Leonardo AW139M a AW169M

Letouny, vrtulníky a jiné létající stroje, výzbroj, rakety a bomby
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13192
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od Rase »

58862_armed-aw139m-leonardo_70165.jpg

AgustaWestland AW139M

Tak co se týče mediální bitvy, pozadu za Bellem nezůstává ani italská společnost Leonardo, s jejich vrtulníkem AW139M. Varianta HH-139A italského letectva by se mohla stát základem verze pro české letectvo. Společnost Leonardo nabízí pro české vzdušné síly nabízí prostřednictvím italské vlády stroj AW139M. Jde o vojenskou ozbrojenou variantu středního dvoumotorového vrtulníku řady AW139, který už byl objednán zákazníky z více než 70 zemí v celkovém počtu převyšujícím 1000 kusů, z nichž zhruba 900 už bylo dodáno a zařazeno do provozu. A přestože prim hrají především civilní provozovatelé, stále častěji se pro tento vrtulník rozhodují také různé ozbrojené složky. Vrtulník AW139 byl od počátku navrhován s cílem dosáhnout maximální víceúčelovosti a nabídnout co nejširší možnosti přizpůsobení jeho výbavy individuálním požadavkům jednotlivých uživatelů. V základu jde o klasický střední vrtulník poháněný dvojicí turbohřídelových motorů PT6C-67C, řízených elektronickým systémem FADEC. Stroj je vybaven pětilistým nosným rotorem s titanovou rotorovou hlavou a kompozitovými listy a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Má tříbodový kolový zatahovací podvozek příďového typu konstruovaný tak, aby při nouzovém nebo příliš tvrdém přistání absorboval část energie z nárazu. Maximální vzletová hmotnost stroje dosahuje 7000 kg a je vybaven protinámrazovým systémem umožňujícím provoz za všech povětrnostních podmínek. Zesílen byl podvozek, který navíc poskytuje také větší takzvanou světlou výšku nad zemí a nově přibyla také balistická ochrana, sestávající z pancéřování sedadel, samosvorných palivových nádrží a rotorových listů lépe odolávajících poškození střelbou. Samozřejmostí je v případě AW139M možnost integrace několika druhů elektro-optické hlavice systému FLIR a vojenskými komunikačními systémy. Stroj má k dispozici také sofistikovaný systém vlastní ochrany, zahrnující všechny základní prvky jako je laserový a protiraketový výstražný systém, stejně tak výletnice klamných cílů. Kromě toho lze nainstalovat chladiče výstupních plynů od motorů. Vrtulník AW139M je schopen nést také externí výzbroj, a to na dvou pylonech, uchycených k trupu nad bočními posuvnými dveřmi. Ty jsou vybaveny datovou sběrnicí vojenského standardu MIL-STD-1553 a dovolují nést a odpalovat všechny hlavní druhy vrtulníkové výzbroje, tedy kulometné a kanonové kontejnery ráží 7,62 mm až 20 mm, neřízené rakety či jejich naváděné varianty a protizemní/protitankové řízené střely. Při integraci zbraňového systému chce společnost Leonardo využít svých zkušeností v této oblasti z vrtulníků AW129, AW149 či AW159. Samozřejmou je i možnost použití lafetovaných střelných zbraní v kabině. Výrobce deklaruje, že v případě přepravy plně vyzbrojených vojáků se do ní vejde celkem deset osob. Přesná konfigurace stroje vždy závisí na specifikacích konkrétního zákazníka. O tom, že to Leonardo myslí se svou nabídkou do českého tendru vážně, pak svědčí uzavřené memorandum o porozumění se státním podnikem LOM Praha, které bylo podepsáno v září 2015 a které by v případě pořízení AW139M českou armádou bylo základem pro spolupráci v oblastech údržby, oprav, výcviku a mimo jiné také návrhu a výroby vrtulníkových systémů. Dle slov výrobce probíhají jednání o možné spolupráci i s dalšími českými společnostmi, konkrétnější však být nechtěl.

Zdroj:
http://www.vydavatelstvo-mps.sk/letectv ... rmadu.html
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/it ... a-40050348
https://www.valka.cz/AgustaWestland-AW139M-t184856
https://cs.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW139

Italian_Helicopter_HH139,_Trident_Juncture_15_(cropped).jpg
aw139-helicopter-leonardo-dc_lmddts.jpg
Naposledy upravil(a) Rase dne 19/6/2023, 21:38, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17790
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od skelet »

AW-139 je určitě rozumnější volba, než-li H145m. Ale těžko říct, jestli je lepší volbou, než-li UH-1Y.
Trošku (teda hodně) je škoda, že se nevybírá flotila. Tedy vytendrovat nástupce W-3 Sokol a Mi-171. Ty ceny by asi byly zajímavější..
ObrázekObrázekObrázek
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od klingy »

Skelet na inom fore vediem diskusiu UH-60 vS UH-1Y vs AW-139M a mozem s kludnym srdcom konstatovat, ze AW ma z tychto troch najlepsi pomer cena vykon prevadzkove naklady len palivova ekonomika by mal podla dostupnych udaja UH-1Y preletiet na jeden liter 0.12 km aw 139 0.45 km, UH-60 0.32 km
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13192
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od Rase »

Osobně vidím plus i v tom, že výrobce i provozovatel jsou velice blízko - v Itálii. V případě UH-1Y je Bell v USA, tedy násobně dál a pokud vím, tak mariňáci v Evropě ani nejsou. Konstrukčně se mi líbí zatahovací podvozek a celkově ty Italské helikoptéry (primárně AW-139) jsou jak pěkné, tak i docela rozšířené u různých států. I větších typů mají víc než dost viz třeba AW149M, tedy by se z nabídky Leonardo dala poskládat pěkná paleta strojů.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Nové vrtulníky pro AČR

Příspěvek od klingy »

Inak Boeing ponuka Amerikanizovanu AW139 ako nahradu za UH-1
pre mna je favoritom duo AW-101 (nahrada za MI-171) a AW 139
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13192
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: AgustaWestland AW139M

Příspěvek od Rase »

Došlo k havárii japonského vrtulníku AW139

Včera 1. února došlo v Japonsku k nehodě víceúčelového transportního vrtulníku Leonardo AW139, který patřil policii prefektury Fukušima. Naštěstí nebyl nikdo z cestujících zabit. Podle japonských médií transportoval vrtulník JA139F převážel srdce k transplantaci - na palubě bylo sedm lidí (dva piloti, tři palubní technici a dva zdravotníci odpovědní za přepravu orgánů). Vzhledem k nepříznivým povětrnostním podmínkám spojeným s výskytem nárazů větru se piloti rozhodli provést nouzové přistání, které mělo za následek havárii vrtulníku. Čtyři lidé na palubě byli vážně zraněni, ale jejich životy nejsou ohroženy. Leonardo dodalo zákazníkům po celém světě více nežtisíc vrtulníků AW139 různých verzí. Z nich bylo doposud nejméně sedmnáct nenávratně ztraceno a dalších devět utrpělo vážné škody. JA139F je první tento stroj, který byl zničen v Japonsku. Celkem se k obdobným účelům používá zhruba 60 vrtulníků tohoto typu.

http://zbiam.pl/wypadek-aw139-w-japonii ... EZsNcuWTnA

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13192
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od Rase »

Itálie objednala dalších patnáct AW169M

Dne 15. dubna podepsalo ředitelství pro vyzbrojování italského ministerstva obrany (ARMAEREO) s italskou společností Leonardo devítiletou smlouvu na dodávku 15 víceúčelových vrtulníků Leonardo AW169M v konfiguraci MA (Multiruolo Avanzato) pro potřeby vojenského letectva Esercito Italiano. Trup AW169M je dlouhý 14,645 m, široký 2,53 ma vysoký 4,5 m. Průměr rotoru činí 12,12 m. Vrtulník je poháněn dvěma motory Pratt & Whitney PW210A, digitálně řízené pomocí systému FADEC, poskytují maximální rychlost 306 km/h, dosah 820 km a maximální dobu letu 4 hodiny. Jedná se o další zakázku na dodávku vrtulníků AW169M pro italské ozbrojené síly v rámci programu LUH (Light Utility Helicopters), jehož cílem je nakonec nahradit několik typů letounů. První smlouva na nákup dvou vrtulníků v konfiguraci ABC (Addestratore Basico Commerciale) pro účely výcviku, byla uzavřena 20. prosince 2019. Vývoj AW169 byl oznámen společností AgustaWestland (dnes Leonardo) 19. července 2010 během mezinárodní letecké show Farnborough ve Velké Británii. Vrtulník měl být schopný přepravit 7-10 cestujících s hmotností asi 4 500 kg. AW169M je militarizovaná verze pro přepravu vojáků a nákladu, námořní hlídkové mise, blízkou palebnou podporu a bojový průzkum. Prvním italským provozovatelem AW169M byl sbor Corpo della Guardia di Finanza, který 12. listopadu 2018 objednal celkem 22 strojů za 280 mil euro, které jsou dodávány v letech 2019-2024. Bylo vyrobeno více než 90 těchto vrtulníků, objednávky se týkají cca 200 strojů, pro 80 uživatelů z 30 zemí.

