F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Shania, kolego, Ty jsi nějaké R-3S na vzdušný cíl střílel?

Moje vědomosti nejsou nijak moc, nebyl jsem "halapartník", ale nějaké velké procento rozdílu mezi AIM-9B a R-3S nebylo, když nebereš selhání v průběhu OBS, kdy se používaly střely úplně na konci životnosti - za měsíc na šroťák.
Odkud by se MiG-21 k cíli přiblížil, když ne zezadu. Stejně fungovaly i ostatní stíhačky tehdejší doby a jejich na teplo naváděné střely.
Uživatelský avatar
alibaba
7. Major
7. Major
Příspěvky: 707
Registrován: 15/8/2007, 00:30
Bydliště: Cotswold

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od alibaba »

Kolego Floggere G, Tak mi to připomělo díru v dveřích do úlu v Chotusicích. :D
Inteligence má své hranice,
ale blbost je nekonečná....
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Flogger G píše: 3/8/2022, 20:04 Shania, kolego, Ty jsi nějaké R-3S na vzdušný cíl střílel?

Moje vědomosti nejsou nijak moc, nebyl jsem "halapartník", ale nějaké velké procento rozdílu mezi AIM-9B a R-3S nebylo, když nebereš selhání v průběhu OBS, kdy se používaly střely úplně na konci životnosti - za měsíc na šroťák.
Odkud by se MiG-21 k cíli přiblížil, když ne zezadu. Stejně fungovaly i ostatní stíhačky tehdejší doby a jejich na teplo naváděné střely.
R-3S je 1:1 kopie AIM-9B za pouzitit sovetskych technologii, takze je jeste horsi nez B.
V dobe kdy s tim litali mig-21 tak uz se na zadapade pouzivala AIM-9D a lepsi, kterou tedy pozdeji take ukradli a okopirovali.

R-3S slouzila velmi dlouhou dobu k velke smule kohokoliv kdo s tim musel do boje...

Ale mas pravdu, velky rozdil mezi R-3S a AIM-9B neni, takze jsem mel spis napsat efektivnost vs v te dobe pouzivane verze AIM-9

Tom Cooper ma napr clanek o R-3S zde:
https://theaviationgeekclub.com/the-myt ... less-junk/
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Mne zaujal v tom článku především první obrázek - nějaký MiG-23 s atrapami střel (možná R-3S) z expozice muzea. Text vychází z PR výstupů izraelského letectva a leteckých sil USA nad Vietnamem.
Naváděcí systém a řízení R-3S pro naše, polské a maďarské střely byly vyráběny v našich podnicích, kompletovaly a zkoušely se také v našich zařízeních.

JJ. alibaba, tenkrát z MiGu-23BN sešly dvě podkřídlové S-24 v protibetonové verzi. To byl tanec.

Ještě rozšířím otázku, Shania. Kolik samonavaděcích střel jsi odpálil na vzdušný cíl - jakýkoliv typ, nejen R-3S?
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Saburo »

Flogger G píše: 4/8/2022, 10:40 Mne zaujal v tom článku především první obrázek
A to je poslední místo kam ses dostal, viď. Ono je to anglicky...

Ten článek vychází hlavně ze vzpomínek arabských pilotů a ne nějakých PR výstupů Izraele ...
No bohužel ta angličtina, to je problém pro spousty ex-lampasáků, za dvacet let u letectva sem takových bohužel poznal až moc.
No nicméně je znát, že tvůj politruk na tobě řádně zapracoval.

p.s. a kolik si Ty odpálil těch A/A raket?
Obrázek
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Flogger G píše: 4/8/2022, 10:40 Mne zaujal v tom článku především první obrázek - nějaký MiG-23 s atrapami střel (možná R-3S) z expozice muzea. Text vychází z PR výstupů izraelského letectva a leteckých sil USA nad Vietnamem.
Naváděcí systém a řízení R-3S pro naše, polské a maďarské střely byly vyráběny v našich podnicích, kompletovaly a zkoušely se také v našich zařízeních.

JJ. alibaba, tenkrát z MiGu-23BN sešly dvě podkřídlové S-24 v protibetonové verzi. To byl tanec.

