Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 139.
Napsal: 13/5/2019, 05:33
Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 139.
Mapa bojů v Malajsii

od 8. prosince do 25. prosince 1941. Patrná jsou letiště, která používala RAF a RAAF v řečené době, foto mapy je volně přístupné na několika webech.
Přesuneme se do - Pondělí 15. prosince 1941 - abychom si řekli důležité okamžiky toho dne na nebi v Malajsii a Singapuru, které mnou již napsané skutečnosti potvrzují, nebo je rozšiřují, cituji: "Od rána toho dne se počasí uklidnilo a docházelo k dalším přesunům některých leteckých jednotek ze severu směrem, na jich, střední a jižní Malajsie a také směrem na Singapur, a některé britsko-australsko-novozélandské letecké jednotky, dostaly v centrální a jižní části Malajsie, či Singapuru, posily." Charakteristické však je to co se dozvídáme na str. 140 a 141. od anglicko-japonské trojice historiků, k situaci na nebi 15. prosince 1941 cituji:
"Vzhledem k nedávným ztrátám Buffal velení (AHQ) zrušilo ofenzivní lety a jednotky dostaly rozkaz jen na obranu letišť a taktické průzkumné lety ve prospěch III. (pozemního) sboru. Japonci pokračovali v útocích na opuštěné letouny na severních letištích. 20 Ki-43 z 59. perutě napadlo Butterworth, kde zničily sedm Blenheimů. Špatné počasí způsobilo, že dvě stíhačky musely nouzově přistát. K nim je nutno ještě přiřadit tři ze čtyř Ki-51 z 27. perutě, které podporovaly pozemní jednotky kolem Patani. Japonské námořní letectvo (JNAF) se vrátilo k útokům na východní Malajsko, kde 25 G3M z leteckého pluku Genzan (zde viz foto,

na kterém je japonský útočný bombardér G3M, type 96, Nell, foto je volně přístupné na několika webech.) z Indočíny bombardovalo Kuala Terengganu.
Další podpůrné letouny - tři letky s Ki-51 a Ki-36 z 83. samostatné perutě (hikotai) - se přemístily ze Singory do Alor Setaru, aby mohly spolupracovat s předsunutou 5. pěší divizí. Když se japonské jednotky dostaly do Alor Setaru, zjistily, že letiště je těžce poškozeno; sklad pum a 1 000 sudů vysokooktanového benzínu ukrytých pod gumovníky však zůstaly netknuty. V poledne začaly přistávat první japonské stíhačky a k večeru se k nim připojila peruť (Sentai) lehkých bombardérů. Během několika hodin začaly útočit na ustupující britské jednotky, přičemž používaly ukořistěné pumy a palivo.
Koncem dne (15. 12) oznámilo velitelství armádního letectva (JAAF), že od začátku války v Malajsku se ztratilo celkem 53 letounů (mimo jiné i vlivem špatného počasí).
V tomto počtu je zahrnuto 15 Ki-21, 11 Ki-27, 10 Ki-43, 5 Ki-48, 2 dvoumotorové strategické průzkumné letouny Ki-46 a deset různých letounů pro spolupráci s armádou - lehký bombardér a taktické průzkumné letouny. Velitelství JAAF rovněž uvedlo, že v období od 10.-14. prosince provedl 12. letecký prapor, složený z 1. a 11. stíhací perutě s Ki-27 a 81. perutě vyzbrojené Ki-15 a Ki-46, několik útoků na letiště v oblastech Penangu (ostrov Penang leží přímo naproti letišti Butterworth, viz horní mapu), Butterworthu (zde viz foto

na kterém je letiště, ležící na východní části pobřeží na mapě Malajsie, od shora je letiště v Butterworthu /od severu jsou na mapě letiště Alor Star, Sungei Patani a pak následuje Butterworth, i z datem, kdy bylo které letiště obsazeno Japonci/ s vraky britských letadel, po japonském bombardování v prosinci 1941, foto je volně přístupné na několika webech) a Sungei Patani, kde na zemi zničil 28 letounů. Ztráty praporu činily tři letouny a jeden stroj byl těžce poškozený."
Vzdušná situace v - úterý, 16. prosince.
