Nový průzkumný a útočný lehký vrtulník - FARA

Vrtulníky všech typů a vzducholodě
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4966
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Nový průzkumný a útočný lehký vrtulník - FARA

Příspěvek od Juraj Tichý »

Hm... Vyzerá, že ten náš nákup AH-1 je predsalen blbosť.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11611
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nový průzkumný a útočný lehký vrtulník - FARA

Příspěvek od Zemakt »

Je to jiná kategorie. Náhrada za Fara, tedy ty drony, budou úzce spolupracovat s AH-64E (pravděpodobně tedy i s AH-1). Po vyřazení Kiow, touto kategorií přestali Ami disponovat. Což už je nějaký pátek. Zřejmě si řekli, s ohledem na výsledky dronů na UA bojišti, že je zbytná. Respektive ji lze plnohodnotně nahradit a rovněž tak i ušetřit.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13217
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nový průzkumný a útočný lehký vrtulník - FARA

Příspěvek od Rase »

Aktuálně zrušený projekt nového průzkumně-úderného vrtulníku FARA (Future Attack Recon Aircraft) byl vlastně jen dalším neúspěšným pokusem nahradit vrtulníky rodiny OH-6 Cayuse (vstup do služby 1966). Původní OH-6 nejdříve nahradily jen dílčím způsobem vylepšené OH-58A/C (1969/1976), a poté OH-58D Kiowa Warrior (1983) – poslední jmenovaný vydržel ve službě do roku 2016 a skončil bez náhrady. Program FARA začal v roce 2018 a první let prototypů 360 Invictus a Raider X se očekával letos. Vrtulníky FARA měly US Army umožnit obnovit schopnost ozbrojeného leteckého průzkumu. Potenciální hodnota programu činila přibližně 20 mld dolarů a doposud do něj byly nainvestovány 2 miliardy. Generál James Rainey, šéf velitelství AFC (United States Army Futures Command), které vede modernizaci US Army, nepovažuje zrušení FARA za selhání: "Děláme velké pokroky, máme dynamiku, drtivá většina našeho modernizačního úsilí probíhá buď včas, nebo s předstihem a začíná se promítat do schopností." Kromě programu FARA se americká armáda zbaví i flotil bezpilotních letounů Shadow a Rave. Za změnou přístupu stojí zkušenosti z Ukrajiny – zejména masové a všudypřítomné nasazení dronů.

https://www.armadninoviny.cz/americka-a ... -fara.html

ewerrer.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3651
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Nový průzkumný a útočný lehký vrtulník - FARA

Příspěvek od seabee »

Jako náhradu za zrušený program FARA nabízí společnost General Atomics novou verzi svého bezpilotního HALE letounu MQ-1C Gray Eagle s parametry STOL - krátký vzlet a přistání. Konstrukčně má STOL verze vycházet z prototypu útočné verze Mojave, představené v roce 2021. Ta může nést až 16 střel Hellfire, nebo 8 + dva kulomety M134 Minigun.

"Příležitost využít UAS [bezpilotní letecký systém] novým způsobem je obrovská, když se podíváme na požadavky, které FARA stanovila, a na to, čeho se FARA snažila dosáhnout," řekl Gen. Randy George, šéf štábu US Army.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3651
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Nový průzkumný a útočný lehký vrtulník - FARA

Příspěvek od seabee »

Sikorsky používá zbylé finanční prostředky z programu FARA na práce na integraci motoru ITEP (Improved Turbine Engine Program) T901 na vrtulníky UH-60 Black Hawk namísto dosavadních GE T700. ITEP T901 byl vyvinutý právě pro zrušené vrtulníky FARA a proti GE T700 vykazuje značně pokročilé parametry: výkon na hřídeli 2 200 kW - nárůst o 50%, spotřeba 211 g/kWh - o 25% nižší, poměr výkonu k hmnotnosti 10.7 kW/kg - o 65% vyšší a o 35% nižší náklady na údržbu běhěm životního cyklu. Je jasné, že o 50% vyšší výkon nemůže být přenesený stávajícím reduktorem a ocasní transmisí a úpravy a vývoj budou ještě znamenat velký objem vývojových prací.

Jestli půjde stejnou cestou i Boeing u AH-64 Apache není zatím potvrzené.

V záloze je ještě stále druhý v soutěži, Pratt & Whitney ATEP T900.
T901-prototype-engine-e1698168873987.jpg
Prototyp motoru ITEP T901 Zdroj: GE
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Vrtulníky“