Primoco UAV

Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13110
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Primoco UAV

Příspěvek od Rase »

Výstščšřeeřižek.JPG

Drony od společnosti Primoco

Docela zajimavým "civilním" dronem jsou výrobky od společnosti Primoco UAV SE. Model One 100, je bezpilotní letoun navržený pro civilní využití a vyráběn je v České republice. Společnost Primoco UAV SE založil Ladislav Semetkovský, kterého můžete vidět na fotografiích. Letoun může být ovládán na dálku a zároveň dokáže létat samostatně s pomocí naprogramovaných letových plánů. Konkrétně je letoun schopen plně automaticky vzlétnout, letět dle letového plánu a plně automaticky přistát. Přičemž v jakékoliv fázi letu může operátor do řízení zasáhnout. Letoun vzlétá a přistává na velmi krátké vzdálenosti, čímž se řadí do kategorie STOL (Short Takeoff and Landing). Maximální vzletová hmotnost letounu je 100 kg, výdrž 10+ hodin a dolet 200+ km rychlostí 50 – 150 km/hod. Tyto parametry poskytují oproti elektrickým letounům vyšší výkon, dostup i vytrvalost. Letoun může být osazen přídavnými zařízeními dle konkrétního využití a dle zaměření mise: radarové systémy, kamerové systémy či speciální elektroniku.
První vzlet proběhl v roce 2015 a již v následujícím roce byla zahájena sériová výroba. Předpokládaný počet prodaných letounů, na rok 2017 bude 50 strojů. V prvním čtvrtletí roku 2017 společnost plánuje zavedení satelitní komunikace, která je vhodná prospojení s letounem na moři a v odlehlých částech světa, kde je standardní rádiové pokrytí limitující. Primoco UAV SE byla i letos oceněna v žebříčku "Českých 100 Nejlepších", tedy 100 nejúspěšnějších českých firem v oblasti inovací, rozvoje, a to v kulturních, vědeckých i technologických disciplínách. Uplatňuje se například při monitoringu terénu v průmyslu, zemědělství, pátrání po osobách, monitoringu radiace apod. O tyto drony je ve světě velký zájem. Odbyt má společnost zejména v Ruské federaci, Kazachstánu, Číně, JAR, Beninu, Chile, Maltě, Finsku a dalších zemích. V Rusku a Číně se dokonce připravuje licenční výroba. V roce 2016 byla představena vylepšená verze, nový model One 150, který bude mít o polovinu vyšší maximální vzletovou hmotnost.

Primoco One 100
Rozpětí: 4,9 m
Délka: 3,7 m
Maximální vzletová hmotnost: 100 kg
Pohonná jednotka: pístový motor
Cestovní rychlost: 50-150 km/h
Dolet: 200+ km
Dostup: 3000 m
Vytrvalost: 10+ hodin
Užitečné zatížení 10 - 50 kg
Délka vzletu a přistání 50 metrů
Výbava: Full HD/IR kamera, radar, čidla radiace atd.
Navigace: GPS/Glonass/Beidou
Pilotování na dlouhou vzdálenost (BVLOS)


Snažil jsem se najít, jaké drony vlastně AČR provozuje.
Není to jednoduché, ale tak alespoň přibližně:


RQ-11 Raven - dva kusy od roku 2009
ScanEagle - deset letounů jako dar od USA pro mise
Primoco UAV - víceúčelový dron tuzemské výroby
Sojka III - výrobek VTÚLaPVO (LOM Praha) ve službě 1999-2010
HAES Scanner - UAV krátkého dosahu (2005)
HAES 90 Electric Ray - UAV krátkého dosahu (2012)
HAES 400 - malý vzdušný cíl (2009)
HAES 700 - ve vývoji (2012)
Xyris 6 - klasický komereční dron


Je tedy jisté, že dron použitelný i jinde než jen na misích by se AČR hodil. Přeci jen všechny ty vypsané drony jsou jen v pár kusech, nebo se požívají jen příležitostně. Navíc se jedná jak o drony vojenské, tak i civilní (Primoco, Xyris, HAES). Prakticky jediným, více zastoupeným dronem u AČR je UAV ScanEagle, který je ze všech našich UAV největší. Tyto UAV v počtu deseti letounů (kompletní letka ScanEagle) byly získány darem od Američanů. Jejich celková hodnota je cca 200 mil.Kč. Jejich nasazení je primárně na misi v Afganistanu, kde nahrazují vyřazená UAV Sojka III, které byly vyřazeny v roce 2010. Slouží u průzkumáků ze 102.praporu z Prostějova. Spolu s drony z rodiny CANTAS, které nabízí společnost CSG, jsou drony Primoco velice zajímavé i pro AČR a patrně budou i levnější než jejich konkurence, byť Primoco jsou drony civilní. Je zajimavé, že první náměstek ministra obrany, Daniel Koštoval, v roce 2013 uvedl, že Česká republika se bude podílet na vývoji evropského bezpilotního letounu. Je tedy dost možné, že zde budou využity poznatky z prací i na těchto dronech.

Zdroj:
http://www.uav-stol.com/
http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-e ... ci-1326840
http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/us ... am-1137491

big-7.jpg
obr7627.png

Naposledy upravil(a) Rase dne 16/8/2022, 19:39, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13110
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun PRIMOCO

Příspěvek od Rase »

Nový motor Primoco Engine 500

Česká společnost Primoco UAV SE přichází s vlastním pístovým motorem - Primoco Engine 500. Motor je určený nejen pro vlastní bezpilotní letouny, ale i pro přeprodej dalším výrobcům letecké techniky. Jedná se o vzduchem chlazený čtyřválec o výkonu 50 HP a váze 15 kg. Motor je vyrobený z lehkých slitin hliníku a byl od základu vyvinutý společností Primoco UAV SE, vývoj trval 9 měsíců. Dodejme, že současná verze bezpilotního letounu Primoco UAV model One 100 má výkon motoru 20 HP, pro nový model One 150 však bylo potřeba většího výkonu. Absence odpovídajících motorů na celosvětovém trhu společnost přivedla k myšlence vyvinout a vyrobit motor vlastní. Nový motor kombinuje nezbytný výkon, spolehlivost a dlouhou životnost při zachování kompaktních rozměrů a nízké váhy. Předpokládaná roční produkce činí 50 až 100 ks. O nový motor již projevilo zájem několik výrobců experimentálních a bezpilotních letounů. Pro zákazníky bude nový motor dostupný koncem roku 2017.

http://www.engine-uav.com/
http://www.securitymagazin.cz/defence/n ... 57013.html

20170810102901_Primoco-Engine-500.JPG
Naposledy upravil(a) Rase dne 16/8/2022, 19:40, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13110
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun PRIMOCO

Příspěvek od Rase »

Ohlédnutí za rokem 2017

Ladislav Semetkovský, generální ředitel společnosti PRIMOCO shrnul rok 2017 těmito slovy:
"Když se podívám na výsledky celého roku, hodnotím velmi pozitivně významný milník, a to ukončení vývoje, certifikace a uzavření prvních smluv na dodávky našich letadel v Rusku a Malajsii. V Rusku jsme založili dceřinou společnost, která tyto aktivity zastřešuje. Zahájili jsme rovněž poskytování leteckých prací ve Finsku. Kromě toho vidím velký potenciál i v oblasti prodeje našeho nového motoru Primoco Engine 500."

V roce 2017 společnost získala certifikaci od Úřadu pro civilní letectví na bezpilotní letoun Primoco UAV model One 100 a následně poskytování leteckých prací. Podepsala partnerství s Czech Aviation Training Centre k profesionálnímu výcviku posádek bezpilotního letounu. Tato spolupráce výrazně přesahuje standardní výcvik podle stávajících předpisů a zpřísňuje požadavky v souvislosti s bezpečností a legislativní úpravou bezpilotních letounů. Primoco UAV úspěšně absolvoval se svým modelem One 100 rekordní nepřetržitý let v délce 9:01 hodin. Společnost během 12 měsíců vyvinula vlastní motor Primoco Engine 500, který kombinuje vyšší výkon (50 HP), spolehlivost a dlouhou životnost (TBO 500 hodin) při zachování kompaktních rozměrů a skvělé váhy (25 kg). Společnost začala využívat 3D obrazového skeneru LiDAR (Light Detection and Ranging) společnosti Riegl. Primoco UAV začne celosvětově nabízet tyto služby v roce 2018 k mapování infrastruktury elektrických sítí či ropovodů, k mapování železničních tratí, v oblasti výstavby a její bezpečnosti, povrchových dolech pro mapování topografie a měření objemu těžby a mnoha dalších oblastech. Ve finální fázi je dokončení implementace satelitní komunikace mezi posádkou a letounem. Primoco UAV jako první civilní bezpilotní letoun na světě bude využívat satelitní platformu Inmarsat a boří bariéry standardního rádiového dosahu do 200 km. K dnešnímu dni společnost celkově vyrobila 39 bezpilotních letounů Primoco UAV, model One 100.

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13110
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Bezpilotní letoun PRIMOCO

Příspěvek od Rase »

V srpnu 2018 navštívil premiér Andrej Babiš společnost PRIMOCO. S tamním generálním ředitelem Ladislavem Smetkovským diskutovali o možnosti využití bezpilotních letounů Primoco UAV k zabezpečení a sledování oblasti Středozemního moře.

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 16/8/2022, 19:40, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3934
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Bezpilotní letoun PRIMOCO

Příspěvek od HONZIK11 »

Navštívil a ....
https://www.radio.cz/cz/rubrika/zpravy/ ... ani-hranic
Radio Praha píše:Premiér Andrej Babiš za dva týdny při své cestě do Itálie navštíví i Maltu a setká se předsedy vlád obou zemí. Jako pomoc k boji s nelegální migrací nabídne v obou zemích i bezpilotní letadla české výroby, která by měla pomoci ke kontrole hranic. Babiš to řekl novinářům po návštěvě sídla české společnosti, která se vývojem letounů zabývá. V Itálii a na Maltě bude zjišťovat, zda by o podobné řešení byl zájem. Letouny se už používají v některých oblastech Jihovýchodní Asie.
Babiš se s italským protějškem Giuseppem Contem domluvil na návštěvě Říma před měsícem. Conte tehdy otevřeným dopisem reagoval na Babišovo odmítnutí italské žádosti o pomoc se skupinou 450 migrantů a pozval ho, aby si o italském návrhu na evropský přístup k řešení nelegální migrace promluvili. Podle Babiše musí Evropa vyslat signál, že nelegální migrace je nepřípustná a přijímání dalších lidí problém jenom zhoršuje.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13110
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Rase »

Společnost Primoco kupuje letiště

Začátkem roku 2019 společnost Primoco UAV uzavřela smlouvu na koupi civilního neveřejného letiště Písek-Krašovice. Plánuje zde vybudovat vývojové, výrobní a výcvikové centrum. Po více než 25 letech se tak na letiště Písek-Krašovice vrací bezpilotní prostředky. Letiště od roku 1965 využívala armáda, nejdříve vrtulníková letka s Mi-1 a Mi-4, později základna protivzdušené obrany státu s bezpilotním letounem Tupolev Tu-143. Armáda provoz letiště ukončila v roce 1995. Neveřejné civilní letiště, které má délku 600 metrů, dnes slouží pro všeobecné letectví. "Vlastní tovární letiště posouvá společnost Primoco UAV o další úroveň. V minulém roce jsem akcionářům při vstupu na pražskou burzu cenných papírů slíbil, že budeme hledat vhodné místo pro další rozvoj společnosti. Dnes mohu s hrdostí oznámit, že máme 20 hektarů pro další rozvoj, a to včetně vzletové a přistávací dráhy o délce 600 metrů," vysvětlil šéf firmy Ladislav Semetkovský.

https://www.denik.cz/ekonomika/vyrobce- ... 90221.html

obr7164.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 30/3/2023, 19:33, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1744
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Nesher »

Český výrobce bezpilotních letadel, společnost Primoco UAV SE a Vojenský technický ústav s.p. uzavřeli dohodu o strategické spolupráci v oblasti bezpilotních letadel. Obsahem spolupráce je integrace letounu a jeho pozemního vybavení do armádních systémů velení a řízení, certifikace a zkoušky letadel dle bezpečnostních a vojenských předpisů NATO i ČR a dále také rozšíření pozemního zabezpečení letounu o unikátní prostředky vyvíjené a vyráběné Vojenským technickým ústavem.

https://www.vydavatelstvo-mps.sk/letect ... ustav.html
Uživatelský avatar
Padouch
praporčík
praporčík
Příspěvky: 365
Registrován: 12/9/2008, 22:07
Bydliště: Bystřec City

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Padouch »

Velice zajímavý rozhovor s ředitelem Primoco UAV. Doporučuji přečíst.

https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-log ... ky-1379560
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3810
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Scotty87 »

O čem dalším jste s prezidentem Zemanem hovořili?

Stále říká, že by měla armáda kupovat izraelská bezpilotní letadla. Tak jsem mu odpověděl, že je nepotřebujeme. Když chcete v této oblasti prodávat, zákazník se vás zeptá, kolik toho létá u vás doma v Česku. A já musím říct: nula. Zakázky máme i tak, ale třeba Aero Vodochody by letadlo L-39 NG bez domácí zakázky neprodalo. Snažíme se to politikům vysvětlovat.
Ovšem poněkud zapomněl zmínit že armáda chce od Izraele koupit ozbrojené UAV (které oni odmítají vyrábět) ve váhové kategorii ve které nic nenabízí.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1744
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Nesher »

Scotty87 píše:
O čem dalším jste s prezidentem Zemanem hovořili?

Stále říká, že by měla armáda kupovat izraelská bezpilotní letadla. Tak jsem mu odpověděl, že je nepotřebujeme. Když chcete v této oblasti prodávat, zákazník se vás zeptá, kolik toho létá u vás doma v Česku. A já musím říct: nula. Zakázky máme i tak, ale třeba Aero Vodochody by letadlo L-39 NG bez domácí zakázky neprodalo. Snažíme se to politikům vysvětlovat.
Ovšem poněkud zapomněl zmínit že armáda chce od Izraele koupit ozbrojené UAV (které oni odmítají vyrábět) ve váhové kategorii ve které nic nenabízí.
Ono je to trochu složitější, AČR chce koupit dvě kategorie UAV, jednu větší, s možností nést zbraně, tady Primoco skutečně nemá co nabídnout a druhou menší, čistě průzkumnou a tady by připravovaný model (mj. se na něm od léta testuje malý AESA radar) 150M mohl být ideálním řešením, ale je tu jedno velké "ale". AČR požaduje model, který nebude závislý na VPD, tedy systém s katapultem, cosi jako ScanEagle. Jedná se o vcelku oprávněný požadavek, ale pro Primoco zřejmě nesplnitelný.
Uživatelský avatar
Viking Vike
desátník
desátník
Příspěvky: 52
Registrován: 22/10/2021, 11:29

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Viking Vike »

Ministerstvo vnútra SR asi kúpi 2 drony Primoco UAV One 150

https://domov.sme.sk/c/22925123/bezpilo ... l?ref=njct
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2494
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Lynx »

Titulok toho clanku:
Mikulec urobil tender na málo obratné drony
Hodnota tendra presahuje dva milióny eur.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11538
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Dzin »

Nesher píše: 14/4/2021, 19:19 Ono je to trochu složitější, AČR chce koupit dvě kategorie UAV, jednu větší, s možností nést zbraně, tady Primoco skutečně nemá co nabídnout a druhou menší, čistě průzkumnou a tady by připravovaný model (mj. se na něm od léta testuje malý AESA radar) 150M mohl být ideálním řešením, ale je tu jedno velké "ale". AČR požaduje model, který nebude závislý na VPD, tedy systém s katapultem, cosi jako ScanEagle. Jedná se o vcelku oprávněný požadavek, ale pro Primoco zřejmě nesplnitelný.
Jestli myslíš schopnost startu a přistání z rozjezdové plochy, tak ale tím 150M disponuje. Loni na Libavé ho AČR z dobrým výsledkem zkoušela a tedy myslím, že to byl tento model.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11561
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Zemakt »