Dozvídáme se, že na ostrově Penangu ustupovaly hlavní síly na jih, kde měla proběhnout konečná evakuace. Většina posádky ostrova jej již opustila na rozkaz Lt. Gen. Heatha (zde viz foto

na kterém je velitel III. sboru generálporučík Heath, foto je volně přístupné na několika webech.), když přitom nebyly provedeny nejen žádné demolice, ale nebyla vůbec zničena ani radiostanice a ženisté, stejně jako u Jitry, nestačili nic zaminovat...! Miny, stejně jako u Jitry, byly na sobě naskládány jak housky na krámě...! I z dalších pramenů se také dozvíme, že nebyly zničeny ani tamější stovky člunů, které Japoncům padly do rukou a posloužily jim, jako vítaná pomoc při dalších vyloďováních a pronikání od západního pobřeží..... Jen na některém místě se občas Japonci setkali s nějakým odporem.
Na východě probíhalo vše podobně , když ústup vojsk z Kelantanu probíhal po silnici a vlakem, zatímco obránci Kuantanu začali pociťovat, že jsou pod stále větším tlakem.
Ještě si trochu proberme dění, které se událo ve vzduchu ve středu, 17. prosince 1941.
Anglo-japonská trojice historiků Christopher Shore, Brian Cull a Jasuho Izava, v knize Krvavá Jatka I., na str.141, uvádí o vzdušné situaci, cituji:
"Japonské nálety na Ipoh byly stále intenzivnější. Během rána byla ve vzduchu hlídka tří Buffal, když se náhle objevila trojice Ki-43 z 59. perutě a zaútočila na letiště. Australané se vrhli střemhlav na nepřítele - začal souboj, ve kterém byla Buffala bez šance. Sgt. Collyer unikl jednomu stíhači, který se mu dostal za ocas, když vysoko v horách kličkoval těsně nad vrcholky stromů. Seržanti Clare a Summerton, kteří byl v prvním boji, přestože každý poškodil jeden letoun byli sestřeleni. Japonské trio hlásilo souboj se šesti Buffaly, z nichž dvě sestřelilo a dále zaútočilo na sedm bombardérů.
O trochu později, po vyhlášení poplachu odstartovalo osm Buffal, která měla zaútočit na deset japonských stíhačů. Sgt. Scrimgeourovi se k jednomu podařilo přiblížit, ale náhle mu olej zastříkal čelní štít a zakryl mu výhled. Když už byla obloha nad letištěm čistá, přiletělo v klidu deset bombardérů a z výšky 1 500 stop zničily několik budov a dvě zaparkovaná Buffala. Třetí letoun byl poškozen. V době, kdy osm Buffal šlo pro nedostatek paliva na přistání, zaútočilo dalších dvanáct bombardérů. Flt. Lt. Kirkman s AN201 zapadl do hlubokého příkopu a zničil letoun. Další letoun zasáhla tlaková vlna a naklonila ho na bok, stroj zachytil křídlem o zem a to se utrhlo. Ke ztrátám na životech však nedošlo."
Ještě se tedy seznámíme s letovým dnem, kterým byl čtvrtek, 18. prosince v Malajsku, abychom pak pokračovali, stejným dnem na pozemní frontě. Navážeme tak na události, které jsme opustily v Č 131, a které si řekneme po tomto letovém dni.
Ze str. 142, Knihy - Krvavá jatka I. od anglo-japonská trojice historiků Christopher Shore, Brian Cull a Jasuho Izava - letová situace 18. prosinec 1941, cituji:
"Další dva nálety na Ipoh byly provedeny během dne, kdy japonské bombardéry počkaly, až hlídkující Buffala přistanou. Během dopoledne, kdy musela tři Buffala startovat na poplach, si seržant Board náhle uvědomil, že startuje ve směru, ve kterém se musí nevyhnutelně srazit s dvěma ostatními letouny. Směr už nebyl schopen změnit, a proto vypnul motor a zatáhl podvozek. Stroj poté zapadl mezi stromy a rozpůlil se. Ve chvíli, kdy začaly padat pumy, přitáhl jeden mechanik do úzkého zákopu napůl oslepeného pilota.
