Aero Vodochody

zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od zzz »

Juraj:

Pouze jsem reagoval na aktuální informování o situaci okolo Aero Vodochody. Uvidíme za pár měsíců/roků, až se rozplyne "mlha", jaké "detaily" jsem přehlédnul/nenašel.

Diskuzi k fungování Penty jako takové, to přenechám znalejším.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3820
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Scotty87 »

Aero Vodochody dostane nového ředitele. Společnost nově povede Viktor Sotona a Aero tedy získá po letech českého ředitele. Sotona přichází z firmy ERA Pradubice, kterou osm let řídil.
„Byl jsem u toho, když Omnipol tradiční českou firmu Era zachránil. Jsem proto přesvědčený, že Aero ještě nemá nejlepší léta za sebou. Naopak věřím, že i když nás čeká spousta práce, před Aerem se otevírá skvělá budoucnost na čele s letounem L-39NG“ uvedl Sotona
https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-t ... y-trhy_tmr
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od zzz »

Co na to říká pan Bence Arany?
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od zzz »

Skeptik píše:Penta (ať je Dospiva jakýkoli) vyhrabala Aero ze srágor, očistila ho a učinila z něj zajímavý podnik.
Letos v lednu Penta Investments (sídlící na Kypru) sjednala s Aero Vodochody a.s. nové podmínky existujících úvěrů (tj. nešlo o přísun nových finančních prostředků z Penty do firmy, ale šlo o změnu úroků). Nově sjednaný úrok (=příjem pro Pentu, který je splácen z firmy Aero) byl 7,85 p.a.

Jestli se nemýlím, tak těch cca 8% úrokové sazby (AERo platí Pentě) je více než dvojnásobek průměrné úrokové sazby za kterou banky v lednu 2020 poskytly úvěry. :rev: :rotuj: :mrgreen:

Mluvím o úvěrech vyšších než desítky milionů a mluvím o firemních úvěrech. Vycházím ze měnové statistiky ČNB, která tyto údaje myslím dostává od jednotlivých bank. Vycházím z údajů na justice.cz a na cnb.cz

Každý kdo splácí úvěr, třebas hypotéku, tak velmi dobře ví, jak zásadní roli v peněžence dlužníka hraje, jestli úroková sazba je cca 3% nebo cca 5%. Neznám nikoho racionálního, kdo by si nějakou větší sumu půjčoval na delší dobu za tak brutální úrokovou sazbu.

Tj. nejsem si úplně jist, jestli platí ta citovaná část názoru od Skeptik.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
mrfelix
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 220
Registrován: 30/10/2012, 08:43

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od mrfelix »

Pokud jsem já půjčil své firmě a ona mi platí vyšší úroky (třeba k 8%), tak se podle mě jedná o NESTANDARDNÍ ZPŮSOB VYPLÁCENÍ ZISKU, který je daňově mírně výhodnější. A finančák po tom jde a zaklekne až od určité sazby. Myslím si, že 7,5% je pořád ještě na hraně a finančák to nechá být.
Pokud firma nemá zisk, tak by se pak jednalo spíš o tunelování vlastní firmy.
Obrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od zzz »

mrfelix píše:(...)Pokud firma nemá zisk, tak by se pak jednalo spíš o tunelování vlastní firmy.
Podle mého názoru Aero jako dceřinná společnost Penty udělala někdy kolem roku 2014 změnu podnikové strategie. Kdy cílem byl zůstat u hlavního zdroje obživy = dodávky sestav (ucelených částí letadel) pro finální výrobce letadel. Avšak od cca 2014 se Aero snažilo dosáhnout, aby získávalo komplikovanější zakázky na dodávky sestav. A cestou k tomu zlepšení renomé si Aero zvolilo formou L-39CW/NG, který v podstatě slouží jako demonstrátor schopností Aera v letecké branži. A díky zázemí Aera ve spoustě starších L-39C/ZA/ZO se Aero pustilo do projektu, který nabízel zákazníkům velmi dobrou cenu L-39CW/NG. čili z pohledu Aera a z pohledu zákazníků na L-39 jde o win-win.

Ono totiž projekt L-39CW/NG tvořil/tvoří jen menší část aktivit AERa

Čili pro Pentu dávalo smysl si přestat vyplácet dividendy ze zisku Aera, tak aby Aero mělo dost peněz do projektu L-39NG/CW. A poté až by projekt L-39NG/CW se někdy kolem roku ?2024-2025 prosadil na trhu a začal ve velkém přinášet peníze do Aera, tak by Penta prodala celou firmu Aero za řádově vyšší cenu.

