F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lord »

No uvidíme, myslím, že o tom ani tak nepřemýšlí.
skelet píše: Do našich úlů se vejde například Rafale. Jestli se budou stavět zodolněné kryty nikdo neví. Myslím, že to neví ani na ministerstvu obrany. Takže bych nepředjímal.
Vzhledem k tomu kolik bude stát cement, a jiné, tak o tom trošku pochybuji. Ale když budou mít finance, tak lze postavit ledacos. Pro klid duše bych si je přál. Je to právě o té nové infrastruktuře, nejen o úlech, to je jen detail, a rozhodně by to nemělo být nějaký rozhodující kritérium. Přednosti F-35 hledat jinde, je to krok vpřed, třeba ve spolupráci s Himarsy.

Ministerstvo obrany Nizozemska například úkryty pro F-35 přizpůsobilo předem, ale už mělo pro jiná letadla.
Může letoun F-35 bezpečně operovat z krytů HAS (Hardened Aircraft Shelter) na letecké základně Leeuwarden a Volkel?
Závěr je, že HAS jsou vhodné pro nový stíhač. A postavili jim je asi ještě Němci za WW2.

Než mohou posádky provádět jakékoliv záběhy motorů, údržbářské operace nebo nakládat zbraně - než může F-35 vyjet a vzlétnout, je potřeba certifikovat, že personál pracující na letadle nebo v jeho okolí uvnitř těchto krytů je vybaven doporučenou ochranou sluchu. Posádky také musí zajistit, aby zvukové vibrace uvnitř krytu, které se odrážejí všude kolem, nepoškodily samotný letoun.

https://www.nlr.nl/nieuws/shelters-van- ... voor-f-35/

https://www.aerotechnews.com/blog/2019/ ... rom-sound/
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3820
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Pokud armádní komise doporučila F-35, tak jistě řešili i nutné opravy/úpravy čáslavské základny. Za pár let tam má proběhnout velká rekonstrukce všech drah a tak by bylo ideální při té příležitosti uzpůsobit zázemí pro nová letadla.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Kolik hejblátek se na F-35 v ČR podmínkách asi používat nebude, když nepoužívaj ani to co umí Gripen v základu :D
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3820
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Wasp
A to jako co? Dnes Gripen využívá vše co v základu má a něco navíc.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Zajimavé že v případě F-35 jseš si jistej jeho výhod a provozu ale v případě Gripenu nevidíš že ČR ho nepoužívá ani na to co v základu umí a té nermluvím o tom že dnešní Gripen ve švédsku je úplně jinde.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Wasp trošku si uvědom, že se dost změnila politicko-bezpečnostní situace. V době, kdy se pronajal Gripen se s reálným bojem prakticky nepočítalo.
V rámci druhé lízačky se už otevřela i protizemní kapacita, ale ta je dost limitována celkovým počtem letounu. Jedna letka je prostě málo.
Jinými slovy tvůj příklad nevypovídá prakticky o ničem.
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3820
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

A co tedy nepoužíváme a Gripen to má v základu? Tj. nemusí se nic dokupovat nebo modernizovat?
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lord »

Nevím Scotty, možné je všechno.
Scotty87 píše: Pokud armádní komise doporučila F-35, tak jistě řešili i nutné opravy/úpravy čáslavské základny. Za pár let tam má proběhnout velká rekonstrukce všech drah a tak by bylo ideální při té příležitosti uzpůsobit zázemí pro nová letadla.
No chtělo by to betonové úkryty přeměřit pro F-35, protože jsem vkládal snímek z Bechyně a tam to je asi rozměr otvoru vrat.
Ve skutečnosti to má dole asi 13 metrů, ale obloukem se úl zužuje. Gripen viz fotky, tam pasuje akorát.
V Pardubicích mají být větší bunkry, vešly se do nich i Su-25. V Čáslavi nevím, ale měli tam postavit i nějaké nové nebo upravené?

Pak jsou Náměšť nad Oslavou, Hradčany, Hradec Králové, atd., více odkazy.

http://czechairforce.com/news/armada-ch ... -u-mimone/
http://www.fortifikace.net/pov_vojenska ... ubice.html

Nakolik je jejich užití v moderním konfliktu (předpokládejme nejhorší variantu tedy západ vs východ) reálné je dosti sporné, avšak rozhodně bych je nezatracoval.
https://www.valka.cz/Letecke-kryty-t84077#308538

Podle mluvčího základny jsou upraveny na bezpečnostní stupeň tajný a navíc do nich technici namontovali zařízení na odvlhčení a udržení stálé teploty.
Na rozdíl od dob, kdy byly v Čáslavi umístěny stroje ruské výroby MiG-21, má nyní základna také čtyři nová stání na opravu letounů.

https://www.novinky.cz/domaci/clanek/ce ... h-40110439

gripen-caslav-01.jpg
gripen-caslav-02.jpg
https://hradec.rozhlas.cz/kdyz-jde-o-vteriny-7209518/1


Tady je video z Čáslavi, asi by šel úl taky uzpůsobit, ale co F-35 ? Jako budou bourat staré a stavět nové, nebo je tam prostor pro další ?

phpBB [video]
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Do Čáslavských úlů se teoreticky vejde Rafale, čáslavští mi to jednou ze srandy změřili. Ale je to o prsa korejské ženy.
F-35A má o fous menší rozpětí, než Rafale.
V nejhorším objednáme F-35C, byť některým zde by se líbila F-35B (v duchu mariňáckých vrtulníků)
:D
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3820
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Tak F35-B by vyřešil ten bojový rozptyl po kterém mnozí volají. :wink:

To že se bude muset v Čáslavy investovat je jisto jisté. Navíc dne jsou dráhy ve velice špatném stavu, tak se k tomu přidá i zázemí. Ovšem podobně se muselo investovat když přišel Gripen. Úly se upravovaly co se týče elektroinstalace a udržování teploty. Pokud by nelo pužít stávající tak zbourat a postavit nové by nebyl jistě problém.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lord »

skelet píše: 1/7/2022, 20:32 V nejhorším objednáme F-35C, byť některým zde by se líbila F-35B (v duchu mariňáckých vrtulníků).
Na krev to být může, když se sklopí křídla F-35C tak asi v klidu :lol: Díval jsem se, jak to řešili jinde.

Přitom se počítalo, že ÚLy pojmou vybavení a personál pro připravení a vyzbrojení letadla, aby v případě konfliktu nebylo nutné letouny tahat na stojánku.

Většina HAS na norských leteckých základnách, které se dosud používaly pro F-16, je příliš malá pro nové F-35.

Proto se Norové rozhodli umístit letouny F-35 na základny Ørland (hlavní) a Evenes (nová předsunutá základna QRA s malou předchozí vojenskou infrastrukturou). F-16 byly umístěny v Bodø (hlavní) a Ørlandu.

Podle získaných informací došlo k chybě v plánování ohledně hangárů, které mají být pro letouny postaveny. Letouny byly umístěny ve stanu, protože hangáry v hodnotě 250 milionů dolarů se nepodařilo dokončit.

F-35-Norsko-hangar.jpg
Ale už je mají asi hotové, a je to megastavba.

Otázkou je prostor ostré hotovosti QRA - QUICK REACTION ALERT, kde původní a rekonstruované ÚLy možná neprojdou požadovanou certifikací z důvodu malých rozměrů.

http://czechairforce.com/news/quo-vadis ... acr-2-dil/
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

S úkryty pro letadla většího rozpětí křídel byl problém již při zařazení typu MiG-29 do čs. letectva. Ve výšce křídel byly okrajové oblouky od stěny vzdáleny asi 60 cm. Jistou dobu se uvažovalo o rozšíření stávajících ÚL tak, že by pravé stavební prvky krytu byly posunuty o 3 až 5 metrů a do stropu byly vmontovány dostatečně dlouhé rovné stropní překlady. Vzhledem k dalšímu vojensko - politickému vývoji se tímto problémem později nikdo nezabýval.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Vzhledem k situaci Slovenské republiky, která byla nucena požádat partnery v NATO o dočasné zabezpečení vzdušného prostoru silami jiných členů organizace, mám jité obavy z případného uzavření smlouy na dodávku letadel od společnosti LM. To samé se může stát i nám u této party.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Nemyslím si.
LM jim sice prodloužilo dodávku, ale hlídání jejich vzdušného prostoru je dáno současnou bezpečnostní situaci, kdy vykopli ruské techniky, a tím došlo k uzemnění "29"
Edit: proto také MO ČR jedná o tom jestli je možné někoho přeskočit na výrobní lince.
ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

V případě opětovného výpadku výroby pro nás dosti důležitých aparátů se opět ocitne v průšvihu malá země. U LM se dá očekávat cokoliv. Snad to naši trhovci pojistí nějakým dodatkem ve smlouvě, abychom nedopadli jako SR, tedy bez odškodnění. S omluvou na papíře se létat nedá.
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

Lord píše: 1/7/2022, 13:40 No jo no, a co až se poruší RAM, ten možná naši zvládnou opravit v klimatizovaném velkém hangáru, který v případě kalibrace nic nevydrží, na rozdíl od betonových úlů :lol: Ale jo v něčem bojeschopnost získáme, v jiném ztratíme, stejně by jsme tak jako tak, vydrželi bojovat asi týden. I když Ukrajina mnohé překvapila, když moderně přezbrojíme BVP, tanky, PVO, tak i déle.
Elastický RAM nátěr podle všeho poškozuje i námraza na letounu, nikoliv přímo chlad, ale vznikající námraza na stroji a proto musí být chráněné proti námraze. Jestli jsem to pochopil dobře, je nátěr vlastně magnetický absorbér se silikátovou vrstvou, ve které jsou rozptýlené nanočástice, přesněji tvarované karbonylové sloučeniny železa, nikl-zinek a feritu, které jsou tvarované a nanášené ve vrstvách proti konkrétním frekvencím. Co jsem četl o působení F-35 (třeba už je to vyřešeno) na Aljašce, tak museli měnit nátěr nebývale často (plus tam byl problém s bateriemi) a tedy i když teoreticky zvládne v příznivých podmínkách i "provizorní" letiště, pokud dorazí servisní cirkus, nicméně dlouhodobě ne, protože potom přestává prakticky fungovat RAM. Smysl to dává, protože karbonylové sloučeniny jsou křehké a železo navíc těžké. Logicky by to tak mělo mít největší účinnost proti L a S band radarům a zabránit nezrcadlovému odrazu, který leze po letounu (traveling, edge, creeping). Chápu-li knížky (pro strojaře děsné čtení), potom RAM vlastně musí reflektovat i složení materiálu (vrstev) pod ním, zřejmě zalepený do vrstev nanášeného kompozitu, tedy silná vrstva pro požadovaný útlum. Jen mi není jasné, jak řeší následné zahřívání. Tedy dává smysl, že letoun vlastně musí chránit, zejména před mrazem, protože slitiny z těchto materiálů jsou relativně křehké a náchylné.

Ruský přístup má v tomto ohledu něco do sebe, k opravě stačí v podstatě kus plechu, vrtačka, kleště a přetřít základovkou. Předletová příprava po delším pobytu v ruské zimě probíhá koštětem na štaflích a aby nemuseli uklízet okolo dráhy, vymyslí sklopné mříže do sání... hrubá technika pro hrubé zacházení, pak se není čemu divit, že ani jejich nejmodernější SU-35 postrádá na vertikálních stabilizátorech hladké nýtování, respektive přesné tlakové spoje.


Zdroj:
https://www.amazon.com/Radar-Cross-Sect ... 0306303434
https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1399384
Imperio absenti chaos regit.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Brzo dojdeme do faze, kdy budeme tvrdit, ze letame s koutovymi odrazeci a proto svitime az do Beloruska.
Az v pripade opravdu ostreho konfliktu obnovime RAM.
Ale jiste budeme mit k disposici sofistikovany letecky trenazer , takze piloti budou v klidu. Tam se RAM ani prunikem tepla z motoru do konstrukce trupu ,ani jeho dehonestaci popsanymi podminkami neprojevi.
Stejne , tak mi prisel k smichu argument , ze kolem schopnosti tohoto letounu lze budovat schopnost cele nasi armady.
To jiste. Dle me v dalsich letech spis nebudovat.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Standardní odpověď zde bude - dělaj to všichni kolem , a ti ví co dělají.. postavíš kolem něho (-35) vše a bude to nejlepší... a nerozumíš tomu..., protože nejseš dostatečně uvědomělý...
A měl by sis uvědomt že....


Asi tak nějak.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Mříže jsou již nějaký pátek out bych řekl. Jakožto 29 devítky. Jestliže během pár misí stihneš smahnout protivníka na hlavu. Můžeš i bez RAM dýchat. Jako chápu důvody proč 35 nebrat, ale chladná hlava jo. To co rusáci aktuálně předváděj, ... no. RAM NERAM
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Jen takova uvaha.,
USA, VB,Austrálie, Dánsko, Itálie, Kanada Nizozemsko, Norsko, Singapur ?Turecko?

Ucastnici vyvoje a oficialni investori v tento projekt. Tady by nakup mel byt bez reci a cena by je nemela ani tak palit. Z kazdym kusem se jim cast vraci.
Novi: Nemecko coby nosic jaderne munice.,Jinou moznost nemaji. F18 by USA zdrzovali do nekonecna.
Svycarsko v ramci komplexniho projektu protivzdusne obrany s obrovskymi ,slibenymi zpetnymi investicemi.
Finsko, Polsko, skoro nutnost, geopolitika.
Izrael, stejne to zaplatili USA.
Japonsko .Aby ne.
Recko, dalsi zakladna USA na jejich uzemi......
Cesko .....jsem zvedavy co si vyjedname . Jestli budeme tlacit na uprednostneni , tak nic.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“