Přestože Tirpitz přímo mnoho škody nenapáchal, vadil spojencům čím dál víc. Po neúspěšném závěru operace Titul proto začali plánovat novou akci. Tentokrát však prostředky jež měly mnohem větší šance na úspěch.
Operaci Source naplánoval velitel ponorkové skupiny Home Fleet kontraadmirál Barry. Britové již od června 1943 testovali na skotské základně Loch Cairbawn novou miniponorku typu X. Zkoušky dopadly poměrně úspěšně a tak bylo rozhodnuto čluny poprvé použít proti německé bitevní lodi.
Ve dnech 11. a 12.9.1943 proto opustilo základnu šest velkých ponorek. Každá z nich vlekla na laně jeden člun X, řízený náhradní posádkou. Během cesty se v bouři utrhly X-8 a X-9. První se sice podařilo nalézt ale byla tak těžce poškozena (její kapitán se pokusil vyřešit ztrátu stability odhozením náloží které však předčasně vybuchly), že ji posádka sama potopila. X-9 však zmizela beze stopy. Zbylé čtyři čluny tedy měly zaútočit na Scharnhorsta (X-10) a Tirpitz (X-5;6;7)
První pronikla k Tirpitzi X-6. Posádka odhodila nálože vedle trupu a protože neměla šanci na únik vzdala se. Také X-7 úspěšně zaútočila ale při pokusu odplout ji zasáhl výbuch svržených náloží a těžce ji poškodil. Dva členové posádky zahynuli a zbylí dva byli zajati. X-5 byla napadena torpédoborcem a daleko od cíle potopena (neví se však jestli na cestě k Tirpitzi nebo při návratu). X-10 byla kvůli poruchám nucena se vrátit a po převzetí posádky mateřskou ponorkou byla také potopena. Tedy 100% ztráty.
Ale ani situace Tirpitze nebyla dobrá. Současný výbuch osmi (jestli se i X-5 podařilo položit nálože, tak dvanácti) tun trhaviny jej prorazil, nadzvedl z vody a při dopadu se trup zkroutil. Škody na lodi byly obrovské. Věže A a C byly posunuty a zaklíněny, jedna z turbín byla utržena z podstavce, levé kormidlo a všechny tři šrouby těžce poškozeny a mnoho dalších škod. Co však bylo nejvážnější byly škody na trupu. Velké části obšívky byly zdeformovány a tato poškození nebylo možno opravit nikde jinde než v Německu. Dönitz však rozhodl, že loď zůstane v Norsku a tam se také vydala dílenská loď Neumark. Jejím technikům se do konce února podařilo kromě škod na trupu vše ostatní opravit. Během prací jej 10.2. napadlo 15 sovětských bombardérů, Tirpitz však další zásahy neutrpěl.
V polovině března byly práce ukončeny a téměř okamžitě přišel další úder. V rámci doprovodu konvoje JW-58 proběhla operace Wolfram. Tirpitz napadla skupina britských letadlových lodí svými letouny. Bombardéry nesly pouze 800 a 250 kg pumy, přesto dosáhly významného úspěchu. Pumy poškodily nástavby, zničily nebo vyřadily velkou část protiletadlových postavení a zabily 122 německých námořníků. Hlavní pancéřová paluba sice nebyla proražena ale loď nabrala přes 1000 tun vody. Dělníci z Neumarku se opět pustili do oprav a 15.7. byl Tirpitz opět v pořádku.
K dalším náletům potom došlo v noci z 16. na 17.7. (bez jediného zásahu), 22.8. (2 útoky - několik velmi blízkých zásahů a 1 mrtvý), 24.8 (2 zásahy, jedna puma nevybuchla, druhá zničila část protiletadlových baterií) a 29.8.(opět jen několik blízkých zásahů, 1zraněný). Celkem při těchto čtyřech úderech ztratili Britové osm letadel, na Tirpitzi však zbylo poměrně málo munice do lehkých protiletadlových děl.
Britové opět změnili taktiku. Stáhli své letadlové lodě a naplánovali nový nálet. První možnost, zaútočit Mosquity nesoucími tunové pumy zamítli a pro útok určili Lancastery z 9. a 617. bombardovací perutě. Stroje nesly nové šestitunové pumy Tallboy a a speciální 200 kg minové bomby Johnie Walker.
38 bombardérů přelétlo na ruské letiště Jagodnik u Archangelska, 10 letounů se však při přistání poškodilo a nebyly schopny akce. Zbylých 28 strojů odstartovalo 15.9.1944 a v podle plánu operace Paravane zamířilo ke kotvišti Tirpitze v Kaafjordu. Němcům se sice podařilo zahalit plavidlo do kouřové clony přesto se první skupině letadel podařil zásah.

Tirtitz během operace Paravane
Tallboy zasáhl pravou stranu přídě a vybuchl 10 metrů v podpalubí. V trupu byla proražena díra asi 10x15 metrů a byla vážně poškozena struktura trupu až u věže A, tedy 40 metů od místa zásahu. Pancéřová i horní paluba byly zdeformovány a příď nabrala 1000 tun vody. Další čtyři blízké zásahy těžce poškodily strojovny lodě (rychlost byla nyní i kvůli škodám na přídi pouhých 8 uzlů) a byla zničena většina optických zaměřovačů a mnoho dalších přístrojů nutných pro provoz lodě. Škody byly tak vážné, že je bylo možno opravit pouze v Německu, loď by tam však patrně nikdy nedoplula.
Kapitán Junge dostal rozkaz přesunout se s Tirpitzem do Tromsö. Zde byl obrněnec zakotven tak aby svou palbou pokrýval přístupy do přístavu. Aby se při napadení loď nepotopila, naplánovali Němci snížit hloubku vody na 12 metrů nasypáním obrovského množství štěrku na dno pod loď. Než to však provedli, zaútočily bombardéry znovu.
Přesunem na jih k Tromsö se Tirpitz dostal do doletu Lancasterů ze Skotska. Britové toho okamžitě využili a bleskově naplánovali operaci Katechizm. 29.10. bombardéry zaútočily znovu ale nejbližší zásahy byly asi 16 metrů od lodi. I to však stačilo na zničení kormidel, šroubů a rozsáhlému zaplavení trupu. Další den opustila Tirpitz obsluha kotelen a strojoven a byla změněna jeho klasifikace na těžkou plovoucí baterii.

Tirtitz - operace Katechizm (vyhodnocení a označené zásahy)
Práce na zasypávání dna začaly 2.11. a o 10 dní později se Lancastery vrátily. Přesto, že byli Němci v předstihu varováni, nálet dopadl pro Brity nanejvýš uspokojivě. První puma zasáhla palubu mezi věžemi A a B ale nevybuchla. Další dva zásahy na levoboku však byly smrtelné. První Tallboy dopadl na katapult, pronikl pancéřovou palubou a jeho výbuch roztrhl boční pancíř a obšívku v délce několika metrů a na celou výšku trupu. Zároveň byla úplně zničena konstrukce trupu v 1/3 jeho šířky. O několik vteřin později dopadla poslední puma na zadní věž 150 mm na levoboku a její výbuch v podpalubí ještě zvětšil už tak obrovské škody. Loď se téměř okamžitě naklonila asi 20° na levobok. Mezi 9.45 a 9.52 se Tirpitz převrátil o 135° a horními strukturami se zabořil do dna. Během převracení došlo ještě k výbuchu muničního skladiště věže C. Celá tato věž o váze 1000 tun byla vymrštěna do výšky asi 25 metrů a dopadla mezi topící se námořníky. Velká část posádky zůstala uvězněna v převrácené lodi. 85 se jich podařilo vysvobodit prořezáním dna, zbylých 971 mužů zahynulo.

Tirtpitz - vrak u ostrova Håkøy
Po válce vrak od norské vlády odkoupila firma Houden Shipbreaker Co, a začala s rozebíráním. Protože však neměla prostředky na vyzdvižení, prořezali se její zaměstnanci do trupu a vyzvedli jen některé cenné věci (kabely, čerpadla, části potrubí apod). Později loď koupila německá firma Eisen & Metall z Hamburku a v roce 1957 (některé zdroje uvádějí 1961) zmizely z blízkosti ostrova Haaköy poslední zbytky Královny severu.
Předchozí díl: Tirpitz, poslední bitevní loď Kriegsmarine - 1. část
Použitá literatura:
W.S.Churchill - The Second World War
D: Brown - Tirpitz the Floating Fortress
R.O'Neill - Sebevražedné jednotky
V.E.Tarrant - Poslední rok Kriegsmarine
............
webové zdroje:
http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/tirpitz_menu.html
http://www.schlachtschiff.com/einleitung.asp