GE Aviation Czech

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

GE Aviation Czech

Příspěvek od Rase »

GE-symbol.jpg

GE Aviation Czech

GE Aviation Czech s.r.o. je společnost, která se zabývá konstrukcí, výrobou a opravami leteckých turbovrtulových motorů pro komerční, obchodní a všeobecné letectví. Společnost je součástí celosvětové sítě General Electric, konkrétně patří do divize GE Aviation, která patří mezi největší výrobce letadlových motorů na světě. Společnost GE Aviation Czech byla založena v roce 2007 odkoupením společnosti Walter. Obrat společnosti v roce 2015 činil 1 012 mil. Kč. Společnost zaměstnává přibližně 400 lidí. Majiteli společnosti jsou GE Holdings, LUXEMBOURG & CO S.a.r.l a General Electric International.

GE Aviation navazuje na českou společnost Walter, kterou koupila v roce 2008. Navazuje tak na více než devadesátiletou tradici tzv. Waltrovky v oblasti letectví. Společnost Walter Motors a.s. (tehdy Walter a spol.) byla založena Josefem Walterem v roce 1911. Nejdříve společnost vyráběla motorové tříkolky, poté se přesunula i k výrobě automobilů a leteckým motorům. Waltrovka je také název pro bývalou továrnu v pražských Jinonicích, kde výroba motorů skončila v roce 2008. Zatímco Josef Walter pracoval na svých motorech, tak v USA GE, u jehož vzniku stál i Thomas Alva Edison, vzkvétalo. Na žádost americké vlády vyvinulo první letadlové turbodmychadlo. Vznikl tak Letadlový motor svobody (Liberty aircraft engine) v roce 1917. Několik let poté v roce 1923 byl v Československu vyvinut první letadlový motor českého designu, hvězdicový, vzduchem chlazený pětiválec Walter NZ-60 pro sportovní a výcvikové letectví. Walter během následujících let vyvinul řadu hvězdicových motorů, v roce 1932 byla započata sériová výroba řadových invertních motorů. V druhé polovině 30. let již motory Walter poháněly letadla ve více než 20 zemích. GE v USA v roce 1942 představilo první proudový motor, tzv. I-A engine. V roce 1946 byla společnost Walter znárodněna a přejmenována na Motorlet, ale jména motorů zůstala stejná. O patnáct let později byl vyvinut první československý proudový motor M701 pro letoun Aero L-29 Delfín. Dalšího mezinárodního úspěchu společnost získala v roce, kdy se motor Walter M601 stal první motorem ve střední a východní Evropě, který získal certifikaci Federální letecké správy (FAA) a vstoupil tak na americký trh. V roce 2008 byla společnost Walter odkoupena společností GE Aviation a vznikla tak GE Aviation Czech, která ve stejném roce vyvinula svůj první motor GE H80. Jedním z důvodů, proč se GE rozhodla takto investovat do české firmy, byl (kromě záměru modernizovat známý a spolehlivý motor M601), zejména záměr vstoupit na trh turbovrtulových motorů a vyvinout zcela novou řadu turbovrtulových motorů s nejmodernějšími technologiemi GE.