Nebude závislý na VPD! Čistě laicky při doletu 2 000 km mi tenhle požadavek nepřijde zas tak podstatný.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4950
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Juraj Tichý »

Dolet nie je až tak v tomto dôležitý, keď maximálny dosah rádiovej komunikácie je 200km.


Nájsť 300m VPD, ktorých je po republike vdaka SlovAiru mrte nebude problém. Na družstvách sa budovali 500m vpd. Aj keď katapult by bola výhoda.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1744
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Nesher »

Dzin

Ne, myslím tím (tedy armáda myslí) schopnost vzlétat z katapultu a přistávat zachycením na ráhno.
Tedy modernější ekvivalent ScanEaglu.
Podle mě trochu zbytečný požadavek, Primoco tento "nedostatek" vyvažuje kvalitnější optoelektronickou "hlavicí", která by přetížení při startu z katapultu asi úplně nedávala, ale armáda to tak chce, prostě nechtějí být závislí na tom zda najdou vhodnou VPD.

Zemakt
Dolet 2000 km je spíše vytrvalost, v normálním režimu se nemohou vzdálit na více jak 200 km od řídící stanice.
Nicméně i toto má již v praxi vyzkoušené řešení, zálety modernizovaných malajských strojů řídila firma na dálku z Radotína, tj. na vzdálenost 9 659 km, v kategorii civilních UAV světový rekord.
https://www.kurzy.cz/zpravy/547280-prim ... lo-rekord/
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11538
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Dzin »

Nesher
Aha, už rozumím.

Tento požadavek na Primaco UAV by neměl být uplatněn, alespoň co je možno vysledovat z médií. Ono je to i jasné, jak sám píšeš, start a přistání "na zemi" má výhodu, že do UAV se může dát výkonnější optické senzory a výsledný efekt je výrazně lepší.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3607
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Primoco UAV

Příspěvek od seabee »

Ono rozhodující bude sladění se standardizací NATO, ta rozděluje UAV do tří tříd, přičemž III. s hmotností větší než 600 kg má být jednoznačně zařazená do leteckých sil, ať už kvůli potřebě zpevněných ploch (letišť), vycvičeného personálu tak i charakteru provozu, ůdržby a nutnosti sladění ŘLP s civilním.
Menší UAV (třída II. 150 - 600 kg) "brigádní třídy" se tomu blíží a obvykle nemají schopnost nasazení v polních podmínkách - je tak otázka, kam budou zařazeny.

Každopádně AČR řadí všechny UAV nad 20 kg (Třída I, Small) pod leteckou techniku a teoreticky tak mají armádní jednotky používající tuto třídu UAV vytvářet struktury obvyklé u letectva. To se týká 533. praporu bezpilotních prostředků, který ale má poskytovat taktické informace 4.a 7. BÚU.

Doufejme, že se brzy "noty" srovnají, už vzhledem k plánovanému nákupu prostředku(ů) III. třídy.

Zajímavé ale je, že v USA požívá MQ-1Gray Eagle (Třída III., kategorie MALE, hmotnost 1 633 kg) US ARMY, ale řídící personál musí mít letecký výcvik.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1744
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Nesher »

První úspěšné lety bezpilotního letounu v německém vojenském vzdušném prostoru
https://www.armadninoviny.cz/prvni-uspe ... storu.html
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1744
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Primoco UAV

Příspěvek od Nesher »

Primoco oznámilo prodej 6 dronů One 150 evropskému zákazníkovi (UA, Řecko?) a brzký prodej 4 dalších (tam budou asi i ty 2 na SK).
https://www.vydavatelstvo-mps.sk/letect ... e-150.html
Odpovědět

Zpět na „Zbrojní průmysl“