F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Saburo »

Tak nejspíše i Řecko.
Teď už jen aby my jsme nevymysleli nějakou pitomou českou cestu...

https://www.reuters.com/world/europe/gr ... 022-06-30/
Obrázek
Matesaax
vojín
vojín
Příspěvky: 17
Registrován: 18/10/2019, 11:08

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Matesaax »

Scotty87 píše: 1/7/2022, 08:02 Náhoda? Nemyslím si.
https://twitter.com/ArmadaCR/status/1542742557687484416
Ten příspěvěk na Twitteru je celkem hloupý.Ani vyspělá letectva si dnes nedovolí vyřazovat bojové letouny po 17 letech,ale využívají je běžně 30 i 40 let.Gripen verze C i dnes představuje moderní a kvalitní zbranový systém a my se tady tváříme,jak kdyby šlo o beznadějně zastaralé letadlo jako např. slovenské Migy-29.
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4161
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Alfik »

Saburo píše: 30/6/2022, 19:32 A ostatní konkurenti jsou asi analogový...?
A kdyby? Osvědčilo se to :)
To je vtip, asi jako "na hrubý pytel..." :)
A s čím se dá propojit gripeň v NATO, Švédsko nyní není členem NATO. Nemá plně integrované systémy s NATO, má nějaký svůj vlastní. Což je nám na houby.
Toto je, pokud vím, vyřešeno už léta. Už od doby kdy Gripen létá u nás. Má plně blábláblá a osvědčuje se to (čímž říkám že je na to důkaz) jednak při našich letech v pobaltí, a druhak právě v té Izraeli. Oni Izraelci mají kromě Gripenů i jiná letadla, namnoze z USA, víme? :)
A co vím, tak jim komunikace systémů problémy nedělá.
Jooo už vím! On Gripen vlastně nevyhovuje standardům NATO protože má tankování z obou stran, a letadla NATO jen z jedné...!!!
Tím se to vysvětluje :twisted:
A Izrael, no my nejsme Izrael a ani nejsme v situaci ať už politické, bezpečnostní nebo ekonomické jako oni.
Totálně nesmyslné přirovnání.
To je pravda. Ale luft, a rádiové vlny, to oboje je tam i tady prakticky totožné... :)
Čímž nelobuju pro Gripen, mě je úplně buřt jestli Gripen nebo 35ka, hlavně aby to plnilo. Gripeny plní. A vzhl. k tomu, že ta zpráva o "zadáčo Gripenech" je nejspíš diplomatický šum, ne-li dokonce "gaffe", je tato diskuse s ponižováním osvědčivších se letadel k ničemu :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Nesher »

Matesaax píše: 1/7/2022, 09:53
Scotty87 píše: 1/7/2022, 08:02 Náhoda? Nemyslím si.
https://twitter.com/ArmadaCR/status/1542742557687484416
Ten příspěvěk na Twitteru je celkem hloupý.Ani vyspělá letectva si dnes nedovolí vyřazovat bojové letouny po 17 letech,ale využívají je běžně 30 i 40 let.Gripen verze C i dnes představuje moderní a kvalitní zbranový systém a my se tady tváříme,jak kdyby šlo o beznadějně zastaralé letadlo jako např. slovenské Migy-29.
To je sice hezké, ale jako všechno v životě je to trochu složitější.
1. Až Gripeny odejdou od VS, nebudou mít 17, ale 25 let. Reálně se bavíme o roku 2029.
2. Ta letadla nejsou naše, takže my nic ( v klasickém slova smyslu) vyřazovat nebudeme, pouze skončí pronájem.
3. Gripen C je dnes +- na úrovni toho co jiní po 30 letech vyřazují.
Takže ano, je čas jít dál. Gripen tu udělal spoustu práce, budiž mu za to dík, ale teď máme šanci vyřešit stíhačky na 40 let. A navíc konečně něčím, co bude reálně nasaditelné ve společné bojové operaci. Ne jen na air policing.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Nemám rád balonky, skelete. Upřednostňuji rovné vyjádření vlady k problému.