https://www.milmag.pl/news/view?news_id=3752

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od Skeptik »

V tom článku jsou i jiné zajímavé údaje:

Celkově těch 15 AW 139M je za 327 mil EUR (cca 8,3 mld CZK v kurzu konce roku 2019)

Vrtulníky jsou ve variantě "pokročilý víceúčelový" (bez uvedení, co přesně to zahrnuje).
V ceně je ale zvýšení maximální vzletové hmotnosti AW169M z 4800 na 5100 kg, a to včetně certifikace nové konfigurace vrtulníku, a poskytování logistické podpory a výcvik 6-ti pilotů do úrovně instruktora.
V rámci opce je i prodloužení logistické podpory o další 4 roky za 10 mil. EUR.

Pozn. Tedy vše, co by kdy reálně mohla potřebovat AČR. A o víc jak 6 miliard levněji :(
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 21/4/2020, 08:19, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11602
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od Zemakt »

Pozn.
vzledem k tomuto
(bez uvedení, co přesně to zahrnuje)
a s přihlédnutím k dosavadním známým konfiguracím, je tedy reálná potřeba AČR na hony vzdálená potřebě Skeptika. A proto si také AČR s ohledem na budovaný výsadkový pluk vybrala to co si vybrala.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Starlight
praporčík
praporčík
Příspěvky: 303
Registrován: 24/1/2017, 23:05

Re: Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od Starlight »

:!: Reálně mám obavy, jestli by Skeptik přeci jenom neměl vyhledat reálnou odbornou lékařskou péči. :!:

Jakoby mu při každé zmínce o amerických vrtulnících H-1 praskla další cévka a už je toho na něj moc. Jinak si totiž neodkážu vysvětlit, že jeho reálné kognitivní funkce se postupně více zhoršují, což ukážu na jeho expertních radách ohledně nových vrtulníků pro AČR, kterými mě reálně pobavil v posledních několika letech na Palbě:

1. Nebyl reálně schopen rozlišit vrtulníky Bell UH-1N (MTOW 4,7 tuny) a UH-1Y (MTOW 8,4 tuny).

2. Ještě do srpna 2018 tu reálně prosazoval Airbus H145M (MTOW 3,7 tuny), přestože ho MO ČR reálně vyřadilo z dalšího uvažování už na jaře 2017. Poté co byl reálně několikrát upozorněn, že MO ČR publikovalo informace o požadavcích AČR a hledá reálně jinou kategorii vrtulníku, toho na chvilku nechal.

3. Přes opakovaná reálná upozornění se dosud nenamáhal reálně seznámit se zveřejněnými požadavky AČR na nové vrtulníky.

4. Od té doby zase horlivě prosazoval AugutaWestland AW139M (MTOW až 7 tun).

5. Neustále napadá MO ČR ohledně způsobu a provedení akvizice, přestože se nikdy žádné reálné akvizice nebo prodeje vojenského materiálu nezúčastnil a má zásadní neznalosti reálné legislativy v této oblasti.

6. Po výběru platformy H-1 se jeho stav reálně zhoršil. Tento týden se to reálně projevilo naplno. Nejdříve článek poslance R. Vícha (SPD). Pan poslanec ho napsal sám jako svůj monolog, ale Skeptik ho označil za rozhovor. Pak souhlasil s autorovým návrhem, že místo nákupu nových vrtulníků se má dát přednost modernizaci stávajících bitevní vrtulníků Mi-35, přestože sám dosud reálně obhajoval nákup nových vrtulníků úplně jiné kategorie. Také souhlasil s autorem, že je potřeba zapojit český průmysl. Současně ale odmítl Víchovu myšlenku, že tím českým podnikem je automaticky LOM Praha. Místo toho požaduje výběrové řízení. Tím by ovšem způsobil naprostý rozvrat celé akce hned na začátku, protože LOM Praha, státní podnik zřízený MO ČR, je jediná certifikovaná organizace, která má jediná potřebná všechna oprávnění se „vrtat“ v ruských vrtulnících ve výzbroji AČR. Požadavek na výběrové řízení je o to více paradoxní proto, že LOM jako státní podnik musí sám postupovat v souladu se zákonem o veřejných zakázkách.

