Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 216.
Napsal: 13/1/2020, 05:27
Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 216.
Mapa japonských ofenzív proti poloostrovu Bataan,

od ledna do dubna 1942, mapa je volně přístupná na několika webech.
A nyní zpět na Filipíny a tam na zbývající část, kde ještě byla v konci února 1942 vojska Američanů a Filipínců, na poloostrov Bataan a na ostrov Corregidor. Poslední předchozí události na Palbě uvedené, lze číst zde, v Č 199, 200. a 201., viz: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8535
Bataanskou odloučenou letku zastihl konec února 1942 při výměně jejího velitel. Koncem třetí dekády února totiž od Bena Browna, převzal velení Battanské odloučené letky, do hodnosti kapitána nově povýšený - Capt. Deysse. V popisované době přebíral stav 6ti ks operačně použitelných P-40, které byly rozděleny do dvou letek.
Od anglo-japonské trojice historiků, Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, se z knihy - Krvavá jatka II, na str. 137 až 140., dále o faktech dozvídáme, cituji:
"Jednu (letku) měl pod kontrolou Dyess, druhé velel Lt. Joseph H. Moore (bývalý velitel 20. stíhací perutě. Zde viz foto

, pod kterým byl popisek 20_Pursut_Squadron_P_40B, foto je volně přístupné na několika webech)."
Bataan, 25. února 1942.
"Dne 25. února odstartoval Lt. Bill Rowe, který měl krýt přistání jiného P-40, ale potom byl naveden na nepřátelský stíhací letoun. Ki-27 (zde viz foto

, na které je dvojice japonských stíhaček Nakadžima Ki-27, které tak často působily v tomto konfliktu. Foto je volně přístupné na několika webech.), který na něj zaútočil, ale se dvěma průstřely v křídle se mu podařilo uniknout."
Svou poslední akci provedla Bataanská odloučená letka 2. března 1942,
To když se Capt. Dyess dověděl o příjezdu několika japonských lodí do zálivu Subic, severovýchodně od Bataanu. Japonské lodě pravděpodobně přivážely dodávky zbraní pro nově obnovovanou ofenzivu, a proto byl na přijíždějící lodě naplánován útok.
Bataan, 4. březen 1942.
"T/Sgt. Jack O´Day, technik jednotky vymyslel závěsy, na kterých by mohla být pod trupem Deyssovy P-40 nesena 500liberní puma. O dva dny později, tedy 4. března 1942, bylo pět letu schopných P-40 vyzbrojeno pumami. 2/Lt. Posten se šesti 30librovými tříštivými pumami zaútočil jako první, ale bez viditelného účinku. V 12,30, za doprovodu Lt. Donalda M. Croslanda, odstartoval s 500librovou pumou Dyess. Po vystoupání do 10 000 stop uviděl velkou nákladní loď, která je právě vykládána a po střemhlavém letu do výšky 2 000 stop ji bombardoval a postřeloval kulomety. Potom ještě palubními zbraněmi napadl dvě menší plavidla.
Byly provedeny ještě další dva nálety, ale 2/Lt. Erwin B. Crelin se z prvního náletu nevrátil. Zřejmě byl sestřelen protiletadlovou palbou, zatímco 2/Lt. John P. Burns se svým P-40B při návratu z druhého náletu havaroval. Dyess provedl další dva nálety a během druhého náletu jeho puma zasáhla velkou transportní loď. Brown později vše komentoval:
´Ačkoliv jsem byl Dyessovou dvojkou, prováděl už čtvrtý útok a mě nechával letět vpředu na svém místě. Ke konci dne Dyess potopil jeden tanker, donutil najet na pláž druhý tanker, potopil čtyři čluny a postřeloval vojáky a zařízení přístavu´"
Ještě odpoledne stejného dne, 4. března, opakovaly útok dva letouny P-40, 2/Lt. Lloyd Stinson a Jim Fosswey nárokovali potopení jednoho malého plavidla, které rozstříleli svými kulomety. Při návratu do Miraveles se američtí piloti se svými P-40 setkali s nepříjemným zadním větrem, který způsobil, že oba letouny havarovaly.
"Oba letouny byly shledány jako neopravitelné, ale jeden z nich byl následně opraven z dílů, které byly vymontovány z jiných rozbitých letounů. V té době zůstal letu schopný pouze Dyessův ´Kibosch´.
Vedle P-40 zde ještě byla pestrá sbírka lehkých letounů - byly to většinou bývalé civilní Beechcrafty 18, dvouplošníky Waco (zde viz foto

, na kterém je dvojplošník Waco, foto je volně přístupné na několika webech) a Beechcrafty Staggerwingy - známé jako ´Bamboo Fleet´ (bambusová letka, zde viz foto

, na kterém je letoun tzv. ´Bamboo Fleet´, popiska zněla Bamboo_Fleet_D_17, foto je volně přístupné na několika webech) - které udržovaly spojení mezi Bataanem, Cebu a Mindanaem, které evakuovaly nejnutnější personál a přivážely nejnutnější dodávky. S Wacem létal při mnoha příležitostech Capt. Richard W. Follows, který byl velitelem Filipínského leteckého doplňovacího střediska a převážel uvázlé stíhací piloty z jednoho místa na druhé."
Při pohledu na japonskou stranu, druhou válčící stranu útočníka, je třeba říci, že začátkem března 1942 došlo v 10. hikotai k několika změnám. Dne 7. března 1942 byl při náletu na Limay těžce zraněn protiletadlovou palbou plukovník Janase, do té doby velitel 16. sentai. Následně jeho místo převzal podplukovník Šodžiro Kawamorita. Od těchto chvil pak rozmístění a síla jednotek vypadala následovně, cituji dále z poznatků anglo-japonské trojice historiků, Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, z jejich knihy - Krvavá jatka II, na str. 138 až 140.:
"Útvar.....................................................................letiště...............počet a typ letounů
16. sentai........................................................Nichols Field....................32 Ki-30.
76. nezávislá sentai........................................Nichols Field......................9 Ki 15
52. nezávislá sentai........................................Nichols Field..............10 Ki-36 a Ki-51
74. nezávislá sentai........................................Zablan Field................8 Ki-36 a Ki-51
3. čutai, 50. sentai.............................Zablan Field..........10 Ki-27 pro obranu Manily"
Tak jak vzrůstal odpor americko-filipínských jednotek, byl, japonský Velitel na Filipínách, velitel 14. armády, generál Masaharu Honma (Generál Honma strávil jako mladý důstojník osm let služby u britské armády a v roce 1918 sloužil v BEF /BEF je - Britská expediční armáda/, ve Francii - poznámka trojice historiků) s nechutí donucen, požádat své nadřízené o další posilu; tentokrát se jednalo již jen o 3 000 vojáků a důstojníků! Jedna jeho jednotka ze 48. divize, byla totiž, jako pro něho nepotřebná, před nedlouhým časem, přeložena pro službu v Nizozemské Východní Indii!
"V noci z 11. na 12. března 1942, opustil Filipíny, na rozkaz prezidenta Roosevelta, generál MacArthur (vrchní velitel Filipín, zde viz foto

, na kterém je generál Douglas MacArthur, foto je volně přístupné na několika webech.) se svou rodinou a s sebou vzal i generála George. Velení nad americkými a filipínskými jednotkami nyní převzal generál John Wainwright a generálmajor Edward převzal velení nad bataanskou posádkou. MacArthurova skupina opustila Corregidor na palubě čtyř námořních hlídkových člunů a odplula na Mindanao, odkud na palubách čtyř B-17 (zde viz foto, na kterém je