Ať už pořídíme jakýkoliv typ letadla, vstupem do otevřeného válečného konfliktu nám nic 40 let nevydrží, těch propagovaných 24 určitě ne.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Oficiální vyjádření je, že nabídky podal Lockheed Martin (F-35 a F16; prodej), Saab (Gripen E; prodej nebo pronájem) a Dassault (Rafale; prodej).
Neoficiální balónky jsou, že vláda jedná o přepuštění místa v řadě na výrobu nových stíhaček, z čehož se dá odvodit zájem o F-35 nebo F-16. A od představitelů LM víme, že vláda jedná o nákupu F-35 (jinými slovy F-16 není preferovaným nebo zvažovaným typem).
Oficiálně ti nikdo nic neřekne, protože ve hře je stále mnoho faktorů. Například - přepustí nám někdo svou várku F-35, abychom je tady měli v letech 2027-2029? Dostaneme nějakou americkou podporu na tento nákup?
Vyjádření švédského velvyslance naznačuje, že česko-americká jednání jsou velmi daleko. Ostatně oficiální vyjádření vlády se má konat v létě.
Pokud se dostaneme do stavu studené války, tak se řeší letectvo na cca 40let dopředu.
Pokud se bavíme o horké fázi, tak nevidím jediný racionální důvod, proč nakupovat Gripen. A pokud si někdo myslí, že tím racionálním důvodem je možnost operovat z nouzových letišť z minimálním personálem, tak to racionální důvod fakt není.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
mrfelix
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 220
Registrován: 30/10/2012, 08:43

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od mrfelix »

Mě se líbí víc Gripen z těchto důvodů:
- věřím, že má výrazně nižší provozní náklady (dle Janes a Flygrevin až 4x). Z toho vyvozuju, že armáda bude liknavá v tom s F-35 skutečně lítat, případně je opravit při menším poškození.
- líbí se mi Gripen jako zbraňový systém s raketami Meteor (měl by umět sundavat Suchoje na vzdálenost, na kterou ony s R-77-1 nemají šanci), Meteory by měly být výrazně lepší, než AMRAAMY C všech subverzí.
- přepokládám, že protivzdušná ochrana je hlavní cíl našeho letectva (nemáme ambice na moderní protizemní boj, neumíme ho, střelnice, kde lze trénovat s řízenou protizemní municí). Dál si myslím, že do budoucna je jak taktická, tak strategická protizemní činnost spíš záležitost dronů. Chtěl bych, aby Gripeny vyčistily nebe pro drony.
- líbí se mi, že je Gripen méně náročný na pozemní přípravu a údržbu a čistotu vzletové dráhy. Dovedu si představit, že NATO bude někdy potřebovat,a by se naše stíhače nečekaně přesunuly na základnu, která nebude připravená pro F-35 a že tam budeme naopak užiteční.
- jestli to chápu dobře, modernizovaná C i nová E umí oba datalinky - švédský i Naťácký - takže naše Gripeny umí získávat i předávat data od pozemních stanovišť PVO i od AWACSů.
- představuju si pohádkově, že je snad i výhoda, že mají datalinky 2 a minimálně pro komunikaci Gripenů mezi sebou je Gripen odolnější na rušení.

Přeju si, ať už koupíme cokoliv, ať k tomu hlavně máme alespoň dost AA výzbroje. Nikoliv tu hrst, jak tomu bylo dosud.
Obrázek
Hall
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 267
Registrován: 30/10/2018, 23:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Hall »

skelet píše: 1/7/2022, 11:26 Oficiální vyjádření je, že nabídky podal Lockheed Martin (F-35 a F16; prodej)..
Nie, LM žiadnu oficiálnu ponuku nedal a ani nemôže dať. US zbrane sa predávajú cez FMS. Ponuku dáva vláda, bola by zverejnená cez DSCA. Čokoľvek si predrokovala Černochová s US, je stále neoficálne.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12970
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Rase »