Kolem poledne se k Ipohu přiblížil Dragon rapide ´18´ od letky ´B´MVAF, který přivezl náhradní díly a munici, ale omylem na něj zaútočila dvě Buffala. Přes poškození s ním pilot Sgt. M. V. Trevethan nouzově přistál. Potom zaútočily Ki-43 z 59. perutě a Ki-48 z 90. perutě. Stíhači zapálili jeden pojíždějící letoun a bombardérům se podařilo zapálit jeden velký a dva malé letouny. Další dva stroje byl poškozeny. Během útoku byla zničena dvě Buffala a další tři poškozena. Dragon rapide dostal přímý zásah, při němž byl zabit pilot a jeden z vykládajících mužů AC1 Jimmy Aitken. Ještě s dalšími, kteří pomáhali vykládat letoun, byl zraněn střelec letounu Flt. Sgt. H. E. Cleaverley; letěl s Trevethanem dobrovolně; v jinak neozbrojeném letounu měl k obraně pouze samopal Thompson. O tři dny později svým zraněním podlehl. Během náletu byl také zabit zbrojní důstojník z 21. peruti RAAF Flt. Lt. F. W. Horden, když vedle jeho automobilu explodovala puma."
A nyní již skutečně budeme pokračovat tam, kde jsme přestali - v Č 131, v pozemním útoku japonských jednotek, po porážce Britů u Grunu.
Zbytky indické 11. divize se po porážce u Grunu musely dočasně stáhnout, do obrany, za řeku Muda. Musely totiž získat čas, aby byl evakuován ostrov Penang. Teprve 18. prosince pak zaujaly nové obranné pozice za řekou Krian. Během celé doby evakuace a obrany za ústupu, byl ostrov Penang vystaven neustálému bombardování Japonců, při kterém byla zničena i hlavní elektrárna. Hrozilo zamoření rezervoárů vody, což vyvolalo nebezpečí, že se rozšíří tyfus a cholera. V oblasti vypukla panika a veškerá evakuace se odehrávala v naprostém zmatku. Dne 19. prosince 1941 Japonci obsadili ostrov Penang, kde se zmocnili bohatých zásob PHM, leteckého benzínu, ale i dalšího válečného materiálu všeho druhu. Co však bylo pro Japonce zvláště důležité bylo, že se zároveň zmocnili i velkého množství nepoškozených plavidel různých typů a velikostí. Pro Japonce to tehdy byla velká výhra, neboť všechna plavidla mohli použít pro řadu vylodění v týlu Britů, což si také, později, při dalším historickém popisu, řekneme.
Tady ještě vložím letovou situaci ve dnech, nejprve, pátek, 19. prosince a poté i sobotu, 20. prosince. Nejprve tedy od anglo-japonských historiků a jejich str. 142. a 143, Letová situace - Pátek, 19. prosince, cituji:
"Po celonoční práci bylo šest poškozených Buffal znovu připraveno k letu, takže ráno mohla odlétnout do Singapuru. V Ipohu zůstalo sedm bojeschopných letounů, ale po rychlém a neohlášeném nízkém letu tří bombardérů byla dvě Buffala zničena. Zbývajících pět letounů odstartovalo během dopoledne na poplach, ale nic neobjevily. Bylo jasné, že Ipoh je neudržitelný, a tak letouny dostaly rozkaz k odletu do Kuala Lumpur, kde měly posílit 453. peruť. Nová základna byla mírovým domovem místního leteckého klubu a nyní se věnovalo velké úsilí tomu, aby bylo přetvořeno na bojové letiště. Veliteli základny Wg. Cdr. H. S. Darleyovi, DSO, který velel peruti v době Bitvy o Británii, byly svěřeny operace stíhačů. 21. peruť RAAF (nyní pod velením Flt. Lt. Williamse) neměla letouny, a proto dostala rozkaz k přemístění do Sembawangu (jedno z osmi letišť na ostrově Singapur), kde se měla opět zformovat.
Sungai Pattani, Butterworth a Taiping nyní RAF vyklidilo;, mechanici a vojáci odjeli automobily do Kuala Lumpur. LAC Fielding z 62. peruti vzpomínal:
´Peruť opustila Taiping na náklaďácích, které byly v místě zabaveny; peruť později v Ipohu přestoupila do vlaku. Zde se skupina dvanácti mechaniků včetně mě přidala k neznámému důstojníkovi, který nám přikázal, abychom zachránili munici z havarovaného australského stíhacího letounu.
Na železniční stanici, kam jsme potom přišli, jsme vyprázdnili vagony naložené surovými gumovými plásty a naložili je leteckým materiálem. Těsně před odjezdem tento vlak zničili japonští letci.