Motor GE H80 zaznamenal úspěch, za necelý rok od uvedení na trh byl vybrán pro americký letoun Thrush. V roce 2011 získal certifikaci evropskou agenturou EASA, v roce 2012 vstoupil na americký trh a byl certifikován FAA. Další 2 motory řady H získaly certifikaci FAA a EASA v následujících letech. Motory pohání americký letoun Thrush 510G, letouny L410 a L410NG vyráběné v České republice, americký Nextant G90XT, čínskou Caiga AG300 a další, celkem společnost oznámila 15 leteckých aplikací motorů řady H. V roce 2016 získala společnost certifikaci systému elektronického řízení motoru a vrtule agenturou EASA. V současnosti patří mezi jediného výrobce ve svém segmentu turbovrtulových leteckých motorů, který tuto technologii nabízí. GE plánuje svou výrobu v České republice ještě rozšířit. 20. Října 2016 GE a Česká republika podepsaly investiční smlouvu: GE Aviation v ČR postaví novou centrálu turbovrtulových motorů a zdvojnásobí počet svých zaměstnanců. Nová centrála rozšíří stávající výrobu motorů řady H o zcela nový motor Advanced Turboprop (ATP), dosud nejpokročilejší motor pro turbovrtulové letouny.
GE Aviation Czech v roce 2015 představila nový turbovrtulový motor ATP (Advanced Turboprop), který si společnost Textron Aviation vybrala pro svůj nový jednomotorový letoun SETP (Single Engine Turboprop). Nový turbovrtulový motor s výkonem 1 300 koní na hřídeli je prvním přírůstkem do nové rodiny turbovrtulových motorů GE, které budou pohánět busi-ness letouny a letadla všeobecného letectví. Motor dosahuje bezkonkurenčního celkového tlakového poměru (OPR) 16:1, díky čemuž dokáže oproti konkurenci ve stejné třídě ušetřit až 20 % spotřeby paliva a dosáhnout o 10 % vyššího letového výkonu. Provozní doba se prodloužila na 4 000 až 6 000 letových hodin mezi generálními opravami a motor se dále vyznačuje vynikající retencí výkonu.

Motor Catalyst, vyvinutý a vyráběný v ČR, pro hybridní letoun TriFan 600

Společnosti GE Aviation a XTI Aircraft Company 23. července 2019 oznámily, že XTI si vybrala motor Catalyst společnosti GE jako jádro svého hybridního elektrického pohonu TriFan 600. Obě společnosti budou spolupracovat na definování sériové hybridní architektury, která splní výkonnostní požadavky TriFan."XTI hledala nejlepší hybridní pohonné řešení pro TriFan 600 a věříme, že Catalyst je správná volba," řekl generální ředitel GE Aviation Turboprops Paul Corkery. "Společnost GE je přesvědčena, že paralelní a sériové hybridní pohonné systémy, které zahrnují generátor poháněný plynovou turbínou pro využití energetické hustoty leteckého paliva, povedou po mnoho dalších let k mnohem schopnějším letadlům pro tradiční i nově se rozvíjející trhy. Catalyst je zcela nově navržená konstrukce, který výrazně snižuje spotřebu paliva, umožňuje delší letové mise a větší užitečnou hmotnost ve srovnání s jinými alternativami v této třídě. "GE Catalyst je prvním zcela nově navrženým turbovrtulovým motorem, který za více než 30 let přišel na obecný letecký trh a umožnil lepší výkon díky osvědčené komerční technologii GE. GE Catalyst, která pracuje jako sériový hybridní generátor, je navržen tak, aby odpovídal na pohonové a systémové potřeby letadel na vznikajícím trhu megawattových hybridních pohonů.V současné době má 98 patentovaných technologií a je prvním motorem ve své třídě, který představil dva stupně variabilních statorových lopatek, chlazených lopatek vysokotlaké turbíny a více trojrozměrných tištěných dílů, než jakýkoli jiný komerční motor v historii. Funguje s nejlepším celkovým tlakovým poměrem 16:1. Tyto klíčové technologie umožňují GE Catalystu získat více výkonu ve výškách a také nadměrnou termodynamickou sílu pro růst schopností letadel po celou dobu životnosti systému. Catalyst je navržen tak, aby zahrnoval plně digitální řízení motoru (FADEC), které umožňuje jednodušší integraci s autopilotem letadla, systémy řízení letu a avionikou, umožňuje plynulé řízení pilota a zároveň chrání všechna omezení motoru ve všech fázích letu. TriFan 600 bude mít rychlost, dolet a pohodlí obchodního tryskového letadla a schopnost vzlétnout a přistát svisle, jako vrtulník. TriFan 600 se pomocí tří dmychadlových ventilátorů vertikálně vznese. Jeho dvě dmychadla na křídlech se pak otočí vpřed pro plynulý přechod k cestovní rychlosti a počátečnímu stoupání. Dosáhne 30 000 stop a poletí do cíle jako vysoce efektivní obchodní letadlo. TriFan 600 bude zahrnovat pokročilé bezpečnostní prvky, včetně autopilota a počítačového řízení pro vzlet a přistání."Jsme nadšeni, že můžeme oznámit výběr motoru GE Catalyst pro jádro našeho pohonného systému, protože poskytuje potřebnou úroveň výkonu i ve významných nadmořských výškách, ve kterých bude Trifan létat. Naše nedávná práce s GE Aviation nás přesvědčila, že jsou nejlepším partnerem při vývoji jádra našeho hybridního elektrického pohonného systému," řekl Bob LaBelle, generální ředitel společnosti XTI Aircraft. "Společnost GE Aviation již téměř deset let zkoumá a vyvíjí hybridní elektrickou technologii pro velká regionální a jednouličková letadla, jakož i pro segmenty všeobecného letectví a trhu VTOL. Společnost otevřela v roce 2013 v Daytonu, OH své zařízení Centra integrovanéhoelektrického napájení (EPISCENTER) za 51 mil USD. Toto zařízení může současně podporovat šest laboratoří letadel sjednou uličkou a také testovat napájecí systémy od 0,5 MW do 2,5 MW. Po návštěvě tohoto zařízení a posouzení hybridních a elektrických schopností GE Aviation se společnost XTI rozhodla vybrat motor Catalyst a spolupracovat s GE Aviation na zdokonalení své hybridní elektrické architektury.Od doby, kdy byl Catalyst oznámen veřejnosti na konferenci NBAA (National Business Aviation Association) v listopadu 2015, společnost GE Aviation vynaložila na tento program více než 400 mil USD na jeho vývoj. Společnost XTI nedávno oznámila, že úspěšně dokončila počáteční testy kolmého startu prototypu TriFan 600, který testoval autonomní funkce letadla a pozemní řídicí systémy, včetně elektrických motorů, bateriového systému, potrubí, vrtulí, řízení letu, elektrických systémů a přístrojů. Budoucí lety budou testovat dopředný let, vytvořený obtékáním křídel a také přechodnou fázi mezi režimy vertikálního a dopředného letu. Zákazníci dosud objednali 80 letadel TriFan 600 v rámci předprodejního programu XTI.

Zdroj:
https://dms.fs.cvut.cz/DTP/propagace_pu ... Meqn5r1SEI
https://www.aerospaceinczech.com/blog/b ... e-catalyst
https://www.geturboprops.com/cz/motory
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/otevi ... ch/1692172
https://cs.wikipedia.org/wiki/GE_Aviation_Czech

ge-aviation-engine-1024x640.jpg
Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 3/8/2022, 10:26, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3501
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: GE Aviation Czech

Příspěvek od seabee »

Motor Catalyst byl vybraný Airbusem pro "Eurodron", společný Francouzsko/Italsko/Španělsko/Německý projekt velkého dvoumotorového dronu kategorie MALE/HALE. Poražený byl francouzský motor Safran Ardiden 3TP, derivát vrtulníkového motoru, což vyvolalo kritiku, že byl vybraný "neevropský" motor.
ToAirbus uvedl na pravou míru, kdy označil motor za 100% evropský, vyvinutý v Evropě a vyráběný v Evropě - bohužel úloha ČR nebyla zmíněná. Výroba Catalystu pro Eurodrone bude probíhat v Itálii, ve firmě Avio Aero, členu skupiny GE.
Obrázek - nejde mi vložit.

https://www.defensenews.com/global/euro ... e-engines/
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: GE Aviation Czech

Příspěvek od Zemakt »

Není třeba se z toho hroutit. Bude dost času a prostoru na upřesnění. Jinak palec.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Zbrojní průmysl“