Přepouštění místa by sedělo i na Rafale, ale o nich se prakticky vůbec nemluví jsou asi jen do počtu.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Hall: jestli Pentagon nebo LM je bezpředmětné. Jednání se vedou ve stylu vláda-vláda.
mrfelix: protizemní boj neumí 211, ale jedná se o přezbrojení 211 a 212 letky.
ObrázekObrázekObrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Nedostatek odborného technického personálu trápil už nacistickou Luftwaffe, když se nad Říší začaly ve velkém zjevovat masivní formace stíhacích bombardérů a napadaly letecké základny. Na to si stěžovali piloti Me-262, silně také řídly stavy ILS specializované KG 200, s tímto problémem se potýkala celá tehdejší Luftwaffe. Když se podívám na problémy čs letectva v období studené války, také hrozilo značné omezení činnosti letectva kvůli nedostatku techniků všech odborností, dokonce se snížily počty letadel držených v pohotovosti k ostraze vzdušného prostoru republiky. Tento aspekt není podružný při výběru nového typu a bude ve skutečné bojové činnosti silně limitovat schopnosti nasazení letadel.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 1/7/2022, 13:27, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Jinak ta příprava Gripenu k nové AA misi trvá 15 minut a je k tomu zapotřebí 3 lidí. K protizemní plus pět minut a jeden technik navíc.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lord »

No jo no, a co až se poruší RAM, ten možná naši zvládnou opravit v klimatizovaném velkém hangáru, který v případě kalibrace nic nevydrží, na rozdíl od betonových úlů :lol: Ale jo v něčem bojeschopnost získáme, v jiném ztratíme, stejně by jsme tak jako tak, vydrželi bojovat asi týden. I když Ukrajina mnohé překvapila, když moderně přezbrojíme BVP, tanky, PVO, tak i déle.
Flogger G píše: 1/7/2022, 12:46 Když se podívám na problémy čs letectva v období studené války, také hrozilo značné omezení činnosti letectva kvůli nedostatku techniků všech odborností, dokonce se snížily počty letadel držených v pohotovosti k ostraze vzdušného prostoru republiky. Tento aspekt není podružný při výběru nového typu a bude ve skutečné bojové činnosti silně limitovat schopnosti nasazení letadel.

Složitější opravy F-35, např. motory se stejně budou muset posílat do USA nebo pokud vznikne v Evropě servisní středisko, tak tam. Zase nic až tak neobvyklého, jen že F-35 je skutečně složitý stroj náročný na údržbu, kde i každý šroubek bude stát majlant. Jedním z hlavních důvodů je, že stále větší počet letounů F-35 není v Americe schopen letu, protože nemají funkční motor. Dále se v ní uvádí, že letouny F-35 stále nedosahují předepsané míry způsobilosti pro plnění úkolů, trvale nesplňují cíle v oblasti spolehlivosti a náklady na jejich údržbu se zdvojnásobily.

Ale NATO potažmo USA má nějakou koncepci obrany, do které také svým způsobem zapadneme. Je to jiný stroj 5. generace, tak si na to půjde snad zvyknout včetně servisu. Třeba nebudou naše F-35 tolik lítat, tím se něco ušetří. Lidi si časem zvyknou na všechno, pokrok asi nezastavíme.

Generálporučík letectva Eric Fick sice na slyšení poukázal na to, že F-35, i když pracuje se sníženou schopností, je stále lepší než většina ostatních stíhaček. Všechno má svoje.

https://ekonomickydenik.cz/s-americkymi ... -problemy/
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

jakože zodolněný kryt nemůže být klimatizovaný?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lord »

My takové asi stavět nebudeme, Izrael je možná má?
hangar-F-35-klima.jpg

Ale stál by víc, a starý kryty po komunistech asi nepůjdou přizpůsobit.
hangar-bechyne-rozmer.jpg
Ani se tam F-35 svým ROZPĚTÍM nevejde.

