Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. č. 207.
Napsal: 11/11/2019, 19:54
Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. č. 207.
aneb
Dobytí Nizozemské Východní Indie
Rozpad velitelství ABDA
Po pádu jižní Sumatry se začala chapadla japonské chobotnice systematicky natahovat až k Jávě. Bylo zřejmé, že útok na správní centrum kolonie na sebe nenechá dlouho čekat a Spojenci nemají sily k jeho odražení. Jako předehru nevyhnutelné invaze zahájil Nippon sérii těžkých náletů na Surabaju a Tandjoeng Priok. Japonští letci zničili několik menších a pomocných lodí, ale vyřadit nejdůležitější námořní základny z provozu nedokázali. Přesto se technický stav spojeneckých námořních sil neustále zhoršoval, neboť intenzivně provozované lodě potřebovaly nejrůznější opravy, které nebylo možné provést pro nedostatek kvalifikovaného personálu. aneb
Dobytí Nizozemské Východní Indie
Rozpad velitelství ABDA

Navíc Američanům docházela torpéda a po ztrátě těžebních zařízení a rafinérií na Borneu a Sumatře, Údernému svazu výhledově hrozil nedostatek paliva. Ano, v jávském vnitrozemí byl nafty dostatek, ale její přesun do přístavů komplikovaly nepřátelské nálety, takže Helfrich musel většinu válečných lodí držet v Surabaji a Tandjoeng Prioku. Američané chtěli alespoň část drahocenných pohonných hmot přesunout do Austrálie a na Cejlon, zatímco velitel námořní složky ABDA je hodlal využít výhradně pro obranu Jávy, přičemž kvůli palivu z tankerů PECOS a BRITISH JUDGE dokonce vypukl trapný spor mezi admirály Helfrichem a Glassfordem.
Navíc po ztrátě leteckého mostu nebylo možné posilovat stíhací obranu americkými a britskými letouny, přičemž v soubojích se zkušenými protivníky holandské tulipány vadly v přívalu kulometných a kanónových střel: „(...) Mohawk se snaží kličkovat, ale Zero se drží pevně za ním a přibližuje se.“ Napsalo po letech japonské stíhací eso S. Sakai o náletu na Surabaju z 19. února. „Z padesáti metrů začínám střílet. Po krátké dávce z kanónů se Mohawkovi láme pravé křídlo a vzápětí levé. Samotný trup padá jako puma k zemi. (…) Vzduchem se míhají letouny v divokém boji. Asi šest strojů padá k zemi v plamenech. Kreslí po obloze klikaté čáry černého dýmu. Další Mohawk! Řítí se na mne plnou rychlostí. Teď mám možnost spatřit na jeho křídlech holandské výsostné znaky. Obracím se hlavou dolů a padám po zádech. Mohawk mě míjí a prudkou zatáčkou se chystá znovu nalétnout. Přidávám a zvedám Zero do strmého stoupání. Dostávám Holanďana do zaměřovače dříve, něž stačí vybrat zatáčku. Pálím mu dlouhou kanónovou dávku přímo do centroplánu. Mohawk vybuchuje.“

Japonský stíhač Saburo Sakai
Po zvážení celkové situace generál Wavell 16. února Churchillovi doporučil potenciální posily raději přesměrovat do Barmy a Austrálie, jejichž udržení shledal důležitějším, než hájení zbytku Východní Indie. Stejného mínění byli i Australané, kteří se pokoušeli zablokovat už přísun posil na Timor a nyní rezolutně zamítli možnost, že by jejich jednotky stahované ze Středozemí bojovaly jinde nežli na území domoviny, přičemž velitel vzdušných sil ABDA už 19. února rozhodl o evakuaci amerických bombardérů do Indie.
Jediní kdo neztráceli elán byli Nizozemci. Generál Ter Poorten prohlašoval, že bude bojovat až do hořkého konce a admirál Helfrich poslat do Washingtonu žádost o letadla a válečné lodě. Vrchní velitel ABDA však jak víme jeho optimismus nesdílel, takže pod dojmem Wavellova záporného stanoviska, Kombinovaný výbor náčelníků štábů žádost o posily zamítl, tudíž jediné co Helfrich obdržel, byl „churchillovský“ rozkaz bránit Jávu do vyčerpání všech prostředků.