Munice i palivo bylo potom přeloženo na nákladní automobil a za střídání tří řidičů včetně mě jsme odjeli do Singapuru. Ostatní seděli vzadu. Vzpomínám si, že během cesty jsme také spali na podlaze policejní stanice, kde jsme byli později obviněni z dezertérství; později náš příběh vysvětlil důstojník RAF.´
Po rychlém přiblížení japonských jednotek k Taipingu vzniklo bezprostřední nebezpečí pro Kuala Lumpur a 153. Maintenance Unit (opravárenská jednotka) byla úspěšně evakuována do bezpečí ostrova Jáva. Po obsazení Taipingu sem přiletěl v armádním průzkumném letounu Ki-36 pilotovaném Lt. Amaiem sám plukovník Cudži z velitelství 25. armády. Přál si osobně prozkoumat prostor kolem mostu Kangsar přes řeku Perak, kde jak se domníval, se zdržují silné britské jednotky. Při letu v malé výšce byl letoun zasažen několika střelami vojáků, které nebylo vidět. K žádnému vážnému poškození však nedošlo a Cudži i jeho pilot vyvázli bez zranění."
K letovému dni - Sobota, 20. prosince 1941 - pak anglo-japonská trojice historiků na str. 143, zjistila, cituji:
"Ráno přeletělo deset nových Buffal se Sembawangu (zde viz mapu letišť

na ostrově Singapur, je tam i letiště v Sembawangu, jakož i ta ostatní letiště používaná RAF a RAAF, foto je volně přístupné na několika webech.) do Kuala Lumpur. Tato základna se však nemohla stát útočištěm, protože Japonci už obsadili Sungei Pattani a používali toto letiště jako předsunutou základnu pro doplňování paliva a zároveň odkud mohli provádět nálety na Kuala Lumpur. Po úspěšné evakuaci britské armády, začaly japonské jednotky okupovat Sungei Pattani a Taiping (záložní letiště Ipohu), přičemž zde objevily značné zásoby munice, paliva, výstroje a proviantu - podobně jako tomu bylo už v Alor Setaru. Vděční Japonci tyto ´objevy´nazývali ´Churchillova letiště´ . Když se 27. a 59. peruť s velitelstvím 3. leteckého praporu přemístily do Sungei Pattani, objevili vojáci nepoškozený sklad 1 500 barelů leteckého benzínu. Události začaly mít rychlý spád."
Mapa bojů v Malajsii

od 8. prosince do 25. prosince 1941. Patrná jsou letiště, která používala RAF a RAAF v řečené době, foto mapy je volně přístupné na několika webech.
Přesuneme se do - Pondělí 15. prosince 1941 - abychom si řekli důležité okamžiky toho dne na nebi v Malajsii a Singapuru, které mnou již napsané skutečnosti potvrzují, nebo je rozšiřují, cituji: "Od rána toho dne se počasí uklidnilo a docházelo k dalším přesunům některých leteckých jednotek ze severu směrem, na jich, střední a jižní Malajsie a také směrem na Singapur, a některé britsko-australsko-novozélandské letecké jednotky, dostaly v centrální a jižní části Malajsie, či Singapuru, posily." Charakteristické však je to co se dozvídáme na str. 140 a 141. od anglicko-japonské trojice historiků, k situaci na nebi 15. prosince 1941 cituji:
"Vzhledem k nedávným ztrátám Buffal velení (AHQ) zrušilo ofenzivní lety a jednotky dostaly rozkaz jen na obranu letišť a taktické průzkumné lety ve prospěch III. (pozemního) sboru. Japonci pokračovali v útocích na opuštěné letouny na severních letištích. 20 Ki-43 z 59. perutě napadlo Butterworth, kde zničily sedm Blenheimů. Špatné počasí způsobilo, že dvě stíhačky musely nouzově přistát. K nim je nutno ještě přiřadit tři ze čtyř Ki-51 z 27. perutě, které podporovaly pozemní jednotky kolem Patani. Japonské námořní letectvo (JNAF) se vrátilo k útokům na východní Malajsko, kde 25 G3M z leteckého pluku Genzan (zde viz foto,
na kterém je japonský útočný bombardér G3M, type 96, Nell, foto je volně přístupné na několika webech.) z Indočíny bombardovalo Kuala Terengganu.