Ale to je jen detail, dosud se to taky neřešilo 8-)
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Do našich úlů se vejde například Rafale. Jestli se budou stavět zodolněné kryty nikdo neví. Myslím, že to neví ani na ministerstvu obrany. Takže bych nepředjímal.
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3764
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Matesaax píše: 1/7/2022, 09:53
Scotty87 píše: 1/7/2022, 08:02 Náhoda? Nemyslím si.
https://twitter.com/ArmadaCR/status/1542742557687484416
Ten příspěvěk na Twitteru je celkem hloupý.Ani vyspělá letectva si dnes nedovolí vyřazovat bojové letouny po 17 letech,ale využívají je běžně 30 i 40 let.Gripen verze C i dnes představuje moderní a kvalitní zbranový systém a my se tady tváříme,jak kdyby šlo o beznadějně zastaralé letadlo jako např. slovenské Migy-29.
V zásadě zastaralý je. Pro další provoz by musela nevyhnutelně přijít nákladná modernizace/rozšíření schopností. Právě proto že nám ta letadla nepatří nejsme tímhle vázaní a je možné zvolit jinou cestu.
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Saburo »

Zemakt píše: 1/7/2022, 13:10 Jinak ta příprava Gripenu k nové AA misi trvá 15 minut a je k tomu zapotřebí 3 lidí. K protizemní plus pět minut a jeden technik navíc.
A k čemu je to dobrý když A/A municí máme s bídou na jednu "zaprávku" a A/G nemáme nic?
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Je to schopnost. To že ji nevyužíváme je náš problém. To samé platí pro F35. Nicméně schopnosti jsou trvalé, a co není využito může být. V případě potřeby.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3764
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

mrfelix píše: 1/7/2022, 12:19 Mě se líbí víc Gripen z těchto důvodů:
- věřím, že má výrazně nižší provozní náklady (dle Janes a Flygrevin až 4x). Z toho vyvozuju, že armáda bude liknavá v tom s F-35 skutečně lítat, případně je opravit při menším poškození.
Gripeny AČR látají za 680 000 na hodinu. Což už se velmi blíží udávané ceně F-35. Oprava jakéhokoli poškození je u letadel vždy drahá záležitost. N ro buď budou nebo nebudou peníze a je jedno jestli to bude Gripen nebo F-35.
- líbí se mi Gripen jako zbraňový systém s raketami Meteor (měl by umět sundavat Suchoje na vzdálenost, na kterou ony s R-77-1 nemají šanci), Meteory by měly být výrazně lepší, než AMRAAMY C všech subverzí.
Pro plnohodnotná využití techno střel je ovšem nutné nechat Gripen modernizovat. F-35 má AMRAAM D v základu a možnost dokoupit rozšíření softwaru pro Meteor.
- přepokládám, že protivzdušná ochrana je hlavní cíl našeho letectva (nemáme ambice na moderní protizemní boj, neumíme ho, střelnice, kde lze trénovat s řízenou protizemní municí). Dál si myslím, že do budoucna je jak taktická, tak strategická protizemní činnost spíš záležitost dronů. Chtěl bych, aby Gripeny vyčistily nebe pro drony.
ambice je cvičit protizemní boj. Proto se pro Gripeny kupovalo rozšířené softwaru pro boj s pozemními cíli a pořizovali se nové závěsníky pro americké pumy. Bohužel plnohodnotný výcvik neumožňuje 14 letadel. Proto je požadováno rozšíření počtu na dvě letky. Co se týče střelnic ty máme. Bohužem na nich nelže požívat chytré zbraně na jejich maximální možnou vzdálenost, ale s omezeními lze cvičit u nás. Plnohodnotně by patrně šlo cvičit třeba v Polsku nad mořem. Ostatně PVO už tam roky jezdí.
- líbí se mi, že je Gripen méně náročný na pozemní přípravu a údržbu a čistotu vzletové dráhy. Dovedu si představit, že NATO bude někdy potřebovat,a by se naše stíhače nečekaně přesunuly na základnu, která nebude připravená pro F-35 a že tam budeme naopak užiteční.
Bude něco takového potřeba když bude většina leteckých základen v Evropě na F-35 připravená?
- jestli to chápu dobře, modernizovaná C i nová E umí oba datalinky - švédský i Naťácký - takže naše Gripeny umí získávat i předávat data od pozemních stanovišť PVO i od AWACSů.
Ty "naše" to v základu neuměli. Datalink se musel samostatně dokupovat.
- představuju si pohádkově, že je snad i výhoda, že mají datalinky 2 a minimálně pro komunikaci Gripenů mezi sebou je Gripen odolnější na rušení.
Pokud vím u nás se to nepoužívá a nikdy nepožívalo.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“