Generál Wavell
Tehdy se začalo rozpadat i velitelství ABDA. Wavell sice nadhodil možnost jeho přesunutí do Indie či na Cejlon, avšak o tom Holanďané nechtěli ani slyšet. Činnost ABDA byla tedy na návrh guvernéra Nizozemské Východní Indie na posledním zasedání 23. února formálně ukončena a zodpovědnost za všechny složky ozbrojených sil od 25. února přešla na Nizozemce. Současně došlo k překotné evakuaci řady předních vojenských činitelů. Wavell, vzdušný maršál Peirse a generál Brereton odletěli do Indie, zatímco admirál Purnell a většina Glassfordova štábu zamířili do Austrálie. V zátoce Exmouth vznikla nová báze pro americké ponorky, tudíž se sem přesunuly i jejich podpůrné lodě a do Austrálie odpluly i torpédoborce PARROT a PILSBURY.
Současně začal odsun amerických, britských a australských letců, pozemního personálu a většiny bombardovacích letounů, byť je třeba zdůraznit, že zklamání neskrývající Holanďané takto získali řadu stíhaček, které posílily jejich formace zdecimované předchozími boji. Celkem odletělo či bylo evakuováno přes Tjilatjap asi 6000 Britů a Australanů a 1400 Američanů. Na Jávě však zůstalo na 4000 spojeneckých letců a příslušníků pozemního personálu, přes 8000 vojáků Commonwealthu a stovky příslušníků amerických vzdušných a pozemních sil. Ti se měli se zbraní v ruce postavit po bok zhruba 65 000 nizozemských vojáků, z nichž však 40 000 patřilo mezi nevycvičené dobrovolníky a domobrance schopné plnit toliko pomocné úkoly.

Generál Ter Poorten
Formálním velitelem všech spojeneckých sil majících bránit tuto ztracenou baštu se stal guvernér van Starkenborgh Stachouwer. Pozemním silám velel generál poručík Ter Porten, zbytku letectva generál major van Oyen, zatímco námořnictvo měl stále na povel viceadmirál Helfrich. Funkci náčelníka Helfrichova štábu zastával kontradmirál Palliser. Nizozemské flotě velel kontradmirál van Staveren, zbývajícím americkým válečným lodím komandoval kontradmirál Glassford, kdežto britští a australští námořníci přijímali rozkazy od komodora J. Collinse.
Helfrich narozený v Nizozemské Východní Indii ani za této situace neztrácel víru, že se její administrativní centrum podaří udržet. Nejprve zorganizoval ostrahu Sundského průlivu a nyní se chystal na odražení invaze. Protože bylo pravděpodobné, že Japonci provedou debarkaci současně na více místech severního pobřeží dlouhého 500 mil, 21. února námořní síly rozdělil na dvě uskupení. Západní kotvilo v Tandjoeng Prioku, a protože jej tvořily britské, australské a novozélandské lodě, velel mu komodor Collins. Ten disponoval těžkým křižníkem EXETER, lehkými HOBART, PERTH, DRAGON a DANAE doplněných torpédoborci JUPITER, SCOUT, ELECTRA a TENEDOS. Hlavní síly zůstaly v Surabaji a velel jim kontradmirál Doorman, jenž disponoval těžkým křižníkem HOUSTON, lehkými DE RUYTER a JAVA, které podporovaly torpédoborce BANCKERT, KORTENAER, WITTE DE WITH, ALDEN a PAUL JONES.
Protože bylo očividné, že Japonci ke krytí výsadku zkoncentrují značnou část svého námořnictva, Helfrich - marně vyhlížející slíbený lehký křižník JACOB VAN HEEMSKERCK a torpédoborec ISAAC SWEERS - požádal Brity, aby jejich Východní loďstvo provedlo alespoň demonstrativní výpad k Východní Indii. Generál Wavell však tento požadavek zamítl s odůvodněním, že Královské námořnictvo je příliš slabé a postrádá podporu letectva, takže velitel spojeneckých námořních sil na Jávě musel rozhodující bitvu vybojovat s vlastními prostředky.

Torpédoborec Witte de With
Největší slabinou zůstávalo letecké krytí, neboť ke dni 22. února mohl generál van Oyen poslat do vzduchu jenom 35 stíhaček a 25 bombardérů, zatímco nepřítel ke zlomení odporu na Jávě shromáždil 400 strojů. Helfrich však věřil, že co nevidět přiletí z Austrálie první zakoupené bombardéry North American B-25 Mitchell, a kritický nedostatek stíhaček mělo vyřešit připlutí americké letadlové lodě LANGLEY a britského parníku SEAWITCH do Tjilatjapu. Obě lodě opustily 22. února australský Fremantle jako součást konvoje MS-5 směřujícího do Bombaje, přičemž LANGLEY převážela 32 stíhaček Curtiss P-40 a v podpalubí SEAWITCH ležely bedny obsahující dalších 27 rozmontovaných strojů. LANGLEY a SEAWITCH se původně měly od konvoje oddělit až poblíž Kokosových ostrovů, ale Helfrich se rozhodl operaci urychlit. Proto velitelé těchto lodí dostali rozkaz konvoj opustit a odplout do Tjilatjapu, kde ještě nebyla dokončená přistávací dráha, takže stíhačky z LANGLEY nemohly do přístavu přeletět.
Zahájení „operace J“
Zatímco Jáva úpěla pod leteckými údery, byly už na moři dva konvoje přepravující jednotky určené k završení kampaně ve Východní Indii. Úkol přičlenit k japonskému impériu Jávu připadl 16. armádě generála Imamury. Ten již koncem ledna nařídil koncentrovat jednotky určené k vylodění na západní části Jávy v jižní Indočíně, zatímco vojáci vybraní k desantu na protilehlém cípu ostrova se soustředili na souostroví Jola. Podle původního plánu měla invaze proběhnout 23. února, avšak nakonec Japonci „den D“ stanovili na 26. února, přičemž očekávali, že ke zlomení odporu ostrovního garnizónu postačí dva týdny. Mezi místy vybranými pro vylodění nechyběla Bantumská zátoka, a ať už se jednalo o shodu náhod, či záměr, faktem je, že Japonci se vylodili z zátoce, odkud se na ostrov v r. 1596 dostali první holandští kolonisté. 
Generál Imamura
Uskupení 56 transportních lodí určené k debarkaci na západní Jávě opustilo zátoku Camranh 18. února a následujícího dne z ostrova Jola vyplul další konvoj čítající 41 parníků. Na palubách téměř stovky transportů se tísnili vojáci 2. a 48. divize plus 230. pluk ze 38. divize. Protože se jednalo o největší vyloďovací operaci nejenom v dosavadním průběhu tichomořské kampaně, nýbrž celé druhé světové války, vyčlenil velitel Spojeného loďstva k jejímu krytí většinu svých sil. Za provedení „operace J“ odpovídal viceadmirál I. Takahaši, jenž dostal na povel několik uskupení těžkých a lehkých křižníků a torpédoborců podporovanými množstvím minolovek, stíhačů ponorek a dalších lodí, přičemž vzdušné krytí zajišťovala lehká letadlová loď RJÚDŽÓ a nosiče hydroplánů MIZUHO, SANUKI MARU a SANJÓ MARU.


Admirálové Takahaši (vlevo) a Kondo
Už tento výčet mnohonásobně převyšoval Helfrichovy síly, ale Jamomato navíc vyslal do Indického oceánu viceadmirála Naguma se čtveřicí těžkých letadlových lodí a Kondoův Svaz jižních moří, jehož jádro tvořily čtyři bitevní lodě. Dodejme, že Nagumo o Kondo měli za úkol krýt invazní flotilu od jihu před případným výpadem britského Východního loďstva, a útočit na civilní a vojenské lodě prchající z Jávy do Austrálie a Indie.
Spojenecká protiopatření
Zatímco mocně dýmající japonské transportní lodě brázdily Jihočínské a Celebeské moře, nizozemští admirálové a generálové činili poslední přípravy k odražení invaze. I generál Ter Poorten správně kalkuloval s nepřátelskými výsadky poblíž Batávie a Surabaje. Proto centrální část ostrova držely pouze pomocné sbory, zatímco jednotky regulérní armády soustředil na západním a východním pobřeží, přičemž většinu sil dislokoval v okolí Batávie. Nejsilnějšímu uskupení velel generál major W. Schilling, jenž měl s asi 21 000 muži bránit oblast východně od Batávie, kdežto generál major J. Pesman se s necelými 6000 vojáky rozmístil v prostoru Bandungu obklopeného horami usnadňujícími obranu této oblasti. Po nepřátelském vylodění měly jednotky pravidelné armády po zničení mostů a komunikací ustoupit do vnitrozemí a zaujmout pozice na náhorní plošině Malang a v okolí Bandungu, kde hodlal Ter Poorten vybojovat poslední bitvu. 

Nizozemští generálové Pesman (vlevo) a Schilling
Vzhledem k fatálním ztrátám letectva spočívala jediná naděje na odražení invaze v zásadním oslabení útočníků ještě na moři, jelikož Nizozemci kromě živé síly a nepočetného polního dělostřelectva, mohli proti japonským jednotkám nasadit pouze několik desítek lehkých tanků a improvizovaných obrněných vozidel.
Proto ležela nejvyšší odpovědnost na veliteli námořních sil. Admirál Helfrich dostal už 20. února zprávu rozvědky o koncentraci transportních lodí u ostrovů Jolo a Bangka, ale na hlášení o nepřátelských konvojích zatím čekal marně. Třebaže Japonci měli na moři obrovskou převahu, admirálové Kondo a Takahaši nepropadli „nemoci z vítězství“ a nehodlali nic ponechat náhodě. Proto, když dostali 22. února zprávu o spojenecké formaci na Jávském moři, preventivně navrhli odložení výsadkové operace původně naplánované na 26. února o dva dny. Proto západní konvoj dočasně změnil kurs na sever, zatímco východní zakotvil v Balikpapanu, kde nabral příslušníky 56. plukovní skupiny a 23. února opět vyplul na moře.

Nizozemské improvizované obrněné vozidlo Braat
Jedním z důvodů proč Císařský hlavní stan souhlasil s odložením výsadku, byla obava, že letectvo nedokázalo dostatečně oslabit spojenecké pozice na Jávě, takže v následujících dnech ostrov čelil další sérii náletů. Během útoku na Surabaju byl těžce poškozen torpédoborec BANCKERT, ale na následující události měl větší vliv nálet na Tandjoeng Priok z 25. února. Japonci zapálili nádrže s palivem a přístav utrpěl natolik, že bylo rozhodnuto přesunout civilní lodě do Austrálie a na Cejlon.
Pomalé konvoje představovaly skvělý cíl pro spojenecké ponorkáře, takže pokud by se jejich podmořské čluny včas soustředily v Karimatském a Makasarském průlivu, mohly mezi neohrabanými transporty obsluhovanými nezkušenými civilními posádkami zařádit podobně jako svého času německé „vlčí smečky“ mezi konvoji udržujícími spojení mezi Vekou Británií a USA. Bohužel, tápající Helfrich byl v této šachové partii vždy o tah za svými soupeři, tudíž příležitost zasadit nepříteli citelný úder promarnil.

Nizozemská Catalina
Teprve 24. února objevila Catalina hlídkující nad Makasarským průlivem východní konvoj, takže Helfrich okamžitě přesměroval všechny dostupné podmořské čluny do východní části Jávského moře. I přes pozdní odhalení nepřátel se v následujících dnech dostala na dostřel řada amerických a nizozemských ponorek, ale úspěch zaznamenal pouze SEAL, který už 24. února poškodil přinejmenším jedno transportní plavidlo.
Nehledě na množství podmořských člunů spěchajících k Makasarskému průlivu, spoléhal velitel námořních sil ABDA zejména na hladinové síly. Času nebylo nazbyt, jelikož admirál z údajů o poloze a rychlosti konvoje predikoval, že k invazi dojde nejpozději v noci 27. na 28. února. Jeho obavy ráno 25. února potvrdila zpráva o vylodění na Baweanu vzdálenému od Surabaje pouhých 85 mil. Japonci si tu zřídili pozorovací stanoviště s radiostanicí, pročež Helfrich nařídil veliteli ponorky S-38 ostřelovat ostrůvek z lodního kanónu a zároveň z Tandjoeng Prioku odvolal křižníky EXETER a PERTH s torpédoborci JUPITER, ELECTRA a ENCOUNTER.

Americká ponorka Seal
Téhož dne admirál Doorman provedl jalový výpad severně od ostrova Madura, ale ráno 26. února se vrátil na základnu, aniž by došlo ke kontaktu s nepřítelem. Tou dobou dostal Helfrich další alarmující hlášení o konvoji blížícímu se k pobřeží západní Jávy, načež nařídil válečným lodím z Tandjoeng Prioku vyplout na moře. Jednalo se o vpravdě sebevražednou misi, neboť v přístavu zůstaly jenom lehké křižníky DRAGON, DANAE a HOBART s torpédoborci TENEDOS a SCOUT, takže není divu, že za těchto okolností jejich velitel námořní kapitán Howden nehořel touhou pustit se s mnohonásobnou přesilou do křížku.
Přesto britsko-australský svaz ve 22 hod. opustil Tandjoeng Priok, načež jeho polohu zaznamenaly japonské průzkumné letouny a admirál Kurita vyslal k jeho zničení odřad čítající dva těžké a dva lehké křižníky s několika torpédoborci. K nerovnému boji nakonec nedošlo, neboť Howden záhy zavelel k návratu do Tandjoeng Prioku, kde nechal doplnit pohonné hmoty, načež jeho lodě (údajně na Helfrichův rozkaz) během dalšího výpadu zamířily do Tjilatjapu a později odpluly na Cejlon. Howdenovo počínání nápadně připomínající útěk vyvolalo kritiku a rozhodně nepřispělo k pozvednutí bojové morálky Doormanova uskupení chystajícího se k rozhodující bitvě.

Komodor Collins
K prvnímu útoku na japonské lodě došlo v 6:30 dne 26. února, kdy holandská Catalina zaútočila na torpédoborec AMACUKAZE patřící k eskortě východního konvoje. „Jeden protiletadlový kanón vypálil dávku a Catalina shodila - trochu předčasně - pumu, která zvedla asi 500 metrů před námi vysoký sloup vody.“ Napsal jeho velitel fregatní kapitán Tameiči Hara. „Letoun stačil, nabral rychlost a zmizel v oblacích. Celá akce byla tak rychlá, že jsme ani neměli čas se nadechnout.“ Nálet osamělé Cataliny představoval na dlouho jediný pokus spojeneckého letectva ohrozit blížící se konvoj a teprve v 18:30 na něj poblíž Baweanu neúspěšně zaútočil americký B-17.
Ačkoliv oba konvoje doprovázela uskupení nepoměrně silnější než Úderný svaz, Helfrich nepropadl pesimismu. Proto když dostal hlášení o nepřátelských transportech vzdálených asi 200 mil od Surabaje, nařídil Doormanovi, aby jej v noci z 26. na 27. února vyhledal a zničil, a poté se přesunul k Tandjoeng Prioku a vypořádal se i s eskortou druhého konvoje. Je očividné, že spojenecké síly k tomuto úkolu nestačily, neboť i po připlutí posilového oddílu se Úderný svaz skládal pouze z těžkých křižníků HOUSTON a EXETER, lehkých křižníků DE RUYTER, JAVA a PERTH a torpédoborců JUPITER, ENCOUNTER, ELECTRA, JOHN D. FORD, JOHN D. EDWARDS, ALDEN, PAUL JONES, KORTENAER a WITTE DE WITH.