B-17_4, foto je volně přístupné na několika webech) odletěla (po mnoha dalších peripetiích) do Austrálie, kam přibyla ještě téhož dne. Při této události jeden letoun havaroval v blízkosti australských břehů do moře a dva letouny se musely kvůli problémům s motory vrátit. V důsledku toho přiletěla jedna skupina 13. března ráno na Del Monte. Mac Arthur prolezl starý otřískaný B-17, který jej měl odvážet a jednoduše odmítl vznášet se v této defektní bedně, kterou navíc pilotoval nezkušený pilot. Po tomto citovém výbuchu před generálmajorem Sharpem byl odeslán do Austrálie generálu Georgei H. Brettovi (velitel amerického letectva v Asii) tento dramatický radiogram:
´Nejlepší tři letouny ve Spojených státech nebo na Havaji budou k dispozici i s kompletními a zkušenými posádkami. Pokusit se o tak nebezpečnou a důležitou cestu s nevhodnou výzbrojí - celá skupina by byla odsouzena k smrti a takovou zodpovědnost převzít nemohu. ´
Po převzetí této zprávy se Brett spojil s Vice-admirálem Fairfaxem Learym, velitelem amerických sil v Austrálii a na Novém Zélandu, který souhlasil se splněním MacArthurových žádostí a rozkázal, aby byly okamžitě vyslány tři nové B-17. Tyto letouny přiletěly na Del Monte (letiště Del Monte, letiště na severu nejjižnějšího ostrova Filipín, velkého ostrova Mindanao - zde viz mapu,

, na kterém je ostrov Mindanao a na něm, na severu, je letiště Del Monte, na jihu je pak Davao, kde se Japonci vylodili 20. 12. 1941. Mindanao Japonci však obsadili až v květnu 1942, mapa je volně přístupná na několika webech) v noci 16. března 1942. Ukázalo se však, že letoun, se kterým měla letět MacArthurova skupina, měl závadu na motoru, což ji donutilo použít druhý letoun. Let do Austrálie proběhl bez událostí. Po příletu MacArthur poslal těm, co na Filipínách zanechal, krátkou zprávu:
´Pevně věřím, že se vrátím´.
Tato široce publikovaná poznámka se nedostala (tehdy) mezi většinu Američanů, které na Filipínách zanechal. Mnozí cítili, že je MacArthur před nevyhnutelnou smrtí opustil. Avšak pro každého průměrného Filipínce MacArthur zůstával velkou osobností a jeho ´I shall return´(já se vrátím) bylo považováno za osobní záruku, že nebudou zapomenuti."
A nyní opět pojďme dál ve vzpomínkách, zpět na nebe nad Battanem a Corregidorem, jak je zachytila anglo-japonské trojice historiků, Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, ve své knize, po dvaceti letech studie historických zápisů, deníků a dalších materiálů, z obou válčících protivníků, knihy - Krvavá jatka II, na str. 139 až 147.:
14. března 1942.
Dne 14. března 1942 provedl Lt. Bill Rowe s P-40 průzkumný let nad letišti Nichols Field, Nielsen Field, Zablan a Del Carmen (též Carmen Field, vše na ostrově Luzon).
"P-40B byl opraven křídlem z P-40E a i jinými díly z tohoto typu. Všichni tento letoun nazývali ´P-40 something (P-40 a něco). Příštího dne průzkumný let zopakoval Lt. Leo B. Godden."
Ve stejném období března muselo americko-japonské velení uznat, že zcela zklamal způsob zásobování Bataanu a Corregidoru ponorkami a hladinovými čluny. Japonci totiž vybudovali velice pečlivou námořní blokádu, jak ostrova Corregidor, tak poloostrova Bataan.
"Jedno takové plavidlo, které bylo osudem (japonské námořní blokády) potrestáno, byl malý parník Legaspi, který spojoval vnitřní ostrovy. Jeho kapitán souhlasil, že pod ochranou noci dopraví potraviny z Mindanaa na Corregidor. Po dvou úspěšných plavbách se pokoušel o třetí, ale byl objeven a po pronásledování potopen. Tímto způsobem bylo dopraveno asi 1 000 tun potravin, což stačilo, aby 80 000 vojáků a 26 000 civilistů mělo na Bataanu čtyři dny co jíst. Většina místních, domorodých vodních buvolů už byla poražena a nyní mělo skončit v kuchyňských hrncích zbývajících 250 koní americké kavalerie a 48 nákladních mul. Mezi těmito koni určenými na porážku byl i prvotřídní skokan generála Wainwrighta."
Mapa japonských ofenzív proti poloostrovu Bataan,

