F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Ano je, proto je dobrý číst hodně rozhovorů.
Tendry jsou - zpravidla ohnutý.
Tady je tendr provedený redakcí idnes.
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_alv
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3820
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Wasp píše: 30/3/2022, 22:01 Že Gripen je slabší než dvoumotorová letadla, nebo že je nekonkurenceschopný ?
Gripen je slabší než leckterá jednomotorová letadla...
Čáslav mluví jasnou řečí - Tajfuni jdou k zemi v BVR i WVR, jasně, ne vždy, ale, i tak, na cenu Gripenu..
Ovšem německé Eurofightery nepatří zrovna ke špičce dostupné techniky.....
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Scotty, zkus se poptat přímo u zdroje, jak na tom Gripen je a nebo není.
Možná zjistiš že je opravdu dobrý.

Američani budou asi 33 ks F-22 vyřazovat, že by jasný vítěz pro ČR ? Nic lepšího na světě není :D
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3820
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Rychlá anketa mezi piloty v Čáslavi na téma jestli dalších 20 let raději Céčko nebo F-35 by jistě dopadla dost jednoznačně.
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 341
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od segal7 »

Wasp píše: 31/3/2022, 06:35 Ano je, proto je dobrý číst hodně rozhovorů.
Tendry jsou - zpravidla ohnutý.
Tady je tendr provedený redakcí idnes.
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_alv
Tak teď si děláš srandu viď? Použít Vojáčka :mrgreen:
Nejhorší je nebýt...
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Wasp píše: 30/3/2022, 19:58 Jak to že ne ? FOI 0,1m2 Gripen
S výzbrojí více.
Pointa je že ze všech "ne stealth"je Gripen nejvíce "Stealth".
A v boji je to jedna z jeho výhod.
Potvrzená.
Wasp prepáč, ale toto je proste len o nejakej viere v Gripen.

Stovky miliard dolarov boli minuté na vývoj F-117, F-22 a F-35, aby sa RCS znížilo čo najviac ako sa dá. Vyvinuli sa špeciálne materiály, nátery, prekryty kabíny. A potom príde SAAB a nakreslí si za pár rokov Gripen a dosiahne to, čo americkým konglomerátom trvalo desaťročia.

To sa proste nestalo a rôzne marketingové čísla Švédov si treba kriticky zhodnotiť.
KF-21 je tvarovo prisposobený žnižovaniu RCS a odhaduje sa okolo 1m2. Práve pre chýbajúce špeciálne materiály, ku ktorým nemajú prístup.
Chápem že máš Gripen rád, ale treba vidieť veci reálne.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Sorry, Juraj, řeknu v Čáslavi že se na to maj dívat reálně... 8-) Může být ?
Já kopu ze F-15, když už.
Seagal, Steven,
jasně že ne, tendr jako tendr, ne ?

Scotty, může být, nic to nemění.
Myslels F-16, ten jednomotor ? ( Jakej vlastně jinej), ano, má větší dolet a nosnost, pokud je to parametr který potřebuješ, kup F-16, pokud preferuješ více sortie rate a větší autonomii, kup Gripen. Jednoduché, urči co chceš a kup.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Na toto téma jsem z čáslavskými vedl rozhovor. Piloti chtějí F-35, protože je ve všem lepší, technici chtějí Gripen, protože je líp postavený. F-16 nechce nikdo, protože výkonově je jak Gripen, ale hůř postavený :D

Stran RCS, tak zrovna toto bylo zmiňováno jako výhoda Gripenů v soubojích s polskými F-16. Prostě je Gripen malý. Vaše rozepře jsou krásné, ale tak nějak už v praxi dávno ověřené.
edit: v rámci současné politicko-bezpečnostní situace,a vzhledme k tomu, že dvacet let provozujeme lehký 4G, tak pro nás má význam buď letoun 5G nebo letoun 4G schopný plnit missile-truck. Ani jedno z toho není Gripen a F-16.
ObrázekObrázekObrázek
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2509
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

A ti piloti majú povolenie len tak rozprávať o svojich strojoch? Okrem teda propagandistickych rozprávok o tom akí sú úžasní..
Lebo aj v Aere radi vravia akí sú úžasní a vlastne ti z Boeingu ich vlastne chceli len zničiť a vôbec nevedia ako sa stavajú lietadla..

