Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Moderátor: Julesak

Odpovědět
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od kenavf »

Starlight píše:... Plánované složení palubního křídla odpovídalo tehdy předpokládáním úkolům při působení v severní flotě – tedy protiponorková činnost, zajištění protivzdušné ochrany svazu a působení proti hladinovým cílům v severních mořích.
..
No podľa toho čo si popísal tak bol život Kuznecova rozmanítý a ovplyvňovaný politickým a ekonomickým dianím v SSSR/Rusku a ruský šlendrián to ešte spestroval/spestruje. A s tým tu v podstate nikto nepolemizuje.
Polemika je, že tu stále niekto ide porovnávať a dávať Kuznecova do tej istej kategorie ako Nimitz a to platí v podstate aj o snahe mu prisudzovať obdobné určenie.
Ako si uviedol, skôr by ho bolo treba porovnávať s de Gaulom, ale tam neviem aké je jeho určenie a doktrína.
Samozrejme kvalita a organizácia je biedna ale to bez týchto eskapád asi nezistia a je otázne akú potom dajú prioritu odstráneniu tých problémov a ako rýchlo sú nútení ich odstraňovať.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11561
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Zemakt »

Polemika je, že tu stále niekto ide porovnávať a dávať Kuznecova do tej istej kategorie ako Nimitz a to platí v podstate aj o snahe mu prisudzovať obdobné určenie.
Ako si uviedol, skôr by ho bolo treba porovnávať s de Gaulom, ale tam neviem aké je jeho určenie a doktrína.
Já bych řekl, že za ty roky si Kuzma vytvořil již svoji vlastní kategorii. A hádám, že jestli ho nedají k ledu, tak v ní bude ještě po dlohé roky excelovat :lej: .
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Pikujuci brizolit
poručík
poručík
Příspěvky: 723
Registrován: 13/12/2018, 16:47
Bydliště: občas aj SK

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Pikujuci brizolit »

A čo tak namiesto atómového de Gaullea s parnými katapultmi to porovnať s INS Vikramaditya či Liaoningom , aby sme nemiešali jablká s hruškami :-?

EDIT: alebo ako píše Zemakt :D
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11540
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Dzin »

Porovnání s DeGaullem dopadne pro Kuzněcova velmi podobně, jako porovnání s Nimitzem. Tedy prachbídně.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Starlight »

Julesak píše:
Starlight píše: Ruské námořnictvo VMF přestalo od dob SSSR používat zásobování jedoucích lodí na moři, kterým se v angličtině říká Replenishment at Sea (RAS) nebo Underway Replenishment (UNREP).
Týmto si si istý, resp. odkiaľ toto tvrdenie pochádza? Pretože je to hlúposť.
Hloupost? Tak pro tebe nebude problém dát nějaký obrazový odkaz, jak to doopravdy dělají.

1)

Když se podíváme na výlety Kuzněcova do světa, tak to v posledních 10 letech dělají takto:

Leden 2009 – Kuzněcov se vracel ze standartního zimního nasazení v Středozemním moři. 14. února byl vyfocen na kotvách s tankerem a remorkérem za zádí (kdepak jsme to už viděli?) v mělkém Keltském moři nedalo jižního pobřeží Irska. Rusové měli tu smůlu, že technika pokročila. Nová generace satelitů sledující znečištění moří zachytila ropnou skvrnu, kterou ruský svaz při doplňování paliva vytvořil. Irský letecký sbor vyslal průzkumný letoun CASA CN-235 a pěkně si nafotili viníka. Byl z toho malý mezinárodní skandál a Rusko to muselo v malém Irsku hodně žehlit.

http://emsa.europa.eu/csn-menu/use-case ... etsov.html
http://www.nbcnews.com/id/29433203/ns/w ... k-ireland/

Prosinec 2011 – svaz ruských lodí s Kuzněcovem na cestě do Středomoří zakotvil v mezinárodních vodách v mělkého zálivu Moray Firth nedaleko pobřeží Skotska, aby doplnil zásoby (opět nedlouho po vyplutí z domovského přístavu 6. prosince). Další zastávkou na kotvách byly mělčiny u syrského přístavu Taurus.

https://www.telegraph.co.uk/news/895626 ... storm.html
https://www.bbc.com/news/uk-scotland-hi ... s-16175285

Prosinec/leden 2013/2014 – Kuzněcov opět na zimní výpravě do Středomoří. Na kotvách v zálivu Moray Firth doplnil zásoby a strávil tam Nový rok. Další zastávkou na kotvách byl přístav Limassol na Kypru (28. února 2014).

https://www.scotsman.com/news/uk-news/m ... -1-3292763
https://www.pressandjournal.co.uk/fp/ne ... -scotland/

2)

A také se podávám na to, jak to dělali dříve:

a)