od ledna do dubna 1942, mapa je volně přístupná na několika webech.
A nyní zpět na Filipíny a tam na zbývající část, kde ještě byla v konci února 1942 vojska Američanů a Filipínců, na poloostrov Bataan a na ostrov Corregidor. Poslední předchozí události na Palbě uvedené, lze číst zde, v Č 199, 200. a 201., viz: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=393&t=8535
Bataanskou odloučenou letku zastihl konec února 1942 při výměně jejího velitel. Koncem třetí dekády února totiž od Bena Browna, převzal velení Battanské odloučené letky, do hodnosti kapitána nově povýšený - Capt. Deysse. V popisované době přebíral stav 6ti ks operačně použitelných P-40, které byly rozděleny do dvou letek.
Od anglo-japonské trojice historiků, Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, se z knihy - Krvavá jatka II, na str. 137 až 140., dále o faktech dozvídáme, cituji:
"Jednu (letku) měl pod kontrolou Dyess, druhé velel Lt. Joseph H. Moore (bývalý velitel 20. stíhací perutě. Zde viz foto

, pod kterým byl popisek 20_Pursut_Squadron_P_40B, foto je volně přístupné na několika webech)."
Bataan, 25. února 1942.
"Dne 25. února odstartoval Lt. Bill Rowe, který měl krýt přistání jiného P-40, ale potom byl naveden na nepřátelský stíhací letoun. Ki-27 (zde viz foto

, na které je dvojice japonských stíhaček Nakadžima Ki-27, které tak často působily v tomto konfliktu. Foto je volně přístupné na několika webech.), který na něj zaútočil, ale se dvěma průstřely v křídle se mu podařilo uniknout."
Svou poslední akci provedla Bataanská odloučená letka 2. března 1942,
To když se Capt. Dyess dověděl o příjezdu několika japonských lodí do zálivu Subic, severovýchodně od Bataanu. Japonské lodě pravděpodobně přivážely dodávky zbraní pro nově obnovovanou ofenzivu, a proto byl na přijíždějící lodě naplánován útok.
Bataan, 4. březen 1942.
"T/Sgt. Jack O´Day, technik jednotky vymyslel závěsy, na kterých by mohla být pod trupem Deyssovy P-40 nesena 500liberní puma. O dva dny později, tedy 4. března 1942, bylo pět letu schopných P-40 vyzbrojeno pumami. 2/Lt. Posten se šesti 30librovými tříštivými pumami zaútočil jako první, ale bez viditelného účinku. V 12,30, za doprovodu Lt. Donalda M. Croslanda, odstartoval s 500librovou pumou Dyess. Po vystoupání do 10 000 stop uviděl velkou nákladní loď, která je právě vykládána a po střemhlavém letu do výšky 2 000 stop ji bombardoval a postřeloval kulomety. Potom ještě palubními zbraněmi napadl dvě menší plavidla.
Byly provedeny ještě další dva nálety, ale 2/Lt. Erwin B. Crelin se z prvního náletu nevrátil. Zřejmě byl sestřelen protiletadlovou palbou, zatímco 2/Lt. John P. Burns se svým P-40B při návratu z druhého náletu havaroval. Dyess provedl další dva nálety a během druhého náletu jeho puma zasáhla velkou transportní loď. Brown později vše komentoval:
´Ačkoliv jsem byl Dyessovou dvojkou, prováděl už čtvrtý útok a mě nechával letět vpředu na svém místě. Ke konci dne Dyess potopil jeden tanker, donutil najet na pláž druhý tanker, potopil čtyři čluny a postřeloval vojáky a zařízení přístavu´"
Ještě odpoledne stejného dne, 4. března, opakovaly útok dva letouny P-40, 2/Lt. Lloyd Stinson a Jim Fosswey nárokovali potopení jednoho malého plavidla, které rozstříleli svými kulomety. Při návratu do Miraveles se američtí piloti se svými P-40 setkali s nepříjemným zadním větrem, který způsobil, že oba letouny havarovaly.
"Oba letouny byly shledány jako neopravitelné, ale jeden z nich byl následně opraven z dílů, které byly vymontovány z jiných rozbitých letounů. V té době zůstal letu schopný pouze Dyessův ´Kibosch´.
Vedle P-40 zde ještě byla pestrá sbírka lehkých letounů - byly to většinou bývalé civilní Beechcrafty 18, dvouplošníky Waco (zde viz foto