Jinými slovy Penta naordinovala náročný úkol pro Aero (=dosáhnout na lepší marže díky dodávkám komplikovanějších sestav dílů, což je ten hlavní přínos projektu L-39NG/CW), ale Penta nedala do Aero investici na projekt NG... Penta pouze nechala Aero aby si na investici do L-39NG vydělalo z průběžných ročních zisků, tj. Penta dočasně nechtěla dividend.

Jenže jestli v roce 2020 Penta "vnutila" AERu úvěr s tak obrovsky vysokým úročením (mnohem vyšším než jaký byl obvyklý úrok z bankovního úvěru), tak Aero v podstatě muselo stopnout projekt L-39NG, protože peníze z ročního zisku Aera - původně určené na investice - musely být přesměrovat na splácení navýšených úroků (pozn. jsem si vědom, že za 2018 dosáhlo Aero ztráty mj. kvůli ztrátě zakázky na část Black-Hawků).

Proto nesouhlasím s tvrzením, že Penta investovala do Aera. Právě naopak - z mého neinformovaného, laického pohledu to vypadá: že minimálně v posledním roce Penta naopak patrně "vysávala" dceřinnou společnost Aero. Holt, když vlastník vysává firmu, tak firma nemá šanci dokončit investici. Proto je fajn, že Penta snad už neporoučí v AERu.



Ovšem na druhé straně - jestli je pravda, že statutární orgánem (formálním vedoucím) té maďarské firmy firmy, která je nynějším vlastníkem AERa je tento pán Bence Arany
Obrázek
zdroj: https://www.portfolio.hu/uzlet/20190417 ... gon-321329
prý zhruba 30-ti letý člověk věnující se publikační činnosti a činnosti v oblasti psychologie ... tak si nejsem úplně jistý jestli jde o zlepšení oproti "vysávání AERa" firmou Penta
p.s. snad jsem se nespletl, protože mě celé to angažmá do čela firmy, která má dobře spravovat AERo ... mě to připadá skoro jako "dada" humor
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Juraj Tichý »

V 2018 a 2019 Penta dotovala podnik. Hovoriť tak o vysavani Aera je minimálne nepresné.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od zzz »

Juraj Tichý píše:V 2018 a 2019 Penta dotovala podnik. (...)
O hospodaření Aera v roce 2019, pokud vím, nebylo zveřejněno detailní info, takže netuším, kde bereš zdroj informací pro své tvrzení.

Pokud jde o rok 2018, tak máš i nemáš pravdu - nabízím svůj laický názor. A protože se do situace AERA v 2018 míchá několik různých faktorů, tak proto je moje reakce tak dlouhatánská :rotuj: (a pro ty čtenáře, kteří preferují čtení o dostřelu, maximálce éra nebo o sestřelech ... jde o nudné čtení :idea: )
Když to velmi zestručním... tak zhodnocení situace pana ředitele G. Giordo ve videu z podzimu 2018 zapomělo na důležitý fakt, že pro rychlý přerod AERa z částečně "nízkonákladové montovny" na dodavatele ucelených sestav a dodavatele vlastních letadel jaksi v AERu nebyl dostatek kapitálu od vlastníka (firmy Penta). Na tento ambiciózní úkol totiž patrně bylo potřeba kapitál, který ale Penta odmítla poskytnout v přiměřeném čase/období. Což se ukázalo jako klíčové. A mám pocit, že Penta neměla zájem do AERa dlouhodobě investovat, nýbrž se k AERu chovala jako k cizí firmě, když AERu půjčovala peníze. Nevím kde vznikla tahle patálie - jestli Penta měla příliš "velké oči" ohledně rychlosti získání ziskovějších zakázek nebo jestli pan G. Giordo "zapoměl" Pentě říct, že AERo bude potřebovat kapitál, aby splnil ambiciózní cíl
https://www.youtube.com/watch?v=B7YZCUKC-cQ


1) nevím o žádném "dotování" ve smyslu poskytnutí kapitálu firmě Aero Vodochody. Ovšem je pravdou, že došlo k navýšení půjčených peněz do AERa od majetkově či jinak propojených firem (neumím rozklíčovat zejména případné půjčky od Omnipolu

