,která byla katolička.Toto studium však překazil milostný románek s dcerou místního sládka.Takže nakonec se ze Stiglera kněz nestal.Místo toho začal studovat letecké inženýrství a hlavně chtěl létat.Podařilo se mu dostat k Lufthanse,kde létal čtyři roky a nalétal něco okolo 2000 hodin.
V roce 1937 vyměnil Lufthansu za armádu.Stal se z něj instruktor armádních pilotů.Dokonce se zúčastnil i Španělské občanské války,kde shazoval zásoby povstalcům.
Stigler působil dál jako instruktor a vychovával budoucí piloty.Jeho student byl například Gerhard Bakhorn-pozdější eso s 301 sestřely na kontě.
Později přešel k Luftwaffe stále jako intruktor.Trénoval dokonce i svého bratra Augusta,který ovšem měl slabost k bombardérům.Bohužel se bratr později zabil při vzletu na Ju 88 v roce 1940.Smrt bratra,Stiglera velmi zasáhla.A proto chtěl do první linie.Bojovat na frontě.K tomu bych chtěl ještě dodat,že byl za svého bratra později i popotahován.Jelikož August veřejně vystupoval proti NSDAP,stejně jako Siglerovi oba rodiče,kteří při volbách v roce 1933 hlasovali proti Hitlerovi.
Na jaře v roce 1942 byl konečně Stigler vyslán na frontu v hodnosti četaře.Byl zařazen k JG 27 a bojiště je určitě všem známé-Severní Afrika.Létal na Bf 109 verze F.I když do té doby měl nalétáno něco okolo 4000 hodin,tak jeho první letecký boj dopadl neúspěšně.Jeho jednotka se dostala do šarvátky s Curtissy P 40 z RAF a Stigler zpanikařil,opustil svého velitele a vrátil se na základnu.Takže pochválen moc nebyl.
Stiglerův Bf 109 F 4,Severní Afrika,jednotka 4/JG 27 "bílá 12"


Prvního sestřelu dosáhl 31.května 1942 a jeho obětí byl britský Curtiss P 40.Potom se už mu začalo dařit a dokonce července 1942 už měl 5 sestřelů a stal se esem. Po skončení afrického tažení bojoval na Sicílii.V dubnu 1943 měl na kontě 17 nepřátelských letadel.V té době se Stigler seznámil s Adolfem Gallandem,kde spolu diskutovali o letecké taktice.V té době byl ale taky vyslýchán gestapem,jelikož se zjistilo jaké postoje k NSDAP měl jeho již 3 roky zesnulý bratr August.
V srpnu 1943 se Stigler vrátil do Německa,kde byl nasazen na obranu Říše před spojeneckými nálety.V prosinci 1943 došlo k oné události,kterou jsem zde popsal.
V lednu 1944 bylo Stiglerovi svěřeno velení letky u JG 27,která operovala z rakouského Grazu.V té době se spíš věnoval své původní profesi instruktora,jelikož více cvičil své mladé piloty než bojoval.V říjnu 1944 byl ve vzdušném boji raněn do hlavy střelou z velkorážního kulometu.Toto zranění Franz Stigler přežil i když doktoři měli obavy z poškození mozku.

Tato fotka je rakouského Grazu,kde již byl velitelem letky 12/JG 27.Datum snímku je 19.března 1944

Německý stíhač se uzdravil a v lednu roku 1945 nastoupil na přeškolovací kurz na proudové Meserschmitt Me 262.Na závěr války létal u elitní Gallandovy Jagdverband 44,kde údajně sestřelil další 4 spojenecké bombardéry. Nevím jestli se tak stalo,ale Stigler svá vítězství odmítal potvrzovat.Což se mi nechce moc věřit,jelikož německý systém potvrzování sestřelů byl celkem pedantní.Takže jak to bylo s těmi sestřely na Me 262 opravdu nevím.
Na konci války v květnu pak se svým Me 262 uletěl ke spojencům,kde se vzdal.


Po válce se v Německu potloukal a živil jak se dalo.V roce 1953 se přestěhoval s manželkou do Kanady,kde pracoval jako mechanik.Později si pořídil sportovní letoun Meserschmitt 108 Tajfun,kterého upravil kamuflážně tak,jako byl jeho bojový Bf 109,se kterým létal za války.S tímto letadlem pak prý hrál na leteckých dnechů „nepřítele.“
Nadporučík Ludvig Franz Stigler celkem sestřelil 25 letadel,jiné zdroje uvádí 28 nebo 30 letadel,plus údajně ty čtyři na Me 262,které nechtěl,nebo mu nebyly přiznány,ty v tabulce sestřelů nefigurují.Zvláštností u tohoto pilota bylo,že nějak nebazíroval na dosažených sestřelech.Odmítal si je dokonce značit na své letadlo.V severní Africe jej k tomu museli dokonce přinutit,aby si je namaloval kvůli filmařům,kteří přišli propagandisticky točit esa JG 27.Vždy byla pro něj týmová práce nadřazenější,než úspěch jednotlivce a osobní sláva.Tak samo prý jako velitel letky v Rakousku „předával“ své sestřely svým mladým pilotům ke zvýšení jejich sebevědomí.At už je pravda jakákoliv,určitě to byl vyjímečný člověk.Onen popisovaný příběh a vůbec život nadporučíka Franze Stiglera by stál možná za zfilmování.Co se týče hodnosti,tak u JG 27 začínal jako desátník a skončil jako velitel letky v hodnosti nadporučík.Odlétal zhruba 500 misí a šestkrát opouštěl svůj letoun na padáku.
Tento vyjímečný pilot zemřel 22.března 2008 ve věku 92 let.Charlie Brown odešel do leteckého nebe za osm měsíců po něm ve věku 87 let.A to 24.listopadu 2008.Toto datum si určitě budu pamatovat,neboť já jsem se narodil 24.listopadu,ale v sedmdesátých letech.Takže na tyto piloty určitě nezapomenu.
Zdroje-
http://www.radiodixie.cz/clanek/poskoze ... cem-rytire
http://www.yaplakal.com/forum7/topic1015647.html
https://vk.com/page-13137988_49184676
http://warthunder.com/cz/news/1046-lete ... tigler-cz/
http://www.cieldegloire.com/001_stigler_f.php
http://www.palba.cz/
https://elliotlakenews.wordpress.com/tag/franz-stigler/
http://www.valorstudios.com/Franz-Stigl ... -Brown.htm
http://www.aviationartstore.com/pilot_F ... r_109f.htm