Fregatní kapitán Hara - velitel torpédoborce Amacukaze
Úderný svaz opustil Surabaju v 18:30, přičemž vlajkový DE RUYTER taranoval přístavní remorkér, což bylo vzhledem ke smrti jednoho námořníka možné vykládat jako neblahé znamení. Navíc Doorman vyplul do akce bez palubních hydroplánů, které by během nočního útoku nenašly uplatnění a pouze zvyšovaly riziko požáru, ale později mu citelně chyběly během denní fáze bitvy na Jávském moři. Podle plánu měly spojenecké křižníky upoutat pozornost japonské eskorty, kdežto torpédoborce dostaly za úkol ničit transportní parníky torpédy a dělostřeleckou palbou.
Výpad sice znepokojil japonské admirály, jenomže kvůli chybě v komunikaci dostal Doorman hlášení z oné B-17 o poloze konvoje teprve s osmihodinovým (!) zpožděním, takže po nepřátelských transportech pátral marně. Zatímco jeho žádost o leteckou podporu neměla kýžený účinek, po rozednění nad spojeneckým svazem zakroužil japonský letoun a kolem torpédoborce JUPITER se zvedlo několik gejzírů vyvolaných dopadajícími pumami. Protože nizozemský admirál nemohl počítat se stíhací ochranou, a nepřítel nyní znal polohu Úderného svazu, vydal v 9:30 dne 27. února rozkaz k návratu. Důvodem byly klesající zásoby paliva na torpédoborcích a vyčerpání „bílých“ námořníků zápolících s 30stupňovými vedry a vysokou vlhkostí vzduchu. Helfrich se však domníval, že jeho podřízený akci ukončil kvůli obavám z leteckých útoků, takže mu zaslal depeši: „Bez ohledu na letecké útoky pronikejte dál na východ a hledejte možnost k útoku proti nepříteli.“. Velitel Úderného svazu se však tomuto rozkazu vzepřel a po odeslání odpovědi „Dnes se posádky dostaly na hranici lidských možností; zítra dojde k jejímu překročení,“ držel původní kurs.

Torpédoborec Jupiter
Zdálo se, že velitel Úderného svazu dostojí pověsti váhalce, ale když ve 14:27 obdržel hlášení o konvojích spatřených u ostrova Bawean, rázem se proměnil v rozhodného velitele, jenž v následujících hodinách navázal na slavné tradice nizozemského námořnictva založené v 17. století admirály de Ruyterem a Trompem. Na stěžni DE RUYTERU se objevil signál „Pokračuji k napadání nepřátelských jednotek. Následujte mě,“ načež vlajkový křižník provedl obrat a provázený zbývajícími 13 loděmi, zamířil do prostoru, kde se zdržoval nepřítel. Že se tentokráte bude jednat opravdu o střetnutí na ostří námořnického nože demonstroval admirál pozdějšími instrukcemi, že posádky poškozeným lodí si musí poradit vlastními silami, zatímco svaz bude plnit zadané úkoly.
Na čele spojenecké kolony se v Dwarsové linii držely britské torpédoborce, za nimi pluly křižníky v pořadí DE RUYTER, EXETER, HOUSTON, PERTH a JAVA, zatímco nizozemské torpédoborce chránily hlavní síly z levého boku a americké tvořily zadní záštitu.

