Italské muzeum Piana delle Orme

Ponorková válka, letecká válka. Od roku 1944 invaze do Evropy.

Moderátor: Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Eda
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 25/3/2010, 20:59
Bydliště: Světlá
Kontaktovat uživatele:

Italské muzeum Piana delle Orme

Příspěvek od Eda »

Na své letošní italské dovolené jsem navštívil místo, nad kterým jsem nevycházel z údivu. Moje nadšení z tohoto nevšedního zážitku neznalo mezí, a proto se musím s vámi o svoje dojmy podělit. Jednalo se o návštěvu historického muzea Piana delle Orme, ležící asi 80 km jihovýchodně od centra Říma.
Obrázek
Ještě předtím jsem si prohlédl expozici malého Beach Head muzea v nedalekém městě Anzio, na jehož plážích (resp. na plážích vedlejší obce Nettuno) proběhlo začátkem roku 1944 vylodění spojenců. Hned u vchodu do tohoto výstavního prostoru mě uvítal již značně zkorodovaný hvězdicový devítiválec Savoia-Marchetti s vrtulí, motorovým ložem a krytem motoru. Ten byl doplněn vedle stojícím masivním americkým čtyřválcovým motorem, zřejmě pro rychlé čluny. Uvnitř poměrně stísněné expozice se nacházely různé německé, italské i spojenecké zbraně, uniformy, drobnější vojenské vybavení (včetně vojenského motocyklu) a další předměty, většinou pocházející právě z období zmíněného vylodění. Stěny byly osazeny četnými fotografiemi, vztahujícímu se k Anziu v době války. Hned vedle se zároveň nachází o něco větší muzeum zajímavých vykopávek a artefaktů nejen z období Římské říše.
Obrázek
Obrázek
Ale vraťme se k muzeu Piana delle Orme, jehož téma bylo především zemědělství a vojenství. Dočetl jsem se, že je otevřeno každodenně od devíti hodin až do večera. Jeho 50 tisíc čtverečních metrů výstavní plochy z něho činí záležitost na několik hodin, aby člověk toto muzeum celé důkladně prošel.
Po příjezdu na nenápadné parkoviště, ležící zastrčené kdesi za obcí, mě překvapil nízký počet návštěvníků. Ale byl všední den, tak snad proto. Po zakoupení vstupenky ve výši 13 Eur jsem zůstal ohromen velikostí muzea, které se skládalo ze třinácti dlouhých výstavních hal a několika venkovních expozicí.
Od pokladny jsem procházel kolem několika historických silničních válců a mobilních kanónů. Mou pozornost pak upoutala řada odstavených vojenských vozidel na přilehlé louce, z nichž nejzajímavější byl námořní pásový jeřáb US Navy. Opodál pak v trávě jen tak ležel trup dopravního Antonova AN-2.
Obrázek
První pavilon byl plný dobových dětských hraček nejrůznějších druhů, vojenských figurek, modelů letadel a lodí a zmenšených diorámat různých bitev, z nichž největší byl detailní model bitvy o Waterloo o půdorysu zhruba 3x3 m se stovkami vojáčků.
Další dva výstavní objekty byly věnovány rekultivaci půdy v dějinách Itálie. Je zde možno shlédnout od ručních pluhů přes pokročilejší zemědělské stroje až po první traktory a nákladní vozy. Všechny tyto předměty jsou zasazeny do naaranžované krajiny s postavami v životní velikosti a celek tak vždy tvoří ucelené a skvěle nasvícené dioráma, uspořádané do jednotlivých oddělených úseků uvnitř výstavního hangáru. Mimo nástěnných tabulí v italském německém a anglickém jazyce je možno si občas i spustit kratší výklad v jedné těchto tří řečí. Zajímavé jsou rozsáhlé expozice o budování zavlažovacích kanálů, jejichž součástí jsou kupříkladu lanové bagry, malé lokomotivy s vozíky na úzké kolejové trati, motorová drtička kamení atd.
Obrázek
Dokonce je zde i malý úsek nádraží se železničními vozy, ze kterých vystupují lidé, mířící k osídlení a rekultivaci oblasti Agro Pontino ve třicátých letech 20. století. Jsou zde i autobusy a motocykly, opravárenské dílny, policejní služebny a návštěvník může i projít vnitřkem historické tramvaje.
Obrázek
Čtvrtý výstavní objekt je věnován zemědělským vozidlům 20. století. Jsou zde neuvěřitelné desítky dobře zrenovovaných starých kolových i pásových traktorů z celého světa, doplněné dalšími většinou motorovými stroji pro obdělávání půdy (čerpadly, rotavátory, stabilními motory, mlátičkami, elektrocentrálami atd.). Nechybí ani typické obrovské americké pásové buldozery. Popisky k traktorům jsou ale velmi strohé a pouze v italštině. Přesto jsem nabyl dojmu, že použití těchto vozidel bylo na italském venkově rozsáhlé. Sám jsem dokonce zahlédnul v jednom sadě u silnice projíždět podobný postarší pásový traktor.
Obrázek
Další dva hangáry byly věnovány životu na vesnici. Návštěvník tak může nahlédnout do dřívějších obydlí prostých venkovanů, opatřených plným vybavením, nebo i nakouknout do různých dílen jako např. do dobové kovárny. Lze si prohlédnout i historické technologie zpracování vína a zobrazení dalších zemědělských činností. Vše poskládáno v podobném stylu do komplexní expozice s perfektními kulisami a zvukovým doprovodem.
Obrázek
Po vnější cestě mezi hangáry jsem postupně míjel pod širým nebem stojící italský exemplář více než dvoumachové stíhačky Lockheed F-104S Starfighter, majestátní parní lokomotivy s tendrem a opodál i impozantního dopravního vrtulového stroje Fairchild C-119G. Venku stojí i množství historických velkých vodních čerpadel, spalovacích motorů, poválečných silničních válců značky Deutz a menších kolejových vozidel.
Obrázek
Obrázek
Parádní je boční venkovní plocha s několika letouny. Návštěvní prochází kolem malého vrtulníku Breda Nardi, dvou námořních letounů značky Piagio, italských cvičných proudových letounů Aeromacchi MB-326 a SAIA Marchetti S211, průzkumný stroj North American T-6H, stíhačky FIAT (North American) F-86K Sabre a hlavně vrtulového hlídkového dvoumotoráku Lockheed PV-2 Harpoon, což je údajně jediný exemplář tohoto typu, vystavovaný v Evropě. Vedle jsou pak k vidění několik větších námořních člunů italské finanční stráže.
Obrázek
Cestou zpět je druhá polovina výstavních objektů, věnovaná především II. světové válce. První v pořadí je obrazová výstava, věnovaná židovskému holokaustu, doplněná vně sugestivním nádražím s lokomotivou, vagóny a pochodujícími vězni pod dohledem ozbrojených esesáků na perónu. Opodál za kolejemi stojí známá brána s nápisem Arbeit macht frei.
Obrázek
Zajímavou podívanou přináší výstava druhoválečných vojenských vozidel, převážně amerických, ale i britských, italských a německých strojů. Vedle nákladních aut stojí vozidla s různými nástavbami, namátkou opravárenská auta, jeřáby, elektrocentrály, cisterny. Na konci čtyř řad vystavených strojů stojí dva majestátní tanky Sherman, bohužel se zavařenými průlezy. Jeden z těchto strojů si podle muzejní příručky zahrál ve známém italském filmu Život je krásný. Perličkou je samostatně stojící benzínový třicetiválec značky Chrysler s pěti řadami válců a mohutnými chladiči kapaliny.
Obrázek
Obrázek
Dechberoucí je budova, věnovaná africkému tažení od El Alameinu do Salerna. Začíná okolnostmi kolem mobilizace italské armády, přes instalace s pouštními polními leženími a hlídkovými stanovišti na opravdovém písku, doplněné historickou italskou technikou a figurínami vojáků. Velkolepé jsou záblesky bombardování jakoby v dálce na obzoru za pochmurného přítmí s patřičnou zvukovou kulisou. Mimochodem v tamní vitríně vojenských přileb nechybí i typická československá plechová přilba ze třicátých let.
Obrázek
Obrázek
Pavilon vylodění v Anziu se pyšní opravdovým americkým vyloďovacím člunem, z jehož spuštěné přídě vyjíždí čtyřkolové vozidlo armády USA. Je zde i unikátní obojživelný tank M4A2 Sherman III Duplex Drive “Donald Duck”, obklopený vitrínami s různými nalezenými součástkami. Tato úprava Shermanu byla opatřena lodními šrouby a vysouvatelnou konstrukcí s částečně nafukovacími bočnicemi kolem korby. Opodál je zase výjev, kde se spojenečtí vojáci snaží vyprostit z písku svou bojovou techniku.
Obrázek
Obrázek
Nechybí zde i sugestivní obrazy z legendární bitvy o (Monte) Cassino. V kulisách dělostřelecké kanonády, kde po stisknutí knoflíku začne dokonce vibrovat i podlaha, můžeme v dálce na kopci spatřit rozvaliny známého kláštera s četnými záblesky výbuchů.
Obrázek
Obrázek
Do poslední výstavní budovy už jsem bohužel vstoupit nemohl, neboť tam zrovna probíhala nějaká údržba. Byla to velká škoda, neboť jsem nespatřil na vlastní oči částečně odkrytovanou americkou stíhačku Curtiss P-40L Kittyhawk, která byla nalezena někde na pobřeží Anzia, když havarovala při průzkumu fronty.
Obrázek
Perličkou na závěr byl velmi rozsáhlý obchod s vojenským materiálem. Rozličné části uniforem a dobové i novější armádní doplňky se zde mísily s různými díly vojenských vozidel a další nepřebernou škálou military předmětů
Obrázek
Návštěvníkovi muzea Piana delle Orme se zde podle mého názoru nabízí neuvěřitelná podívaná, která se jinde hned tak nevidí. Aby člověk se zájmem o tuto oblast stačil vstřebat veškeré podněty, které mu toto muzeum nabízí, musel by tady strávit opravdu velké množství času. Jedno vím jistě – už teď bych se na toto místo podíval znovu. Všem zájemcům o historii toto vynikající muzeum proto doporučuji.
Obrázek
Webové stránky muzea: http://pianadelleorme.com
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Italské muzeum Piana delle Orme

Příspěvek od Zemakt »

Bezva, díky za tip :up: .
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta“