Leonardo AW139M a AW169M
Napsal: 27/3/2017, 11:46
AgustaWestland AW139M
Tak co se týče mediální bitvy, pozadu za Bellem nezůstává ani italská společnost Leonardo, s jejich vrtulníkem AW139M. Varianta HH-139A italského letectva by se mohla stát základem verze pro české letectvo. Společnost Leonardo nabízí pro české vzdušné síly nabízí prostřednictvím italské vlády stroj AW139M. Jde o vojenskou ozbrojenou variantu středního dvoumotorového vrtulníku řady AW139, který už byl objednán zákazníky z více než 70 zemí v celkovém počtu převyšujícím 1000 kusů, z nichž zhruba 900 už bylo dodáno a zařazeno do provozu. A přestože prim hrají především civilní provozovatelé, stále častěji se pro tento vrtulník rozhodují také různé ozbrojené složky. Vrtulník AW139 byl od počátku navrhován s cílem dosáhnout maximální víceúčelovosti a nabídnout co nejširší možnosti přizpůsobení jeho výbavy individuálním požadavkům jednotlivých uživatelů. V základu jde o klasický střední vrtulník poháněný dvojicí turbohřídelových motorů PT6C-67C, řízených elektronickým systémem FADEC. Stroj je vybaven pětilistým nosným rotorem s titanovou rotorovou hlavou a kompozitovými listy a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Má tříbodový kolový zatahovací podvozek příďového typu konstruovaný tak, aby při nouzovém nebo příliš tvrdém přistání absorboval část energie z nárazu. Maximální vzletová hmotnost stroje dosahuje 7000 kg a je vybaven protinámrazovým systémem umožňujícím provoz za všech povětrnostních podmínek. Zesílen byl podvozek, který navíc poskytuje také větší takzvanou světlou výšku nad zemí a nově přibyla také balistická ochrana, sestávající z pancéřování sedadel, samosvorných palivových nádrží a rotorových listů lépe odolávajících poškození střelbou. Samozřejmostí je v případě AW139M možnost integrace několika druhů elektro-optické hlavice systému FLIR a vojenskými komunikačními systémy. Stroj má k dispozici také sofistikovaný systém vlastní ochrany, zahrnující všechny základní prvky jako je laserový a protiraketový výstražný systém, stejně tak výletnice klamných cílů. Kromě toho lze nainstalovat chladiče výstupních plynů od motorů. Vrtulník AW139M je schopen nést také externí výzbroj, a to na dvou pylonech, uchycených k trupu nad bočními posuvnými dveřmi. Ty jsou vybaveny datovou sběrnicí vojenského standardu MIL-STD-1553 a dovolují nést a odpalovat všechny hlavní druhy vrtulníkové výzbroje, tedy kulometné a kanonové kontejnery ráží 7,62 mm až 20 mm, neřízené rakety či jejich naváděné varianty a protizemní/protitankové řízené střely. Při integraci zbraňového systému chce společnost Leonardo využít svých zkušeností v této oblasti z vrtulníků AW129, AW149 či AW159. Samozřejmou je i možnost použití lafetovaných střelných zbraní v kabině. Výrobce deklaruje, že v případě přepravy plně vyzbrojených vojáků se do ní vejde celkem deset osob. Přesná konfigurace stroje vždy závisí na specifikacích konkrétního zákazníka. O tom, že to Leonardo myslí se svou nabídkou do českého tendru vážně, pak svědčí uzavřené memorandum o porozumění se státním podnikem LOM Praha, které bylo podepsáno v září 2015 a které by v případě pořízení AW139M českou armádou bylo základem pro spolupráci v oblastech údržby, oprav, výcviku a mimo jiné také návrhu a výroby vrtulníkových systémů. Dle slov výrobce probíhají jednání o možné spolupráci i s dalšími českými společnostmi, konkrétnější však být nechtěl.
Zdroj:
http://www.vydavatelstvo-mps.sk/letectv ... rmadu.html
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/it ... a-40050348
https://www.valka.cz/AgustaWestland-AW139M-t184856
https://cs.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW139