Argentinský cvičný letoun Pampa III

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13138
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Argentinský cvičný letoun Pampa III

Příspěvek od Rase »

Argentinský cvičný letoun Pampa III

V roce 1978 podepsala argentinská společnost Fábrica Militar de Aviones (FMA) s německou Dornier Flugzeugwerke smlouvu o spolupráci na vývoji letounu, který by nahradil argentinským letectvem provozované cvičné letouny Morane-Saulnier MS.760 Paris. V následujícím roce začal vývoj letounu FMA IA-63 Pampa, vycházejícího z evropského typu Dassault/Dornier Alpha Jet, leč IA-63 však byl menší a pouze jednomotorový. První let prototypu Pampa EX-01 se uskutečnil v říjnu 1984 a letouny byly do služby přijaty v dubnu 1988. Ve stejné době byly letectvu dodány první tři sériové stroje. Argentinské letectvo roku 1985 objednalo 65 letounů IA-63. Sama společnost FMA předpokládala stavbu až 300 letounů, z toho 200 na export. Zahraniční zakázku se však pro letoun získat nepodařilo a výrobu komplikovala špatná ekonomická situace Argentiny. Do převzetí FMA americkým koncernem Lockheed Martin v července 1995 bylo vyrobeno 18 kusů IA-63. Pampa se však stala hlavním cvičným letounem argentinského letectva. V polovině 90. let byly letouny modernizovány na verzi Pampa II. Především získaly moderní avioniku srovnatelnou s bojovými letouny A-4AR Fightinghawk. Roku 2000 získala společnost zakázku argentinské vlády na 24 lehkých bojových letounů AT-63 s vylepšeným pohonem a modernizovanou avinikou (včetně tzv. digitálního kokpitu). Polovina měla vzniknout přestavbou existujících IA-63 a zbylé měly být nově vyrobeny. Levný lehký bojový letoun byl usilovně, leč neúspěšně nabízen dalším potenciálním zájemcům. Prototyp verze AT-63 poprvé vzlétl v červnu 2005. V letech 2006-2007 bylo postaveno šest nových letounů. Roku 2013 argentinská vláda oznámila plán na zakoupení 22 letounů modernizované verze Pampa III a 22 lehkých bojových Pampa GT. Pampa III je vybavena tzv. skleněným kokpitem a novým motorem Honeywell TFE731-40-2N. Prototyp byl zalétán v září 2015, sériová výroba ale byla odkládána kvůli nedostatku financí. Dne 23. února 2018 byla objednána výroba prvních tří kusů Pampa III a certifikaci získaly v červenci téhož roku.
V polovině roku 2019 se podařilo prodat dva letouny Pampa III Guatemale za 28 mil dolarů. Smlouva byla podepsána 3. července v Buenos Aires, argentinskými a guatemalskými ministry obrany, Oscarem Aguadem a generálem Miguelem Raldou, spolu s Antoniom Beltramone, prezidentem společnosti FAdeA (Fábrica Argentina de Aviones) - argentinského výrobce letounů. Dohoda zahrnuje technickou podporu a školení, které piloti absolvují v Argentině. Letouny Pampa III jsou stejné jako používá argentinské letectvo a budou nasazeny jak k výcviku, tak i pohraniční kontrole (proti pašerákům drog). Letouny budou dodány do konce roku 2019.

Zdroj:
https://www.prensalibre.com/guatemala/p ... s-al-pais/
https://www.shephardmedia.com/news/trai ... ampa-iii-/
https://aviationweek.com/awindefense/gu ... t-customer
https://en.mercopress.com/2019/07/06/ar ... -guatemala
https://cs.wikipedia.org/wiki/FMA_IA-63_Pampa

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Argentinský cvičný letoun Pampa III

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Jestli tak dobře lítá, jak skvěle vypadá... :lol:
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13138
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Argentinský cvičný letoun Pampa III

Příspěvek od Rase »

hlavním úspěchem je, že se nyní Argentincům konečně podařilo prodat první kousky. Samotný letoun sme již dříve hodně řešili ve spojitosti s tuzemským L-39NG a osobně zde vidím velmi podobný příběh s podobným výsledkem. Pampa III je z mého pohledu hodně zajímavý stroj, je mi ale jasné, že v ČR je prakticky kacířstvím, když někdo pochválí jiný letoun než tuzemský L-39NG :D

ps. hodí se zmínit, že v 90. letech byla FMA vybrána americkým koncernem LTV jako partner pro účast v soutěži modernizaci USAF Joint Primary Aircraft Training System (JPATS). Nabídnuta byla modifikovaná verze letounu označená Vought Pampa 2000. V soutěži však zvítězil turbovrtulový letoun Beechcraft T-6 Texan II.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Argentinský cvičný letoun Pampa III

Příspěvek od zzz »

Argentinský stát dá desítky milionů do projektu PAMPA III
https://www.defensa.com/argentina/mas-a ... erza-aerea
https://www.infodefensa.com/latam/2021/ ... pampa.html

IMHO tato objednávka se mi spíše jeví jako "hladová zeď" pro argentinskou firmu (vzhledem ke konkrétnímu složení letadel/vrtulníků argentinských ozbrojených sil)...
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3946
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Argentinský cvičný letoun Pampa III

Příspěvek od HONZIK11 »

Zajimave je, jak se progresivni stat totalne slozi , kdyz mu ,,dojdou ,,zasoby ,,Nemcú. Naprosto a chybne se pak pusti do boje s Anglicany, v domeni , ze se Nemec vrati. Pak je desetileti odkazany zase a jenom na svoje hovezi.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Argentinský cvičný letoun Pampa III

Příspěvek od zzz »