Ještě rozšířím otázku, Shania. Kolik samonavaděcích střel jsi odpálil na vzdušný cíl - jakýkoliv typ, nejen R-3S?
mel jsi to jeste rozsirit, kolik raket jsem odpalil v boji:D A je celkem jednoducha odpoved, v CSSR nikdo(?) a i v SSSR tech lidi bylo velice malo...
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

S vybavením, které letouny Egypta i Syrie měly, byl vždy problém. Nejhorší bylo, že jaksi neakceptovali rady instruktorů, až na výjimky. Odpalovali střely z nevhodných úhlů i vzdáleností při nízké sbližovací rychlosti a překračovali hodnotu max. přetížení při odpalu.. Samozřejmě potom tvrdili, že systém nefunguje. Nikdy jsem nezastíral, že docházelo k selháním střel, to se stává i u dnešních výrobků, tehdy ještě častěji, střely byly z dnešního pohledu absolutně nedokonalé a měly plno omezení při použití. Tohle však musel eliminovat výcvik pilotů - alespoň do určité míry.

Jak bylo patrno z mojich dřívějších příspěvků, těžko jsem mohl střílet nějakou střelu, při mém zařazení na pozemní funkci. Ale byl jsem v provozu celý život, neseděl jsem v kanceláři. V průběhu OBS obyčejně piloti konzultovali svoje postupy se zkušenými specialisty ČVO 433/437 a také s motoráři. Maličko jsem k tomu přičuchl.

Ještě děkuji kolegovi Saburo za zhodnocení mé osoby.
Kolego Saburo, jaké části letectví jsi věnoval Ty těch dvacet let?
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

No dobre, tady mas tedy i preklad...
Svadet to na vycvik je klasicka vymluva, dnes zcela jasne vidime tu kvalitu ruskeho vycviku... a tenkrat to zazila i ta jejich elita na vlastni kuzi...
O vycviku jaky meli se pilotum VS mohlo jen zdat... A USAF nebyla daleko lepsi...
Takze si nedelj zadny iluze o tom, jak by nase zbrane a piloti byli v necem lepsi...
jestliže zkušenosti USA s nasazením prvních AIM-9B/E/J a AIM-7E/E2 Sparrows nad Severním Vietnamem byly "negativní", zkušenosti nejen arabského letectva, ale i severovietnamského, lze označit za "tragické".
Pokud jde o letadla, většina sovětské výzbroje pro vzdušný boj - zejména rakety R-3S (kódové označení ASCC/NATO "AA-2 Atoll") - byla nepoužitelným haraburdím. Tečka.

Jestliže americké zkušenosti z nasazení prvních AIM-9B/E/J a AIM-7E/E2 Sparrows nad Severním Vietnamem byly "negativní", zkušenosti nejen arabského letectva, ale i severovietnamského lze označit pouze za "tragické". R-3S nedokázal sledovat cíl s přetížením větším než 2,5 gs; nemohl být odpálen, pokud letoun, který jej nesl, přetížil více než 2,5 gs - skutečně, zaměřovač MiGu-21 pravděpodobně selhal, pokud pilot opakovaně přetížil více než 2 gs. Kromě toho se R-3S porouchával neustále. Například během války v říjnu 1973 "vyletělo" asi 30 raket vypálených syrskými piloty MiG-21. Selhávaly, i když byly vypáleny z ideálních pozic. Přestože není k dispozici žádná jednoznačná statistika, je nepravděpodobné, že by i 3-5 % R-3S, které kdy byly vypáleny v boji, někdy zaznamenalo zásah.

Pro srovnání, nejméně 50 % všech AIM-9D vypálených Izraelci během této války zaznamenalo zásah; v případě AIM-9G spěšně dodaných ze zásob USN do Izraele již 9. října 1973 byla pravděpodobnost zásahu (a tedy sestřelu) ještě vyšší. Důvodem byla nejen mnohem lepší spolehlivost Sidewinderu, ale také jeho mnohem širší obálka zásahu: v případě AIM-9D byla téměř o 50 % větší než u R-3S. Prostředky: Sidewindery mohly být odpalovány z větší vzdálenosti, pod větším úhlem mimo cíl, při větších zrychleních a proti cílům, které mají větší gs (nebo se "hůře otáčejí") než R-3S.

Navíc, i když R-3S dosáhl zásahu, neměl záruku sestřelu. Případy Miragů, kterým jeden z nich rozbil zadní část trupu, ale přesto se bezpečně vrátily zpět do Izraele, nejsou přinejmenším od 5. června 1967 ničím novým. I když jsou dobře zdokumentovány, na veřejnosti je jich známo jen málo.


