F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od KOLT »

Hele, F-35 rozhodně není samospásná, ale dělat z ní podřadný stroj... to je fakt na diagnózu, sorryjako.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

B-2 se účastnily kampaně v Iráku na počátku, potom průběžně a jestli si dobře pamatuji, tak i syrské kampaně, afgoš netuším.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Xant
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 128
Registrován: 2/9/2021, 18:55

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Xant »

Přirozeně, ale nesmíme se ptát jaké úkoly plnila, kolik toho nalétala a proč tu tíhu nad Sýrií nesli ostatní stroje. Měli jich málo je jistě také odpověď, ale nikoliv celá odpověď a přesně na to narážím. Sama tam nebyla, moc toho neudělala a rozhodně nešlo o nějaké intenzivní operace.

Nechceš snad tvrdit, že občasný výlet nad Sýrii, nebo Libanon je to samé, jako ty tisíce bojových operací nasazených Hornetů?
intenzivní bojová operace
Zkus třeba slovník:
https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web. ... intensivni
Imperio absenti chaos regit.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17708
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Tak B-2 je určena především pro jaderné odstrašování, že jo.. jako operovat B-2, když kousek za hranicemi se teď usídlily F-22..
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

O čem je řeč, o B-2 nebo F-35?

Edit: B-2, 21 jsou v této diskuzi opravdu mimo mísu, sorry jako.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 630
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Xant píše: 22/8/2022, 18:32 Samozřejmě, F-35 musí být ve všem nejlepší, úplně nejlepší a tuplem nejlepší.

Další snůška PR žvástů, protože se počítají pouze bojové hodiny. Tedy doba strávená při plnění intenzivních bojových operací a s nákladem munice. Nikdo doposud F-35 důkladně neprověřil v boji. Zatímco F-15, F-16, F-18 jsou bojem plně prověřené stroje, které se účastnili intenzivních bojových operací - obě války v Iráku, Afganistán, Jugoslávie. Můžeme započítat i 8-11 hodinové mise v Mali, na které z Francie startovali municí a palivem napěchované Rafale. Úmyslně nepočítám mise např.: kde se pár naložených F-16 letí podívat na Syrský nukleární program.

Jinými slovy papouškuje PR žvásty výrobce, protože až intenzivní bojová operace odpoví na otázku, zda vydrží, či nikoliv. F-35 zatím nikde nasazena nebyla a těch pár výletů nad Bejrútem se opravdu ani náznakem nepřiblíží intenzivní bojové činnosti. Stejně tak z PR žvástů nevyčteš, jak si povede s těžkou municí pod křídly, protože do vnitřních šachet se vejdou opravdu "plivátka". O tom, že bys tam šoupnul střely jako SCALP, KEPD, nebo pumy GBU-28 proti železobetonu na velitelství.

Než spustíš další kolo důkazů PR davem, zamysli se kolik B-2 Spirit (v budoucnu B-21 Raider) v Evropě létá, když tedy kupujeme F-35 jako jediný stroj. Zatím nikde nebyla, takže o prověření a schopnostech nemůže být řeč. Všechno tedy bude ležet na bedrech F-35 ... která je nejlepší. Zatím toho moc neumí, nikde nebyla a jestli to vydrží, to zatím neví ani výrobce, respektive doufá a promítl to v návrhu, konstrukci a materiálech, ale zda to skutečně vydrží, to ukáže pouze bojové nasazení.
Jak nejlepsi? Proste driv se na zivotnost kladli mensi pozadavky a postupne se to zvysovalo. U F-35 uz byl pozadavek na 8000h. Muzes predpokladat, ze v dalsi generaci zase zmeni. Stejne tak se modernizace starsich stroju snazi zivotnost prodlouzit.
Jak vidis, vubec jsme neuvadel moznost, ze ta zivotnost muze byt i vyssi., nepovazuju to za relevantni. Testovaci F-35A prosla tim testem 3x.
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 50.article

Lynxovi jsme pouze ukazal, co to vlastne znamena mit 8000h zivotnosti, pripadne 20000h.

Pocitaji se pouze bojove hodiny? Ne pocitaji se vsechny letove hodiny a 99% bojovych hodin se v zatezi pro stoj moc nelisi od normalniho letu.

Jinak F-35 za sebou bojove mise ma, A a B, a dokonce i UK B.
https://www.airforcemag.com/article/combat-tested/
Jen 4 letka duben-listopad 2019 odlitala 1300misi/7300bojovych hodin(coz je prumerne 5,6h na misi) a shodila 150 bomb. Ja vim, zadny mnozstvi nebude dost dobry a nebo to nebude valka dostatecne vysoke intenzity.

Nevidim moc duvod integrovat na F-35 zbrane jako SCALP...
A o zbrane v pumovnici se neboj, budoucni zbrane se budou vyvijet s ohledem na omezeni pumovnic F-35...
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

No sú hodiny a sú hodiny. Pre výpočet životnosti sa aspoň v civilnom letectve (a vo vojenskom to nebude inak) sa uvažovalo zaťaženie NOC - Normal Operating Conditions. A F15EX, ktora ma nosnosť tuším 13.2t zbraní by v bežnom režime A2A bola prakticky neunavitelna. Takisto, kto videl podvozok F18 tak mu muselo byt jasne, ze v bežnom režime je temer neznicitelny. Ozaj veľký rozdiel oproti Gripen, či F16,logicky.
Na margo výberov napr vo Fínsku. Treba si uvedomiť, že tam boli ponúkane combo F18E/F +F18G, JAS39E + švédsky awacs a F35. Tiež bolo uvedené, že F35 je lacnejšia než SuperHornet a Growler, ale aj táto kombinácia je ešte niekde inde - aj schopnosťami. To len nikto si ani nevie predstaviť co ten Growler dokáže.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wolfhound »

Je potřeba neztrácet z povědomí, že F-35 je v současnosti jedním z nejmodernějších letounů NATO a pro většinu spojenců jde o jediný letoun 5. generace ve výzbroji. Proto některé údaje prostě nejsou k dispozici a v dohledné době ani nebudou. A týká se to i podrobností z jejich nasazení. Si pro připomenutí třeba projděte čs. veřejné publikace z 80. let 20. století, co se tam (ne)dozvíte o tehdejších moderních typech ČSLA jako Mig-23 nebo Su-22.

