F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Pamatuji, když se začalo mezi politickými špičkami hovořit o L-159 (ještě před zahájením konkrétních projektových prací).Členové B-B výboru PS vůbec netušili, k čemu se takový stroj hodí a co již nezvládne. Když už se projekt realizoval, nebyla generalita schopna trvat na některých opravdu důležitých věcech - třeba chybějící autopilot v dnešní době, osekání zbraňového vybavení a neschopnost prosadit změnu palivového systému (tankování za letu) i léta chybějící dvoumístná verze. Něco podobného připustily armádní špičky v případě JAS-39 (zbraňové systémy + průzkumné a REB vybavení) a obávám se, že se situace u F-35 bude opakovat, až zjistí skutečné cenové relace.
Celkově za ta léta dostala PVO republiky a vzdušná podpora pozemních vojsk děsné rány.
Úplná hrůza potom jsou snahy znemožnit rozvoj pozemních sil (základ armády).
Teď to sice vyhlíží jinak a politická reprezentace alespoň částečně vojákům naslouchá, ale kdož ví, jak se smýšlení změní s ukončením bojových operací na východě Ukrajiny. Také mne stále trápí velice nízké počty objednávané těžké techniky. Chápu, že i tak vše představuje obrovské prostředky z rozpočtu, ale je tu ten letitý dluh společnosti vůči OS naší země. Navíc, přechod na standardní munici NATO budou další veliké položky na dlouhá léta dopředu.
Podle mne bychom měli naši armádu budovat v poměru 1 : 3,5 nebo alespoň 1 :4 vůči OS Polska ( CZ : PL).
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

pozn1. L-159 autopilota má
pozn2. AČR to u JAS-39 nedopustila, ale byla do toho vtlačena v rámci úspor = politika
pozn3. pozemním složkám nikdo neznemožňuje jejich rozvoj
pozn4. přechod na západní munici je již přes deset let v procesu a dnes se týká v podstatě jen dělostřelců, pásových BVP a tankistů.
ObrázekObrázekObrázek
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wolfhound »

Diskuze k novému velení letectva:
Českému letectvu poprvé nevelí elitní stíhací piloti. Armáda oba dosavadní odstavila.

Vzdušné síly armády mají od listopadu čerstvé velení, ve funkci velitele a jeho zástupce jsou dva noví důstojníci. Ani jeden z nich není stíhací pilot. Z rešerše Aktuálně.cz plyne, že je to poprvé, co tato situace na velitelství vzdušných sil nastala. Od roku 1993 byl vždy alespoň jeden stíhač. Ti platí za elitu letectva. Změna přišla v době, kdy Česko usiluje o letouny F-35.
Zdroj:
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/vzdus ... f6b220ee8/
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

K pozn. gen. skeleta
Nějak jsem propásl zavedení autopilota. Když jsem si přebíral stroje v továrně, autopilot nebyl a v popisu letadla svítilo ono krásné - "Růstová záloha". Stejné to bylo ještě v r. 2005, kdy jsem ty stroje viděl naposledy trochu z blízka. Kdy tam dali plnohodnotný automatický systém řízení a jaké má označení?

Pokud se ustoupilo od obstarání jiného vybavení pro JAS-39, jedno z jakých důvodů, pak vedení AČR neumělo prosadit potřebu kvalitní vzdušné podpory.

Věčné oddalování akvizice nových těžkých systémů pro pozemní vojsko bylo ve své podstatě brzdou jeho dalšího rozvoje.

To nejdražší - munice těžkého kalibru r. 120 mm a 152 mm se začíná pořizovat nyní, s příchodem bojových strojů a dělostřeleckých systémů. Ale bude to trvat roky, než pořídíme nějakou smysluplnou zálohu, která by stačila na nějaké aspoň střednědobé bojové úsilí. Rozhodně toho nedocílíme během dvou až tří let.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Ad poznámka 1: nevím, jaké označení má autopilot pro L-159, ale autopilota má. Nicméně už jsem si povšiml, že jsi změnil formulaci "nemá autopilota" na "plnohotnotný autopilot". Takže plnohodnotného autopilota ve smyslu naprogramování letu L-159 nemá.
Ad poznámka 2: chtít a dostat jsou rozdílné věci.
Ad poznámka 3: od času budoucího jsme se dostali k času minulému.. ech
Ad poznámka 4: je vcelku logické, že dokud jsme měli výzbroj 125mm a 152mm, tak se nenakupovala munice 120mm a 155mm.. ech.
ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Systém řízení uměl jen stabilizaci a tlumení - úroveň MiG-21PF rok 1964. Tohle není autopilot v dnešním podání, nebyl ani v době zavedení L-159 do výzbroje.

Od toho jsou lidé na ministersvu a GŠ, aby přesvědčili poslance, že je něco nutné, když máme dostát závazkům přístupové smlouvy do struktur NATO. U letectva nešlo jen o schopnosti "Air Policing".

Rozvoj pozemních sil přijde teprve s nástupem nových tanků, IFV a dělostřeleckých systémů. I když jsem sklouzl do času minulého, tohle teprve přijde. Nová útočná puška je sice pokrok, ale schopnosti obyčejně reprezentuje těžká technika a úroveň systémů spojení a velení. Tyto věci teprve přijdou nebo přichází a bude trvat pár let, než proces zařazení systémů a techniky dokončíme.

Čtvrtý bod souvisí se třetím, tedy vše teprve začne. S tím je také spojený plánovaný nákup munice za 500 mil. Kč, který některé politiky tolik udivil.

Velice těžkou pozici má nyní 25. PL pluk ve Strakonicích. Systémy středního a dalekého dosahu jsou na NULE, ruční systémy krátkého dosahu nic velkého nesundají, pokud to nepřiletí na pár set metrů. Navíc je třeba zahustit radiolokační zóny sledování cílů a navádění na ně. PLRV nás teprve čeká i s potřebným vybavením pro prapory RTV, bez kterých to ve vzduchu nemá smysl.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

1) můžeme se bavit jestli je moderní nebo není, ale autopilota má.
2) ne, tak to není. A to ví každé malé dítě. Kde není vůle, tam žádné argumenty nepomůžou.
3+4) cyklime, těžká technika se nakupuje.
5) to že má armáda obrovský vnitřní dluh ví každý.
ObrázekObrázekObrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Udrzba gripenu u nas, kdyztak si to dejte i do vlakna s JAS-39, pokud to tam jeste neni.

Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Na You Tube je to v češtině pod názvem - "Obří opravny - Bojový letoun Gripen [Martin Batrla]".
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Nesher »

Zajímavý rozhovor s členem komise, která doporučila F 35.
https://www.idnes.cz/zpravy/nato/mika-s ... r_nato_inc
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Dzin »

V ATM vyšel článek o F-35 od pana Fojtíka. Mimo jiné v něm rozebírá problematiku ceny a náklady na provoz F-35 v porovnání s ostatními stroji. Když udělám výtah. V roce 2007 stál v rámci zaváděcí série kus F-35 221 milionu dolarů. Jak se vyráběly a zaváděly další, cena klesala a nyní se pohybuje kolem 80 milionů za kus.

Provozní cena v rámci OS USA za rok 2021 činila za jednu provozní hodinu 17 963 dolarů (cca 422 500 Kč) s tím, že výrobce udává 25 000 dolarů. Jsou v tom ale započteny náklady na personál. Gripen v ČR měl náklady 675 424 Kč na letovou hodinu s tím, že v ní sice nemá započteny náklady na personál, ale jsou v ní i rozpočteny splátky za pronájem. Dle názoru autora lze proto považovat náklady na porovnatelné. Pentagon dále požaduje snížení provozních nákladů a to až o 50%.

Dodávky F-35 jsou plněny téměř 100% v čas, v roce 2021 bylo dodáno 120 letadel ze 139 objednaných a 142 naplánovaných do výroby. Způsobilost k provedení mise činí v současnosti 80% a střední doba do poruchy 11,4 hodiny, tedy skoro dvounásobek požadované Pentagonem (6 h). Údržbová náročnost činí 3,5 hodiny (požadováno do 9 h).

Co se týká možných negativ, potom budou muset být prodlouženy a zvětšena únosnost letištních drah, zvětšena jejich teplotní odolnost a rozšířeny obslužné plochy. To by se ale muselo udělat stejně, protože jinak by nemohli plnohodnotně z našich letišť operovat spojenecké F-35. Další úskalí autor vidí v tom, zda si vláda dá do smlouvy požadavek offsetů (pro H-1 tak neučinila) a následně je dokáže vyjednat.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11467
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Provozní cena v rámci OS USA za rok 2021 činila za jednu provozní hodinu 17 963 dolarů (cca 422 500 Kč) s tím, že výrobce udává 25 000 dolarů. Jsou v tom ale započteny náklady na personál. Gripen v ČR měl náklady 675 424 Kč na letovou hodinu s tím, že v ní sice nemá započteny náklady na personál, ale jsou v ní i rozpočteny splátky za pronájem. Dle názoru autora lze proto považovat náklady na porovnatelné.
Jen v případě, že by v ceně za jednu provozní hodinu F-35 byly započteny pořizovací náklady. Když už tedy chceme takto porovnovát.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Zemakt píše: 5/12/2022, 17:27 Jen v případě, že by v ceně za jednu provozní hodinu F-35 byly započteny pořizovací náklady. Když už tedy chceme takto porovnovát.
Nejde započítávat pořizovací náklady. To je jednorázový výdaj. Pronájem se platí každý rok za stanovený počet letových hodin. Je tedy logické že je částka zahrnutá v nákladech.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11467
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Ale kdeže. Pak je to nefér porovnání a výsledek je o ničem.

Koukni na to touhle optikou. Pořizuji si schopnost nadzvukového víceúčelového letounu. Plánuji tu schopnost mít na třicet let dejme tomu. Mám dvě možnosti, pronájem (ať už třicetiletý nebo neustále prodlužovaný na konečných třicet let). A nebo jednorázový výdaj. Máš tedy dva možné způsoby výdajů na jednu schopnost. Schopnost provozování nadzvukového stíhače. A ty mi říkáš, že jeden způsob nelze v podstatě do výpočtu nákladovosti zahrnout protože je jako jednorázový?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Ano přesně to říkám. Nelze započíst do nákladů na letovou hodinu cenu nového letadla. Ovšem každoroční pronájem letových hodin ano. Zvlášť když jsou v něm zahrnuty položky které by se musely platit u vlastních strojů samostatně.
Choroš
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 184
Registrován: 30/11/2016, 11:47

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Choroš »

Jasně, takže pokud si pronajímám byt, stojí mě to nějaké peníze, ale pokud ho koupím, mám ho zadarmo. Aha :mrgreen:
Samozřejmě, že se musí započítat kupní cena, včetně úroků z případné půjčky.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

LOL. Proste F-35 musí vyjsť lacnejšie. Aj keby bolo treba o*ebat základy účtovníctva. 😃

Čiže keby ČR zaplatí celý najom za Gripen na desať rokov dopredu, tak sice v prvom roku máš LH ako krava, ale potom už pohodka. Len cena benzínu. Super 👍😂
Alebo zaplatíš aj benzin dopredu na 10 rokov. Následne lietaš zadarmo...
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Ne ovšem když koupíš byt máš jednorázový náklad. Při placení pronájmu je třeba každý měsíc dávat stranou peníze pro majitele.
Samozřejmě že se do ceny letové hodiny něco takového započítávat nemůže. Nikdo na světě to nedělá protože je to naprostá blbost. No a úrok z nějaké hypotetické půjčky je kravina na druhou.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Juraj Tichý píše: 5/12/2022, 18:19 Čiže keby ČR zaplatí celý najom za Gripen na desať rokov dopredu, tak sice v prvom roku máš LH ako krava, ale potom už pohodka. Len cena benzínu. Super 👍😂
Jenže pořád je to náklad rozdělený na jednotlivé roky na které je pronajat dohodnutý počet letových hodin. :roll:
Pánové cena letové hodiny jsou reálné náklady potřebné k zajištění provozu letadla. No a když je máte pronajaté jsou do toho pochopitelně započtené i náklady na hodinu pronájmu. Protože bez jeho zaplacení to letadlo létat nebude.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Bez zaplatenia kúpnej ceny lietať bude?
Ani nemá zmysel ďalej o tom diskutovať.
To sú proste dva uplne odlišné myšlienkové svety.

Snáď nevlastnis žiadnu firmu, ze si nakup zariadenia a strojov nezaratavas do predajných cien. 😉
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“