7. Dnes je reálně zase všechno jinak. Skeptikovým oblíbencem je nový typ - AW169M (MTOW až 5,1 tuny). Podle reálného zmateného Skeptikova textu se obávám, že ale reálně už nerozlišuje vrtulníky AW169M (MTOW až 5,1 tuny) a AW139M (MTOW až 7 tun).

8. Po celou dobu svých exportních rad reálně nereaguje na dotazy jako se jeho reálné proruské, protiamerické, protiněmecké, protipolské a protičeské výlevy slučují s tím, že paradoxně prosazuje nákup německého vrtulníku H145M, nebo vrtulníků AW139M a AW169M, které jsou z velké části vyráběny v Polsku (draky a součástky) a obsahují kritické americké a německé součásti (avionika, motory, hydraulika a systém řízení). Ostatně i české modernizace ruských vrtulníků řady MI jsou postaveny na dovozech vojenských technologií z USA a Německa.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od Skeptik »

Skeptik tu nikdy žádný konkrétní typ neprosazoval. Zmiňoval pouze možnosti a dožadoval se otevřeného a férového tendru. Jako ostatně vždy.

A ano, UH-1Y, nyní z neznámého důvodu doplněný o 4 !!! AH-1Z, považuji za zbytečně drahou a tudíž špatnou variantu.
Ne proto, že by to byly špatné vrtulníky, ale proto že si nedovedu představit situaci, kdy by AČR mohla využít jejich nadstandardní schopnosti, které tak draho zaplatíme.

Toť vše, víc k tomu nemám co říci.
EDIT ... jo přeci jen. Rád bych vyvrátil alespoň tuto lež.
Starlight píše:Pak souhlasil s autorovým návrhem, že místo nákupu nových vrtulníků se má dát přednost modernizaci stávajících bitevní vrtulníků Mi-35, přestože sám dosud reálně obhajoval nákup nových vrtulníků úplně jiné kategorie.
Skeptik píše:Můžeme modernizovat stávající vrtulníky Mi-24/35 (balistická ochrana, zastaralá avionika) a naše státní firma LOM to je schopna provádět. Mi-24 patří mezi jeden z nejrozšířenějších vrtulníků na světě a stále se těší velké oblibě a i v dnešní době jej některé státy kupují jako novou techniku v exportní verzi označovanou Mi-35.
S tímhle naopak nesouhlasím. Jsem jednoznačně za to, aby se udělal férový a otevřený tendr na základě jednoznačně definovaných, a v obhájených, požadavků MO.
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 21/4/2020, 23:19, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od Kouzelnik »

Skeptik píše:Skeptik tu nikdy žádný konkrétní typ neprosazoval. Zmiňoval pouze možnosti a dožadoval se otevřeného a férového tendru. (...)
Toto bych podepsal, tj. souhlasím.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11602
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od Zemakt »

Evidentně ti teda unikla novinka o výstavbě výsadkoveho pluku, no nic. Jsme tu od toho.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od Skeptik »

Zemakt píše:Evidentně ti teda unikla novinka o výstavbě výsadkoveho pluku, no nic. Jsme tu od toho.
Mě ???
Ne, neunikla. A co to má společného s válcováním plechu ?
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11602
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od Zemakt »

S plechem nic, ale s požadavky na nové vrtulníky dost.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3646
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od seabee »

Leonardo USA dodal ze svého závodu ve Filadelfii první cvičný vrtulník TH-73A jednotce US Navy. Cvičné vrtulníky Leonardo TH-73A budou sloužit pro výcvik pilotů a personálu námořnictva (US Navy), námořní pěchoty (US Marines) a pobřežní stráže (Coast Guard).

Objednáno bylo celkem 32 vrtulníků za 177 mil. USD z plánovaných 130. Mají postupně nahradit stárnoucí (35 let) TH-57 Sea Ranger, militarizovanou verzi legendárního Bell 206 Jet Ranger.

TH-73A je militarizovanou verzí úspěšného civilního AW119Kx a byla plně certifikována FAA (před zahájením dodávek).
Obrázek
První převzatý TH-73A US Navy nad výrobním závodem Leonardo USA Zdroj: Leonardo
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od zzz »

seabee píše:Leonardo USA dodal ze svého závodu ve Filadelfii první cvičný vrtulník TH-73A jednotce US Navy. Cvičné vrtulníky Leonardo TH-73A budou sloužit pro výcvik pilotů a personálu námořnictva (US Navy), námořní pěchoty (US Marines) a pobřežní stráže (Coast Guard).