Ale stejně tak je špatně jakkoliv shazovat JAS-39C/D, který tak dlouho a spolehlivé slouží, nejen v AČR. Tenhle výborný švédský typ bez nadsázky zachránil české nadzvukové letectvo a není jeho vinou, že předchozí politické vedení ČR nebylo dlouhodobě ochotné investovat do plného využití jeho schopností.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Technický život letadla na úrovni 8 000 hodin je vcelku solidní doba, když uvážíme, že se jedná o bojový stroj, který by, alespoň teoreticky , měl snášet to nejhorší zacházení a extrémní provozní podmínky. Zda takový provoz a zacházení vydrží F-35, ukáže teprve budoucnost.

Když se podíváme do minulosti našeho letectva, myslím tím éru proudových letadel dodaných ze SSSR, je z dnešního pohledu nepředstavitelné, že se pořizovaly stroje s tak krátkým technickým životem - jen pro dokreslení: nejdramatičtěji na tom byl MiG-19 - 500 hodin a 7 let, avšak nezměrným úsilím technického personálu ILS leteckých pluků, umění techniků a dělníků výrobního závodu a opraven LOK i LOM, se podařilo tyto stroje udržet v provozu 11 až 14 let. Ani slavný MiG-15 a následovník MiG-17 s technickým životem stanoveným původně na 10 + 5 let a asi 1 000 až 1 200 hodin nebyl zrovna dlouhověký. Zkušenosti z provozu patnáctek u nás a sedmnáctek v Polsku, podepřené dostatkem náhradních dílů, dokázaly tyto letouny udržet v provozu i 26 let. O strojích MiG-23 se zde na palbě hodně psalo a stanovený techn. život 1 500 hodin a 17 let je zde znám. V našich podmínkách bylo možné verzi "23U" prodloužit na 2 000 hodin, dobově zůstával život nezměněný. Pouze výrobce nebo spec. opravárenský závod s potřebnou technologií mohl technický život prodloužit na 20 až 25 let a až 2 200 hodin. Podstatně lépe na tom byl se svou kompaktní konstrukcí MiG-21, kdy výrobce postupně stanovil technický život na 30 let a 2 500 - 2 700 hodin při dodržení všech provozních podmínek.
K dobru všech těchto strojů je třeba připomenout, že se s nimi nikdo v provozu nemazlil (u nás se ta letadla měla o poznání lépe, než u jiných provozovatelů) a byla především stíhači využívána v plném rozsahu letové obálky po celou dobu jejich používání.

Je klidně možné, že pozdější varianty F-35 mohou dostat od výrobce i 10 000 hodin technického života, případně i starší bloky mohou později dostat nový dodatečný meziopravní resurz, kterým se celkový technický život značně prodlouží.
Byl bych velmi nerad, kdyby došlo k opačnému procesu a výrobce musel technický život zkracovat, když půjde i naše peníze.
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Nesher »

Vyjednávací team pro F35 vyrazí do USA v říjnu.

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/mini ... omaci_pukk
Uživatelský avatar
Arthur
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2249
Registrován: 26/9/2017, 21:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Arthur »

JAS-39 Gripen E na Dnech NATO 2022

Krásne lietadlo a aj ukážka :up:
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Rase »

Maketa F-35A si na Dnech NATO získala velkou popularitu - fronta byla obrovská po celou dobu akce (minimálně co jsem byl v sobotu).
Na průlet rovněž přišla spousta diváků - nic zvláštního (akorát kolečko), ale bylo fajn ji vidět naživo.

IMG_20220917_100011.jpg
IMG_20220917_095914.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Ve skrytu duše jsem doufal, že se ke dvojici F-35 připojí z Polska jedna F-22 jako maličké překvapení. I tak dobré.

Doprovodný komentář k vystoupení pilota na stroji JAS-39E byl zoufalý a kazil dojem, ale to je jen můj náhled.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

A nebola F-22? Ja som to bral za hotovú vec.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Naneštěstí jsem průlet F-35 neviděl a záznam jsem si nepustil. Ale myslím, že by o tom novináři spustili frenetickou informační kampaň.

Před chvílí jsem koukl na záznam z průletu F-35 nad letištěm Leoše Janáčka v sobotu. Prolétl jen jeden letoun. Je pravděpodobné, že Nizozemci na základě meteorologické předpovědi poslali jen jeden kus z bezpečnostních důvodů.
Stanin39
Příspěvky: 5
Registrován: 9/12/2021, 09:24

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Stanin39 »

Flogger G píše: 19/9/2022, 12:26 Doprovodný komentář k vystoupení pilota na stroji JAS-39E byl zoufalý a kazil dojem, ale to je jen můj náhled.
Souhlasím, ale asi to není úplně snadný v tom spěchu. Jinak ukázka parádní. Otázkou je, jak na tom avionika a jak lítá naložený v porovnání s konkurencí. Jestli je konkurenceschopný. Bylo by fajn, kdyby si ještě nějaké zákazníky Gripen E našel.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“