Sovětské námořnictvo historicky nejraději používalo doplňování zásob lodí zakotvených ve spojeneckých a spřátelených přístavech, případně v jejich mělkých teritoriálních vodách. Nicméně od 60. letech, kdy začalo ve velkém expandovat na světové oceány, zavádělo techniku a postupy, které se na západě označují po britsku jako Replenishment at Sea (RAS) nebo po americku jako Underway Replenishment (UNREP). Sověti ale nikdy v této oblasti nedosáhly rozsahu jako tradiční širokoeceánská západní námořnictva v čele s US NAVY.


https://youtu.be/mbqYrZjE7sE

Jedinou velkou třídou velkých (na sovětské poměry) oceánských tankerů jsou „velké“ tankery Projektu 1559V Morskoj prostor (NATO třída Boris Chilikin) se standardním výtlakem 6 950 tun a plným výtlakem 22 450 tun. Jsou to první tankery sovětského námořnictva, které byly účelově navržené pro podporu tehdy nových letadlových lodí/vrtulníkových nosičů Projektu 1143 Krečet (NATO třída Kiev).

První jednotka vstoupila do služby už v roce 1971 a celkem bylo postaveno 6 lodí této třídy. Ruské námořnictvo má stále poslední tří jednotky (po jedné u Severního, Tichooceánského a Černomořského flotu). Jsou ale postaveny už v letech 1975 až 1978.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Starlight »

S letadlovými loděmi Kiev a Minsk ve středozemním moři v roce 1979:

http://www.navsource.narod.ru/photos/02 ... 161062.jpg
Zdroj: http://www.navsource.narod.ru/ (zpravidla tyto letecké fotografie pořídilo US NAVY)

Lodě Projektu 1559V mohou za plavby na moři přečerpávat kapaliny dvěma způsoby. Nejčastěji to v sovětském námořnictvu byla technika (používaná už za 2. světové války například Němci a Japonci), kdy kapaliny (palivo, voda) jsou přervávány ze zádi tankeru na příď lodi, která pluje hned za zádi tankeru.

Druhá metoda s větší kapacitou přenosu (nejen kapalin, ale obecně i tuhého nákladu) a možností doplňovat až dvě lodě současně je doplňování na paralelně plující lodě. To je ale složitější z hlediska použité techniky a obecně i ovládání lodi během zásobovací operace.

Sověti mohly kombinací obou metod předávat kapaliny až třem lodím současně:

http://www.navsource.narod.ru/photos/02 ... 161057.jpg
Zdroj: http://www.navsource.narod.ru/

Maximální cestovní rychlost tankerů Projektu 1559V (třídy Boris Chilikin) by měla být 16 uzlů. Protože byly od začátku navrženy na podporu sovětských vrtulníkových/letadlových lodí, tak mají oddělné zásobníky kapalin. V těch může loď současně přepravovat mazut (palivo pro parní kotle), naftu, pitnou vodu, napájecí vodu (destilovanou pro parní kotle), letecké palivo, oleje a v omezené míře i pevný náklad a potraviny.

b)

Podobné schopnosti v menším objemu by měly mít i další sovětské tankery stavěné od 70. let. Jako jsou například menší „střední“ tankery stavěné ve Finsku - 2 jednotky Projektu REF-675 (NATO třída Kaliningradneft) se standartní/plným výtlakem 3 050/8 900 tun a 4 jednotky třídy Dubna se standartním/plným výtlakem 6 000/12 900 tun. Ruské námořnictvo má stále 2, respektive 3 jednotky těchto tříd tankerů.

Stavba nových „středních“ oceánských tankerů/zásobovacích lodí probíhá hlemýždím tempem i v současném Rusku. Jako první ruský tanker od dob SSSR, byla před pár dny (koncem prosince 2019) do stavu zařazena jediná objednaná jednotka Projektu 23130 (standardní/plný výtlak 5 000/14 000 tun) a na Krymu jsou rozestavěny i dvě jednotky vylepšeného Projektu 23131.

Slabinou starých sovětských tankerů byly omezené skladovací prostory na pevný materiál, včetně munice a schopnost manipulace s nimi. Proto sovětské námořnictvo zkoušelo po americkém vzoru opravdu velký oceánský tanker/zásobovací loď Projektu 1833 (NATO třída Berezina) o standardní/plném výtlak 15 600/24 600 tun. Jediná jednotka Berezina postavená koncem 70. let už byla z ruského námořnictva už dávno vyřazena.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Starlight »

3)

Pro výjezdy velkých ruských válečných lodí jsou tankery Projektu 1559V stále nezbytné. Nejinak tomu bylo i při plavbě letadlové lodě Admirál Kuznětsov k Sýrii od 15. října 2016 do 9. února 2017 (celkem 117 dní na moři), kterého se účastnily hned dvě jednotky této třídy.

Celkem mělo ruské námořnictvo ve východním středomoří v dané době až 4 tankery. Největší podpůrnou lodí byl od počátku jeden „velký“ tanker Sergej Osipov projektu 1559V (jediné jednotka této třídy u Severního flotu VMF) a dva menší „střední“ tankery - tanker Kama (Projekt REF-675, NATO třída Kaliningradneft) a tanker Dubna (třída Dubna). Severní flota tak prakticky poslala do této operace většinu svých nejlepších hladinových plavidel. Nelze nevšimnout, že všechny ještě pamatují sovětské časy. Oba střední tankery byly vyrobeny ještě za Studené války ve Finsku.

Ke svazu se později (hlavně od konce října do první poloviny listopadu 2016) ve východním Středomoří jednotlivě připojily i další posily z Černomořské floty. A to včetně velkého oceánského tankeru Ivan Bubnov – tedy další tanker Projektu 1559V (NATO třída Boris Chilikin) - jediné jednotky této třídy u Černomořského flotu VMF.

4)

Díky technice ze sovětských dob by teoreticky i současné ruské námořnictvo mělo být schopné provádět stejné operace FAS/UNREP. Tankery Projektu 1559V (třídy Boris Chilikin) a třídy Dubna byly vyrobeny se stožáry pro zásobování při paralelní plavbě. Přesto se z nějakého důvodu ruské námořnictvo použití této techniky zásobování na moři vyhýbá.

Nevím proč, ale téměř všechny obrazové materiály, které tuto schopnost dokládají, pocházejí ze sovětských časů (a nejčastěji jsou americké). Naopak současné ruské námořnictvo si touto schopností z nějakého důvodu vůbec nechlubí, přestože vlastní a dokonce staví nové tankery, které tuto schopnost mají v konstrukci zabudovánu.

To samozřejmě vyvolává otázky, zda to vůbec nacvičují. Třeba někdo najde opak, já našel jen tuto fotku (pravděpodobně z roku 2004):

http://www.rusarmy.com/photo/vmf0/kso_p ... %20001.jpg

Ale třeba se hodlají polepšit. Minimálně pustili do světa nové fotografie. V roce 2019 při zkouškách nového zásobovacího tankeru Akademik Pašin (jediná loď Projektu 23130) už se doplňovalo palivo dvojici souběžně jedoucích lodí VMF.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Zdroj: https://www.korabel.ru/news/comments/ak ... ashin.html
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Starlight »

Julesak píše:
Starlight píše: Kontrakt na generální opravu a rozsahem malou modernizaci (nové kotle + část elektroniky) letadlové lodi Admirál Kuzněcov z dubna 2018 byl v hodnotě 55 miliard rublů.
Pýtal som sa aj iných a odpoveď som nedostal.
Čo by mala podľa tvojho názoru modernizácia zahŕňať, aby nebola rozsahom malá?
Já na to žádný názor nemám. Termín malá nebo malá rozsahem přijímám ze zdrojů. Kromě kotlů má dojít k výměně elektroniky (radary, systém REB, radionavigační systém pro leteckou techniku). Co to skutečně znamená a co skutečně bude výměno, to se během následující let možná dozvíme. „Určitě“ se nebude vyměňovat za nový záchytný brzdící systém a určitě nebudou překopávat vypouštěcí šachty pro střely P-700 Granit. Jestli nějak šáhnou na raketové a hlavňové systémy PVO uvidíme.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Kouzelnik »

Starlight píše:
Julesak píše:
Starlight píše: Ruské námořnictvo VMF přestalo od dob SSSR používat zásobování jedoucích lodí na moři, kterým se v angličtině říká Replenishment at Sea (RAS) nebo Underway Replenishment (UNREP).
Týmto si si istý, resp. odkiaľ toto tvrdenie pochádza? Pretože je to hlúposť.
Hloupost? Tak pro tebe nebude problém dát nějaký obrazový odkaz, jak to doopravdy dělají.

1)

Když se podíváme na výlety Kuzněcova do světa, tak to v posledních 10 letech dělají takto:

(...)
Tak jsem zvědav, zdali @Julesak "zvedne hozenou rukavici" a zda fundovaně "se pustí do diskusního (na bázi faktů) křížku".
Bylo by super pokud by @Starlight nastartoval fundovanou debatu (fanouškovských) odborníků (kterým nesahám po paty).
R.I.P.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Julesak »

Starlight píše:Hloupost? Tak pro tebe nebude problém dát nějaký obrazový odkaz, jak to doopravdy dělají.
Ale milý Starlight, samozrejme že nebude. Inak by som ti to tak nenapísal.
Starlight píše:...téměř všechny obrazové materiály, které tuto schopnost dokládají, pocházejí ze sovětských časů (a nejčastěji jsou americké).
Starlight píše:... já našel jen tuto fotku (pravděpodobně z roku 2004):

http://www.rusarmy.com/photo/vmf0/kso_p ... %20001.jpg
Čo si si zdá sa uvedomil aj ty, keďže si od svojho pôvodného tvrdenia upustil sám. Ale stále platí moja otázka - aký je zdroj zdroj tejto informácie?

Tá fotka musí byť oveľa staršia - Dnestr sa od roku 1997 volá Sergej Osipov, a Maršal Ustinov nosil trupové číslo 070 v rokoch 1990 až 1993.
A čo sa týka zdrojov - písal si, že ak sa chce niekto dozvedieť niečo o USN, má používať americké zdroje. A mal si pravdu. Ale platí to aj naopak - ak sa chceš dozvedieť niečo o VMF, používaj ruské.

Ale aby som teda zdvihol tú rukavicu...

Pečenga (trieda Dubna) doplňuje palivo veľkej protiponorkovej lodi Projektu 1155:
Obrázek
EDIT: ospravedlňujem sa, mala tam byť táto fotka pre jednoznačnosť:
Obrázek

Ivan Bubnov (Projekt 1559V) doplňuje zásoby výsadkovej lodi Projektu 775 a záchrannému remorkéru Nikolaj Čiker (Projekt R-5757):
Obrázek

Opäť Ivan Bubnov a iná loď Projektu 775:
Obrázek

Sergej Osipov (Projekt 1559V) doplňuje palivo Maršalovi Ustinovovi (Projekt 1164) a Admiralovi Ušakovovi (Projekt 956):
Obrázek

Opäť Sergej Osipov a... aké plavidlo to tak asi môže byť? Hmmm...
Obrázek

V stručnosti - každá diaľková plavba VMF je sprevádzaná tankerom, je preto absolútne nelogické, že by schopnosť doplňovania zásob za plavby prestali používať.

Rovnako je prakticky každá diaľková plavba VMF sprevádzaná aj záchranným plavidlom (nielen Kuznecov), to preto že keby došlo k nejakej mimoriadnej udalosti, tak na druhom konci sveta nemajú žiadnu základňu, kde by dostali pomoc.
Že to nie je nereálne ukazuje napr. americký tlak na Španielsko, aby ruským lodiam neumožňovalo kotviť a dopĺňať zásoby v Ceute (i keď Španielsko a Rusko nemajú žiadne konflikty).

Pozri napr. plavba už zmieneného Maršala Ustinova do Južnej Afriky a Sevastopoľa (je tam v týchto dňoch) - 1 raketový krížnik, 1 tanker a 1 záchranný remorkér.
Obrázek

EDIT 2:
Starlight píše: „Určitě“ se nebude vyměňovat za nový záchytný brzdící systém a určitě nebudou překopávat vypouštěcí šachty pro střely P-700 Granit. Jestli nějak šáhnou na raketové a hlavňové systémy PVO uvidíme.
Prečo si to myslíš? Čo sa týka Granitu - v jeho prípade nejaké prekopanie znamená ich odstránenie, a to je logické, vzhľadom na to že je to výbehový typ.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od kenavf »

Starlight píše:...
Nevím proč, ale téměř všechny obrazové materiály, které tuto schopnost dokládají, pocházejí ze sovětských časů (a nejčastěji jsou americké). Naopak současné ruské námořnictvo si touto schopností z nějakého důvodu vůbec nechlubí, přestože vlastní a dokonce staví nové tankery, které tuto schopnost mají v konstrukci zabudovánu.
..
A nebude to že tie "paralelné" dopĺňania zásob až tak netrénujú, tým že pri pôvodnom určení Kuznecova táto schopnosť nebola až tak žiadaná(pôsobenie relatívne blízko svojích prístavov)?

Skôr by som uvítal od Starlighta vyjadrenie na to pôvodné určenie Kuznecova a na to či je známe že by bola snaha z ruskej strany toto určenie nejako meniť, vzhľadom k tomu že sú tu tendencie Kuznecova stále zrovnávať s Nimitzom.

Ohľadom toho Granitu, nie je náhodou v Rusku tendencia na ostatných lodiach do pôvodných šachiet nainštalovať iné zbrane? Tak by to mohlo byť aj u Kuznecova.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Starlight »

Julesak píše:
Starlight píše:Hloupost? Tak pro tebe nebude problém dát nějaký obrazový odkaz, jak to doopravdy dělají.
Ale milý Starlight, samozrejme že nebude. Inak by som ti to tak nenapísal...
Svoji otázku si budeš muset zodpovědět sám. Jistě na to sám také přijdeš. Já ti v každém případě děkuji, že jsi našel další příklady, kdy VMF doplňuje moderním způsobem během plavby na moři. Přestože jsi to nedatoval, tak ti musím věřit, že je to alespoň trochu aktuální.

Nicméně v rámci naši diskuse ti neuznám fotky Ivana Bubnova, jak stojí s přiraženou lodí/loděmi na svém boku. To opravdu není příklad za plavby rychlostí a opravdu to není moderní způsob doplňování zásob válečné lodi na moři.

Také ti nemohu uznat poslední fotku s Kuzněcovem, který mí vpravo za zádí tanker Sergej Osipov. Je to sice dobrý pokus, ale bohužel to nic neříká o tom, že dochází k přenosu paliva/zásob (to trvá v řádu desítek minut a více, tak by to snad někdo vyfotil). Takže musíš najít něco lepšího – bude stačit jedna fotku Kuzněcova, jak doplňuje paliva za jízdy. Já nic takového nenašel, ale ty máš očividně lepší zdroje. Třeba se nakonec dočkáme všichni, až Kuzněcov po generální opravě znovu vyrazí na plavbu do zahraničí.

To, že VMF na všechny dálkové plavby posílá vždy zásobovací tanker a záchranný remorkér není nic překvapivého. Tato zvláštnost VMF je dávno známá věc. I když je to plavba jediné válečné lodi, tak VMF k ní vždy přidá i dvě pomocné lodě. Jak v tebou uvedeném příkladu s křižníkem Maršálem Ustinovem, nebo jako tomu bylo nedávno při plavbě fregaty Admirál Gorškov okolo světa. Trochu to sice omezuje počet plavidel nebo svazů, které mohou být současně na dálkových plavbách, ale pro VMF to asi není problém.

Ono to s těmi tankery je poměrně logické – ruský rubl už není, co býval a ty drahé platby v tvrdých měnách za palivo v zahraničí se ještě více prodražují. Také logicky nejsou v každém přístavu po cestě k dispozici ruská specifická paliva a brát jenom přibližné zahraniční ekvivalenty může být risk.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Julesak »

kenavf píše: A nebude to že tie "paralelné" dopĺňania zásob až tak netrénujú, tým že pri pôvodnom určení Kuznecova táto schopnosť nebola až tak žiadaná(pôsobenie relatívne blízko svojích prístavov)?
Oni ich trénujú a používajú, nielen u Kuznecova. On mal pôsobiť (ako aj ostatné sovietske nosiče) na oceáne.
Akurát:
1) reálne obnovenie pravidelnej činnosti VMF na oceánoch (kde je toto potrebné) prišlo až cca v roku 2008
2) oceánskych jednotiek (schopných sa takýchto akcií účastniť) má VMF málo (na strane bojových plavidiel aj zásobovacích lodí)
kenavf píše: Ohľadom toho Granitu, nie je náhodou v Rusku tendencia na ostatných lodiach do pôvodných šachiet nainštalovať iné zbrane? Tak by to mohlo byť aj u Kuznecova.
Určite nie do pôvodných šachiet, tie sú komplet demontované (či u Admiral Nachimova, ale u ponoriek Projektu 949A) a do nich sú osadené nové šachty.
V prípade Kuznecova je možné len ich prostá demontáž, obľúbená internetová teória o rozšírení hangáru by vyžadovala rozsiahlu prestavbu (šachty nie sú v blízkosti hangáru).
kenavf píše: Skôr by som uvítal od Starlighta vyjadrenie na to pôvodné určenie Kuznecova a na to či je známe že by bola snaha z ruskej strany toto určenie nejako meniť, vzhľadom k tomu že sú tu tendencie Kuznecova stále zrovnávať s Nimitzom.
Ja si to nemyslím, Kuznecov bol dlho limitovaný svojim leteckým parkom a jeho veľkosťou (reálne menej než dve letky Su-33, schopných až donedávna pôsobiť prakticky len proti vzdušným cieľom).
Dnes má aj Mig-29K (9-41), aten jhe schopný používať aj riadenú protizemnú muníciu.
Ale podľa mňa sa na ňom z dlhodobého hľadiska nedá stavať - ak bude chcieť VMF prevádzkovať lietadlové lode, bude podľa mňa musieť navalizovať Su-57. To je jediné perspektívne riešenie.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
czc32324
četař
četař
Příspěvky: 64
Registrován: 12/9/2014, 19:18

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od czc32324 »

Starlight píše:Protože srovnání jediné letadlové lodě ruského námořnictva VMF s americkou US NAVY a jejími obřími letadlovými loděmi CVN jeze své podstaty nic neříkající, je lepší porovnávat výkony a techniku VMF s nějakým srovnatelným protějškem.

Shodou okolností ve stejné době ve stejné době, v jaké operoval Admirál Kuzněcov v Středomoří, tam operovala i jediná francouzská letadlová loď Charles de Gaulle (R91). Při délce 262 metrů plném výtlaku 42 tisíc tun je o poznání menší než Admirál Kuzněcov s celkovou délka 306 m a plným výtlakem 59 tisíc tun.
Proč je vlastně tak malá?
kenavf píše: Skôr by som uvítal od Starlighta vyjadrenie na to pôvodné určenie Kuznecova
Bez letecké ochrany je triviální pro každý zaostalý stát vzít nějakou rachotinu, a napálit proti lodím sea skimmer. Při plavbách Ruských lodí mimo dosah pozemní letecké podpory, neměli vůbec nic co by řešilo problém sea skimmerů. Ta AEW helikoptéra taky není úplně ideální řešení.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Starlight »

Julesak píše:
Starlight píše: „Určitě“ se nebude vyměňovat za nový záchytný brzdící systém a určitě nebudou překopávat vypouštěcí šachty pro střely P-700 Granit. Jestli nějak šáhnou na raketové a hlavňové systémy PVO uvidíme.
Prečo si to myslíš? Čo sa týka Granitu - v jeho prípade nejaké prekopanie znamená ich odstránenie, a to je logické, vzhľadom na to že je to výbehový typ.
Já si nic nemyslím. Jak už jsme psal, je potřeba si počkat. Dříve nebo později se buď informace potvrdí, nebo nepotvrdí, nebo se nedozvíme vůbec nic nového. V každém případě to teď nemá smyls dále se mnou probírat.
kenavf píše:
Starlight píše:...
Nevím proč, ale téměř všechny obrazové materiály, které tuto schopnost dokládají, pocházejí ze sovětských časů (a nejčastěji jsou americké). Naopak současné ruské námořnictvo si touto schopností z nějakého důvodu vůbec nechlubí, přestože vlastní a dokonce staví nové tankery, které tuto schopnost mají v konstrukci zabudovánu.
..
A nebude to že tie "paralelné" dopĺňania zásob až tak netrénujú, tým že pri pôvodnom určení Kuznecova táto schopnosť nebola až tak žiadaná(pôsobenie relatívne blízko svojích prístavov)?

Skôr by som uvítal od Starlighta vyjadrenie na to pôvodné určenie Kuznecova a na to či je známe že by bola snaha z ruskej strany toto určenie nejako meniť, vzhľadom k tomu že sú tu tendencie Kuznecova stále zrovnávať s Nimitzom.

Ohľadom toho Granitu, nie je náhodou v Rusku tendencia na ostatných lodiach do pôvodných šachiet nainštalovať iné zbrane? Tak by to mohlo byť aj u Kuznecova.
Já jsem předpokládal, že je to v roce 2020 všem v tomto vlákně jasné. Pokud mělo sovětské VMF někdy s lodí záměry více lokální, ta už je to jedno. Velení ruského VMF se před více jak 25 lety rozhodlo tak, že pravidelně (pokud to technický stav plavidla dovolil) posílalo Kuzněcova na mise do Středomoří (a méně často i do Atlantiku). A při té poslední misi do Středomoří bylo vojenský úkol této letadlové lodi jasný – útoky na pozemní cíle na pevnině.

Je pak logické, že to svádí na srovnání s americkými nebo jinými aktivně používanými letadlovými loděmi, které mají taky takové úkoly.

Ostatně i SSSR měl rozjeté minimálně 3 letadlové lodě, takže je otázkou, zda by je držel jen na blízko v „domácích“ studených vodách bastionů sovětských SSBN. Sovětské i ruské VMF bylo vždy pověstné „posedlostí“ teplými vodami Středomoří.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Julesak »

Starlight píše: Přestože jsi to nedatoval, tak ti musím věřit, že je to alespoň trochu aktuální.
No, datovať ich neviem, to je fakt.
Evidentne sú ale všetky po rozpade ZSSR - lode VMF ZSSR nemohli niesť ruskú - imperiálnu/bielogvardejskú - trikolóru. Čo bola podstata tvojho argumentu.
Bližšie neviem, skúmať sa mi to nechce - ako si sám ukázal, nie je to až také jednoduché.
Starlight píše: Nicméně v rámci naši diskuse ti neuznám fotky Ivana Bubnova, jak stojí s přiraženou lodí/loděmi na svém boku. To opravdu není příklad za plavby rychlostí a opravdu to není moderní způsob doplňování zásob válečné lodi na moři.
OK.
Starlight píše: Také ti nemohu uznat poslední fotku s Kuzněcovem, který mí vpravo za zádí tanker Sergej Osipov. Je to sice dobrý pokus, ale bohužel to nic neříká o tom, že dochází k přenosu paliva/zásob (to trvá v řádu desítek minut a více, tak by to snad někdo vyfotil). Takže musíš najít něco lepšího – bude stačit jedna fotku Kuzněcova, jak doplňuje paliva za jízdy. Já nic takového nenašel, ale ty máš očividně lepší zdroje. Třeba se nakonec dočkáme všichni, až Kuzněcov po generální opravě znovu vyrazí na plavbu do zahraničí.
No pokojne ju neuznaj, ja sa s tým vyrovnám . Ale možno si si nevšimol, že Osipov je s Kuznecovom spojený lanom... pri akej príležitosti by to asi tak mohlo byť... že by sa pre zmenu Kuznecov hral na remorkér?
Naozaj sa mi nechce preberať niekoľko tisíc fotiek v počítači jednu po druhej, hlavne keď sme sa zdá sa zhodli, že VMF neprestalo prevádzkovať zásobovanie lodí na mori počas plavby.
A nevidím zmysel dokazovať tento fakt pre jednotlivé triedy bojových lodí alebo tankerov.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od kenavf »

Starlight píše:..
Já jsem předpokládal, že je to v roce 2020 všem v tomto vlákně jasné. Pokud mělo sovětské VMF někdy s lodí záměry více lokální, ta už je to jedno. Velení ruského VMF se před více jak 25 lety rozhodlo tak, že pravidelně (pokud to technický stav plavidla dovolil) posílalo Kuzněcova na mise do Středomoří (a méně často i do Atlantiku). A při té poslední misi do Středomoří bylo vojenský úkol této letadlové lodi jasný – útoky na pozemní cíle na pevnině. ..
Lenže tá misia v Sýrii je evidentne asymetrické nasadenie(na otestovanie?). Ak by sa jednalo o "vybavenejšieho" protivníka tak by tam ten Kuznecov nemohol plávať len s takou suitou. Viď, čo všetko obsahuje celý svaz okolo LL Nimitz(lode, ponorky,..).
S Kuznecovom a spol. sa nikdy nespomínala snaha o vytvorenie "útočnej skupiny" ale fungoval vždy len s pár loďami pretože na to bol aj koncipovaný a aj preto má tie Granity, PVO, protiponorkové zbrane. A nie je náznak že by to malo byť v budúcnosti inak. Pôsobenie asi "neďaleko" Ruských brehov.
Granity by mali byť nahradené Kalibrami-NK(asi vojdú do pôvodných šachiet).
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Julesak »

Kuznecov keď operoval samostatne, tak to bola viac-menej z núdze cnosť, daná krízovým stavom VMF.

Sovietske nosiče (Projekt 1143) vždy operovali v rámci skupiny sprievodných lodí, zabezpečujúcich protiponorkovú obranu, PVO či zásobovanie. Kuznecov už v ruskom námorníctve obvykle takisto.
Aj pri nasadení v Sýrii ho sprevádzal Peter Veľký a dve protiponorkové lode Projektu 1155, tanker Projektu 1559V, remorkér Projektu R-5757 a zrejme (i keď som to nikde nevidel potvrdené) aspoň jedna ponorka Projektu 971.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Starlight »

Julesak píše:
Starlight píše: Také ti nemohu uznat poslední fotku s Kuzněcovem, který mí vpravo za zádí tanker Sergej Osipov. Je to sice dobrý pokus, ale bohužel to nic neříká o tom, že dochází k přenosu paliva/zásob (to trvá v řádu desítek minut a více, tak by to snad někdo vyfotil). Takže musíš najít něco lepšího – bude stačit jedna fotku Kuzněcova, jak doplňuje paliva za jízdy. Já nic takového nenašel, ale ty máš očividně lepší zdroje. Třeba se nakonec dočkáme všichni, až Kuzněcov po generální opravě znovu vyrazí na plavbu do zahraničí.
No pokojne ju neuznaj, ja sa s tým vyrovnám . Ale možno si si nevšimol, že Osipov je s Kuznecovom spojený lanom... pri akej príležitosti by to asi tak mohlo byť... že by sa pre zmenu Kuznecov hral na remorkér?
Naozaj sa mi nechce preberať niekoľko tisíc fotiek v počítači jednu po druhej, hlavne keď sme sa zdá sa zhodli, že VMF neprestalo prevádzkovať zásobovanie lodí na mori počas plavby.
A nevidím zmysel dokazovať tento fakt pre jednotlivé triedy bojových lodí alebo tankerov.
Ještě jednou ti děkuji za tvoji snahu, že jsi našel i další dílčí příklady použití různých metod doplňování zásob na moři ze strany VMF. A skutečně i jeden příklad té skutečně moderní metody z paralelně plující lodi.

