Německé exportní vozidlo ACV-PUMA
Napsal: 12/4/2019, 16:38

Panzer Unter Minimalem Aufwand
V roce 1983 byl zahájen velmi zajímavý soukromý projekt německých zbrojovek Krauss-Maffei a Diehl. Aby v tom byl chaos, tak se jmenuje stejně jako pozdější IFV Puma (SPz Puma), ale budeme v tomto případě používat název ACV-PUMA. V tomto případě jde o akronym znamenající "Panzer Unter Minimalem Aufwand", tedy obrněné vozidlo vytvořené s co nejmenšími vynaloženými náklady, budeme tedy používat velká písmena podobně jako tomu je v Německu a s předponou ACV (Armored Combat Vehicle). V roce 1986 vznikly dva prototypy, první bylo představeno na jaře a bylo osazeno věží KUKA E4A1 s kanónem Mauser Mk25 ráže 20 mm a dvoučlennou osádkou. Druhé vozidlo bylo představeno na podzim a bylo osazeno věží Diehl s minometem ráže 120 mm. ACV-PUMA bylo zamýšleno jako exportní obrněné vozidlo hmotnostní třídy 16-28 tun, jako pohon si mohl zákazník vybrat z civilních motorů MAN výkonu 400/600 hp, rovněž různé úrovně balistické ochrany. Vozidlo využívalo velkou část komponentů z tanku Leopard 1 a 2 (kola, odpružení, sedadlo řidiče, chladící systém atd.). Celkem šlo o 55% až 71% dílů z těchto tanků. Převodovka byla použita podobná HSWL-284C z houfnice PzH 2000 a Marder 2, s nimiž sdílí asi 80% komponentů. V roce 1988 byl koncept upraven na hmotnost 38 t, silnější motor 440/750 hp. Podvozek byl ve dvou verzích, 5/6 párů pojezdových kol a vyšší nebo nižší korbu (rozdíl 20 cm). Nutno podotknout, že vozidlo nepotřebovalo tak masivní ochranu proti minám, jak je tomu dnes, výsadek rovněž seděl zády k sobě, oddělen přepážkou, podobně jako u BMP-1/2. Zkrátka koncept nasazení byl poplatný 80.letům. Celkem vzniklo pět průmyslových prototypů (lehký, střední a "těžký" s motorem 750 koní), označené PT1, PT2 a PT3, další dva byly označené jako PM1 a PM2, které zakoupil Bundeswehr pro zkoušku nových technologií a konceptu nasazení, při práci na vozidle Marder 2. Vozidlo ACV-PUMA byla nabízena v tureckém programu TIFV zahájeném v roce 1987, ale bylo vybráno vozidlo AIFV. Norsku bylo nabídnuto v roce 1991, ale zde zvítězilo CV-90. Ve Švýcarsku byl tehdy testován Marder M12, který byl sice vozidlu podobný, ale šlo o Marder 1A3 s kanónem ráže 30 mm. Jeden lehký podvozek získala společnost pronajímající techniku filmařům. Později byl osazen věží z tanku Leopard 1A5, zde ale musíme zmínit, že vozidlo tak bylo neskutečně přetížené, jelikož tato věž váží necelých 10 tun - výsledek tak vážil 32 tun. Krauss-Maffei se ale rozhodlo udělat něco podobného a k exportu nabídnout těžké vozidlo PUMA (šest párů kol a motor o výkonu 750 hp) osazené věží z tanku Leopard 1A5.
http://sturgeonshouse.ipbhost.com/topic ... -acv-puma/