Objednáno bylo celkem 32 vrtulníků za 177 mil. USD z plánovaných 130. Mají postupně nahradit stárnoucí (35 let) TH-57 Sea Ranger, militarizovanou verzi legendárního Bell 206 Jet Ranger.

TH-73A je militarizovanou verzí úspěšného civilního AW119Kx a byla plně certifikována FAA (před zahájením dodávek).
Obrázek
První převzatý TH-73A US Navy nad výrobním závodem Leonardo USA Zdroj: Leonardo

Uvidíme jak dopadne jiný projekt Leonardo - vrtulník menší než AW-119 = tj. AW-09, jehož certifikace se předpokládá zhruba za 2 roky
Obrázek
zdroj:http://www.aero-news.net/index.cfm?do=m ... d319b07465
AW-09 (dříve Kopter SH-09) je vrtulník, který Leonardo koupil v rámci akvizice švýcarské firmy Kopter), jehož výroba by mj. měla probíhat i v USA, v závodě v Louisianě (ovšem jak to dopadne, těžko říct, neboť závod Leonardo v Phily o kterém psal seabee, mj. kvůli problémům AW-609 čelí vážným ekonomickým problémům.
Leonardo is “still evaluating” its strategy for the US market, however. An agreement struck prior to the acquisition foresaw the creation of a final assembly line in Lafayette, Louisiana, but Viola notes the Italian company’s “really strong industrial presence in Philadelphia”, where it builds AW119s and AW139s, and will in future assemble the AW609 tiltrotor.
“At the moment what is sure is that we will have a final assembly line in Italy. We will have another in the US but that is still to be in some way defined,” he says.
Leonardo však „stále hodnotí“ svoji strategii pro americký trh. Dohoda uzavřená před akvizicí předpokládala vytvoření finální montážní linky v Lafayette v Louisianě, ale Viola zaznamenala „skutečně silnou průmyslovou přítomnost italské společnosti ve Filadelfii“, kde buduje AW119s a AW139s, a v budoucnu sestaví tiltrotor AW609 .
"V tuto chvíli je jisté, že budeme mít finální montážní linku v Itálii." Budeme mít další v USA, ale to ještě bude nějakým způsobem definováno, “říká.
Např. v US Army sloužil Bell 206 k výcvikovým účelům a to jako TH-67 (US Navy měla TH-57)... Prozatím je plán na náhradu TH-67 formou nákupu UH-72... No nevím, neboť UH-72 je o dost větší než TH-67, takže i provozně UH-72 asi bude dražší
The Army began gradually replacing the single-engine TH-67 with the twin-engine UH-72A Lakota—a militarized version of the Airbus Helicopters EC145—in 2016 as it eventually built its training fleet of the latter to 204 aircraft. The move to the more complex UH-72A was controversial, but the Army defended it saying it provided the opportunity to integrate simulators into primary training, allowed students to stay with the same airframe longer, and better prepared them to fly more sophisticated twins such as the UH-60 Blackhawk, AH-64 Apache, and CH-47 Chinook.
Armáda začala postupně nahrazovat jednomotorový TH-67 dvoumotorovým UH-72A Lakota - militarizovanou verzí vrtulníků Airbus EC145 - v roce 2016, když nakonec vybudovala výcvikovou flotilu těchto letounů na 204 letadel. Přechod na složitější UH-72A byl kontroverzní, ale armáda jej bránila tím, že poskytla příležitost integrovat simulátory do primárního výcviku, umožnila studentům zůstat se stejným drakem déle a lépe je připravila k letu sofistikovanějších dvojčat, jako je UH-60 Blackhawk, AH-64 Apache a CH-47 Chinook.
https://www.ainonline.com/aviation-news ... 7-trainers

Takže vůbec není vyloučeno, že Leonardo pronikne s duem AW-119+AW-09 jako výbavou pro výcvikové útvary v ozbrojených silách. Ovšem konkurence je silná: Např. Bell 505 je hodně úspěšný. A větší typy od Robinson jsou taky dost rozšířené...
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3646
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: Leonardo AW139M a AW169M

Příspěvek od seabee »

Dodatečná ilustrace o důsledků výběru "papírového" vrtulníku na základě nabídky "takhle bude vypadat, až ho (možná)vyvineme".

Airbus přiznal, že víceúčelová verze vrtulníku AH-125 Ares, MH-125, kterou chce vyrábět v USA a protlačit do programu Foreign Military Sales (FMS) si vyžádá další vývoj v trvání dvou let. Mimo jiné zůstává nedořešena certifikace zbraňových pylonů, atd.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“