2) pokládal bych jako normální , že vlastník půjčí firmě v takové situaci, jaká se kvůli nehodě na podzim 2018, kdy se zadrhlo dokončení jedné ze zakázek na L-159 (nepochopil jsem jestli lidé z AERa udělali nějakou konstrukční chybu, nebo jestli prostě šlo o "lidský faktor") https://www.euro.cz/byznys/katapult-za- ... dy-1438503 ... protože vlastník si dokáže nejlíp zjistit informace z firmy, aby zjistil jestli zádrhel na zakázce je dočasný nebo trvalý... po cca půl roce byla zakázka dokončena. Ono totiž ta nehoda, omylem vystřelená sedačka, také asi oddálila další zakázky na L-159 a to už byla řeč o miliardách Kč https://www.euro.cz/byznys/armada-zachr ... dy-1454169
Tj. půjčka pro AERo od vlastníka je mnohem smyslupnější než hledat půjčky od jiných, kteří nemají přístup k vnitrofiremním informacím... Tj. předpokládal bych, že půjčka od majetkově či jinak propojených firem z roku 2018 byla někdy v průběhu roku 2019 (po podpisu miliardových smluv o L-159) nahrazena normálním bankovním úvěrem.


3) nicméně celá patálie s nehodou (vystřelená sedačka) u jedné zakázky nedává celou odpověď. Z různých vyjádření vyplývá, že primární otázkou pro AERo jsou subodavatelské zakázky. Jinými slovy pro AERO tvoří subdodavatelské zakázky "chleba", zatímco zakázky na dodávkách finálních letadel AERa (L-39CW/NG a L-159 a F/A-259) jsou "šunka" na chleba, takže "chleba se šunkou" má "šmak", ale není-li chleba, tak samotné šunky se člověk "nenasytí". Třetí zdroj příjmů (MRO L-159) nechám stranou, neboť vůbec by nedávalo smysl, kdyby AERo odmítlo poskytovat MRO.
Mám pocit, že v roce 2018 se sešlo několik různých věcí, které mělo důležitý vliv na subdodavatelské zakázky AERa:
a) Aero někdy v průběhu roku 2017/2018 vypovědělo některé subdodavatelské zakázky a to v situaci, kdy končila jedna důležitá subdodavatelská zakázka - v roce 2017 se AERo finálně dověděl že bude končit subdodavatelská zakázka na výrobu draku civilního vrtulníku Sikorski S-76 (prodeje vrtulníku dlouhodobě klesaly, patrně jej převálcovala konkurence).

b) patrně mnohem důležitějším vlivem bylo, že AERO, dle slov např. bývalého šéfa pana Šimka, patrně přestalo hledat nové subdodavatelské zakázky (výslovně zmiňuje, že šancí mohlo být se zapojit do výroby např. CH-53K... ale patrně nemyslí výběr subdodavatelů prováděný během konstruování, ale asi spíše myslí na eventuelní změny subdodavatelů při překonstruovávání CH-53K poté co letové zkoušky dopadly jak dopadly). Vzhledem k tomu, že AERo v 2018 samo napsalo, že AERo ukončil své zapojení do programu Gripen C, tak já tipuji, že AERo se nesnažilo ani o subdodávky pro Gripen E/F

c) a třetí událostí bylo neplánované ukončení jedné velké subdodávky kokpity pro BlackHawk. Těžko říct, je-li pravdivé to vysvělení AERa. Nezdá se mi totiž, že by se Sikorski (Lockheed Martin) a AERo domluvili na smlouvě o subdodávkách (do 2023) - dohoda z roku 2017 - a hned v roce 2018 došlo k ukončení této smlouvy ze strany Sikorski kvůli jakýmsi nespecifikovaným politickým vlivům.... Jestli to spíše nebylo tím - spekuluji - že AERo začalo konkurovat svým odběratelům. Myslím zejména projekt F/A-259 a snaha se zapojit do dodávek americkým ozbrojeným silám např. OA-X... tipuji, že Lockheed Martin toto mohl vnímat jako konkurenci pro svoje produkty resp. pro T-50 z korejského KAI, na kterém se Lockheed podílí

