Čech sestřelil Zeppelin?
Napsal: 1/12/2019, 10:47
Při svém obligátním broušení (browse) po internetu jsem narazil na zajímavý článek: Létající legionář Augustin Charvát - postrach německých Zeppelinů. Je to událost ze života českého pilota ve francouzských službách, kdy napadl Zeppelin L 50, vracející se ze "Silent raidu" nad Anglií, a možná mu pomohl k pádu do Středozemního moře.
V článku se píše, že vzducholoď objevil ve výšce 6000 metrů nad Luxenil ve Vogézách a vypálil na ní dvě dávky zápalných nábojů po 15 ranách. Pak se vzducholoď ztratila v mracích a Charvát přistál u Lons le Sonnier, asi 1540 km od místa boje. Vzducholoď později spadla do Středozemního moře.
Konfrontoval jsem údaje z článku se svými záznamy. Velitel L 50 Roderich Schwonder se po vyčerpání pohonných hmot rozhodl k nouzovému přistání u Dammartin-sur-Meuse ve Francii. Přistání se nezdařilo podle plánu, vzducholoď přišla o dvě gondoly a odlehčená začala stoupat. Na palubě bohužel zůstali dva muži, pravděpodobně na horním střeleckém stanovišti, kteří vzducholoď nestačili opustit. Charvát vzducholoď objevil asi 62 km zhruba východně od místa nouzového přistání.
Pokusil jsem se některá uvedená místa vyhledat (sice v googlu). Místo Luxenil mi google nabídl Luxeuil-les-Bains na okraji oblasti, vymezující Vogézy. Lons le Sonnier by mohlo být Lons-le-Saunier, vzdálenost od místa střetnutí by však byla sotva desetinová. On Nieuport 24, na kterém pravděpodobně Charvát létal, by při své maximální rychlosti a vytrvalosti udávanou vzdálenost neuletěl.
Takže autor využil bezezbytku svou novinářskou licenci.
Událost byla nalezena i v jiném prameni (Pirič, Kaše). Tedy je pravda, jak konstatoval kolega Polarfox (R-U námořní letectvo, Città di Ferrata), že oba prameny mohou mít stejný zdroj ...
V článku se píše, že vzducholoď objevil ve výšce 6000 metrů nad Luxenil ve Vogézách a vypálil na ní dvě dávky zápalných nábojů po 15 ranách. Pak se vzducholoď ztratila v mracích a Charvát přistál u Lons le Sonnier, asi 1540 km od místa boje. Vzducholoď později spadla do Středozemního moře.
Konfrontoval jsem údaje z článku se svými záznamy. Velitel L 50 Roderich Schwonder se po vyčerpání pohonných hmot rozhodl k nouzovému přistání u Dammartin-sur-Meuse ve Francii. Přistání se nezdařilo podle plánu, vzducholoď přišla o dvě gondoly a odlehčená začala stoupat. Na palubě bohužel zůstali dva muži, pravděpodobně na horním střeleckém stanovišti, kteří vzducholoď nestačili opustit. Charvát vzducholoď objevil asi 62 km zhruba východně od místa nouzového přistání.
Pokusil jsem se některá uvedená místa vyhledat (sice v googlu). Místo Luxenil mi google nabídl Luxeuil-les-Bains na okraji oblasti, vymezující Vogézy. Lons le Sonnier by mohlo být Lons-le-Saunier, vzdálenost od místa střetnutí by však byla sotva desetinová. On Nieuport 24, na kterém pravděpodobně Charvát létal, by při své maximální rychlosti a vytrvalosti udávanou vzdálenost neuletěl.
Takže autor využil bezezbytku svou novinářskou licenci.
Událost byla nalezena i v jiném prameni (Pirič, Kaše). Tedy je pravda, jak konstatoval kolega Polarfox (R-U námořní letectvo, Città di Ferrata), že oba prameny mohou mít stejný zdroj ...