Další podpůrné letouny - tři letky s Ki-51 a Ki-36 z 83. samostatné perutě (hikotai) - se přemístily ze Singory do Alor Setaru, aby mohly spolupracovat s předsunutou 5. pěší divizí. Když se japonské jednotky dostaly do Alor Setaru, zjistily, že letiště je těžce poškozeno; sklad pum a 1 000 sudů vysokooktanového benzínu ukrytých pod gumovníky však zůstaly netknuty. V poledne začaly přistávat první japonské stíhačky a k večeru se k nim připojila peruť (Sentai) lehkých bombardérů. Během několika hodin začaly útočit na ustupující britské jednotky, přičemž používaly ukořistěné pumy a palivo.
Koncem dne (15. 12) oznámilo velitelství armádního letectva (JAAF), že od začátku války v Malajsku se ztratilo celkem 53 letounů (mimo jiné i vlivem špatného počasí).
V tomto počtu je zahrnuto 15 Ki-21, 11 Ki-27, 10 Ki-43, 5 Ki-48, 2 dvoumotorové strategické průzkumné letouny Ki-46 a deset různých letounů pro spolupráci s armádou - lehký bombardér a taktické průzkumné letouny. Velitelství JAAF rovněž uvedlo, že v období od 10.-14. prosince provedl 12. letecký prapor, složený z 1. a 11. stíhací perutě s Ki-27 a 81. perutě vyzbrojené Ki-15 a Ki-46, několik útoků na letiště v oblastech Penangu (ostrov Penang leží přímo naproti letišti Butterworth, viz horní mapu), Butterworthu (zde viz foto
na kterém je letiště, ležící na východní části pobřeží na mapě Malajsie, od shora je letiště v Butterworthu /od severu jsou na mapě letiště Alor Star, Sungei Patani a pak následuje Butterworth, i z datem, kdy bylo které letiště obsazeno Japonci/ s vraky britských letadel, po japonském bombardování v prosinci 1941, foto je volně přístupné na několika webech) a Sungei Patani, kde na zemi zničil 28 letounů. Ztráty praporu činily tři letouny a jeden stroj byl těžce poškozený."
Vzdušná situace v - úterý, 16. prosince.
Dozvídáme se, že na ostrově Penangu ustupovaly hlavní síly na jih, kde měla proběhnout konečná evakuace. Většina posádky ostrova jej již opustila na rozkaz Lt. Gen. Heatha (zde viz foto
na kterém je velitel III. sboru generálporučík Heath, foto je volně přístupné na několika webech.), když přitom nebyly provedeny nejen žádné demolice, ale nebyla vůbec zničena ani radiostanice a ženisté, stejně jako u Jitry, nestačili nic zaminovat...! Miny, stejně jako u Jitry, byly na sobě naskládány jak housky na krámě...! I z dalších pramenů se také dozvíme, že nebyly zničeny ani tamější stovky člunů, které Japoncům padly do rukou a posloužily jim, jako vítaná pomoc při dalších vyloďováních a pronikání od západního pobřeží..... Jen na některém místě se občas Japonci setkali s nějakým odporem.
Na východě probíhalo vše podobně , když ústup vojsk z Kelantanu probíhal po silnici a vlakem, zatímco obránci Kuantanu začali pociťovat, že jsou pod stále větším tlakem.
Ještě si trochu proberme dění, které se událo ve vzduchu ve středu, 17. prosince 1941.
Anglo-japonská trojice historiků Christopher Shore, Brian Cull a Jasuho Izava, v knize Krvavá Jatka I., na str.141, uvádí o vzdušné situaci, cituji:
"Japonské nálety na Ipoh byly stále intenzivnější. Během rána byla ve vzduchu hlídka tří Buffal, když se náhle objevila trojice Ki-43 z 59. perutě a zaútočila na letiště. Australané se vrhli střemhlav na nepřítele - začal souboj, ve kterém byla Buffala bez šance. Sgt. Collyer unikl jednomu stíhači, který se mu dostal za ocas, když vysoko v horách kličkoval těsně nad vrcholky stromů. Seržanti Clare a Summerton, kteří byl v prvním boji, přestože každý poškodil jeden letoun byli sestřeleni. Japonské trio hlásilo souboj se šesti Buffaly, z nichž dvě sestřelilo a dále zaútočilo na sedm bombardérů.
