Tankovací letoun Airbus A330 MRTT
Napsal: 28/10/2019, 20:47
Tankovací letoun Airbus A330 MRTT
Česká republika se oficiálně zapojí do nákupu tankovacích letounů nové generace Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport). Tento letoun je postavený na základě civilního dopravního Airbusu A330-200 a jednou z jeho největších výhod je obrovská kapacita palivových nádrží. A330 MRTT pojme podle výrobce celkově až 111 tun paliva (v křídlech), což je nejvyšší kapacita ze všech současných tankovacích letadel, a má schopnost doplnit během letu 50 000 kg paliva širokému spektru letounů během čtyřhodinové mise, a to ve vzdálenosti až 1000 NM od místa vzletu. Při transportních či dopravních úkolech může A330 MRTT nést maximální užitečné zatížení až 45 tun, což představuje například až 300 cestujících. Při konfiguraci kabiny na tzv. MedEvac pojme až 40 nosítek, 20 míst pro zdravotnický personál a 100 cestujících. Při čistě transportních úkolech to je až 37 tun nákladu, nebo 27 kontejnerů LD3 či osm vojenských palet. Množství neseného paliva může být dále zvětšeno instalací podpodlahových palivových nádrží, které nijak neomezují kapacitu nákladového/přepravního prostoru. Další výhodou A330 MRTT je, že dvoumotorový A330 sdílí stejné křídlo jako čtyřmotorový A340, což dovoluje u letounu využít dva vnější úchytné body, na kterých jsou u A340 vnější motory, pro instalaci tankovacích podvěsů. Vojenská verze letounu má schopnost doplňovat palivo jak ráhnem, tak i metodou s použitím hadice a koše. Pro tankování pomocí ráhna, které používají například stroje F-16C či F-35A Lightning II, je vybaven pokročilým systémem pro doplňování paliva ARBS (Aerial Refuelling Boom System), který podle údajů výrobce dosahuje vysokému průtoku paliva až do maximálního množství 3 600 kg/min (1 200 US gal/min). Naopak podkřídelní kontejnery Cobham 905E, obsahující digitálně řízenou a elektricky poháněnou hadicovou bubnovou jednotku, umožnují doplňovat palivo současně dvěma letounům vybavených tankovacím nástavcem, jako jsou například stroje EF2000, Rafale, Tornado či Gripen, a to rychlostí 1 300 kg/min (420 US gal/min).
Tankovací letoun Airbus A330 MRTT je zřejmě velmi povedeným strojem, jelikož je britské Královské letectvo (RAF) vybralo v rámci projektu FSTA (Future Strategic Tanker Aircraft) jako nástupce letounů Vickers VC10 a Tristar. U australského letectva (RAAF) nahradí tankovací letouny B707. Britské královské letectvo bude letouny používat výhradně s hadicovým tankovacím systémem (probe and drogue), kdežto australské stroje budou vybaveny i ráhnovým tankovacím systémem (refueling boom). Austrálie si původně objednala čtyři letouny s opcí na pátý, ale nakonec se rozhodla pro koupi všech pěti strojů, aby mělo letectvo možnost nasadit na dvou místech po dvou strojích s pátým jako zálohou. Pokud jde ale o zmíněný zájem České republiky, tak náš stát bude spoluúčastníkem programu MMF (Multinational Multi-role Tanker Transport Fleet) podporovaného EU a NATO. V rámci kterého mají účastnické státy přístup ke sdíleným kapacitám víceúčelových tankovacích letadel Airbus A330 MMRT. Program MMF iniciovalo Nizozemí (podepsalo smlouvu o využití 2 000 letových hodin ročně) a k němu se následně připojily další čtyři evropské státy – Belgie (1 000 hodin), Německo (5 500 hodin), Lucembursko (200 hodin) a Norsko (100 hodin). Pro potřeby Vzdušných sil AČR by mělo být vyčleněno 150 letových hodin tankeru ročně. Tyto země budou společně řídit a provozovat flotilu osmi strojů Airbus A330 MRTT, které budou dislokovány na letecké základně Eindhoven (Nizozemsko) a Köln-Bonn (Německo). Letadla budou ve vlastnictví NATO a řízena agenturou NSPA (NATO Support and Procurement Agency). První dvě letadla by měla být dodána v květnu 2020 a poslední z osmi objednaných strojů bude dodán v roce 2024. Kontrakt předpokládá, že každý letoun bude využíván s náletem přibližně 1100 hodin ročně.
Dle dřívějších informací Česká republika uvažovala o vstupu do programu MMF již na podzim roku 2018. První dva čeští piloti zahájili výcvik v tankování za letu ve švédském Ronneby již v roce 2012. V úterý 28. února 2012 se pak poprvé v historii českého vojenského letectva uskutečnilo tankování letounu za letu, když se spárka JAS-39D ev. č. 9820 s českým pilotem na palubě několikrát úspěšně spojila s tankovacím letounem švédského letectva Tp.84T (C-130 Hercules) a dále provedl tankování i letoun JAS-39C Gripen ev. č. 9245. Následně se výcvik AAR stal standardní operační procedurou pilotů 211. taktické letky a to nejen na základě potřeb zahraničních vojenských cvičení, ale především na základě plánovaných operačních misí Air Policing na Islandu, které by se bez možnosti doplňovat palivo daly jen stěží zrealizovat. V současné době je u taktického letectva realizován výcvik "AAR Conversion Exercise", který má za cíl vycvičit nové piloty 211. taktické letky v tankování za letu a dále je to standardní "Air Refueling Training", jehož cílem je udržení certifikace pilotů 211. letky v doplňování paliva za letu z tankerů typu KC-135R/KC-130/KC-767/A-310MRTT/KC-10 z důvodu udržení operačních schopností pilotů taktického letectva.
Zdroj:
http://czechairforce.com/news/ceska-rep ... ort-fleet/
https://defpost.com/czech-republic-join ... -aircraft/
https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_169954.htm
https://www.airforce-technology.com/new ... nitiative/
https://www.janes.com/article/92166/cze ... nker-group
https://www.flightglobal.com/news/artic ... rt-461831/
https://defense-update.com/20141124_nat ... fleet.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330_MRTT