F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Stačí se podívat do USA - dodnes problémy se spolehlivostí ve smyslu náročnosti a pod. Stejně tak má dodnes nevyřešené dětské nemoci. F-35 ještě není "dodělaný".
Stačí pro představu výměna motoru cca 8-36 hodin F-35 a 2 F-16 ?
RAM materiál a jeho údržba tak aby fungoval - což je kritické ke stealth je náročný na údržbu, už jenom tím, že pokud ho nemáš tak to neřešíš.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Skelet
"Frontová" ve smyslu že dokáže fungovat s dostupnímy přípravky typu běžný vozík na motor, schopnost fungovat bez pozemních zdrojů, schopnost být připraven po přistání na vzlet v čase blížící se Gripenu. Tedy jednoduchost a snadnost provozu ve ztížených podmínkách.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

frontová v jakémkoliv smyslu.. americká efka nejsou dělaná na působení v těsné blízkosti fronty. Proto mají dolet jako kráva.
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3820
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Právě USA není zcela vypovídající případ. Oni provozují F-35 prvních sérií které trápí dětské nemoci stroje. Logicky tedy jsou servisně náročné. Vypovídající pro nás jsou pouze evropští uživatelé kteří dostali F-35 novějších sérií. V tomhle by byli extrémně zajímavé statistiky třeba Nizozemců, Norů nebo dalších menších uživatelů.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Na tom něco být může, ale US nemají jenom starší verze, ale mix a navíc - problémy se týkají i nových strojů a na jejich řešení se dnes vynakládají další miliony dolarů, tedy nejde o zcela odladěný stroj který už je "hotový".
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

skelet píše: 27/6/2022, 19:20 frontová v jakémkoliv smyslu.. americká efka nejsou dělaná na působení v těsné blízkosti fronty. Proto mají dolet jako kráva.
Myslím že je to jedno, podstata sdělení je že i US mají stroje které byly od začátku dělané k tomu aby pracovali v omezených podmínkách a vcelku uspokojivě.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Co mají v arsenálu Amíci se nás moc nedotýká, protože my máme zájem o poslední výrobní variantu.
A ani Amíci mají letoun, který se dá označovat jako frontový. Tím je A-10. F-16 to fakt není.
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

F-16 sice dokáže operovat nějak z horší infrastruktury, ale tuším že potřebuje externí zdroj napájení systémů letadla.
F-15, naproti tomu se obejde bez externího zdroje a také dokáže operovat v horších podmínkách a oba jsou na tom lépe než F-35. To je pointa.

A jak píši, i poslední varianta F-35 má problémy..

Zajimavé je že v US nemá F-35 tak pevné postavení jak se mu přičítá v evropě, že by LM měl na zdejším trhu tak dobrý marketing ( podobný jako své doby Su 27?) ?
https://www.airforcemag.com/house-armed ... -and-ngad/
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Starší článek ( konec 2021), pro představu kritiky F-35" doma".
https://www.airforcemag.com/f-35-not-as ... hair-says/

Pro představu jak je výcvik pilota F-35 levný :
https://imageio.forbes.com/blogs-images ... fit=bounds
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

V čem nemá pevné postavení? Objednávají se snad nové série F-16? Nevšiml jsem si. Maximálně se objednávají modernizace.
ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Asi před hoďkou jsem někde koukal na něco ruského. Jsou vycukaní z Indů. Indové přestali mít zájem o MiG-35 ať už za jakoukoliv cenu. Začali se silně zaobírat strojem F-21 (nové provedení F-16). Tím ovšem nenaznačuji, že my bychom měli usilovat zrovna o tento stroj.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 27/6/2022, 20:14, celkem upraveno 1 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Skelet
Modernizace F-16 jsou - protože F-35 už dávno není to co měl původně být - náhrada za F-16 a není to jednoduchý a levný letoun a proto má problémy s lidma z US, kteří se dívají na alternativy, nebo na ponížení nákupu F-35, viz odkazy.

Starší článek o ceně :
https://www.statista.com/chart/23618/op ... -aircraft/
Ta cenovka se ani náhodou neblíží ideji o levném nebo snadno obsluhovatelném letadle.
Scotty asi namítne že ale novější Blocky jsou na tom lépe.
A asi to tak i bude, ale i tak je to pořád strašně drahé - viz opět odkazy co jsem poslal.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Nákupní cena je stejná jako u Gripen E.
Modernizace F-16 je dána tím, že jich je obrovské množství.
AČR má zkrátka na výběr dvě možnosti - missile truck nebo 5g. Cokoliv jiného je vyhazováním peněz.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

asi před hoďkou jsem někde koukal na něco ruského. Jsou vycukaní z Indů. Indové přestali mít zájem o MiG-35 ať už za jakoukoliv cenu. Začali se silně zaobírat strojem F-21 (nové provedení F-16). Tím ovšem nenaznačuji, že my bychom měli usilovat zrovna o tento stroj.
Tento příspěvek se spíš hodí do vlákna o Šachpatu, zajímavé je to "za každou cenu". Máš zdroj?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

V tom případě bych volil truck Skelete.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Skelet
Nákupka je v ceně letadel to poslední.
ČR má možností kolik chce. Na trhu je spousta možností.

Modernizace F-16 je dána tím že F-35 není co měl být- levný a jednoduchý univerzál.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3820
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

F-35 má zaryté odpůrce od doby kdy opustil rýsovací prkna. V Americe je v tom spíš politika než technické nebo cenové otázky.
Zatím ve výběrových řízeních v Evropě F-35 porazili jak nejnovější F-16 tak Gripen E. Takže stroje 4++ generace zase tak výhodné na pořízení zjevně nejsou.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Ne, nemá víc možností. Úkolem našeho letectva je podporovat spojence. Nákup F-16 a Gripen E je zabetonování současného stavu.
Já F-35 nemám rád, ale prostě je to tak.
ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Snem společnosti LM je cena těsně nad 80 mil. USD za kus, ovšem za podmíky, že se těchto aparátů vyrobí několik tisíc. Cena letové hodiny se má časem dostat pod 30 000 USD - přání. Vzhledem k naší politické reprezentaci předpokládám, že ty naše, pokud je vláda a parlament schválí, budou v cenovém rozpětí 117 - 120 mil. USD za kus.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Scotty87 píše: 27/6/2022, 20:25 F-35 má zaryté odpůrce od doby kdy opustil rýsovací prkna. V Americe je v tom spíš politika než technické nebo cenové otázky.
Zatím ve výběrových řízeních v Evropě F-35 porazili jak nejnovější F-16 tak Gripen E. Takže stroje 4++ generace zase tak výhodné na pořízení zjevně nejsou.
Každý program má nebo měl své odpůrce a na jejich kritice i něco bylo, evropa je dlouhodobě pod LM finančním oddělením, nebo jak to napsat :D
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“