Prohledávat tisíce fotek nemusíš, stačí jen ty s Admirálem Kuzněcovem. Nejlépe datované. Diskuse na toto dílčí téma byl ostatně tvůj nápad. Já jsem si dal také tu práci, že jsem ukázal, že za posledních deset let Kuzněcov při 4 dálkových plavbách do Středomoří ani jednou tuto metodu nepoužil. Naopak třikrát si „v klidu“ zakotvil u pobřeží Britských ostrovů. Při poslední výpravě už by to asi neprošlo, tak se to mělo odehrát podle plánu až v některém středomořském přístavu. Ale ani poté, co ruskému svazu odmítly povolit vstup do přístavů různé středomořské státy, tak přesto ruský svaz tuto standardní metodu používanou každým lepším námořnictvem raději nepoužil. A místo toho si svaz zastavil celému světu na očích a v klidu si zakotvil. Nevím, jakou další nápovědu potřebuješ. Prohledat tisíce fotek, abys našel něco, co by se mělo najít v řádu minut?

Také jsem si dal tu práci a dal minimálně dvě videa, jak celý proces doplňování zásob ze dvou paralelních jedoucích lodí vypadá. Zkus je prosím zhlédnout, ať víš, co máš hledat. Pak by ses mě nemusel zcela zbytečně ptát, jestli to lano na fotce je součástí takovéto metody. Ne, není.
kenavf píše:
Starlight píše:..
Já jsem předpokládal, že je to v roce 2020 všem v tomto vlákně jasné. Pokud mělo sovětské VMF někdy s lodí záměry více lokální, ta už je to jedno. Velení ruského VMF se před více jak 25 lety rozhodlo tak, že pravidelně (pokud to technický stav plavidla dovolil) posílalo Kuzněcova na mise do Středomoří (a méně často i do Atlantiku). A při té poslední misi do Středomoří bylo vojenský úkol této letadlové lodi jasný – útoky na pozemní cíle na pevnině. ..
Lenže tá misia v Sýrii je evidentne asymetrické nasadenie(na otestovanie?). Ak by sa jednalo o "vybavenejšieho" protivníka tak by tam ten Kuznecov nemohol plávať len s takou suitou. Viď, čo všetko obsahuje celý svaz okolo LL Nimitz(lode, ponorky,..).
S Kuznecovom a spol. sa nikdy nespomínala snaha o vytvorenie "útočnej skupiny" ale fungoval vždy len s pár loďami pretože na to bol aj koncipovaný a aj preto má tie Granity, PVO, protiponorkové zbrane. A nie je náznak že by to malo byť v budúcnosti inak. Pôsobenie asi "neďaleko" Ruských brehov.
Granity by mali byť nahradené Kalibrami-NK(asi vojdú do pôvodných šachiet).
S Kuzněcovem se nezmiňovala spousta věcí. A pak člověk koukne na ruské oficiální video kanály a vidí to, co vidí. Většina podkladů na toto téma je také pochopitelně o dávné historii, nikoliv nedávné minulosti nebo současnosti. Také z nás nikdo nehovořil s velením VMF, které naprosto logicky není fanoušek zveřejňování svých strategií, taktik, atd.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Letadlová loď Kuzněcov - Projekt 1143.5 - třída Orel

Příspěvek od Julesak »

Starlight píše: Ještě jednou ti děkuji za tvoji snahu, že jsi našel i další dílčí příklady použití různých metod doplňování zásob na moři ze strany VMF. A skutečně i jeden příklad té skutečně moderní metody z paralelně plující lodi.
Nemáš začo. Koniec koncov, dva príklady na niečo čo podľa tvojho pôvodného tvrdenia neexistuje si dal sám, jeden úplne čerstvý, jeden bradatý.
Starlight píše: Prohledávat tisíce fotek nemusíš, stačí jen ty s Admirálem Kuzněcovem. Nejlépe datované.
Ja mám v zložke s Kuznecovom cez 2 500 fotografií. V absolútne drvivej väčšine nedatovaných. Čo je inak všeobecný problém.
Starlight píše:...přesto ruský svaz tuto standardní metodu používanou každým lepším námořnictvem raději nepoužil. A místo toho si svaz zastavil celému světu na očích a v klidu si zakotvil. Nevím, jakou další nápovědu potřebuješ.
Pozri, ako Kuznecov pri posledných plavbách dopĺňal palivo sa hádať nebudem. Ani o to, prečo zvolili tú ktorú metódu. Že VMF ako také doplňovanie paliva "za jazdy" používa, na rozdiel do tvojho pôvodného tvrdenia, si nakoniec uznal aj sám.
To že lode VMF pri ceste do stredomoria bežne kotvia a doplňujú palivo a zásoby v Ceute, vieš asi tiež.
Starlight píše: Také jsem si dal tu práci a dal minimálně dvě videa, jak celý proces doplňování zásob ze dvou paralelních jedoucích lodí vypadá. Zkus je prosím zhlédnout, ať víš, co máš hledat. Pak by ses mě nemusel zcela zbytečně ptát, jestli to lano na fotce je součástí takovéto metody. Ne, není.
Ó ďakujem. V živote som to totižto nevidel :roll: .
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“