Sovětské letouny jsou často popisovány jako "jednoduché a robustní", schopné "snést trest". Nepochybuji, že tomu tak je - v míru. Ve válce je to relativní. Dokonce i letoun AIM-9D s bezprostředním zážehem pravděpodobně utrhl MiGu-17F křídlo, obvykle s katastrofálními následky pro pilota. Pokud MiG-17 nebyl odstřelen prvním zásahem, byl obvykle odstřelen druhým. Velitele č. 89 letky EAF Nadžího Lašína - vedoucího egyptského pilota MiGu-17F v říjnové válce s Izraelem v roce 1973 - zachránil takový "druhý zásah": první zapálil jeho letoun, ale také mu zablokoval kryt kabiny. Nemohl se katapultovat. Druhý způsobil rozpad jeho letounu a "katapultoval" ho z kokpitu...

Ano, MiG-21 se ukázal jako životaschopnější a mnoho z těch, kterým se připisují 'potvrzené sestřely', přežilo, když jim byla odfouknuta polovina ploutve nebo křídla. Poměrně dost - i několik Su-7BMK - jich přistálo na břicho v měkkém pouštním písku a následně bylo opraveno. Mnoha dalším se to však nepodařilo.

Není překvapením, že indické letectvo vyřadilo všechny své zásoby R-3S krátce po válce s Pákistánem v roce 1971 - více než rok před válkou v říjnu 1973. Vzhledem k tomu, že Sověti odmítli dodat jakýkoli z R-13M a R-60, které byly testovány pro použití na MiG-23 již od let 1969-1970, a poté dodali desítky MiG-23MS' vyzbrojených R-3S i poté, co začali dodávat MiG-21bis vyzbrojené vylepšenými R-13M různým exportním zákazníkům, museli Arabové udržovat R-3S ve službě i v 80. letech.

Sovětští poradci totiž, obvykle argumentujíce - údajně - "ohromujícími úspěchy severovietnamských soudruhů" (což zůstává dodnes nepotvrzeno), naléhali na své egyptské a syrské "žáky", aby je používali ve vzdušném boji. Až potud byl "sovětský vliv" pro obě tato letectva v letech 1967-1973 skutečně relativní: ačkoli o tom nebyla ani v nejmenším přesvědčena, stále se snažila používat R-3S' ve vzdušných bojích proti Izraelcům, protože neměla jinou možnost.

A cvičily opravdu hodně. Zatímco jsme zvyklí na historky o "neschopných" arabských pilotech, ve skutečnosti egyptští a syrští stíhací piloti v období 1967-1973 pravidelně nalétali 350-400 hodin ročně, z toho 90 % formou taktického výcviku. Myslete na to: Průměr NATO v té době byl 200-240 hodin, z toho nejméně polovinu strávili prostými přesuny z letecké základny A na leteckou základnu B. Izraelci nalétali jen o něco více. Navíc díky dostupnosti libyjských Miragů měli Egypťané dokonce mnohem více "odlišného leteckého bojového výcviku" než Izraelci a Američané v tomto období - a to dohromady. Tudíž, ač to může znít "nemožně", Egypťané a Syřané byli ve skutečnosti lépe vycvičeni než jejich nepřítel. Jenže na tom 'prostě nezáleželo', protože jejich zbraně nebyly na takový úkol - a to se neomezovalo jen na rakety R-3S.



Mýtus o sovětských zbraních a taktice na Blízkém východě, část šestá: Proč byly sovětské zbraně vzduch-vzduch dodávané arabskému letectvu zbytečným harampádím?
Sovětské zbraně byly sice vynikajícími kusy techniky, ale přinejmenším na papíře nebyly ničím lepším. Typy jako GSh-23, NR-30 a NR-37 byly v západním tisku často vychvalovány pro své "náboje velikosti láhve od mléka" a "silnou razanci". Ve skutečnosti však střílely pomalu, měly nízkou úsťovou rychlost a letadla, která je nesla, měla příliš málo nábojů: proto se nehodily pro boj stíhačů proti stíhačům. Jaké překvapení, když uvážíme, že MiG-15, MiG-17 a MiG-21 byly původně navrženy s ohledem na zachycování vysoko letících bombardérů...

Překvapivé však je, že sovětské 23mm střely nezpůsobovaly dostatečné škody: zasáhly, způsobily puch a bylo to. Nedokázaly způsobit očekávané škody. Protože nikdy nebyly dostatečně pečlivě zkoumány, zůstává příčina dodnes nejasná.

V létě 1970 se skupina syrských pilotů na dovolené v Evropě setkala se skupinou Francouzů. V jednu chvíli jeden z Francouzů - čerstvě po návratu z Izraele - poznamenal: "Kdybyste věděli, kolik Miragů jste během poslední letecké bitvy skutečně zasáhli, vyhlásili byste ten den za státní svátek." A tak se stalo. Přesto nespadl ani jeden Mirage.

Po jedné z těch slavných, velkých leteckých bitev nad Deversoirskou propastí se Husajn el-Kfass a jeho kolegové z 62. letky (vybavené MiGy-17F) posadili, aby se podívali na filmy ze svých zbraňových kamer. Nemohli uvěřit vlastním očím, co se jim naskytl pohled: několik Miragů bylo zasaženo 23mm kanóny, znovu a znovu, a ani jeden nespadl.

Šukrí Thabet, jeden z nemnoha Palestinců, kteří v 60. letech vstoupili do SyAAF, sloužil v říjnu 1973 jako zástupce velitele letky č. 11 (MiG-21MF). V závěru uvedl: "V době, kdy byl na palubě letounu, byl jeho letoun v provozu: Naši piloti byli velmi stateční, velmi talentovaní a vysoce vycvičení..... MiG-21 byl velmi dobrý letoun.... Ale naše zbraně byly naší nevýhodou... téměř na úrovni druhé světové války!

Mýtus o sovětských zbraních a taktice na Blízkém východě, část šestá: Proč byly sovětské zbraně vzduch-vzduch dodávané arabským vzdušným silám zbytečným harampádím?
Sečteno a podtrženo: v tehdejších arabských vzdušných silách nechyběl výcvik ani agresivita. Dostupné zbraně však jednoduše nebyly pro tento úkol vhodné. Výsledkem byl takový rozdíl v palebné síle a přesnosti mezi sovětskými letouny na jedné straně a americkými a francouzskými na straně druhé, že závěr byl na dosah ruky: "arabští" piloti de facto létali do vzdušných bojů beze zbraní. Bez ohledu na to, jak dobře byli vycvičeni, jak moc byli motivováni, jak moc se chtěli zapojit a bojovat s Izraelci, bylo jako zázrak, jestli něco z toho, co vypálili, skutečně způsobilo nepříteli škody.

Zatímco vždy zveřejňovali jen historky o tom, jak jejich létající supermani vedou vzdušnou válku "Davida proti Goliášovi" proti "hordám MiGů" a snadno si připisují desítky sestřelů "na potkání" (jako když Charlie Sheen hodil hrst kulek na své "irácké nepřátele", aby jich "zabil desítky" ve filmu Žhavé výstřely! Part Deux), Izraelci si byli dokonale vědomi reality. A to natolik, že to přispělo ke vzniku slavné "koncepce" - teze vypracované izraelskou vojenskou rozvědkou před říjnovou válkou v roce 1973, podle níž Sýrie nezaútočí na Izrael, aniž by tak učinil Egypt, a Egypt nezaútočí, dokud se nevyrovná izraelské vzdušné převaze.

Tato "Koncepce" se stala hlavním důvodem, proč Arabové dosáhli strategického překvapení, když 6. října 1973 zaútočili: nikdo nečekal, že budou tak "šílení", aby to udělali.

Celkový výsledek byl nevyhnutelný: Izraelci sestřelili "stovky" MiGů a Suchojů ve vzdušných bojích v letech 1968-1982; Arabové "jen" asi 30-40 Izraelců. 'Arabové' skutečně cvičili 'jako šílení', ale vše bylo marné - ne kvůli nějaké 'neschopnosti', 'kultuře', 'poraženectví', 'zbabělosti', sportu nebo vaření, ale proto, že jejich zbraně sovětské výroby, které měly arabské vzdušné síly v letech 1960-1973 k dispozici, byly de facto nepoužitelné a Sověti se ukázali jako mimořádně odolní vůči radám.