Osobně se mi výše uvedená situace (=přes 100 mil. USD za 6 letadel Pampa III, blok 2, modernizaci 3 ks na tutéž verzi, testy a nákup části materiálu na pár dalších kousků) jeví spíše jako předražená investice... Když si vezmu, že Aero za nové kousky 4x L-39NG pro LOM chtělo něco 40 mil. EUR celkem... a to Aero nabízí zkušenosti z nasazení L-39 a L-159 v cca aktuálních 5-ti ostrých bojových akcích (Afrika, Střední východ), zatímco IA-63 Pampa není vyzkoušené v praxi

HONZIK11 píše:Zajimave je, jak se progresivni stat totalne slozi , kdyz mu ,,dojdou ,,zasoby ,,Nemcú. (...)
Nevím jestli můžu úplně souhlasit. Ono, když je řeč o Argentině, tak je řeč o státu lidnatém a bohatém jako Polsko a Slovensko dohromady, akorát rozlohou je Argentina zhruba 6x větší než součet rozlohy Polska+Slovenska... Bohatstvím myslím HDP v běžných cenách, tj. nikoliv HDP po přepočtu na paritu kupní síly argentinské měny="peso", neboť import/export probíhá v běžných cenách/v běžných devizových kurzech, nikoliv v pesech.

O to víc je zarážející ten sešup letectva argentinských ozbrojených sil za poslední roky. Holt, to vypadá, že Argentinci rezignovali na nadzvuky (uznávám, že Skyhawk) a raději investují do udržení transportních a hlídkovacích schopností (viz zájem o brazilský KC-390) a zejména přibylo letadel pro COIN.

ono o něčem svědčí, to složení letadlového/vrtulníkového parku... 3 složky ozbrojených sil v Argentině nespojily své vzdušné síly do jedné organizace, nýbrž si "každá hraje na svém písečku".

Přitom kdyby argentinci spojili do jedné složky všechna letadla všech 3 složek ozbrojených sil, tak by se nemusely dublovat zčásti např. letadla pro základní a pokročilý letecký výcvik:
10xT-34 Mentor a
12xT-6 TexanII a
14x EMB-312 Tucano a
7x Grob 120TP a
18x IA-63 Pampa

Zatímco jednoúčelových bojových letadel v roce 2021 je v Argentině dost málo (Skyhawky a... už skoro nic). Viz přehled letadel v ozbrojených silách Argentiny (zdroj: FlightGlobal.com pro rok 2013, resp. pro rok 2021):


Argentinské letectvo, stav v 2013, resp. v 2021:
A-4+TA-4 Skyhawk... 23+4 ks resp. 23+3
IA-58 Pucara... 32
Mirage IIIEA + IIIDA... 6+2
Mirage 5... 5
Nesher... 10
AT/IA-63 Pampa... 19 resp. 6+18
EMB-312 Tucano... 26 resp. 14
LearJet (EW)... 3 resp. 1
C-130H/KC-130H ... 2+1 resp. 4+2
Fokker F27... 5
Fokker F28... 5 resp. 1
Piper PA 31... v roce 2013 ... 0 ks, resp. v roce 2021... 2ks
Twin Commander ... v roce 2013... 0 ks, resp. v roce 2021... 3 ks
Cessna/Beechcraft T-6 TexanII... v roce 2013 0 ks, resp. v roce 2021... 12 ks
Grob 120TP... v roce 2013... 0 ks, resp. v roce 2021... 7 ks

Argentinské armáda, stav v 2013, resp. v 2021:
OV-1... 8
C212... 1 resp. 3 ks
DHC-6 Twin Otter... 2 resp. 2 ks
MerlinIII/IV... 4
Cessna/Beechcraft Baron+208+Citation Bravo... v roce 2013... 0 ks, resp. v roce 2021... 1+3+1 ks

Argentinské námořnictvo, stav v 2013, resp. v 2021:
Super Etendard... 11
King Air 200 MPA (námořní patrolovací)... 6 resp. 4 ks
P-3B MPA...3
S-2 MPA... 2 resp. 2 ks
Fokker F-28...22

King Air 200... 1 resp. 1 ks
Pilatus PC-6... 1 resp. 1 ks
T-34 Mentor...10 resp. 10 ks




___
Ono, když se člověk podívá jaká konkrétní letadla (=vesměs od Textron-značky Beechcraft/Cessna) byla nakoupena od r. 2013... tak spekuluji, že strategií argentinského státu je:
- zadotovat místní státní leteckou firmu, tak aby dokončila vývoj letadel
- ... a následně tuto argentinskou leteckou firmu prodat koncernu Textron (značky Bell, Beechcraft, Cessna), tak
- aby americká firma Textron ve své celosvětové prodejní síti začala prodávat letadla z Argentiny
- ... tak aby se konečně povedlo exportovat letadla vyvinuté v Argentině.


Výše ve vlákně se sice píše o exportu IA-63 Pampa, ale nakonec tento export nebyl realizován...


Dále je v nabídce argentinské firmy také modernizovaný turboprop COIN IA-58 Pucara Fenix
https://www.flightglobal.com/defence/ar ... 46.article

https://www.youtube.com/watch?v=jkMsPlYxcPg


A zpola vyvinutý (pro základní letecký výcvik) FAdeA IA-100 Malvina
Obrázek
zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/FAdeA_IA-100

Plus zemědělské (postřikovací) mašiny PA-25 Puelche
zdroj: https://www.fadeasa.com.ar/pa-25-puelche/?lang=en



Prostě stejný způsob nalákání silné firmy do argentinské leteckého průmyslu. Podobně jako bylo působení Lockheed Martin v Argentině. Nebo snaha o získání know-how do Argentiny jako byla licenční výroba (spíše montáž) Piperů v Argentině https://en.wikipedia.org/wiki/Chincul
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“