Útočná ponorka třídy Barracuda (Suffren)

Lodě všech typů, ponorky, výzbroj a bojové systémy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13131
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Útočná ponorka třídy Barracuda (Suffren)

Příspěvek od Rase »

Spuštěna na vodu ponorka Suffren

Včera 12. července 2019 byla spuštěna na vodu jaderná útočná ponorka Suffren třídy Barracuda, někdy je celá třída označována jako Suffren. Samotné projekční práce na této třídě byly zahájeny v roce 2002. Práce na Suffren byly zahájeny 19. prosince 2007 v loděnici DCNS v Cherbourgu. Do služby má vstoupit příští rok a celkem je naplánováno pořízení šesti jednotek. Ve stavbě je Duguay-Trouin a Tourville, objednána Dupetit-Thouars a Duquesne, v plánu De Grasse. Ponorky třídy Barracuda budou výrazně větší než předchozí třída Rubis. Měří 99 m, průměr 8,8 m, plošný výtlak 4 700 tun a ponořený výtlak 5 300 tun. Byly použity technologie stealth snižující hlučnost, magnetickou stopu a znesnadňující jejich zachycení radarem. Jsou rovněž výrazně zlepšeny manévrovací schopnosti a automatizace všech systémů. Osádku tvoří 65 mužů a 12 příslušníků speciálních jednotek. Výzbroj tvoří čtyři těžké torpédomety F21 ráže 533 mm a 18 odpališť pro rakety. Může se jednat o modernizované protilodní střely Exocet SM39 nebo protizemní střely MdCN, které ponesou i nové fregaty třídy FREMM. Ponorka je vybavena bojovým řídícím systémem SYCOBS a sonar dodá společnost Thales Underwater Systems. Základem pohonu je tlakovodní jaderný reaktor K15, který byl použit i na SSBN Triomphant a letadlové lodi Charles-de-Gaulle, dále jsou osazeny dva elektromotory, dva turbogenerátory a dvě propulsní urbíny. Ponorka nemá lodní šroub, nýbrž vodní trysky. Nejvyšší rychlost pod hladinou činí 25 uzlů. Ponorka bude moct být nasazena 270 dní v roce a výměna paliva bude nutná každých 10 let. Počítá se s tím, že všech 6 jednotek bude ve službě až do roku 2060.

Zdroj:
https://www.defensenews.com/global/euro ... ttack-sub/
https://thedefensepost.com/2019/07/12/f ... submarine/
https://www.oceannews.com/news/defense/ ... ne-suffren

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Francouzská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Pavel 15 »

Nějaké podrobnosti k výrobě ponorek, ponorka ve výzbroji torpéda F21-rychlost 50 uzlů a dosah 50 kilometrů , ničit cíle v hloubkách přes 500 metrů. Vývoj torpéda 503 miliónu eur a cena za kus 2,3 milionu eur, cena ponorky 1,350 miliard eur. Jen tak na okraj, Austrálie za 12 ponorek z konvenčním pohonem zaplatí 31 miliard euro.

https://lefauteuildecolbert.blogspot.co ... tions.html
http://lefauteuildecolbert.blogspot.com ... iques.html
http://lefauteuildecolbert.blogspot.com ... iques.html

Suffren v číslech:
výtlak: 5300 t (ponořené)
délka: 99,5 m
šířka: 8,8 m
posádka: 48 lidí (z toho 12 důstojníků)
a až 15 speciálních sil
drive: 1 Jaderný reaktor K-15, 50 MW, 1 hřídel, vodní paprsek
hloubka: 350-400 m
rychlost: až 45 km / h (ponořené)
výzbroj: 4 torpédomety (53,3 cm) pro spouštění zbraní
pro celkem 20 zbraní, volitelně: těžká torpéda F21 «Artemis» (v budoucnu)
Střela "Scalp", dosah až 1000 km (max. 12)
Raketové střely SM 39 Blok 2 «Exocet», dosah až 50 km nebo F-29 min

Obrázek
Naposledy upravil(a) Pavel 15 dne 14/7/2019, 13:08, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Francouzská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Pavel 15 »

V minulém příspěvku jsem dal odkaz , že nová ponorka Suffren má možnost ponoru do hloubek až 400 metru. Tady příspěvek o výrobě ponorky třídy Barracuda ,jsou vyrobeny z oceli typu -100 HLES, tudiž mohou operovat v hloubkách přes 350 metrů...tabulce je vidět jakou ocel pro stavbu svých ponorek používají ostatní státy.