O trochu později, po vyhlášení poplachu odstartovalo osm Buffal, která měla zaútočit na deset japonských stíhačů. Sgt. Scrimgeourovi se k jednomu podařilo přiblížit, ale náhle mu olej zastříkal čelní štít a zakryl mu výhled. Když už byla obloha nad letištěm čistá, přiletělo v klidu deset bombardérů a z výšky 1 500 stop zničily několik budov a dvě zaparkovaná Buffala. Třetí letoun byl poškozen. V době, kdy osm Buffal šlo pro nedostatek paliva na přistání, zaútočilo dalších dvanáct bombardérů. Flt. Lt. Kirkman s AN201 zapadl do hlubokého příkopu a zničil letoun. Další letoun zasáhla tlaková vlna a naklonila ho na bok, stroj zachytil křídlem o zem a to se utrhlo. Ke ztrátám na životech však nedošlo."
Ještě se tedy seznámíme s letovým dnem, kterým byl čtvrtek, 18. prosince v Malajsku, abychom pak pokračovali, stejným dnem na pozemní frontě. Navážeme tak na události, které jsme opustily v Č 131, a které si řekneme po tomto letovém dni.
Ze str. 142, Knihy - Krvavá jatka I. od anglo-japonská trojice historiků Christopher Shore, Brian Cull a Jasuho Izava - letová situace 18. prosinec 1941, cituji:
"Další dva nálety na Ipoh byly provedeny během dne, kdy japonské bombardéry počkaly, až hlídkující Buffala přistanou. Během dopoledne, kdy musela tři Buffala startovat na poplach, si seržant Board náhle uvědomil, že startuje ve směru, ve kterém se musí nevyhnutelně srazit s dvěma ostatními letouny. Směr už nebyl schopen změnit, a proto vypnul motor a zatáhl podvozek. Stroj poté zapadl mezi stromy a rozpůlil se. Ve chvíli, kdy začaly padat pumy, přitáhl jeden mechanik do úzkého zákopu napůl oslepeného pilota.
Kolem poledne se k Ipohu přiblížil Dragon rapide ´18´ od letky ´B´MVAF, který přivezl náhradní díly a munici, ale omylem na něj zaútočila dvě Buffala. Přes poškození s ním pilot Sgt. M. V. Trevethan nouzově přistál. Potom zaútočily Ki-43 z 59. perutě a Ki-48 z 90. perutě. Stíhači zapálili jeden pojíždějící letoun a bombardérům se podařilo zapálit jeden velký a dva malé letouny. Další dva stroje byl poškozeny. Během útoku byla zničena dvě Buffala a další tři poškozena. Dragon rapide dostal přímý zásah, při němž byl zabit pilot a jeden z vykládajících mužů AC1 Jimmy Aitken. Ještě s dalšími, kteří pomáhali vykládat letoun, byl zraněn střelec letounu Flt. Sgt. H. E. Cleaverley; letěl s Trevethanem dobrovolně; v jinak neozbrojeném letounu měl k obraně pouze samopal Thompson. O tři dny později svým zraněním podlehl. Během náletu byl také zabit zbrojní důstojník z 21. peruti RAAF Flt. Lt. F. W. Horden, když vedle jeho automobilu explodovala puma."
A nyní již skutečně budeme pokračovat tam, kde jsme přestali - v Č 131, v pozemním útoku japonských jednotek, po porážce Britů u Grunu.
Zbytky indické 11. divize se po porážce u Grunu musely dočasně stáhnout, do obrany, za řeku Muda. Musely totiž získat čas, aby byl evakuován ostrov Penang. Teprve 18. prosince pak zaujaly nové obranné pozice za řekou Krian. Během celé doby evakuace a obrany za ústupu, byl ostrov Penang vystaven neustálému bombardování Japonců, při kterém byla zničena i hlavní elektrárna. Hrozilo zamoření rezervoárů vody, což vyvolalo nebezpečí, že se rozšíří tyfus a cholera. V oblasti vypukla panika a veškerá evakuace se odehrávala v naprostém zmatku. Dne 19. prosince 1941 Japonci obsadili ostrov Penang, kde se zmocnili bohatých zásob PHM, leteckého benzínu, ale i dalšího válečného materiálu všeho druhu. Co však bylo pro Japonce zvláště důležité bylo, že se zároveň zmocnili i velkého množství nepoškozených plavidel různých typů a velikostí. Pro Japonce to tehdy byla velká výhra, neboť všechna plavidla mohli použít pro řadu vylodění v týlu Britů, což si také, později, při dalším historickém popisu, řekneme.