Admirál Doorman
Japonci měli díky palubním hydroplánům přesné informace o poloze a kursu Úderného svazu. Proto kontradmirál Nišimura odklonil konvoj chráněný několika torpédoborci na bezpečnější trasu, zatímco jádro Východního uskupení tvořené těžkými křižníky NAČI a HAGURO se v doprovodu lehkých křižníků DŽINCÚ a NAKA s torpédoborci JUKIKAZE, AMACUKAZE, TAKICUKAZE, HACUKAZE, UŠIO, SAZANAMI, JAMAKAZE, KAWAKAZE, MURASAME, SAMIDARE, HARUSAME, JUDAČI, ASAGUMO a MINEGUMO, pod vedením kontradmirála Takagiho vydalo vstříc nepříteli.
Na první pohled se jednalo o střetnutí dvou rovnocenných protivníků, neboť japonskou převahu v torpédoborcích na spojenecké straně vyvažoval vyšší počet lehkých křižníků, ale ve skutečnosti měli Japonci značnou převahu. Jejich těžké křižníky totiž nesly 20 děl ráže 203 mm, zatímco jejich protějšky mohly nasadit toliko tucet 203mm kanónů, a podobně vyznívá i srovnání výzbroje torpédoborců nehledě na účinnější japonská torpéda. Kromě toho synové Nipponu měli rychlostní převahu, neboť torpédoborec KORTENAER kvůli poruše kotlů nemohl vyvinout víc než 25 uzlů, což velitele amerických torpédoborců už na poradě 26. února přimělo k „vtipné“ replice, že během bitvy může sehrát stejnou úlohu jakou v bitvě u Dogger Banku nešťastný BLÜCHER.

Torpédoborec Amacukaze
Spojenci zkrátka na moře vyslali slepenec opotřebovaných lodí nejrůznějšího stáří a technických parametrů, zatímco Takahašiho uskupení sestávalo z oddílů tvořených novými či modernizovanými jednotkami s obdobnými parametry. Japonci navíc počítali s podporou letectva a jejich palubní letouny mohly korigovat palbu na větší distanci, zatímco Doormanovy hydroplány jak víme zůstaly v Surabaji. A jako by toho nebylo málo, dlouhou pohotovostí unavené spojenecké posádky, deprimované nepříznivým průběhem války a sérií neúspěchů, se měly utkat se skvěle připravenými a výtečně motivovanými protivníky.
Spojenci navíc stále nevytvořili společný námořní kód, takže způsob předávání rozkazů z DE RUYTERU na jednotlivé lodě byl zoufale zdlouhavý. Doorman sice hovořil plynně anglicky, což ovšem neplatilo o velitelích některých nizozemských lodích, tudíž admirálovy pokyny bylo nutné předávat v angličtině i v holandštině, přičemž systém jejich doručení na americké, britské a australské lodě byl komplikovaný sám o sobě. Admirálem vydaný rozkaz nejprve američtí styční důstojníci přeložili do angličtiny, načež byl lodní radiostanicí odeslán na HOUSTON, odkud prostřednictvím vysílaček s krátkým dosahem putoval k velitelům amerických torpédoborců, zatímco PERTH a britské lodě přijímaly rozkazy sledováním signálních vlajek a aldisovou lampou.