Ak sa ČR rozhodne, že bude chcieť byt expedičná letecká sila, tak aj ta F15EX by bola k veci. Bežným opotrebenim prakticky neznicitelne lietadlo, hlavne keby lietalo na ľahko.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Lynx: až ty jednou do nějakého komentu nezakomponuješ "české problémy", tak bouchnu šampus.
Piloti i technici se ti "mimo záznam" rozpovídají. Samozřejmě nejdou do ničeho tajného. A nemám důvod jim nevěřit, když jedním dechem dodají, že když přijde na manévrový boj, tak si v souboji s letounem vybaveným přilbovým zaměřovačem moc neškrtnou.
ČR nemusí být stavěna jako expediční síla, ale reálně může nastat situace, kdy bude muset podporovat slovenskou armádu bojující u Dukelského průsmyku. Čož znamená operační dolet cca 600km + náklad. A to už Gripen C bez doplňování paliva nedá.
Pochopitelně, pokud bychom operovali s tím, že po roce 2022 nastane v Evropě mír a láska na věčné časy, tak ty Gripeny pro AČR stačí.
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Jedině Drony, to je budouctnost, žádný F-35, ten bude za chvilku starej a překonanej. K čemu pořizovat F-35, když za 10 let lítaj drony které zmizí jakýkoliv člověkem pilotovaný stroj. Jste tady málo pokrokový 8-)

Lynx
Ano, povídají. Věřím více jim než čemukoliv z kolonek - tendr na netu, nebo expert na netu 8-)
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2509
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Skelet - pre správnosť by bolo vhodné konfrontovať tých pilotov a technikov aj s ich poľskými kolegami, že ako to videli oni.
Gripen ledva doleti s jedným bagom na Sliač a spraví otočku a ide naspäť. Tak to komentovali na SIAF, keď prileteli "pozdraviť".
To "expedičné" som myslel nasadenie na Islande a aj v Pobalti, napríklad. Lebo pravda je, že ČR ako štátu HLBOKO vnútri NATO a EÚ v podstate ziadne letecké ohrozenie nehrozí a môže sa venovať expedíciam.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Až budu znát osobně nějakého pilota nebo technika z polského letectva od F-16, tak se jich optám. Ale nemám proč jim nedůvěřovat. Mluví o kladech i o mínusech Gripenu/L-159.
O tom, že by byla ČR hluboko uvnitř v NATO nic nevím. Slovensko není Ukrajina, a tak jsme nějakých 270km "hluboko" v NATO. Nic moc..
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

270km nie je vzdialenosť, ktorú by Rusi dosiahli na rovinatej Ukrajine. Na Čáslav je to z hranice ďalších 270km.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2509
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

270km je dosť na to aby im prípadný postup z východu na západ trval koľko, 5-6 mesiacov? Ako to bolo jediný krát, keď prešli, od Dukly v 10/1944 po Žilinu niekedy v marci 45?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Reagoval jsem na to, že ČR je hluboko v NATO. Což je fakt nesmysl. A uvažovat, že v budoucnosti bude odvádět RA stejně kvalitní práci jako nyní je cesta do pekel. JInými slovy ČR má větší chvilku na reakci, ale Slovensko nám neposkytuje "komfort" hlubokého zázemí.
Pochopitelně AČR může počkat až jak se to vyvrbí na slovenské frontě.. no asik, ne že?
edit: a to je zde ještě kacířská myšlenka, že se SR z NATO vycuká.. kdo je připraven, není překvapen.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4953
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

Slovensko svojou geomorfologiou poskytuje ČR komfort hlbokého zázemia. Cez Slovensko sa Sovieti, Rumuni a ČS armádny zbor prebíjali niekoľko mesiacov a kým sa dostali z Dukly do Žiliny, začalo sa bojovať o Berlín.

Realisticky, prípadnú ťarchu obrany SR budú znášať úplne iné spojenecké krajiny ako ČR. Realita veľkosti našich armád je jasná.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Trochu více konvenční řešení. Gripen C/D ponechat a pořídit jich více. A k tomu, Typhoona v poslední generaci jako vzduch- vzduch stroj.
Rafale by taky šel, ale Typhoon je evropský F-15 - do vyších výšek a rychlostí je vhodnější než Rafale - vhodnější pro Air Superiority, Air Domination nebo jak tomu pár let říkaj v US.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17777
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Nabízené letouny jsou F-35, F-16, Rafale a Gripen. Typhoon nikoliv.
ObrázekObrázekObrázek
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1747
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Nesher »

Wasp píše: 31/3/2022, 14:17 Trochu více konvenční řešení. Gripen C/D ponechat a pořídit jich více. A k tomu, Typhoona v poslední generaci jako vzduch- vzduch stroj.
Rafale by taky šel, ale Typhoon je evropský F-15 - do vyších výšek a rychlostí je vhodnější než Rafale - vhodnější pro Air Superiority, Air Domination nebo jak tomu pár let říkaj v US.
Aneb proč to dělat jednoduše a efektivně (F35) když to mohu dělat složitě, méně efektivně, ale zato dráž?
Začíná to připomínat Arthura s jeho obsesí ohledně modernizace BVP a T 72.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“