, na kterém je dvojplošník Waco, foto je volně přístupné na několika webech) a Beechcrafty Staggerwingy - známé jako ´Bamboo Fleet´ (bambusová letka, zde viz foto

, na kterém je letoun tzv. ´Bamboo Fleet´, popiska zněla Bamboo_Fleet_D_17, foto je volně přístupné na několika webech) - které udržovaly spojení mezi Bataanem, Cebu a Mindanaem, které evakuovaly nejnutnější personál a přivážely nejnutnější dodávky. S Wacem létal při mnoha příležitostech Capt. Richard W. Follows, který byl velitelem Filipínského leteckého doplňovacího střediska a převážel uvázlé stíhací piloty z jednoho místa na druhé."
Při pohledu na japonskou stranu, druhou válčící stranu útočníka, je třeba říci, že začátkem března 1942 došlo v 10. hikotai k několika změnám. Dne 7. března 1942 byl při náletu na Limay těžce zraněn protiletadlovou palbou plukovník Janase, do té doby velitel 16. sentai. Následně jeho místo převzal podplukovník Šodžiro Kawamorita. Od těchto chvil pak rozmístění a síla jednotek vypadala následovně, cituji dále z poznatků anglo-japonské trojice historiků, Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, z jejich knihy - Krvavá jatka II, na str. 138 až 140.:
"Útvar.....................................................................letiště...............počet a typ letounů
16. sentai........................................................Nichols Field....................32 Ki-30.
76. nezávislá sentai........................................Nichols Field......................9 Ki 15
52. nezávislá sentai........................................Nichols Field..............10 Ki-36 a Ki-51
74. nezávislá sentai........................................Zablan Field................8 Ki-36 a Ki-51
3. čutai, 50. sentai.............................Zablan Field..........10 Ki-27 pro obranu Manily"
Tak jak vzrůstal odpor americko-filipínských jednotek, byl, japonský Velitel na Filipínách, velitel 14. armády, generál Masaharu Honma (Generál Honma strávil jako mladý důstojník osm let služby u britské armády a v roce 1918 sloužil v BEF /BEF je - Britská expediční armáda/, ve Francii - poznámka trojice historiků) s nechutí donucen, požádat své nadřízené o další posilu; tentokrát se jednalo již jen o 3 000 vojáků a důstojníků! Jedna jeho jednotka ze 48. divize, byla totiž, jako pro něho nepotřebná, před nedlouhým časem, přeložena pro službu v Nizozemské Východní Indii!
"V noci z 11. na 12. března 1942, opustil Filipíny, na rozkaz prezidenta Roosevelta, generál MacArthur (vrchní velitel Filipín, zde viz foto

, na kterém je generál Douglas MacArthur, foto je volně přístupné na několika webech.) se svou rodinou a s sebou vzal i generála George. Velení nad americkými a filipínskými jednotkami nyní převzal generál John Wainwright a generálmajor Edward převzal velení nad bataanskou posádkou. MacArthurova skupina opustila Corregidor na palubě čtyř námořních hlídkových člunů a odplula na Mindanao, odkud na palubách čtyř B-17 (zde viz foto, na kterém je

B-17_4, foto je volně přístupné na několika webech) odletěla (po mnoha dalších peripetiích) do Austrálie, kam přibyla ještě téhož dne. Při této události jeden letoun havaroval v blízkosti australských břehů do moře a dva letouny se musely kvůli problémům s motory vrátit. V důsledku toho přiletěla jedna skupina 13. března ráno na Del Monte. Mac Arthur prolezl starý otřískaný B-17, který jej měl odvážet a jednoduše odmítl vznášet se v této defektní bedně, kterou navíc pilotoval nezkušený pilot. Po tomto citovém výbuchu před generálmajorem Sharpem byl odeslán do Austrálie generálu Georgei H. Brettovi (velitel amerického letectva v Asii) tento dramatický radiogram:
´Nejlepší tři letouny ve Spojených státech nebo na Havaji budou k dispozici i s kompletními a zkušenými posádkami. Pokusit se o tak nebezpečnou a důležitou cestu s nevhodnou výzbrojí - celá skupina by byla odsouzena k smrti a takovou zodpovědnost převzít nemohu. ´
Po převzetí této zprávy se Brett spojil s Vice-admirálem Fairfaxem Learym, velitelem amerických sil v Austrálii a na Novém Zélandu, který souhlasil se splněním MacArthurových žádostí a rozkázal, aby byly okamžitě vyslány tři nové B-17. Tyto letouny přiletěly na Del Monte (letiště Del Monte, letiště na severu nejjižnějšího ostrova Filipín, velkého ostrova Mindanao - zde viz mapu,

, na kterém je ostrov Mindanao a na něm, na severu, je letiště Del Monte, na jihu je pak Davao, kde se Japonci vylodili 20. 12. 1941. Mindanao Japonci však obsadili až v květnu 1942, mapa je volně přístupná na několika webech) v noci 16. března 1942. Ukázalo se však, že letoun, se kterým měla letět MacArthurova skupina, měl závadu na motoru, což ji donutilo použít druhý letoun. Let do Austrálie proběhl bez událostí. Po příletu MacArthur poslal těm, co na Filipínách zanechal, krátkou zprávu:
´Pevně věřím, že se vrátím´.
Tato široce publikovaná poznámka se nedostala (tehdy) mezi většinu Američanů, které na Filipínách zanechal. Mnozí cítili, že je MacArthur před nevyhnutelnou smrtí opustil. Avšak pro každého průměrného Filipínce MacArthur zůstával velkou osobností a jeho ´I shall return´(já se vrátím) bylo považováno za osobní záruku, že nebudou zapomenuti."
A nyní opět pojďme dál ve vzpomínkách, zpět na nebe nad Battanem a Corregidorem, jak je zachytila anglo-japonské trojice historiků, Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, ve své knize, po dvaceti letech studie historických zápisů, deníků a dalších materiálů, z obou válčících protivníků, knihy - Krvavá jatka II, na str. 139 až 147.:
14. března 1942.
Dne 14. března 1942 provedl Lt. Bill Rowe s P-40 průzkumný let nad letišti Nichols Field, Nielsen Field, Zablan a Del Carmen (též Carmen Field, vše na ostrově Luzon).
"P-40B byl opraven křídlem z P-40E a i jinými díly z tohoto typu. Všichni tento letoun nazývali ´P-40 something (P-40 a něco). Příštího dne průzkumný let zopakoval Lt. Leo B. Godden."
Ve stejném období března muselo americko-japonské velení uznat, že zcela zklamal způsob zásobování Bataanu a Corregidoru ponorkami a hladinovými čluny. Japonci totiž vybudovali velice pečlivou námořní blokádu, jak ostrova Corregidor, tak poloostrova Bataan.
"Jedno takové plavidlo, které bylo osudem (japonské námořní blokády) potrestáno, byl malý parník Legaspi, který spojoval vnitřní ostrovy. Jeho kapitán souhlasil, že pod ochranou noci dopraví potraviny z Mindanaa na Corregidor. Po dvou úspěšných plavbách se pokoušel o třetí, ale byl objeven a po pronásledování potopen. Tímto způsobem bylo dopraveno asi 1 000 tun potravin, což stačilo, aby 80 000 vojáků a 26 000 civilistů mělo na Bataanu čtyři dny co jíst. Většina místních, domorodých vodních buvolů už byla poražena a nyní mělo skončit v kuchyňských hrncích zbývajících 250 koní americké kavalerie a 48 nákladních mul. Mezi těmito koni určenými na porážku byl i prvotřídní skokan generála Wainwrighta."