Tady ještě vložím letovou situaci ve dnech, nejprve, pátek, 19. prosince a poté i sobotu, 20. prosince. Nejprve tedy od anglo-japonských historiků a jejich str. 142. a 143, Letová situace - Pátek, 19. prosince, cituji:
"Po celonoční práci bylo šest poškozených Buffal znovu připraveno k letu, takže ráno mohla odlétnout do Singapuru. V Ipohu zůstalo sedm bojeschopných letounů, ale po rychlém a neohlášeném nízkém letu tří bombardérů byla dvě Buffala zničena. Zbývajících pět letounů odstartovalo během dopoledne na poplach, ale nic neobjevily. Bylo jasné, že Ipoh je neudržitelný, a tak letouny dostaly rozkaz k odletu do Kuala Lumpur, kde měly posílit 453. peruť. Nová základna byla mírovým domovem místního leteckého klubu a nyní se věnovalo velké úsilí tomu, aby bylo přetvořeno na bojové letiště. Veliteli základny Wg. Cdr. H. S. Darleyovi, DSO, který velel peruti v době Bitvy o Británii, byly svěřeny operace stíhačů. 21. peruť RAAF (nyní pod velením Flt. Lt. Williamse) neměla letouny, a proto dostala rozkaz k přemístění do Sembawangu (jedno z osmi letišť na ostrově Singapur), kde se měla opět zformovat.
Sungai Pattani, Butterworth a Taiping nyní RAF vyklidilo;, mechanici a vojáci odjeli automobily do Kuala Lumpur. LAC Fielding z 62. peruti vzpomínal:
´Peruť opustila Taiping na náklaďácích, které byly v místě zabaveny; peruť později v Ipohu přestoupila do vlaku. Zde se skupina dvanácti mechaniků včetně mě přidala k neznámému důstojníkovi, který nám přikázal, abychom zachránili munici z havarovaného australského stíhacího letounu.
Na železniční stanici, kam jsme potom přišli, jsme vyprázdnili vagony naložené surovými gumovými plásty a naložili je leteckým materiálem. Těsně před odjezdem tento vlak zničili japonští letci.
Munice i palivo bylo potom přeloženo na nákladní automobil a za střídání tří řidičů včetně mě jsme odjeli do Singapuru. Ostatní seděli vzadu. Vzpomínám si, že během cesty jsme také spali na podlaze policejní stanice, kde jsme byli později obviněni z dezertérství; později náš příběh vysvětlil důstojník RAF.´
Po rychlém přiblížení japonských jednotek k Taipingu vzniklo bezprostřední nebezpečí pro Kuala Lumpur a 153. Maintenance Unit (opravárenská jednotka) byla úspěšně evakuována do bezpečí ostrova Jáva. Po obsazení Taipingu sem přiletěl v armádním průzkumném letounu Ki-36 pilotovaném Lt. Amaiem sám plukovník Cudži z velitelství 25. armády. Přál si osobně prozkoumat prostor kolem mostu Kangsar přes řeku Perak, kde jak se domníval, se zdržují silné britské jednotky. Při letu v malé výšce byl letoun zasažen několika střelami vojáků, které nebylo vidět. K žádnému vážnému poškození však nedošlo a Cudži i jeho pilot vyvázli bez zranění."
K letovému dni - Sobota, 20. prosince 1941 - pak anglo-japonská trojice historiků na str. 143, zjistila, cituji:
"Ráno přeletělo deset nových Buffal se Sembawangu (zde viz mapu letišť

na ostrově Singapur, je tam i letiště v Sembawangu, jakož i ta ostatní letiště používaná RAF a RAAF, foto je volně přístupné na několika webech.) do Kuala Lumpur. Tato základna se však nemohla stát útočištěm, protože Japonci už obsadili Sungei Pattani a používali toto letiště jako předsunutou základnu pro doplňování paliva a zároveň odkud mohli provádět nálety na Kuala Lumpur. Po úspěšné evakuaci britské armády, začaly japonské jednotky okupovat Sungei Pattani a Taiping (záložní letiště Ipohu), přičemž zde objevily značné zásoby munice, paliva, výstroje a proviantu - podobně jako tomu bylo už v Alor Setaru. Vděční Japonci tyto ´objevy´nazývali ´Churchillova letiště´ . Když se 27. a 59. peruť s velitelstvím 3. leteckého praporu přemístily do Sungei Pattani, objevili vojáci nepoškozený sklad 1 500 barelů leteckého benzínu. Události začaly mít rychlý spád."