F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Dik, spis bych potreboval kritiku/validaci jestli nad tim nepremyslim spatne.


Btw jen tak jedna citace, co nam proste Gripen neprinese.
https://www.airforcemag.com/f-35-squadr ... re-lethal/
At the same time that standing up the new squadrons has brought together a broad mix of aviators, flying the F-35 has also built bridges “across services and across alliances,” Worrell said. “We actually had the Australian F-35s up here, and we flew as mixed formations with them—so two of them and two of us in a four-ship … all doing the same tactics from our tactics manuals, and it was incredible to be a part of that.” The same effect played out in “similar integrations” with Marine Corps F-35Bs, he said.

“When you start to put more F-35s together from different communities, it doesn’t matter where you come from … you’re able to speak the same language and execute the same tactics together.”"

Současně se sestavením nových letek se spojila široká směsice letců a létání na F-35 také vytvořilo mosty "napříč službami a aliancemi", řekl Worrell. "Ve skutečnosti jsme tu měli australské F-35 a létali jsme s nimi ve smíšených formacích - dva z nich a dva z nás ve čtyřčlenné formaci... všichni jsme prováděli stejnou taktiku podle našich taktických příruček, a bylo neuvěřitelné být toho součástí." Stejný efekt se projevil i při "podobných integracích" s letouny F-35B námořní pěchoty, řekl.

"Když začnete dávat dohromady více letounů F-35 z různých komunit, nezáleží na tom, odkud pocházíte ... jste schopni mluvit stejným jazykem a společně provádět stejnou taktiku.""
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Přiznám se, že debata je již na takovém levelu, že se jí mohu účastnit jen jako tichý přihlížející.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Zemakt píše: 11/8/2022, 14:57 Přiznám se, že debata je již na takovém levelu, že se jí mohu účastnit jen jako tichý přihlížející.
Nic sloziteho tam neni.
V podstate jsem vzal jen celkove castky za provoz gripenu ze clanku tady. to jsou rocni naklady a pak uz to jen delis poctem stroju a nebo nasobis poctem let.

Plus co jsem dal odecet ceny stroje, kdyby se koupili v ruznych cenovych intervalech od 50 do 150mil za stroj. Takze to pak snizuje provozni naklady.
A letova hodina je pak jen dalsi deleni rocnich nakladu poctem hodin, coz ma byt u nas u Gripenu 150 stroj, je tu hlavne videt, jak je tenhle udaj k nicemu.

U F-35 je to zase naopak, tam to vse vychazi z rocniho provozu 6,6 mil u USAF(muzes si zmenit na co chces) podle me je realne rozmezi od 4-8mil/stroj rocne, nasobeno poctem stroju a let + opet kolik to je s nakupni cenou stroju, take v ruznych rozmezich (videl bych to tak na 150mil)

V zakladu je tam porovnani kusy, letove hodiny a roky uplne stejne. Je jasne ze s nakupni cenou by se to u F-35 melo rozlozit misto 22let na 30-40let provozu a nebo to do provoznich nakladu nepocitat vubec, coz tam je.

Jedine co tam mam navic od klasickych vypoctu je, ze tam mam vic variant a muzes si s tim hrat.

Samozdrejme, ze inflace za 30-40 let ty naklady jeste 30 let jeste pekne zvedne. Ale to uz mi prislo jako hloupost (coz mimochodem u JSF delaji a proc je to nejdrazsi program ...) pocitat inflaci pres rok 2070...
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Takže taka vodova kulajda, 😏
Indy2
svobodník
svobodník
Příspěvky: 29
Registrován: 29/9/2019, 18:15

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Indy2 »

Docela podrobna analyza z verejnych zdroju co se tyce schopnosti F-35 vs F-15EX, F/A-18 Super Hornet, Gripen NG, Typhoon LTE

https://dfens-cz.com/ilustrovany-pruvod ... ce-pro-cr/

2. dil, v cervenci postli financni stranku
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Indy2 píše: 13/8/2022, 10:06 Docela podrobna analyza z verejnych zdroju co se tyce schopnosti F-35 vs F-15EX, F/A-18 Super Hornet, Gripen NG, Typhoon LTE

https://dfens-cz.com/ilustrovany-pruvod ... ce-pro-cr/

2. dil, v cervenci postli financni stranku
Tento dil ma znacne lepsi, mj komentare zacinaji zde a pokracuji na dalsi strance.
https://www.palba.cz/viewtopic.php?p=375742#p375742
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Pohľad na "stíhačky" z poľského pohľadu. V každom prípade, sú uvedené zaujímavé údaje.

https://defence24.pl/sily-zbrojne/mysli ... -komentarz
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Lynx píše: 21/8/2022, 11:42 Pohľad na "stíhačky" z poľského pohľadu. V každom prípade, sú uvedené zaujímavé údaje.

https://defence24.pl/sily-zbrojne/mysli ... -komentarz
Zase tam porovnavaji 15k usd za letovou hodinu F-15 :rotuj: a 44k za F35, fakt netusim jak tohle specializovane vojenske weby muzou vubec vypustit.
Na provozu F-15 polaci nic neusetri, pravdepodobne je to bude stat nasobne vic nez dalsi letka neceho co uz provozuji.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Tak ono, nikto (tu) vlastne netuší, koľko stojí údržba stealth povrchu F35. To asi nebude len obyčajný kompozit, resp hliník, resp titan. Pokiaľ ten povrch potrebuje špeciálnu opateru, tak by som sa ani nedivil, keby ten rozdiel cien tam bol.
Ale najma si zo svojej pozície absolútne netrufnem hodnotiť ceny, resp. údaje v iných článkoch..
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Lynx píše: 22/8/2022, 00:36 Tak ono, nikto (tu) vlastne netuší, koľko stojí údržba stealth povrchu F35. To asi nebude len obyčajný kompozit, resp hliník, resp titan. Pokiaľ ten povrch potrebuje špeciálnu opateru, tak by som sa ani nedivil, keby ten rozdiel cien tam bol.
Ale najma si zo svojej pozície absolútne netrufnem hodnotiť ceny, resp. údaje v iných článkoch..
Na to ze je to hloupost nemusis byt zadny genius, tady mas jednoduche pravidlo:
Pokud nekdo udava cenu F-35 nad 30k, tak musi byt cena konkurence aspon okolo 20-25k pro stroj jako je F-16 (25k) jinak neporovnavas stejne veci (CPFH), tam kde jsou ty castky nizsi, tak jde o RCPFH.

A v tomto pripade je naprosto snadne dokazat, ze nesrovnava stejne veci:
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Vidis tam ten dvoj az trojnasobny rozdil mezi F-15E a F-35A? Ja tedy ne.
Naklady na zavedeni dalsiho typu jim dalece prevysi jakoukoliv usporu i kdyby nejakym zazrakem F-15EX byla o neco levnejsi na provoz nez F-35A.
"Levnym" provozem F15EX se muze maximalne ohanet USAF, kde to nahrazuje stare F-15.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

No ja by som do týchto teórii spomenul napriklad životnosť draku, ktorá je u F15EX 20000h a u F35 8000h.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

A opet, jedina relevantni vec pro provozovatele je celkova cena za provoz...
https://www.gao.gov/assets/gao-21-101sp.pdf
Flotila letounů F-15E se skládá z 218 letounů, které splňují operační požadavky flotily. Zatímco celkový počet letadel ve flotile F-15E zůstal ve fiskálních letech 2011 až 2018 poměrně konstantní, celkové náklady na provoz a údržbu připadající na jedno letadlo na letadlo klesly. Konkrétně se náklady na O&S na letadlo během tohoto období snížily z 9,92 milionu USD na 8,56 milionuUSD. v tomto období. Kromě toho se náklady na údržbu na letoun snížily z 3,83 milionu USD na 3,15 milionu USD během tohoto období. ve stejném časovém období.

Od fiskálního roku 2011 do fiskálního roku 2018 se náklady na O&S na letoun F-16 obecně snížily z přibližně 5,07 milionu USD na přibližně 4,33 milionu USD. Podle úředníků to bylo důsledkem snížení stavu letounů z 1 019 letounů ve fiskálním roce 2011 na 940 letounů ve fiskálním roce 2018. K tomuto poklesu došlo v důsledku vyřazení starších letadel z letadlového parku. V průměru činily náklady na údržbu na jedno letadlo v tomto období přibližně 1,28 milionu USD (tj. asi 28 %) z celkových nákladů na provoz a údržbu letadel.

U letounu F-35A se celkové náklady na O&S na letoun snížily z 27,8 milionu USD ve fiskálním roce 2011 na b]8,84 milionu USD ve fiskálním roce 2018[/b]. 2018. Během tohoto období se velikost flotily letounů F-35A zvýšila ze dvou na 134 letounů.
V soucasne dobe je to 6,6 mil usd a projekce na 6,3. A cil je dostat to na hodnoty F-16.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Dáta vyzerajú uveritelne, tvoje závery už menej.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Lynx píše: 22/8/2022, 12:04 No ja by som do týchto teórii spomenul napriklad životnosť draku, ktorá je u F15EX 20000h a u F35 8000h.
Ano a proc? Vis co to vubec znamena?
8000h je velky nadstandard a je u F-35 zvoleno pro cenu/vykon, drak vydrzi po celou planovanou zivotnost stroje. Delsi zivotnost by stala vic penez a melo by to vliv na vahu.

Driv stihace vydrzeli 6000h a mene... vcetne F-15E, kde se postupne pres SLEP navysovala zivotnost az na 12000h. F-15EX zpevnili problemove casti a tak se dostali na 20000h.

Pri 250h rocne je to 31 let, pro Evropske uzivatele spis 40-50 ( my mame 150h u grypenu, coz 8000h je 53 let)
A samozdrejme se to da zivotnost prodlouzit...
20000h je pri 250h 80let, jsem si jisty, ze tohle mnoho provozovatelu vyuzije...
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

Samozřejmě, F-35 musí být ve všem nejlepší, úplně nejlepší a tuplem nejlepší.

Další snůška PR žvástů, protože se počítají pouze bojové hodiny. Tedy doba strávená při plnění intenzivních bojových operací a s nákladem munice. Nikdo doposud F-35 důkladně neprověřil v boji. Zatímco F-15, F-16, F-18 jsou bojem plně prověřené stroje, které se účastnili intenzivních bojových operací - obě války v Iráku, Afganistán, Jugoslávie. Můžeme započítat i 8-11 hodinové mise v Mali, na které z Francie startovali municí a palivem napěchované Rafale. Úmyslně nepočítám mise např.: kde se pár naložených F-16 letí podívat na Syrský nukleární program.

Jinými slovy papouškuje PR žvásty výrobce, protože až intenzivní bojová operace odpoví na otázku, zda vydrží, či nikoliv. F-35 zatím nikde nasazena nebyla a těch pár výletů nad Bejrútem se opravdu ani náznakem nepřiblíží intenzivní bojové činnosti. Stejně tak z PR žvástů nevyčteš, jak si povede s těžkou municí pod křídly, protože do vnitřních šachet se vejdou opravdu "plivátka". O tom, že bys tam šoupnul střely jako SCALP, KEPD, nebo pumy GBU-28 proti železobetonu na velitelství.

Než spustíš další kolo důkazů PR davem, zamysli se kolik B-2 Spirit (v budoucnu B-21 Raider) v Evropě létá, když tedy kupujeme F-35 jako jediný stroj. Zatím nikde nebyla, takže o prověření a schopnostech nemůže být řeč. Všechno tedy bude ležet na bedrech F-35 ... která je nejlepší. Zatím toho moc neumí, nikde nebyla a jestli to vydrží, to zatím neví ani výrobce, respektive doufá a promítl to v návrhu, konstrukci a materiálech, ale zda to skutečně vydrží, to ukáže pouze bojové nasazení.
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

B-2 nikde nebyla?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

skelet píše: 22/8/2022, 18:35 B-2 nikde nebyla?
Tak ubohou reakci jsem od Tebe nečekal.
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Spíš jsem nepochopil co tím myslíš. B-2 má jedinou základnu, a to v USA. Což je při tak malém počtu pochopitelné. Jinak si lítají po celé planetě.
Takže nechápu kam tím míříš.
Pokud ti jde o Stealth povrch, tak ten má i F-22, která má momentálně kde to jen jde, a to včetně Polska.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

Tím myslím, že se nám tu šíří rakovina F-35 - pekelně drahý a jediný stroj, který toho zase tolik neumí a tak jako tak bude Evropa opět spoléhat na USA, nebo jiné stroje, které budou chtě nechtě muset plnit úlohy za F-35. Ať si fanatická část pindá jak chce, F-35 sama o sobě je jen podřadný letoun, tedy k ničemu. Něco tam bude muset tu munici dostat a F-35 to zkrátka nebude. Izrael, Polsko, Korea, ... to chápou moc dobře, ale tady se dělá z F-35 absolutní modla, přitom vlastně neumí vůbec nic pořádně s výjimkou "létajícího mozku". USA si F-35 vyvinulo jako další článek v soukolí, nikdy však jako jediný stroj. V tom je ten problém.

Ať už s F-35, nebo čímkoliv jiným, nic se nezmění a tíhu úderných operací ponesou jiné stroje. Ve výsledku se nic nezmění.
Naposledy upravil(a) Xant dne 22/8/2022, 19:16, celkem upraveno 1 x.
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

F-35 sice bojovala na Sýrii v oblasti s jednou z nejhustších PVO v rámci moderních konfliktů (s výjimkou Ukrajiny asi vůbec nejhustší od dob První války v Zálivu), ale co si tím budeme kazit narativ bojem neprověřeného stroje :roll:
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“