Airbus LOUT - technologický demonstrátor

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Airbus LOUT - technologický demonstrátor

Příspěvek od Rase »

Demonstrátor Low Observable UAV Testbed

Dnes 5. listopadu 2019 v závodě Airbus Space and Defense v německém Manchingu během dvoudenního veletrhu Trade Media Briefing, byl odtajněn demonstrátor bezpilotního letounu se sníženou radarovou stopou, označený jako LOUT (Low Observable UAV Testbed). Vedoucím projektu je Mario Hertzog a výsledky zkoušek by mohly pomoci upřesnit konstrukci letounu FCAS i budoucí modernizaci víceúčelových letadel Eurofighter Typhoon. Projekt byl tajně vyvinut společností Airbus, v Manchingu a Bremenu. Práce probíhaly od roku 2007, přičemž od roku 2010 jej spolufinancuje spolkové ministerstvo obrany Německa. Airbus zpočátku provedl simulace aerodynamického systému a čtyřletá dohoda z roku 2010 se týkala vývoje konstrukce a integrace technologického demonstrátoru. Čtyři tuny těžký nelétající demonstrátor byl dokončen v roce 2014 a dle webu Aviation Week jde o reprezentativní model možného 20 tun těžkého, dvoumotorového podvzukovkového bojového bezpilotního letadla. V letech 2014–2015 byla základní konfigurace vylepšena a do roku 2019 byly dokončeny práce na speciálním povlaku, který snížil radarovou detekci. Základním cílem projektu LOUT je získání optimálních charakteristik snížené radarové, elektronické, akustické a tepelné detekce. Demonstrátor je zhruba 12 m dlouhý se stejným rozpětím křídel, čímž se velmi podobá britskému Taranisu. Airbus nezveřejnil data ani parametry o pohonném systému nebo výkonu, ale je známo, že byla prozkoumána možnost použití trysek s řízením vektoru tahu (TVC) pro jednovrstvý motor a případně systémy chlazení konstrukce draku pomocí odpadního vzduchu. Přívody vzduchu byly navrženy s ohledem na tepelnou a radarovou účinnost. Konstrukce dronu umožňuje nesení munice uvnitř zbraňových šachet a pro omezení detekovatelnosti ze země jsou sací otvory umístěny na horní straně trupu. V současné době jsou práce na projektu LOUT ukončené a nyní se zvažuje další postup, včetně stavby letuschopného demonstrátoru. Není známo, zda by se jednalo o soukromou iniciativu, nebo zda by projekt dál financovala vláda. Mario Hertzog uvedl, že znalosti nabité během programu LOUT se zužitkují rovněž při vývoji demonstrátoru FCAS, který by měl vzlétnout v roce 2026 a po roce 2040 začne postupně nahrazovat letouny Eurofighter a Rafale.

Zdroj:
https://theaviationist.com/2019/11/05/a ... tbed-lout/
https://www.airbus.com/newsroom/events/ ... -2019.html
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=3060
https://www.janes.com/article/92360/air ... or-germany

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Příspěvek od kenavf »

A nie je to tam kabina na tom "bezpilotnom lietadle"?
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Příspěvek od Rase »

Doslova je psáno bezosádkového, ale zatím se o tom projektu nic kloudného neví, ale osobně bych si tipl, že je variabilní. Nutno zmínit, že jde hlavně o samotný tvar a použité materiály, rozhodně ani nejde o prototyp FCAS, který čeká ještě dlouhý vývoj. kdo ví, co všechno na něm zkoušeli / zkouší.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3891
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Příspěvek od HONZIK11 »

Konecne neco co vypada nadcasove. A nejen natahovani, zestihlovani a krouceni Raptoru ci YF 23. Myslim, ze bezpilotni to byt muze ,pilot se muze pouze kochat v plne automatickem rezimu letu. Nebo v tom vubec nesedet. Ale kdyz bude treba, misto v nem pro nej bude. Taky zajimava koncepce. Tento koncept konecne predbiha dobu.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Příspěvek od Rase »

Bude zajímavé sledovat, co z toho vývoje bude reálně využito. Přeci jen jde v podstatě o soukromý projekt Airbusu s podporou německé vlády, ale vývoj stíhačky, z programu FCAS, má na starost Dassault. Airbus má vede v programu FCAS vývoj bezosádkových letounů.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Evropský letoun nové generace FCAS

Příspěvek od Rase »

kenavf:
Tak s tím překrytem „pilotní kabiny“ je to tak, že slouž il spíše k testování průhledných „stealth“ materiálů pro senzory a další aplikace, než aby kryt naznačoval možnost vytvoření pilotované verze letadla.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Airbus LOUT - technologický demonstrátor

Příspěvek od Rase »

Článek jsem osamostatnil, jelikož mi přijde docela zajímavý a má potenciál do budoucna.
Rovněž se hodí připomenout, už hodně fousatý, americký projekt A-12 Avenger od společnosti McDonnell Douglas z poloviny 80. let:

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“