Belgická armáda aktuálně hledá náhradu za 437 vozidel Iveco LMV, která budou sloužit do roku 2026. Tato vozidla byla vyrobena v roce 2005 a do služby vstoupily teprve v roce 2007. Důvodem k výměně je velké přetížení vozidel, při osazení přídavnou balistickou ochranou a extra výzbrojí (především během misí v zahraničí), což má za následek vznik prasklin na podvozku. Vojáci si rovněž dlouhodobě stěžují, že vozidla jsou příliš těžká a drahá na údržbu. Předpokládá se, že francouzská společnost Nexter nabídne vozidlo VBMR-L Serval, které by doplnilo již objednaná vozidla Griffon VBMR a Jaguar EBRC.
Našel jsem si originální článek z Brussels Times, jehož autorem je Maïthé Chini a který nám doplní některé informace. Za více než 31 mil euro provádí modernizace (Midlife Update) švýcarská společnost. Jedná se o vozidla Pandur 6x6 (44 ks) provozovaná od roku 1996, která tedy jsou v polovině životnosti. Belgická armáda je využívá jako ambulance, průzkumné a velitelské vozy. Modernizace se týká přidání nového pancéřování, klimatizace a druhá tlumící deska na podlaze (očividně ke zvýšení protiminové ochrany). Právě se zvýšenou podlahou je problém přesně tak, jak tvrdí nespokojení vojáci. Kdokoli vyšší než 170 cm se nemůže dostat dovnitř nebo ven, řidič nemůže dosáhnout pedálů a celkově je řízení nebezpečné. Navíc řízení a brzdy nefungují správně a díky dodatečnému pancéřování a vybavení, které bylo nainstalováno, se může posádka stěží dostat do vozidla. Tento problém vylučuje až 85 procent belgických vojáků, přičemž průměrná výška mužů místních mužů činí 181,69 cm. Zkušební skupina prohlédne všechna vozidla a zváží, zda jsou všechna upravená vozidla opravdu nefunkční a neschopné provozu z bezpečnostních důvodů. Zdá se ale, že jsou opravdu na odpis nebo vrácení do původního stavu. Armáda se oficiálně hájí tím, že modernizace bude dokončena až v roce 2023 a a současný stav je pouze přechodná fáze.
Dnes bylo zveřejněno zástupci belgické armády, že prvního ledna 2020 v 10:10, že v Mali bylo pomocí IED zničeno vozidlo Dingo 2. Vozidlo vedlo německo-belgickou kolonu a vracející se na základnu v Gao, když pod ním vybuchla nálož o hmotnosti 30 kg. Celá přední část vozidla byla vytržena a motor odmrštěn na zhruba 50 metrů. Navzdory explozi byli uvolněným vybavením vozidla zraněni řidič a spolujezdec. Je zmiňováno, že pokud by výbušnina explodovala pod vozidlem Iveco LMV, byli by oba mrtví. Zbytek konvoje se rozmístil kolem vozidla a rychle dorazila helikoptéra, která zraněné vojáky přesunula do francouzské nemocnice. Během několika hodin se oba vojáci vrátili zpět k jednotce. Vozidlo bylo odtaženo na základnu a patrně bude odesláno do Belgie za účelem technického a soudního vyšetřování. Jednotka dostala náhradní vozidlo Dingo 2 a bude pokračovat v misích. Celkem je 16 belgických vojáků v Bamaku (hlavní město) a 69 v Gao. V roce 2019 došlo v Mali k asi 180 incidentům týkajícím se IED, z toho asi 20 v oblasti Gao.
No, na to že se jednalo o 30 kilo trhaviny, tak velmi působivá odolnost.
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 14/1/2020, 09:18
od Flader
Zaujímavé, že Dingo AČR príliš neoslnil, ale Belgicko, Rakúsko, Nemecko sú s ním zdá sa spokojný. Ale ej to len dôkaz toho, že čo je vhodné pre jednu armádu nemusí byť vhodné automaticky aj pre inú.
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 14/1/2020, 09:23
od Zemakt
Co jsem tak zaznamenal, tak stížnosti byly zejména na nedostatečný výkon pohonné jednotky. On je Afgánistán ale dost specifické bojiště.
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 16/1/2020, 10:43
od KOLT
Navíc jsme pořídili variantu se slabým motorem...
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 25/7/2020, 00:34
od zzz
Belgická armáda si stěžuje na nízkou letuschopnost armádních vrtulníků NH-90 (ve verzi TTH). https://www.defense-aerospace.com/artic ... opter.html
Konkrétně prý jde o nedostatečné zásobování náhradními díly a nedostatkem odborníků.
Podle různých neoficiálních informací prý Belgická armáda pošilhává po vrtulnících od Airbus - zejm. H-145 (a snad i H-160). Snad prý by šlo o kompletní výměnu armádních vrtulníků (tj. kromě 4x NH-90 TTH by byly staženy ze služby i cca 20 Agusta A-109) https://forcesoperations.com/belgique-l ... -nh90-tth/ https://www.aviation24.be/forums/viewto ... 15#p398015
Tj. belgická armáda očekává, že čtveřice NH-90 pozemní verze TTH nebude létat ročně zhruba 1000 letových hodin (tj. jeden NH-90 v průměru 250 letových hodin ročně), nýbrž zhruba jen 600 letových hodin (tj. v průměru jen 150 letových hodin).
Pro srovnání:
CzechAirForce.com uvádí, že Mi-17 nalétaly od "1988-1989" do roku 2018 cca 3300 až 3800 letových hodin = tj. jeden Mi-17 ročně v průměru cca 110 až 130 letových hodin.
Na příkladu Mi-24V dodaného v roce 2003 nalétal do roku 2015 cca 1480 letových hodin = tj. tento konkrétní Mi-24 ročně v průměru 120 letových hodin
Belgické MO oficiálně oznámilo, že tendr na dodávku lehkých obrněných vozidel 4x4, které nahradí vozidla Iveco Lynx známé i z výzbroje AČR, vyhrála společnost Oskosh z USA se svým modelem JLTV. Belgická armáda obdrží 322 vozidel, 135 z nich bude vybavenou dálkově ovládané zbraňovou stanicí s kulometem ráže 7,62x51. Cena dodávky bude celkem 135 milionů euro. https://defence-blog.com/news/army/belg ... icles.html
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 12/9/2020, 18:57
od HONZIK11
Belgie si neumí vyrobit nic. Já pořád věřím, že takový automobil zvládneme vlastníma silama.
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 12/9/2020, 19:11
od skelet
v Belgii sídlí FN Herstal a John Cockerill
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 12/9/2020, 19:37
od Zemakt
Zetor vypadá velmi pěkně.
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 12/9/2020, 19:38
od Juraj Tichý
V Belgicku sa este v roku 2000 vyrobilo viac ako milion aut ročne. Ich príbeh by mal byť mementom ako pre ČR tak aj SR.
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 12/9/2020, 19:41
od Zemakt
Ano, proto preferuji, pokud možno, vlastní cestu.
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 12/9/2020, 19:44
od Nesher
skelet píše:v Belgii sídlí FN Herstal a John Cockerill
Přesně. A k té výrobě doma, max. smontujeme, zásadní komponenty jako motor, převodovku (pokud do toho nenarveme Tatra díly) stejně musíme dovézt. A to nemluvím kolik bude stát vyvinout to auto a postavit linku, která postaví cca 250 aut. To se třeba s efektivitou Oskoshe, který vyrobí desetitisíce JLTV, nedá srovnat. Čímž nebrojím proti ČR průmyslu, ale stát by měl, i prostřednictvím AČR, podporovat projekty, které mají komerční potenciál.
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 12/9/2020, 19:49
od Juraj Tichý
Tak potom asi nie Zetor, ale Tatra
Par stoviek vozidiel 4x4 nehra ziadnu rolu. O "nasich" automobilkach a ich ďalšej existencii, sa rozhoduje vo Volksburgu, Paríži, Soule a Bombaji
V Belgicku to začalo nenazranymi odbormi a prehnanými mzdovymi požiadavkami.
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 12/9/2020, 20:06
od Zemakt
Zetor beru za svůj
Nesher, s takovýmto přístupem tou montonou navěky . Ale samozřejmě ne zakaždou cenu.
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 12/9/2020, 20:24
od Nesher
Zemakt píše:Zetor beru za svůj
Nesher, s takovýmto přístupem tou montonou navěky . Ale samozřejmě ne zakaždou cenu.
Jenže zrovna tohle je za každou cenu. Třeba ten Zetor, auto vyvinuté v zahraničí, většina komponentů též nebude "made in CZ" a AČR bych jich v nejlepším případě potřebuje 250. Takže drahá montovna. To už je lepší ta Tatra, vyvinuté u nás a i těch dílů tam bude víc od nás. Ale zrovna tady bych se nebál koupit to hotové v zahraničí.
Re: Belgická armádo kam kráčíš?
Napsal: 12/9/2020, 20:43
od HONZIK11
Tak Tatra bude vyvijet pro Polaky a doma si koupime Amiky v palcovych mirach. To bude kseft jak prase. Jeden z mala produktu , kde muzeme zabodovat s vlastnim vyvojem a naslednym exportem ale i ten zazdime .