Jsem si vědom rozdílů L-159 a T-50 v TTD, nicméně je to menší rozdíl než jaké jsou rozdíly v TTD L-39CW/NG vs. T-50. Nemyslím, že by Aero produkovalo letadla přímo konkurující T-50. Ale jak je vidět z videa "advesary training" - v rámci společného cvičení L-159E Honey Badger (jako "oběť) a F-15 (jako lovec), tak Aero by mohlo uspět u těch zákazníků, kteří nevyužijí pokročilé možnosti T-50 a proto nechtějí platit tolik pe
něz navíc.
https://www.youtube.com/watch?v=eNPnY31SYRE

Zvláště, když víme, že L-159 v Iráku obstály tak dobře, že Irák investoval do upgradu, takže irácké Alcy toho uměly víc než Alcy v AČR.

Tj. když Aero se pustilo do "konkurenčního" boje s Lockheed Martin, tak proč by LockheedMartin měl skrz svoji dceřinnou společnost Sikorski kupovat od AERa? To bych řekl že mohl být velmi důležitý motiv proč náhle a nečekaně skončila velmi důležitá kooperační zakázka Aera na subdodávku částí BlackHawků.. Druhým faktorem který asi hrál roli byl fakt, že od roku 2018 začaly mírně klesat celkové dodávky BlackHawků/Seahawků



Závěr
Jinými slovy - neosvědčilo se "ohrnovat nos" nad některými zákazníky, bez toho, aby AERo mělo pevné objednávky od jiných zákazníků, o které AERo stálo. Tj. je otázkou kdy se AERu povede opravit "pošramocené vztahy" . Pro srovnání
- v roce 2016 tvořily výnosy z kooperačních zakázek 2,8 miliardy Kč,
- zatímco v roce 2018 výnosy z kooperačních zakázek klesly na 1,7 miliardy Kč (výroba kokpitů Blackhawk pokračovalo až do začátku roku 2019, přičemž odhady uvádí, že zakázka na BlackHawk mohla tvořit ročně zhruba 0,5 miliardy Kč)
- pokud nepočítáme nové zakázky Aera, tak ze zakázek na kooperace v roce 2016 (2,8 miliardy(, se o 3 roky později - v roce 2019 - "vypařila" víc než polovina výnosů ... odhaduji že na začátku roku 2019 mělo Aero vytíženou výrobní kapacitu méně než z poloviny !!!! Proto logickým cílem bylo během roku 2019/2020 sehnat nové kooperační zakázky, tak aby AERO mělo vytíženou výrobní kapacitu [/b]

Holt se Penta měl dvakrát rozmyslet jestli opravdu chce o své vůli ukončovat tolik zakázek, protože těch cca 1,5 miliardy ušlých výnosů holt AERu musely chybět roce v 2019. Protože i když na některých zakázkách není vysoká marže, tak takové zakázky mají smysl je-li volná firemní kapacita, neboť výnosy z těchto zakázáek pomáhaly zaplatit firemní režie a jiné fixní náklady (každoroční odpisování části nákladů na pořízení/vylepšení budov). A těžko vyčíslovat o jaké množství peněz šlo v zakázkách o jejichž získání se AERo přestalo snažit .

Proto také po odchodu bývalého pana ředitele Giordo začal jeho nástupce usilovně shánět subdodavatelské zakázky s cílem zdvojnásobit tržby (tj. předpokládám, že AERo chtělo plně vytížit kapacitu fabriky i na zakázkách s malou marží).


Tj. jestli AERu v roce 2019 půjčovala mateřská Penta, tak "lepila" svoje chyby, kdy AERO přišlo o některé dlouhodobě budované zakázky. A když víme, že v lednu 2020 Penta vnutila AERu úrokovou sazbu, která byla mnohem vyšší než tehdejší běžná úroková sazba .... to podle mě naplňuje definici, kterou jsem napsal.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Juraj Tichý »

zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od zzz »

Juraj
Tak každý má tu svoji hlavu za nějakým účelem. Stačí si pročíst na co já reagoval výše, na co jsem reagoval Tobě a pak si to stačí srovnat s větou ve Tvém odkazu =v článku, ve kterém které chybí argumenty.

Promiň, mě tahle debata nebaví, kdy se snažím předkládat argumenty (které takhle zkomplikované, odhadnuté jsem nikde nečetl). A reakcí je článek bez argumentů.
Kdybys nečetl moje shnutí výše, a vycházel pouze z toho článku, tak dověděl by ses něco z článku na strojirenstvi.cz? Já ne.