Obrázek

https://www.businessinsider.com.au/russ ... art-2015-2
https://seesaawiki.jp/w/doramarine/
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Francouzská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od cernakus »

To z jakého materiálu ponorka je, ti toho moc o její dosažitelné hloubce neřekne. Potřebuješ ještě jeden parametr, tloušťku tlakového trupu a k tomu se dostat se mi u této krasavice zatím nepodařilo. Pro představu, aby se Suffren mohla bezpečně ponořit do 400 metrů, potřebuje mít vypočtenou "crush depth" na 500-550 metrů. Což znamená minimální tloušťku trupu 25 mm.
Dále i kdyby měla víc, stále to neznamená, že se do té hloubky může potopit, protože odolnost trupu není vše, ještě musí být odolnost vybavení. Nicméně pokud je ponorka z oceli ekvivalentu HY-130, lze předpokládat, že hloubka bezpečného ponoru bude i níže nežli jen 400 metrů. Rubis měla, pokud si to pamatuji dobře, trup o tloušťce 40mm. S takovou tloušťkou a ocelí ekvivalentu HY-130 by (Suffren) mohla dávat 550-600 metrů. Na což ji tipuji od začátku, i když u frantíků člověk nikdy neví. Ne vždy jsou jejich kroky logické.
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Francouzská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Pavel 15 »

cernakus-dík za objasnění problematiky ponorek, já více z military fanoušek tanků a hlavně letadel :D Ta moje tabulka ukazuje až do 90 let zaostáváni západu oproti ponorkám SSSR. No a když měli možnost postavit obdobné ponorky , nebo možná i lepší tak to neudělali hlavně z důvodu finančních...viz ponorky třídy Seawolf.
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Francouzská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od cernakus »

To není jen o financích. Například v USA dost brzdil vývoj ponorek admirál Rickover. Pro něho byla bezpečnost Svatý Grál a tak byl dost zásadně proti jakýmkoliv fičurinkám, které by byly na limitu inženýrských možností, ať už šlo o materiály trupu, miniaturizaci jaderných pohonů, počítače nebo paliva torpéd. Například třída Los Angeles měla vypadat podstatně jinak (více méně to navrhli jako americkou Alfu), než se projekt kvůli jeho nesouhlasu celý překopal a vzniklo z toho "...ech...", které zaostávalo i za Rubiskou. Byl to takový paradox. V SSSR, kde byl oficiální ekonomickým systémem centrálně řízený socializmus vládl mezi ponorkovými OKB dravý tržní kapitalizmus, v USA, které byly majákem liberálního kapitalizmu, vládl těžký centrálně řízený Rickoverizmus. "Dopracovali" to tak daleko, že jim u programu Seawolf zachraňovali prdele Tommíci pomocí technologického transferu, aby Seawolf mohl dohnat Akuly a Sierry (15 let po nich;-).
A Rickoverovi to bylo do nejdelší smrti jedno, hlavně, že "oficiálně" neměli žádnou nehodou reaktoru nebo přidruženého systému...
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4212
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Francouzská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Alfik »

Dokonce ani tloušťka materiálu nestačí - jedině u kulovitého, ničím nenarušeného tvaru. I kdyby to byl válec s polokulovitými dny, tak je nutno pro stanovení max. hloubky znát jak tvar a materiál výztuh (podélníků a žeber), tak především provedení průchodek. Každý ovládací prvek, každý káblík, každá trubka (a i kdyby všecko technické bylo nějak "ochcáno" dálkovým provedením, tak přinejmenším trubka od hajzlíku bude muset pláštěm procházet :) ) je "hot spot", a musí být řešeno s ohledem na tlak.
Situace ponorky je konstrukčně mnohem horší, než situace kabiny kosmické lodi. V kosmu je rozdíl mezi vnitřkem kabiny a vakuem pouze 1 atmosféra - tzn. tlak na Zemi mínus tlak ve vakuu.
Ale v hloubce jsou to desítky a až stovky atmosfér.
Pro příklad: Dírka v řádu milimetrů, tedy už na Zemi vzniklá díra v trupu ruské lodi, což je nedávný případ na ISS, byla příčinou pomalého úniku vzduchu, nic víc. Dírka v řádu mm by na ponorce už v hloubce několika desítek metrů byla zcela fatální.
Někdy si říkám, že by se ponorka měla jmenovat jinak - třeba výnorka. Protože ponořit se umí kdeco, kromě polystyrénu :D Ale vynořit, to je kumšt! :D
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Francouzská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od cernakus »

Lze souhlasit. Až na tu dírku, ta by byla fatální až podstatně níže. Ponorkáři cvičí zacelení prasklin pod tlakem vody ekvivalentnímu hloubkám až několik stovek metrů, které jsou pro soudružnost materiálu toho válce horší, než ta dírka. Ony právě ty žebra na ponorce zajišťují, aby se pevnostní meze trupu po všech těch nekulových záhybech a penetracích vrátili k ideálnímu stavu (ten nelze žebry překonat, protože pak už dochází k deformacím mezi žebry a ty tak pozbývají účinku). Proto obecně platí, že průměr válcového trupu, jeho tloušťka a meze pevnosti postačí k celku přesné aproximaci. Pak ubereš "inženýrskou" marži cca 33% procent a trefil jsi to i bez složité simulace s chybou cca 10%.

O tom problému s vynořením by mohli vyprávět inženýři Navantánie ve Španělsku :-D

PS: Ponorky mají tlakové trupy válce se mírně kuželovitým průřezem a s kulovými vrchlíky, protože ten záhyb u podstav je opravdu druhé nejslabší místo (tím prvním je penetrace pro průlezy, které jsou masivní).
Uživatelský avatar
Pavel 15
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 273
Registrován: 14/5/2019, 14:35

Re: Francouzská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od Pavel 15 »

Tak musím jedině souhlasit v tém co píšeš o admirálovi Rickover.Jak píšeš ohledně ponorky Los Angeles, že podobá do Sovětské ponorky typu ALFA-nespletl jsi se ? Já našel koncepty na ponorku Virginia , která se velmi podobá ruským ponorkám. Tudiž si možná zaměnil Los Angeles za Virginii

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek
cernakus
poručík
poručík
Příspěvky: 797
Registrován: 20/3/2007, 08:15

Re: Francouzská armádo kam kráčíš?

Příspěvek od cernakus »

Bylo to myšleno parametricky (dostup, rychlost, automatizace), pěkné povídání s nějakými odkazy o tom měl vepr157 na redditu. Zkusím to dohledat.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13131
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Útočná ponorka třídy Barracuda (Suffren)

Příspěvek od Rase »

První podvodní odpal střely s plochou dráhou letu MdCN

Francouzská jaderná útočná ponorka Suffren dne 20. října provedla první podvodní odpal střely s plochou dráhou letu MdCN (Missile de Croisière Naval). MdCN je námořní varianta letecké střely s plochou dráhou letu Storm Shadow. Francouzské ponorky tak vůbec poprvé získávají schopnost útočit na pozemní cíle a to na vzdálenost více jak 1000 km. Joël Barre, výkonný ředitel francouzské vyzbrojovací agentury DGA (Direction générale de l'Armement) oznámil, že testování pokračuje velmi uspokojivým způsobem a vše probíhá dle plánu. Samotný odpal střely je v podstatě vrcholem kvalifikační zkoušky ponorky Suffren a pokud půjde vše dobře, francouzské námořnictvo ponorku převezme do konce roku a do aktivní služby ji zavede na začátku roku 2021. Nutno zmínit, že Francie je tak pouze čtvrtým státem na světě (USA, Čína a Rusko), který dokáže zcela samostatně vyvinout a postavit ponorku s jaderným pohonem a vybavit ji přesnými zbraněmi vlastní výroby (Astute má americké Tomahawky). Velice zajímavý je rovněž exportní potenciál, jelikož střely MdCN pojmou také menší exportní ponorky třídy Scorpène. Střely jsou rovněž ve výzbroji šesti fregat třídy Aquitaine, italsko-francouzského programu FREMM (Frégate européenne multi-mission), tyto fregaty budou zavedeny rovněž americkým námořnictvem.

https://www.armadninoviny.cz/francouzsk ... ml#diskuze

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“