Admirál Helfrich
Složité bylo i spojení s Helfrichovým štábem v Bandungu, neboť spojenecký komunikační systém byl od samého počátku velitelství ABDA přetížen, tudíž se důležité informace často předávaly s mnohahodinovým zpožděním, přičemž provoz radiostanic komplikovaly časté atmosférické poruchy a Japonci během bitvy na Jávském moři spojeneckou rádiovou komunikaci úspěšně rušili.
Za této situace mohl Doorman spoléhat pouze na přízeň štěstěny a bojovou morálku posádek. To kupodivu platilo i pro indonéské námořníky, což dokládá fakt, že během poslední krátké vycházky v Surabaji nezběhl ani jeden muž, či počínání zdravotníka A. Moormana z posádky DE RUYTERU, jenž podle svědectví přeživších během agónie vlajkového křižníku obětavě pomáhal při umístění raněných do záchranných vorů, přičemž sám odmítl potápějící se loď opustit a svoji plovací vestu věnoval jednomu ze skupinky raněných námořníků, pro něž se nenašlo místo ve člunech a vorech.
Použité zdroje k sérii dobytí Nizozemské Východní Indie:
Донец А.: Голландские крейсера Второй Мировой войны. Vydalo nakladatelství Пьедестал 2000.
Deighton L.: Krev, slzy a pošetilost. Vydalo nakladatelství Argo 1999.
Flisowski Z.: Burza nad Pacyfikiem (1). Vydalo nakladatelství Wydawnictwo Poznańskie 1986.
Franz M.: Bohaterowie najdluzszych dni; Desanty morskie II wojny światowej. Vydalo nakladatelství Widawnictwo naukowe PWN 2011.
Hara T.: Nepotopitelný kapitán. Vydalo nakladatelství Omnibooks 2013.
Hrbek J. a I.: Krvavé oceány. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1994
Hubáček M.: Pacifik v plamenech. Vydalo nakladatelství Panorama 1990.
Holmes H.: Poslední plavba. Vydalo nakladatelství Baronet 1998.
Холмс У.: Победа под водой. Smolensk 1999.
Hoyt E.: Americké ponorky ve válce. Vydala nakladatelství Beta-Dobrovský a Ševčík 2000.
Hoyt E.: Japonsko triumfuje. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 2003.
Kelly T.: Hurricane na Sumatře. [url=hhttps://docplayer.cz/12721744-Hurricane-na-sumatre-terence-kelly.html]dostupné online[/url]
Kol. aut.: Krvavá jatka I a II. Vydalo nakladatelství Mustang 1994 a 1995.
Lohnstein M.: Royal Netherlands East Indies Army 1936-42. Vydalo nakladatelství Osprey Publishing 2018.
Локвуд Ч. Хасимото М.: Подводная война на Тихом океане. Vydalo nakladatelství АСТ 2001.
Морисон С.: Американский ВМФ во Второй мировой войне; Восходящее солнце над Тихим океаном декабрь 1941 - апрель 1942. Vydalo nakladatelství АСТ 2002.
Parkin R.: Blood On The Sea; American Destroyers Lost In World War II. Vydalo nakladatelství Da Capo Press 2001.
Переслегин С., Переслегина Е.: Тихоокеанская премьера. Moskva, Petrohrad 2001.
Sakai S.: Zera nad Pacifikem. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1994.
Sounders H.: Duel v Pacifiku. Vydalo nakladatelství Mustang 1995.
Такусиро Х.: Япония в войне 1941-1945 гг. Vydalo nakladatelství Полигон 2000.
Уинслоу У.: Потоплены и забыты. Vydalo nakladatelství АСТ 2005.
Van Der Vat D.: Válka v Pacifiku. Vydalo nakladatelství Argo 2001.
Womack T.: The Allied Defense of the Malay Barrier, 1941-1942. Vydalo nakladatelství McFarland and Company 2016.
Morze Statki i Okrety 2004/2, 2004/3, 2008/10, 2012/2, 2012/3, 2014/1-2.
Militaria 2009/2.
Okrety Wojenne numer 19, numer 20, numer 22, numer specjalny 67, 1993/1, 1999/3, 2012/6, 2014/2, 2014/3, 2018/6,
Okrety 1999/6-7.
Technika Wojskowa Historia numer specjalny 2015/5, 2015/6, 2016/1.
Морская Кампания 2006/2.
http://www.netherlandsnavy.nl/
http://www.wunderwafe.ru/WeaponBook/Holland/index.htm
https://dutcheastindies.webs.com/
http://www.combinedfleet.com/kaigun.htm
http://www.dutchsubmarines.com/
https://dutcheastindies.webs.com/alvis_straussler.html
http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/N ... lwagen.php
http://pavel70slama.blog.cz/1211/obrnen ... ervalwagen
https://www.tracesofwar.nl/articles/412 ... 6.htm?c=gw
https://thejavagoldblog.wordpress.com/
http://hansamethini.blogspot.com/2009/0 ... -1942.html
http://www.microworks.net/pacific/battl ... kpapan.htm
http://www.microworks.net/pacific/battl ... strait.htm
https://news.usni.org/2014/08/22/nightm ... uston-went
https://ww2today.com/14th-february-1942 ... -hms-li-wo
https://www.sea.museum/2017/02/19/bombing-of-darwin
https://www.wikipedia.org/