Protože asi máš blízko k defence industry v Česko-Slovensku, tak jsem si dal práci a snažil o hlubší reakci, protože v naší části Evropy je to (spolu s bavorským Grob, popř. Pilatus i když ten už příliš nezávislý není) asi poslední nezávislá firma, která kromě MRO pro letectvo doma (a u sousedů) a subdodávek dělá dodávky finálních letadel pro profesionální účely a to po celém světě. Nepřímo "otevírá" dveře menším firmám z aerospace našeho aerospace. A pokud vím, tak samotné AERo ještě v nedávné minulosti dávalo přímo práci i lidem na Slovensku. Tj. bez ohledu na všechny ty otazníky, které jsou např. uvedeny výše o nynějším stavu AERa, tak má smysl se ptát o dlouhodobé perspektivě firmy. A neřešit jen tu zásadní otázky - produkty L-39C/CW/NG či L-159.

Doufal jsem, že Tvoje reakce bude nějakým způsobem informačně obohacující. Ale doufal jsem zbytečně. Taková debata smysl nemá smysl. Takže ať předejdu dohadování o slovíčko - ano, Juraji, máš pravdu.

Howgh.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Juraj Tichý »

zzz: sorry, ale ja tie tvoje traktaty, kde oponujes častokrát sam seba uz necitam. Asi som na to moc lenivy. Precital som si len prvú vetu, kde si chcel zdroj tvrdenia. Ten som
dal.

Logicky, ak spolocnost generuje stratu v desiatkach milionov korun, niekto ju musi zadotovat. A to vacsinou robi vlastnik.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od zzz »

Juraji ... nedává smysl se s Tebou snažit o diskusní dialog na toto téma.

Dovím se vesměs kecy, plky a polopravdy. (viz níže - cituji část Tvého názoru v jiném vlákně)

Holt jednoduchý, byť nepravdivý, zkratkovitý/polopravdivý názor je pro spoustu lidí něčím sexy, takže těmto povrchním názorům většinou dávají přednost před pravdou. Ta je složitá, nevábná a my se hlavně chceme na internetu bavit. :idea:

Juraj Tichý píše: (...)Co sa americkeho motora tyka, nikto vas do neho netlacil. Ale DV-2A.2 bol malo cool, ale (...)
a) DV-2 v ranných verzích přispěl k velkému neúspěchu L-59 v Egyptě. Dost velká ostuda = Egypťané raději po pár letech přestali používat L-59 a koupili jiné mašiny (s jiným motorem).
b) A také Slovenská republika relativně brzy vyřadila ze služby svoje letadla (L-39MS) používající ranné verze DV-2. Faktem je, že v tuniských L-59 sloužil a slouží DV-2 až dodnes. Nevím v čem přesně se liší verze DV-2 v egyptských a v tuniských - resp. ten popis změn popsaný zde mi nedává odpověď na důvod proč Egypt skoro nová letadla uzemnil a koupil jiná. Faktem je, že Albatrosy s původním motorem Al-25 (vyrobených na začátku 90. let) byly ještě v cca 2003 dodány do Alžírska, ale o uzemněné L-59 z Egypta (po jejich případné remotorizaci) pokud vím nikdo neměl zájem. .

c) DV-2 ve výkonové verzi, kterou Povážské strojírny měly hotovou v době konstruování L-159 ... nedávala smysl. Neboť L-159 byl jednomotorový a motoru DV-2 v nabízené verzi chyběl výkon. O to překvapivější je, že Ty konkrétně vychvaluješ M-346, které vychází z dvoumotorového Jak-130 v podobě se dvěma DV-2... tj. díky dvoumotorové koncepci byl M-346 ideálním kandidátem pro DV-2, neboť nevadil použitý motor. Jenže italové DV-2 odmítli, což ty ses jaksi neobtěžoval připomenout, když už jsi začal řešit dávnou minulost