Mnoho dalších podrobností o tom všem najdete v knize 1973: "První jaderná válka".

Foto: U.S. Navy, U.S. Air Force a cliff1066 prostřednictvím Wikipedie
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flogger G »

Děkuji za překlad.

Iluzemi dokonalosti sovětských zbraní netrpím.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Nebylo by vhodnější založit vlákno k problematice úspěšnosti leteckých protiletadlových střel ?
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Ještě možná píchnu do vosího hnízda, F-35 tedy nepřekvapivě opravdu není určen do manévrového boje ? On nebude špatný, má dobrou šanci zvítězit, ale je určen jinam.
Na začátku JSF ale tomu bylo jinak ? Kladly se na něj požadavky pro manévrový vzdušný boj a proto je mezi F-16 a F-18 ?
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 4/8/2022, 17:21 Ještě možná píchnu do vosího hnízda, F-35 tedy nepřekvapivě opravdu není určen do manévrového boje ? On nebude špatný, má dobrou šanci zvítězit, ale je určen jinam.
Na začátku JSF ale tomu bylo jinak ? Kladly se na něj požadavky pro manévrový vzdušný boj a proto je mezi F-16 a F-18 ?
F-35 urcite neni urcena pro dogfigt.

Pozadavky na ten stroj jsou jen aby byl vykonostne tam kde je F-16/FA-18. Takze sice si poradi s temer cimkoliv co lita...
Ale pokud by se ve stejne dobe stavel 5gen stroj, ktery by mel v pozadavcich manevrovy boj, tak by ten stroj byl daleko lepsi nez 4gen stroje...
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Na to je tam F-22.
On tedy byl požadavek na manévrovatelnost jako u F-16/18 - což jsou oba výborně manévrující stroje, později vypuštěn pro konstruktéry důležitější věci ?
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 4/8/2022, 18:01 Na to je tam F-22.
On tedy byl požadavek na manévrovatelnost jako u F-16/18 - což jsou oba výborně manévrující stroje, později vypuštěn pro konstruktéry důležitější věci ?
Jak vypusten? F-35 ma lepsi manevrovatelnost jak oba stroje s vyzbroji.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Lepší, lepší, co to znamená ?
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Wasp píše: 4/8/2022, 18:24 Lepší, lepší, co to znamená ?
To ze zkuseny pilot potrebuje cistou F-16C, aby mohl byt rovnoceny souper novackovi s par hodinami BFM v F-35...
Proste soucet vsech vlastnosti F-35 davaji pilotovi vyhodu i kdyz v jednom parametru je stroj lehce horsi...

Nejvetsi faktor v dogfigtu je, ze FBW F-35A je nekde jinde nez u F-16 a pilot si toho muze dovolit vic.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Tady jsou parametry k F-35, jiné asi nemáme :

https://www.heritage.org/defense/report ... -the-world

Je tam malý vzorek pilotů, ale i tak se píše že v bojové konfiguraci má F-16C ( bez udané verze ) o chlup lepší okamžitou obratnost, výrazně lepší ustálenou obratnost a o chlup lepší získání energie zpět. a je horší v pomalých rychlostech a při stack/scissors. To jsou asi specifické manévry jako nůžky a stack, nevím.
V práci ze F-16net. ohledně umístění střely AIM-120D v co nejmenším čase od místa vzletu je F-16C druhý za F-22 s časem 12,9 minuty, F-35 je poslední - 14 minut. Tedy akcelerace je lepší u F-16.

Tedy čistě podle těchto parametrů je F-16 s externí AA výzbrojí velmi dobrý proti čisté F-35 s výzbrojí vevnitř.

Porovnání F-35 s F-15C je výrazněji ve prospěch F-15C, mimo třetího času pro AIM-120D, kdy má 13,2 minuty.

Hlavní myšlenkou tohoto příspěvku je to že F-35 je jistě dobrý "dogfighter", ale starší generace je v tomto stejně schopná F-35 porazit jako -35 naopak je.

FbW F-35 bude jistě výborný, ale v čem je lepší než systém u F-16 ? F-15 je jiná filozofie ovladatelnosti, starší, ale nemusí být nutně ta horší.
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Saburo »

Flogger G píše: 4/8/2022, 11:54 Kolego Saburo, jaké části letectví jsi věnoval Ty těch dvacet let?
odpovězeno
Naposledy upravil(a) Saburo dne 5/8/2022, 10:38, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2538
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Lynx »

Ja som svojho času písal o F15EX, nie o C, nie o A. A tam bude určitý, veľký rozdiel.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Je tam malý vzorek pilotů, ale i tak se píše že v bojové konfiguraci má F-16C ( bez udané verze ) o chlup lepší okamžitou obratnost, výrazně lepší ustálenou obratnost a o chlup lepší získání energie zpět. a je horší v pomalých rychlostech a při stack/scissors. To jsou asi specifické manévry jako nůžky a stack, nevím.
Ten report je o necem trosku jinem...
Každý pilot pak měl vybrat, kterou stíhačku by raději pilotoval v boji, kdyby měl čelit klonu letícímu na druhém letounu v šesti různých situacích ve vzduchu. (Viz graf 2.) Pokud si pilot vybral například F-15C v souboji na krátkou vzdálenost, měl pocit, že by mohl překonat pilota se stejnými schopnostmi na F-35A. Bývalí piloti čtvrté generace volili F-35A ve 100 procentech případů v situacích mimo vizuální dosah a ve více než 75 procentech případů ve vizuálních soubojích, kde jsou energie a manévrovací schopnosti rozhodující pro úspěch.

Důvodem číslo jedna, proč si piloti vybrali svůj předchozí stíhací letoun místo F-35A v některém ze čtyř scénářů vizuálního boje, byla skutečnost, že jejich předchozí stíhací letoun měl pro tyto boje střelu AIM-9X, zatímco F-35A nikoli. Scénář, který každý pilot dostal, zahrnoval konfigurace letounů pro počáteční fáze války, kdy byl pro F-35A vyžadován stealth. Tam stíhačka nemá žádné externí zásoby, a protože střelu AIM-9X lze nést pouze externě, nebyla tato střela k dispozici.
Obrázek
Obrázek

Takze v tom nejhorsim pripade, coz je 61% pilotu by zvolilo F-35A pred F-16 i pres absenci AIM-9X... Podobne u F-15C..
Takze jak rikam, souhr prednosti F-35 kompenzuje tech par, kde jsou vykony nizsi nez u druheho stroje...
V práci ze F-16net. ohledně umístění střely AIM-120D v co nejmenším čase od místa vzletu je F-16C druhý za F-22 s časem 12,9 minuty, F-35 je poslední - 14 minut. Tedy akcelerace je lepší u F-16.

Tedy čistě podle těchto parametrů je F-16 s externí AA výzbrojí velmi dobrý proti čisté F-35 s výzbrojí vevnitř.
Porovnání F-35 s F-15C je výrazněji ve prospěch F-15C, mimo třetího času pro AIM-120D, kdy má 13,2 minuty.
Nepovidej, vzdyt jsme te na to navedl:) a mas to tu na cca 62 strane prelozene.

F-16 ma lepsi akceleraci jak F-35A, to co jsi prehledl, ze F-16 a F-15 maji binbo fuel 120nm od zakladny a F-35A na 200nm, takze pokud by se mel zachyt konat dal od zakladny, uz to tak dobre pro ne nevychazi a bude to vyrovnanejsi...
Obrázek
Hlavní myšlenkou tohoto příspěvku je to že F-35 je jistě dobrý "dogfighter", ale starší generace je v tomto stejně schopná F-35 porazit jako -35 naopak je.
F-35 neni dogfigter, nikdy nebude a nikdo ho tak nebude nikdy pouzivat, soustredis se na napro irelevantni veci, ktere jsou irelevantni dekady.
FbW F-35 bude jistě výborný, ale v čem je lepší než systém u F-16 ? F-15 je jiná filozofie ovladatelnosti, starší, ale nemusí být nutně ta horší.
1. dovoluje pilotovi delat vic, a naprosto bezpecne. Pokud se pilot nauci co a jak ma delat, tak po par hodinach vycviku bude na obdobne urovni jako pilot 4gen stroje co cvici roky... vic jak tech par hodin totiz v bfm ani nedostanou... just in case...

2. hadej proc se lidi jako Sprey, APA a dalsi roky rozhlasovali ze F-35 je "krocan" a to proc neni je prave FBW. Najdi si nejake kvalitni video a pozorne divej se co kazda ze ridicich ploch F-35 dela...
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“