d) A pokud jde o DV-2 v L-39CW/NG, tak to je vyloučené kvůli rozměrům.
Celý smysl L-39CW/NG totiž spočívá v "postupné investici = ekonomicky výhodné" z pohledu uživatelů nynějších L-39.
- Tj. draku L-39C/ZA/ZO bude vybaven novými agregáty jako modernizační balíček L-39CW.... konkrétně agregát motoru bude nový = starý drak bude remotorizován rozměrově kompatibilním motorem (kromě Williamsu FJ-44 proběhly i amatérské remotorizace motorem TFE-731 což jsou motory jejichž některé verze slouží v argentinské IA-63 Pampa, či v některých verzích čínsko-pakistánského K-8 a ukrajinský výrobce pokud vím tlačí zákazníkům upgradovanou verzí původního motoru v Albatrosu, tj. Al-25TLK). DV-2 je totiž moc velký a nevejde se do draku původního L-39C/ZA/ZO (proto L-39MS má část trupu s jinými rozměry)
- následně až za ?5-10 či ?15 roků bude dolétán starý drak s novými agregáty (L-39CW), tak zákazník bude mít volbu jestli si od AERa koupí rozměrově téměř identický L-39NG a ze starého draku budou přemontovány agregáty do nového draku. Přičemž zákazník s novým drakem získá výhodu díky změnám ve vnitřní konstrukci (např. jiné umístění palivových nádraží v trupu a nové palivové nádrže v křídle = tj. nebudou palivové baky na konci křídla), překrytu i pevnější konstrukce.

Pro orientační představu o motorovém prostoru v L-39CW/NG viz 3D nákres v čase 0:47 videa a průběžně záběry dovnitř trupu

https://www.youtube.com/watch?v=rGR_mD07Xx0



Takže rozhodně není pravda, že DV-2 pro AERo nebyl "cool".
Čili AERo od L-59 mělo racionální důvody proč použít motory xyz (a tedy proč nepoužít DV-2). Nicméně podle článku sme.sk firma AERo ještě v tomto tisíciletí zaměstnávala hrstku odborníků pracujících na Slovensku, neboť Tunisko si u AERo objednávalo MRO pro své L-59T používající verzi motoru DV-2, kterou se povedlo odladit.

Tj. naprosto nedává smysl, aby slovenští motoráři nadávali na AERo, když tato firma byla jediná, která nechala vydělat slovenským motorářům. Všude jinde po světě (Rusko, Čína, Itálie, Ukrajina) nedali slovenský motorářům vydělat a akorát z nich tahali "rozumy" při zkouškách prototypu DV-2.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Juraj Tichý »

Američania vybavia L-39 umelou inteligenciou

Len škoda, ze bez účasti a spolupráce AČR.
Ale snáď nie je všetkým dňom koniec.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1747
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Nesher »

Podrobnosti a fotky k projektu modernizace kazažských L 39 C v Aero Vodochody.
http://czechairforce.com/news/vzdusne-s ... ane-l-39c/
Uživatelský avatar
Arthur
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2249
Registrován: 26/9/2017, 21:52

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Arthur »

Penta prodá spolu s výrobcem letadel Aero Vodochody i letiště
zdroj: https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... te-1381584
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od HONZIK11 »

Kurňa , to je zamotané. :D Tedy myslím tím vazby nového investora.
https://byznys.ihned.cz/c1-66949590-ant ... -vodochody
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Juraj Tichý »

V prvom rade je to veľmi nebezpečné pre Aero.
Ked raz Maďari pošlú vo voľbách Orbana do opozície a rozviazu sa ruky polícii ako u nás, toto su ti ľudia ktorých si maďarská obdoba NAKA bude vyťahovať v papučiach z ich domovov...
Ale tak snáď na trhy kde Omnipol cieli, to bude jedno.

Pre nás by to mala byť však hruba STOPKA.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1747
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Nesher »

Aero změnilo majitele, novým CEO se stane Viktor Sotona, dosavadní ředitel ERA.
Mimochodem včera byl v Aeru na návštěvě maďarský ministr obrany. Takže je zřejmě jen otázkou času kdy z Budapešti dorazí objednávka na L 39NG.
https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-ene ... ra-1383966
Mejla74
četař
četař
Příspěvky: 76
Registrován: 7/11/2022, 19:35

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Mejla74 »

Že by odpověď na otázku jaké bude nové střední dopravní letadlo pro AČR?
https://svetprumyslu.cz/aero-vodochody- ... i-embraer/
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2509
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Aero Vodochody

Příspěvek od Lynx »

Článok s datumom 6/2022, ale to nič nemení na tom, že áno, KC390 je jasný favorit, lebo je to skrátka dobre lietadlo.
Odpovědět

Zpět na „Zbrojní průmysl“